Nieuwe 'sequencer' voor live gebruik?

Marcel D

weer in Venlo
Onlangs heb ik een interessante post gelezen van Bill Marshall, de maker van het roemruchte Zyklus MIDI Performance System, op het forum van Sound on Sound. Hij heeft een en ander uit de doeken gedaan betreffende het Zyklus MIDI Performance System en de mystiek omtrent de Direct machine van Vangelis, die hij specifiek naar de eisen van Vangelis heeft gebouwd.

Maar nu wordt het pas echt interessant: Hij is namelijk bereid om, in beginsel, een software versie te maken van een Zyklus/Direct/Performance sequencer en als er voldoende animo is wil hij ook nog op zoek gaan naar iemand, of een bedrijf, dat een harware versie gaat produceren.

Sound on Sound

Dit is de link naar de thread, het begint allemaal redelijk onschuldig, totdat meneer Marshall zich ermee begint te bemoeien. Op de eerste plaats vindt ik het al ongeloofelijk mooi dat hij de moeite neemt om zelf te reageren maar het mooie is dat ik toch het idee krijg dat hij 'er wel zin in heeft' om iets te maken. Lees vooral aandachtig de posts van Marshall zelf, dan krijg je een redelijk duidelijk beeld van de mogelijkheden van Zyklus/Direct.

Hij is dus op zoek naar mensen die hem voorzien van ideeën en suggesties die hij dan tracht te implementeren in zijn software. Het gaat hier dus om hard/software die je op de eerste plaats toestaat om te experimenteren, ideeën te genereren en controle over je MIDI hardware, toegespitst voor live-gebruik. De eerste naam voor het product is al gevallen, de IMPROVISOR ;)

Een ieder die met suggesties op de proppen komt, komt in aanmerking voor beta-testing van de software. Het gaat hem er onder meer ook om om te peilen of er wel voldoende draagvlak is om iets dergelijks op de markt te zetten, dus hoe meer suggesties, des te groter de kans dat dit daadwerkelijk geproduceerd gaat worden.

Bill heeft zelf de volgende ideeën over de Zyklus/Direct/Performance sequencer:

-Het aan/uit schakelen van synths en layers zonder note-hanging

-8 channels met arpeggio's of sequences die allemaal met elkaar in verband staan

-De mogelijkheid om program changes, synths, key-zones, sequences, arpeggio's, timing etc, aan te passen zonder daarvoor in menu's te moeten duiken zodat het creatieve proces niet onderbroken wordt.

Dus stel je voor, een Oberheim Cyclone, een Notron Latronic in combinatie met de Korg Karma engine, vermenigvuldigt met factor 'heftig!'. Daar zal toch wel iemand voor te porren zijn?

Laatst gewijzigd:
Nou, het is duidelijk... de leukste dingen zijn tegenwoordig 'homebuilt'.
Dat zie je met synths (RozzBox), dat zie je met sequencers (Schrittmacher) en ook met software gaat het gelukkig weer die kant op.

Ik heb het hele verhaal doorgelezen, en ben er behoorlijk warm voor, kan ik wel zeggen (zelfs met deze temperaturen!)
Er zijn al véél te lang geen goede performance-gerichte MIDI sequencers geweest!
Oké, Ableton beweegt zich nu deze kant op, maar er is nog genoeg te ontdekken... en Bill heeft een aantal unieke ideeen die behoorlijk zijn uitgerijpt en zich al hebben bewezen.

Wat mij betreft hoeft Bill het uitbrengen niet over te laten aan 'de grote jongens' - dan ben je vervolgens alle controle over je kindje kwijt (kijk maar naar het schamele hoekje waarin Karma is gedrukt). En ook zakelijk gezien is het tegenwoordig goed te doen, zelfs in de software.
Een interessante case, in een iets ander kader: het racespel Live for Speed, dat door drie hobbyisten is ontwikkeld en ook gewoon succesvol op de markt is gebracht; distributie via internet, betalen via paypal, en zelfs tegen het kopieerprobleem is iets gevonden (of dàt hier ook toepasbaar is laat ik in het midden).

Misschien een goed idee als we hier een beetje breingolven over leuke ideen voor deze sequencer.
In deze thread is al het één en ander gesuggereerd, als ik even tijd heb zal ik de relevante suggesties hierheen knippen-en-plakken.

Uiteindelijk kunnen we de resultaten dan bij elkaar pakken, vertalen (ik bied me alvast aan) en mailen naar Bill.

lijkt me nou typisch iets wat je in ableton live als midi plugin zou kunnen inbouwen.....in combi met bv de chord en scaler plugin zou dit heel vet kunnen zijn...

Update

Update

Zo, tijd voor een update:

Bill heeft de eerste specs klaar voor het Improvisor project Zij die geinteresseerd zijn begeven zich naar http://www.vyla.co.uk/ en download de PDF die zich daar bevindt.

Ik zou zeggen, neem gerust de tijd om het door te lezen aangezien het best heftige materie is, althans voor mijn brein ;)

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

... vroeg ik me af wat hier eigenlijk nou nog mee gebeurd is?

Origineel geplaatst door Hanz
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

... vroeg ik me af wat hier eigenlijk nou nog mee gebeurd is?

Aangezien het de Nationale-Oude-Thread-Omhoog-Schop-Dag is...

Goede vraag Hanz...

Een tijdje geleden waren er nog een paar updates op het sound on sound forum, niets al te schokkend, maar Bill Marshall heeft een tijdje geleden een nieuwe PDF met specs in elkaar gezet voor een VSTi die hij Zyklus Improvisor noemt en aan de hand daarvan heeft iemand een oproep geplaatst op het www.kvraudio.com forum.

Klik hier voor de volledige thread, waar ook al een tijdje geen beweging meer in zit.

De PDF met specs van Bill kun je hier vinden....

Het komt er in het kort op neer dat Bill ongeveer een jaar lang heeft geprobeerd om het idee te slijten aan verschillende (software) fabrikanten waarvan Ableton de enige was/is die flauwtjes interesse toonde, dus ik kan me voorstellen dat Mr. Marshall enigzins gefrustreerd is, terwijl er toch behoorlijk wat animo blijkt te zijn voor zijn ideeen, erg jammer allemaal...

OPROEP

Zijn er knappe coders op dit forum die zich geroepen voelen om het een en ander eens door te lezen en eventueel contact op te nemen met Bill Marshall, email: bill[AT]vyla.co.uk ?

Wie weet.... wordt vervolgd? (waarschijnliljk volgend jaar als het weer Nationale-Oude-Thread-Omhoog-Schop-Dag is ;) )

Ik sta in regelmatig contact met Bil en heb opnieuw een oproep gedaan op bovengenoemde forums omdat er nog steeds niemand zich als vrijwilliger heeft opgeven. Ik voel dat als dit niet gebeurt in de nabije toekomst dat het hele project op losse schroeven komt te staan en dat zou zeer jammer zijn aangezien er geen enkel programma ook maar in de buurt komt van de intenties van dit programma. Misschien dat (en alleen positieve!!) emails richting Bill de spirit ten goede komt. Email: bill@vyla.co.uk

Op de site van Bill, http://www.vyla.co.uk/ staan trouwens zeer goed en aangenaam te lezen pdf files wat dit Zyklus Improvisor project nou precies inhoud.

Ik blijf dit geheel vol interesse volgen...

klein gokje: Doepfer.
Die voldoen aan de beschrijvingen qua masterkeyboard, hebben ervaring met interessante live sequencers en zijn wel in voor originele apparaten.

Ik snap eigenlijk niet goed waarom zo'n performance gerichte sequencer geen aantrek vindt bij de fabrikanten :confused: . Als ie op de markt kwam en hij zou betaalbaar zijn, zou ik er onmiddellijk eentje aanschaffen. Gedaan met eerst alles instellen, track per track inspelen (vooral leuk met de allereerste basistrack ... zit je soms meer te wachten tot een aantal maten voorbij zijn alvorens deel 2, 3 of 4 in te spelen :( ).

Dus ... wat mij betreft mag die Improvisor onmiddellijk doorontwikkeld worden (in hardwarevorm wel te verstaan ... anders ben ik er nog niks mee :D ).

Dit voor mijn geweldige bijdrage :biertje:

:doei:

Doe mij er ook maar 1.
Niet te zuinig met de knopjes,50*30 zou een mooi formaat zijn.
Dit zou 90% van al mijn midi problemen oplossen.

Mischien dat Creamware er voor te porren is,die zijn de laatste tijd toch al op de ""haal maar uit de oude doos""toer.

Ach,mischien dat Vangelis hem ooit nog een keer op marktplaats zet.

zucht......

Attachments

• zyklus midi performance sequencer.jpg
    zyklus midi performance sequencer.jpg
    2 KB · Bekeken: 150
Origineel geplaatst door Hanz
Ik blijf dit geheel vol interesse volgen...

klein gokje: Doepfer.
Die voldoen aan de beschrijvingen qua masterkeyboard, hebben ervaring met interessante live sequencers en zijn wel in voor originele apparaten.[/size]

Hmmmm, denk het eerlijk gezegd niet aangezien Doepfer nogal aan de prijs is en Bill het heeft over een een master keyboard met een prijs van net onder de GBP 500. Maar het blijft op deze manier natuurlijk wel interessant ;)

Tussendoor.
Heeft iemand trouwens een iets grotere foto van de Zyklus,waar je ook af kan lezen wat er onder elk knopje zit?
Krijg het maar niet gevonden...

Oei.....als je een beetje chinees kijkt lukt het net.

Toevallig ook nog een kleurenfoto in je assortiment zitten?
Iets beter als die van mij dan.

In ieder geval bedankt marcel D.
:okdan:

Hee.... ik had je bericht niet gezien Bronswerk.

Te gek man,een manual!!!!!

Goed bezig:okdan: :okdan: :okdan: :okdan: :okdan: :okdan:

Beide Thanks

Back