Nord Modular 1 of G2??

Acidfever

There's no "I" in denial.
Hoi,

Ik ben nu al een tijdje aan het kijken naar een uitbreiding van mijn huidige setup. Ik was eerst op zoek naar een micromodular als filter oplossing maar na wat meer lezen kwam ik erachter dat een volledige modular toch ook wel interessant is.

Nu ben ik heel erg gaan twijfelen tussen twee oplossingen namelijk:

1. Een Nord Modular 1 (keys of rack)
2. Een Nord Modular G2 Engine

Mijn vraag is echter of er echt zoveel verschil is tussen de oude en de G2. Ik weet dat De G2 Engine geen knoppen heeft maar ik heb al een Remote25 controller (al zijn dedicated knoppen natuurlijk altijd makkelijker).

Wat mis ik als ik geen G2 zou kopen en zijn er eventueel zelfs nog voordelen bij het kopen van een oude modular (of zijn er echt juist super veel voordelen aan de G2 Engine).

Ik heb overigens gelezen dat de NM1 presets van de Nord Rack 2 kan lezen (of in ieder geval converteren zodat je dezelfde sound krijgt.) Is het dan ook zo dat de G2 presets van de Nord Rack 3 aankan?

Any feedback would help!

Wat je mist is power.... een g2 heeft veel meer power dan een 1.

"Scotty, we need more power!"
"I'm giving you all she's got Captain. If I push her any harder she's gonna blow!"
:D

Misschien wil JB (als modular pimp, doch gecertificeerd niet-liefhebber van de Nord Modular) even uitleggen waar je die power dan precies mist? En dan helemaal in vergelijking met zijn eigen setup? ;)

Gebrek aan power is niet bepaald de reden waarom ik mijn eigen modular 'classic' (G1 dus) wegdoe; de mogelijkheden zijn zo enorm, ik ben praktisch gezien maar zelden tegen beperkingen aangelopen.
Ik kan me JB's uitspraak wél voorstellen als je 't over een MicroModular hebt (wegens al snel optredende monofonie...)

Of er écht zoveel verschil is, zit zoals je al zegt meer in de controllers / user interface.
(de knoppen zijn érg fijn zijn op de G2, intuitiever dan die op de G1).
Maar vergeleken bij de G2 engine is een Nord Modular 'classic' wél weer handiger; een extra knoppendoos moet dan wel van zeer goeden huize komen qua features - zoiets als dat ding van Behringer, al weet ik eigenlijk niet of dat ding goed werkt met de G2.
Een ander handigheidje van de G2 is dat 't ding te editen is via een USB aansluiting; bij de 'classic' heb je een dedicated 2e set MIDI poorten (IN/OUT) nodig.

Qua andere verschillen: je een aantal extra's op de G2, te weten reverb effecten (dat kon de 'classic' nooit wegens gebrek aan geheugen) en de mogelijkheid MIDI data uit te sturen (mysterieuserwijze nooit mogelijk geweest op de 'classic'). Ook heb je nog wat nieuwe modules; altijd leuk - maar ik vind eigenlijk dat de 'classic' daar óók wel voldoende te bieden heeft.

Converteren van Nord Rack (dus eigenlijk Nordlead) patches naar de Nord Modular is mogelijk, net zoals het converteren van Yamaha DX7 FM patches. Dat eerste omdat de Nord Modular gebaseerd is op de Nordlead (of andersom - ingewikkeld verhaal), dat tweede omdat de Nord Modular community volzit met échte die hards. Vraag maar aan Wout Blommers, de NordMod man op dit forum.

Echterrrrrr... converteren van 'classic' / G1 patches naar de G2 is, geloof ik, nog steeds niet mogelijk.
De 'classic' heeft nl. een aantal modules die de G2 niet heeft, heb ik me laten vertellen.
En het lijkt me ook sterk (maar misschien ooit, in de toekomst...) dat de G2 patches van de Nordlead 3 kan importeren.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
...de mogelijkheid MIDI data uit te sturen (mysterieuserwijze nooit mogelijk geweest op de 'classic').

Kan dit écht niet??? Ik meende dat je aan elke knop een MIDI CC kon toewijzen, en dat deze dan op reageerde, maar ook uitstuurde... of heb ik het mis???

Groet,
Roy

Origineel geplaatst door Lacertus
Kan dit écht niet??? Ik meende dat je aan elke knop een MIDI CC kon toewijzen, en dat deze dan op reageerde, maar ook uitstuurde... of heb ik het mis???

Groet,
Roy

Dat kan inderdaad. Maar ik denk dat Hanz doelt op de interne stepsequencers. In de G2 kunnen ze geroute worden naar de midi out. Dat betekent dus, dat je lekker de G2 als stepsequencer kunt gebruiken en bijvoorbeeld opnemen in je (hardware) sequencer. Voor mij is dit wel makkelijk aangezien ik een MPC2000xl heb en de step (event) editor behoorlijk lastig is. Een leuk extraatje.

In de G1 zit een envelope follower, dus in feite een module die een (audio) signaalniveau omzet naar controllerdata.
De G2 heeft deze module ook, maar ook een PITCH follower. De toonhoogte van een audio signaal wordt dus ook omgezet naar een controle signaal binnen de G2.

Al met al vind ik de G2 zuiverder klinken dan de G1.
De G2 heeft 4 audio ins en de G1 maar 2.

De editor van de G1, over de midi poort, wil soms wel eens de synth kwijtraken, dan moet je opnieuw de midi port enablen (na een paar keer ram je automatisch al CTRL+M, spatie, ENTER en is het weer klaar ;))

'k heb een micro modular gehad, een nord modular rack en nu de G2 engine. Al met al zijn het stuk voor stuk vette synths.

-C-

Voordeel van de NM Clasic vind ik dat hij uitontwikkeld is. De software zit op versie 3.03 (wat een fijn getal!). Dat betekende dat de gehele patch database (ca. 25.000) altijd bruikbaar blijft.

De G2 zit nu op 1.20 en het is heel wel mogelijk dat waneer de software naar 2.x gaat al de tot dan toe gemaakte patches onbruikbaar zijn. Dit was bij de Clasic ook het geval. Ik wacht dan ook nog zeker tot volgend voorjaar om te zien hoe de software zich gaat ontwikkelen. M'n NM Clasic houd ik zeer waarschijnlijk aan als ik de G2 gescoort heb.

Origineel geplaatst door C738
Dat kan inderdaad. Maar ik denk dat Hanz doelt op de interne stepsequencers. In de G2 kunnen ze geroute worden naar de midi out. Dat betekent dus, dat je lekker de G2 als stepsequencer kunt gebruiken en bijvoorbeeld opnemen in je (hardware) sequencer. Voor mij is dit wel makkelijk aangezien ik een MPC2000xl heb en de step (event) editor behoorlijk lastig is. Een leuk extraatje.

Inderdaad, da's wat ik bedoelde. En voor mij zou het méér zijn dan een extraatje; nl. in combinatie van stepsequencers en alle mogelijke logic modules het bouwen van arpeggiators en begeleiding dingen waarmee ik m'n modules zou kunnen aansturen.

In de G1 zit een envelope follower, dus in feite een module die een (audio) signaalniveau omzet naar controllerdata. De G2 heeft deze module ook, maar ook een PITCH follower. De toonhoogte van een audio signaal wordt dus ook omgezet naar een controle signaal binnen de G2.

Da's mooi, inderdaad. Als je dan ook weer MIDI uit stuurt heb je een pitch->MIDI converter!

Al met al vind ik de G2 zuiverder klinken dan de G1.

Na kort proberen: Ik vond de G2 prima klinken, maar dat kwam ook wel door de verbeterde effecten sectie.
Een Nord Mod classic door een fijn effecten apparaat klinkt ook erg prettig, maar soms een beetje 'tam' naar m'n smaak.
Dat ligt (hand in eigen boezem) ook aan de programmeur... sommige geluiden zijn nl. écht geweldig - alleen veel werk om te programmeren!

De G2 heeft 4 audio ins en de G1 maar 2.

En eh... gebruik je die allemaal tegelijk? In de praktijk dus?

De editor van de G1, over de midi poort, wil soms wel eens de synth kwijtraken, dan moet je opnieuw de midi port enablen (na een paar keer ram je automatisch al CTRL+M, spatie, ENTER en is het weer klaar ;))

Nooit last van gehad. Lijkt me een kwestie van MIDI interface, de Nord Mod classic is nogal kritisch daarop; met een MIDIsport 4x4 gaat alles prima.

Zelf heb ik een MicroModular gehad en een Nord Modular Keys; de MicroModular is een ontzettend handzaam bakkie, alleen véél te snel gereduceerd tot monofoon. Als effectenapparaat (vocoder!) is het echt een zwitsers zakmes.
De Keys of Rack biedt door de gegarandeerde polyfonie en knopjes méér, en is daarbij ook nog enorm goedkoop geworden (relatief gezien t.o.v. de MicroModular).

Verder ben ik het met Yawgmoth eens, dat veel afhangt van succes op de markt (voor de Nord Mod 1 zijn al duizenden echt goeie patches te krijgen), support en upgrades. Op dat punt vind ik persoonlijk de leverancier Clavia niet de aller-betrouwbaarste...

Wat betreft de compabiliteit van Patches... Alle Patches voor de Classic zijn altijd backwards compatible geweest, zo ook voor de G2 in de toekomst. Bij de G2 is er alleen een foutje geslopen, omdat sommig Beta-testers niet ge-upgrade hebben en Patches van een voorrelease uitgaven op het net. Zeker geen fout van Clavia.

Wat Midi Out betreft, alles wat geen audio is kan naar Midi worden omgezet, zoals Envellopes, LFO's etc.

Wout

Origineel geplaatst door Hanz

En eh... gebruik je die allemaal tegelijk? In de praktijk dus?

Ik gebruik de outputs als volgt:
IN 1: Microfoon
IN2: Aux 2 send (van mijn mixer)
IN 3 & 4: Main mix insert, voor realtime resamplen, filteren en andere behoorlijk ingrijpende effecten.
de main mix insert gebruik ik niet altijd, het hangt dr van af of ik een experimentele bui heb.

meestal gebruik ik 3 slots: 1 stereo patch op out 1 en 2, 1 mono patch op out 3 (en de vocoder en aux return ik ook op out 3)
Mocht ik de main insert gebruiken voor effecten dan gaat het via in 3 en 4 naar out 3 en 4.

Het enige wat ik zo jammer vind (en een gemiste kans) is dat bij een patch change alle slots even stil vallen.
Het is niet lang, maar net genoeg om een hoop dingen iets minder mooi te laten verlopen.

Leuke dingen om te doen:
-via een aux bus je drums door een vocoder sturen. je kunt gewoon akkoorden inspelen. Instant detail aan je muziek!
en dan returnen op een kanaal met eq, en weer aux bussen ;). Dus dan kan ik over het vocoder signaal nog weer een
delay gooien. Of ik voer hem terug naar de vocoder maar dat is echt heel erg fijngevoelig, je hebt zo een vette
feedback.

-een flanger bouwen met 2 delay modules. van de audio in zet je 2 delay modules achter elkaar, en de delay tijd
knopjes gooi je in een morph groep. Deze morph groep hang je een midi controller nummer aan, zodat je de delaytijd kan
varieeren. Hang hier een crossfader achter, met het droge en het delay signaal op de beide ingangen.
De uitgang van de crossfader naar de gewenste output (out 3 bij mij). Zorg er voor dat je ook een midi controller aan de
crossfader hebt hangen. Je kunt nu mixen tussen het droge en natte (delay) signaal.
Wat is hier zo vet aan? Je hebt een flanger die niet automatisch werkt, maar stuurbaar is met een knop op je controller!

Ik realiseer me ineens dat ik iets doordraaf en half offtopic hang.
Mijn antwoord op de vraag of ik alle inputs gebruik: JA!

-C-

Origineel geplaatst door bob303vs909
de mod 1 is redelijk goedkoop te verkrijgen hedentendagen...helft van een g2 engine....is dat geen voordeel?

Tja.....een NM 1 Rack doet 2e hands zo'n 500 Euro, de G2 engine is voor 735 Euro te koop bij piens.
Valt dus wel mee, vandaar dat ik het ook vraag.

Origineel geplaatst door Acidfever
Tja.....een NM 1 Rack doet 2e hands zo'n 500 Euro, de G2 engine is voor 735 Euro te koop bij piens.

Die 7335EUR is EXCL BTW volgens mij... klopt dat?

Groet,
Roy

Dan zou je nog op een 870 uitkomen. Zou verzenden gratis zijn?
Je moet voor een G2 of G1 wel de tijd nemen om hem te programmeren. Ik heb zelf de laatste tijd niet zoveel tijd dus hangt ie maar stof te happen in mijn rack :(. Misschien in september dat ik er weer tegenaan kan.

-C-

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Wat betreft de compabiliteit van Patches... Alle Patches voor de Classic zijn altijd backwards compatible geweest, zo ook voor de G2 in de toekomst. Bij de G2 is er alleen een foutje geslopen, omdat sommig Beta-testers niet ge-upgrade hebben en Patches van een voorrelease uitgaven op het net. Zeker geen fout van Clavia.

Wat Midi Out betreft, alles wat geen audio is kan naar Midi worden omgezet, zoals Envellopes, LFO's etc.

Wout

Waarom heb dit dan tussen de oren zitten.............? Eerst maar even een koffie halen :koffie:

Ik heb eens zitten graven in mijn herinneringen:
Het kan zijn dat ik het helemaal mis heb, maar dit is wat me bij staat:

Ze zijn 1 versie backward compatible geweest volgens mij.

Ik weet even de exact OS versies niet, maar stel even dat we versie 1, 2 en 3 hebben.
Als je een versie 1 patch wilde draaien op OS versie 3, dan moest je de patch eerst in de versie 2 editor openen en opnieuw opslaan. Daarna was de patch te gebruiken met het laatste OS.

Dus ja, reverse compatible, 1 versie.

Wie kan dit bevestigen of onderuit halen?

-C-

Origineel geplaatst door C738
Dan zou je nog op een 870 uitkomen. Zou verzenden gratis zijn?
Je moet voor een G2 of G1 wel de tijd nemen om hem te programmeren. Ik heb zelf de laatste tijd niet zoveel tijd dus hangt ie maar stof te happen in mijn rack :(. Misschien in september dat ik er weer tegenaan kan.

-C-

Nee geen €870,- de prijs is als volgt:

Prijs : EURO 608.64
BTW : 21% = EURO 127.81
Totaal : EURO 736.45 + EURO 17.13 (Bedrag gebaseerd voor een UPS - Deur tot Deur Express Dienst !)
Maakt samen € 753,58 :D

Zeer interessante prijs voor een G2 engine zou ik zo zeggen!!!!

De vraag is dan dus i.d.d. wil je een NM1 of G2 Engine??

Verder hoef je toch niet altijd tijd te hebben om te programmeren? Je kunt in veel gevallen ook gewoon presets gebruiken die je tweaked i.p.v. alles van de grond opbouwen (denk aan filters en andere soundshapers, errug fijn met die 4 inputs)

Vraag is echter in hoeverre die G2 Engine relaxed te bedienen is met de Novation Remote25 t.o.v. de NM1 rack.
ALs de bediending uiteindelijk ongeveer hetzelfde is is voor mij de keuze duidelijk!

Huh? Ben ik geen Nord Modular voorstander? Ik heb er geen, maar dat wil toch niets zeggen.. Ik heb ook geen Ivon Jaspers of Heidi Range thuis... maar goed, das een ander verhaal.

Ik ga je vraag omdraaien Hanz... Heeft een G2 minder power als een G1?

Presets tweaken doe ik ook wel, maar meestal verbouw ik ze zodanig dat ik net zo goed van nul af aan kan beginnen.

Verdomme de prijs is écht scherp man :). Mijn G2 engine is trouwens een 2ehandsje :D.
Sinds ik met de clavia modulars werk, bots ik altijd op de beperkingen van de 'traditionele' synths als het gaat om aparte geluiden maken. 'k Heb een korg Z1 gehad maar ik werd na een paar dagen al gek van al die menu's. Als ik menu's wil lezen ga ik wel naar een restaurant! :D

Als clavia nog es rap met een update komt om de laatste dingetjes recht te trekken dan ben ik echt blij :)

-C-

Begin nu echt sterk naar de G2 Engine te neigen!

Ben jij trouwens niet een maatje van Steroidz C738?

Je nick komt me bekend voor!

Back