beginnersvraag: aansluiting midi

bert

Nieuwkomer
Via trail en error ben ik erin geslaagd om mijn masterkeyboard (Fatar studio 900) aan te sluiten op de geluidskaart (gamepoort) van de PC. De Fatar heeft enkel 2 midi outputs en ik heb hierop zowel de 'in' als de 'out' kabel ingeplugd. Dit werkt in Cakewalk, maar de geluidskwaliteit is erbarmelijk (zal wel aan de geluidskaart liggen: ES1938 ).
Nu zou ik mijn Kurzweil micropiano (heeft een midi 'in' en 'thrue' aansluiting) ook nog willen aansluiten, zodat de klank via pc beter weergegeven wordt.
Kan iemand me zeggen hoe ik deze opstelling kan doen werken?

Welkom dan maar weer eens! 8D

Op zich:
PC OUT => Kurzweil IN
Kurzweil THRU => Fatar IN
Fatar OUT => PC IN.

Daarna nog wat klungelen met de instellingen van je midi-kanalen en je soundblaster om te zorgen dat het goede instrument gaat spelen als je daartoe opdracht geeft, en dan zou het op deze manier moeten werken.

Vergeet trouwens niet je instrumenten ook allemaal op je boxen aan te sluiten (via je soundblaster of een mengpaneel of zoiets); via midi-kabels kan namelijk gaan audio verstuurd worden, alleen midi-events (note on/off, velocity, enz.).

...waarom beginnen de nieuwen vandaag trouwens allemaal meteen met een echte thread, i.pv. op het welkomstsforum?...

Dank voor je vlugge reactie, Cheimoon.
Probleem is dat de fatar enkel 2 midi 'uit' aansluitingen heeft. Maakt het uit op welke aansluiting ik de Kurzweil tru aansluit en waarop ik de PC in aansluit?
Kan ik iets beschadigen?

Uhm, ik was iets te theoretisch, geloof ik. Je Fatar hoeft natuurlijk geen signalen binnen te krijgen, omdat hij zelf toch geen geluid kan voortbrengen.

Dus!
Fatar OUT => Kurzweil IN
Kurzweil THRU => PC IN
PC OUT => Kurzweil IN

Dat moet alsnog werken. Maar lees vooral even de link van Scratch; ik zie 'm net ook voor het eerst, maar het is een erg goed, duidelijk en compleet verhaal. :okdan: (daarna snap je wel hoe het werkt en kun je het zelf beredeneren, denk ik)

Oh nee, zo kan het niet, je hebt natuurlijk maar één IN op je Kurzweil! :stupid

Even denken... :confused:

Misschien dat je PC OUT ook als THRU werkt. Dan zou het zo moeten:
Fatar OUT => PC IN
PC OUT => Kurzweil IN

Fatar IN heb je nog steeds niet nodig, omdat die geen geluiden heeft. Kurzweil OUT is ook niet nodig, omdat er geen klavier bij zit. Alles wat de Kurz uitstuurt is dan audio, maar dat gaat natuurlijk niet via midi.

Uhm, theoretisch is het zo alweer een stapje verder gekomen... :erm:
(is het érg duidelijk dat het lang geleden is dat ik zelf met midi bezig geweest ben en alleen synths mét klavier heb? ;) )

Origineel geplaatst door Cheimoon
Misschien dat je PC OUT ook als THRU werkt. Dan zou het zo moeten:
Fatar OUT => PC IN
PC OUT => Kurzweil IN
hoezo thru?

FATAR out --> PC in
PC out --> KURZWEIL in

klaar...

tenzij je soms ook via de Kurzweil wil inspelen maar dat lijkt me stug want waarom heeft ie anders een Fatar?

Wellicht ten overvloede:
je fatar heeft 2 midi-outs. Dat betekent dat je hier direct twee apparaten (synthesizer, module of computer) op kan aansluiten en deze bedienen.
De kurzweil heeft een midi-in en een midi-thru. De meest simpele opstelling in jou geval is dat je een midikabel aansluit tussen de midi-output poort van je fatar en de midi-input op je micro-piano.
Nu wil je je computer hiertussen plaatsen om op te nemen via je fatar keyboard en af te spelen met het geluid van je micro piano. Je onderbreekt dus het lijntje door de computer er tussen te zetten: een kabel van de fatar-out naar de midi-in op je computer en een kabel van de midi-out op je computer naar de micro-piano midi-in poort.
Echter, je pc zal de signalen die de fatar verstuurt niet zomaar doorsturen naar je micro-piano. Hiervoor moet je software, in jouw geval cakewalk gebruiken. Stel in dat je als input-device de midi-in poort van je pc gebruikt. Om af te spelen via je micro piano moet je als output device je midi-out instellen. Vandaar dat er hierboven over de pc als midi-thru werd gesproken, de pc moet dienen als doorvoer poort van je keyboard naar je module als je geluid wilt horen op het moment dat je een toets aanslaat.
Over de midi-thru op je kurzweil. Stel dat je op je fatar maar 1 midi out poort ter beschikking had, en je had twee modules die je wilde aansturen. De kurzweil stuurt de midi-signalen die via de midi-in poort worden ontvangen direct door naar de midi-thru poort. Door een kabel te leggen tussen de midi-thru op de kurzweil en de midi-in op de tweede module kan je ook deze laatste via je fatar aansturen.

Bedankt eerst aan iedereen voor de vlotte reacties.
'k Heb hier een en ander uitgeprobeerd, alsook te vernoemde site geraadpleegd.
De laatst voorgestelde opstelling werkt prima, maar nu moet ik wel 2 sets luidsprekers hanteren. Toevallig lag hier nog wel een setje, dus dat is geen probleem behalve dat ik het volume van beide sets moet gelijkregelen (is eigenlijk ook geen probleem).

Ondertussen had ik hier ook nog wat geexperimenteerd:
Fatar out ---> PC in
2de fatar out ---> kurzweil in
PC uit ---> kurzweil thru

Voordeel van deze opstelling is dat ik het masterkeyboard ook nog zonder PC kan gebruiken. Ik heb ook eens geprobeerd zonder de verbinding 'PC uit ---> kurzweil thru', maar dan worden de midi signalen blijkbaar niet allemaal doorgegeven.

Bedankt

wat hoopte je te bereiken ?

via MIDI wordt noot-informatie gestuurd van het ene apparaat naar het andere, geen audio
audio komt uit de PC (geluidskaart) en de micropiano.
je kunt de audio uitgang van je mircopiano in de audio-ingang van de geluidskaart stoppen, zodat je met de interne (windows) volume-mixer de geluiden uit de PC en de micropiano kan mixen. Via de audio-uitgang van de PC zijn dan alle geluiden te horen en zo heb je dan maar 1 set speakers nodig.

een MIDI-Thru - geeft een kopie van het ingekomen MIDI-signaal

het aansluiten van een MIDI signaal wat uit een apparaat (in jouw geval de PC) komt op een Thru-poort is nutteloos.

Origineel geplaatst door bert

PC uit ---> kurzweil thru
[/B]

Het signaal wat uit midi-thru komt is een kopie van datgene wat op midi-in binnenkomt, zodat je bijvoorbeeld na de kurzweil een tweede apparaat kan aansluiten. De midi-out van de PC op de midi-thru van de Kurzweil aansluiten is dus volkomen zinloos (je sluit als het ware een output op een output aan ...).
Ik raad je aan een gedegen artikel en/of boek over midi door te nemen. Het is erg belangrijk dat je de grondbeginselen rond midi echt goed begrijpt.

Dit is bijvoorbeeld wel een goed boek:
http://www.interface.nl/d/activ/shop/MBB-Info/

Origineel geplaatst door 6 trak
hoezo thru?

FATAR out --> PC in
PC out --> KURZWEIL in

klaar...

tenzij je soms ook via de Kurzweil wil inspelen maar dat lijkt me stug want waarom heeft ie anders een Fatar?

Uhm, ik neem aan dat, als hij op de Fatar speelt, hij geluid uit de Kurzweil wil horen (de Micropiano is een module hè). Dus dan moet de PC het inkomende signaal uit de Fatar doorsturen naar de Kurzweil, anders kun je nooit direct horen wat je speelt, behalve d.m.v soundblastergeluiden. Dus dan moet de PC OUT tegelijk als THRU werken. Toch?

Laatst gewijzigd:
Inderdaad wil ik het geluid van de micropiano horen en ondertussen de zaak op PC opnemen en bewerken. Dit lukt, dank zij jullie tips, in cakewalk, maar nog niet in cubase, waar ik een goed midi boek bij heb. Hier moet ik nog even zoeken, maar voor vandaag niet meer (te warm!!).

Back