[Arp] Pro Soloist

Origineel geplaatst door mono-poly
Nou nou wat een unieke souind :confused:

welke synth in jouw setup kan die telstar namaken ;) vertel. Op het genesis forum zijn we er nog lang niet uit. Geloof me die pro soloist is toch zeker wel een uniek beestje. Veel goede bruikbare presets, goed tweakable, goed filter, aftertouch, goed bespeelbaar klavier en 1 oscilator.
Vraag me toch af hoe jij dan op bijvoorbeeld een nieuw monster als de virus c zo'n telstar kan maken... ook dat lukt je niet. tis gewoon een enorme unieke bak... valt me van je tegen dat je dat niet weet mono;)

Lijkt me dat je het al op een axxe zou moeten lukken
Aangezien de pro solist een 1 vco synht is met een filterje en adsr
Dus met me 2600 zal het ook wel lukken

Origineel geplaatst door mono-poly
Lijkt me dat je het al op een axxe zou moeten lukken
Aangezien de pro solist een 1 vco synht is met een filterje en adsr
Dus met me 2600 zal het ook wel lukken

HAHAHAHAHAHA veel success ;)

Ik weet het niet
Maar wat een gelul dat de pro solist een wereldbak is
En dat je met een andere Arp of andere synth het geluid niet kan imiteren
Waarom is alles wat bepaalde artiesten hebben gebruikt meteen goud?? :confused:

In welke tracks zit dat Telstar-geluid? (ik neem in ieder geval aan dat Banks er iets mee gedaan heeft?)

Puur theoretisch lijk het mij trouwens ook sterk dat de Pro-Soloist (duidelijk als budgetsynth ontworpen) zo uniek is. In ieder geval zou elke uitgebreidere Arp 'm zo na kunnen doen, en ik kan me niet voorstellen dat creatievelingen met een Virus of zeker een Andromeda het niet halen. Theoretisch dan hè. Of is er een bepaalde combinatie binnenin de Pro-Soloist die 'm uniek maakt?

Origineel geplaatst door Cheimoon
In welke tracks zit dat Telstar-geluid? (ik neem in ieder geval aan dat Banks er iets mee gedaan heeft?)

Puur theoretisch lijk het mij trouwens ook sterk dat de Pro-Soloist (duidelijk als budgetsynth ontworpen) zo uniek is. In ieder geval zou elke uitgebreidere Arp 'm zo na kunnen doen, en ik kan me niet voorstellen dat creatievelingen met een Virus of zeker een Andromeda het niet halen. Theoretisch dan hè. Of is er een bepaalde combinatie binnenin de Pro-Soloist die 'm uniek maakt?

juist het is die combinatie die hem toch uniek maakt. De telstar is oa. te horen in the cinema show, I know what I like (live versies), riding the scree geloof ik (of was dat steel drum?) echter het heeft een best lange envelope en de sound veranderd continue. ik ken eigenlijk geen een opname waar je de complete sound hoort alleen maar een snel stuk (de snelle arpeggios)...

ik zeg ook nergens dat de synth zo bijzonder is omdat banks hem heeft gebruikt maar het is wel de grootste kenmerk van zijn 70ies sound. Hij is een van de weinige artiesten die hem veelvuldig heeft gebruikt (de andere die ik ken is mc cartney) en dan nog iets als de sound zo makkelijk op andere arps is na te maken waarom heeft banks dat dan nooit geprobeert en heeft hij die pro soloist mee genomen tot dat ding letterlijk uit elkaar viel? waarschijnlijk omdat zijn prophets, zijn 2600 en zijn quadra het dus niet konden...

Origineel geplaatst door Slipperman
ik zeg ook nergens dat de synth zo bijzonder is omdat banks hem heeft gebruikt maar het is wel de grootste kenmerk van zijn 70ies sound. Hij is een van de weinige artiesten die hem veelvuldig heeft gebruikt (de andere die ik ken is mc cartney) en dan nog iets als de sound zo makkelijk op andere arps is na te maken waarom heeft banks dat dan nooit geprobeert en heeft hij die pro soloist mee genomen tot dat ding letterlijk uit elkaar viel? waarschijnlijk omdat zijn prophets, zijn 2600 en zijn quadra het dus niet konden...

Het zal ook wel schelen dat Banks niet echt een synthprogrammeur is. Van alle progtoetsenisten was hij het laatste met synths, waarbij zijn synth dan ook nog een budgetbak als de Pro-Soloist was. (wat Banks met een 2600 wilde ontgaat me dan ook volkomen, eerlijk gezegd; en die Synclavier die hij later had was ook volkomen over the top, als je zijn gebruik ervan afzet tegen de prijs) Dus als het hem niet lukte, of beter, als hij uit desinteresse niet eens geprobeerd heeft om die geluiden na te maken, dan zou mij dat niet zo verbazen. Geef 'm ook eens ongelijk trouwens: die Pro-Soloist neemt bijna geen ruimte in, dus waarom proberen hem te emuleren als je 'm nog gewoon hebt en mee kunt nemen? Desondanks is-ie bij mijn weten toch gedumpt na Wind & Wuthering, en werd dus niet gebruikt op And then there were three (ook te zien in de clip van Follow you follow me), waar Banks nog geen Prophet en Quadra had (pas bij Duke).

Wat het geluid betreft: het is inderdaad leuk, maar aan het gebruik bij Genesis hoor ik niet wat het zó uniek maakt dat het niet na te maken zou zijn. Lange envelope en verandere sound is een kwestie van LFO en ADSR, toch? Of is de lengte van de envelopes en snelheid van de LFO in de Pro-Soloist uniek?

Zo'n budgetbak was het nou ook weer niet. Ik weet de prijs niet exact meer, maar ik kan me wel herinneren dat ik schrok toen ik die prijs een tijdje terug las...En dat voor zo'n ding dat voor boven op 't orgel bedoeld was...

Maar het ding was wel vooruitstevend. Er zit een digitaal toetsenbord op met aftertouch.En in principe was het voorbereid op polyfonie. Dat was wel wat in die tijd. en wat filters betreft: er zit de bekende 4034 in. Die lijkt weer sterk op de 4035 en dat was 'het moog' filter van de odyssey. Verder zit er ook nog een hp filter in en dat samen met diverse resonatoren.. Ook de presets worden voor die tijd apart opgewekt. er wordt een rom ingezet.en dat in begin '70... de polymoog had als presets nog een berg weerstanden als preset en dat was toch wel weer een tijdje later.

Mijn ervaringen met de prosoloist zijn, dat het een verrassend vet klinkende synth is ondanks de eenvoudige mogelijkheden. Moet ik wel toegeven dat ik in de tijd dat het ding in de winkels stond (jawel, boven op een orgel..) ik er schamper lachend aan voorbij ging en door naar de 2600 of de odyssey.. Pas veeeel later heb ik hem serieus beluisterd en toen was ik aangenaam verrast. Ook omdat er direct een paar klanken ontzettend bekend voorkwamen. Ik was vroeger ook een (vroege) genesis en vangelis liefhebber...

Oh, okee, klinkt goed. :)

Maar! Is-ie uniek en niet na te maken met andere synths, inclusief andere Arps?

Met een Axxe zou het wellicht wel kunnen, ik heb zelf een dgx dus daar heb je dan weer een oddesey voor nodig.

Moet idd zeggen dat alle 30 presets apart zijn en in de juiste studio heel aantrekkelijk is, Cosmic wow door een tape delay bijv..

Origineel geplaatst door Cheimoon
Het zal ook wel schelen dat Banks niet echt een synthprogrammeur is. Van alle progtoetsenisten was hij het laatste met synths, waarbij zijn synth dan ook nog een budgetbak als de Pro-Soloist was. (wat Banks met een 2600 wilde ontgaat me dan ook volkomen, eerlijk gezegd; en die Synclavier die hij later had was ook volkomen over the top, als je zijn gebruik ervan afzet tegen de prijs) Dus als het hem niet lukte, of beter, als hij uit desinteresse niet eens geprobeerd heeft om die geluiden na te maken, dan zou mij dat niet zo verbazen. Geef 'm ook eens ongelijk trouwens: die Pro-Soloist neemt bijna geen ruimte in, dus waarom proberen hem te emuleren als je 'm nog gewoon hebt en mee kunt nemen? Desondanks is-ie bij mijn weten toch gedumpt na Wind & Wuthering, en werd dus niet gebruikt op And then there were three (ook te zien in de clip van Follow you follow me), waar Banks nog geen Prophet en Quadra had (pas bij Duke).

Wat het geluid betreft: het is inderdaad leuk, maar aan het gebruik bij Genesis hoor ik niet wat het zó uniek maakt dat het niet na te maken zou zijn. Lange envelope en verandere sound is een kwestie van LFO en ADSR, toch? Of is de lengte van de envelopes en snelheid van de LFO in de Pro-Soloist uniek?

tis ook deels idd zoals saint eric zegt de aftertouch en de vibrato settings in combinatie met adsr en resonantie filters. een erg onderschatte bak...

even afwijkend naar banks:
banks heeft meer gear gehad dan daadwerkelijk gebruikt maar dat hij geen fan is van programmeren is overigens niet waar want hij prefereert nog steeds analoge bakken die hij zo in een oogopslag kan programmeren en kan tweaken. Echter de reden dat hij veel presets gebruikt is voornamenlijk de werkwijze waarop hij samen met phil en mike de nummers schrijft. Daarom gebruikt hij bij genesis veel presets. Echter bij zijn solo albums klinkt hij toch wel anders en daar tweaked hij ook wat meer. The brazilian is een voorbeeld van een genesis nummer wat makkelijk voor solo doorging...

Wat hij met de arp 2600 deed? Nou wat denk je van programmeren? Hij heeft heel wat sounds zelf op dat ding geprogrammed wat je vooral hoort op ATTW3 (enige genesis album waarop hij gebruikt is) en vooral zijn eigen album a curious feeling... De polymoog heeft maar even in ze setup gezeten live waarmee hij voornamenlijk strings maakte en wat dunnere leads...

Origineel geplaatst door Formant
Met een Axxe zou het wellicht wel kunnen, ik heb zelf een dgx dus daar heb je dan weer een oddesey voor nodig.

Moet idd zeggen dat alle 30 presets apart zijn en in de juiste studio heel aantrekkelijk is, Cosmic wow door een tape delay bijv..

hmm de dgx idd. de versie met druktoetsen in plaats van die gare flip switches. Die banks dus had...

er zit qua klank wel verschil in een dgx en de andere 2 versies...

Tuurlijk is hij na te maken. Maar dat vergt wel wat.. er zitten 14 fixed filters (4 hpf en 10 bpf) in plus een vclpf. En dan nog drie resonantie banken met 10 verschillende resonantie gebieden. Voor sommige presets maakt hij gebruik van meerdere filters en meerdere resonanties. En dan de growlfunctie. 32hz modulatie van de vclpf. Om dat na te doen heb je een extra oscillator(tje) en een extra vca nodig. En dan die twee gitaarsounds. Ik weet niet meer hoe die waren samengesteld, maar het waren redelijk complexe sounds. Kortom, alles is na te maken. Maar met een 2600 alleen ben je er voorlopig nog niet... En het zit hier zo handig in 1 klein kastje...

er zit qua klank wel verschil in een dgx en de andere 2 versies...

correct. In de dgx zit het modernere arpfilter met de ontwerpfout....

Origineel geplaatst door SaintEric
correct. In de dgx zit het modernere arpfilter met de ontwerpfout....

mja de toetsenist van the musical box heeft beide versies omdattie natuurlijk al die shows doet met dus die pro soloist. Live prefereert hij toch wel die dgx want dat met die flipswitches is schijnbaar best lastig en verwarrend met het oog op de meest rechtse die anders staat dat geluid word gebruikt...

hoeveel dingen zijn er eigenlijk van in productie gegaan?

Tja, die flipswitches zijn ook inderdaad om van te flippen.. Wat een stompzinnig systeem.

Maar geen idee hoeveel er ooit gemaakt zijn.

Back