esi near05 :: the box NF06 A

feindbild

!TKRÓKT!
ben op zoek naar studio monitors voor een beperkte ruimte en een beperkt budget.
bij thoman zie ik dat zowel de esi near05 als de the box NF06 A monitors klein geprijsd zijn (-200 euro).

heeft er iemand ervaring met één van die setjes?
pro's en contra's? heb er weinig of niets over gevonden op het forum.

ik weet dat ik er niet teveel bas/volume van moet verwachten, maar nu heb ik alleen sony ss rxd9 boxen aan een sony compact hifi set. 275 watt grove power per box en heel gekleurd volgens mij: drie 5cm tweeters en twee 14 cm basluidsprekers per stuk... de bovenburen hoeven geen moeite te doen om te dansen, de vloer trilt hard genoeg om hen mee in beweging te zetten, bij wijze van spreken. dus mix ik meestal af op een akg k240df studio monitor koptelefoon, maar dat is ook niet alles (stereo image, neiging om de bas ofwel teveel ofwel te weinig in te mixen, naargelang de oorvermoeidheid, zie de link onderaan om wat tracks van me te horen).

ben van plan later zeker een paar actieve alesis m1 mark II aan te schaffen, maar voorlopig ziet het ernaar uit dat dat ver in de toekomst zal zijn, en het is dan misschien net goed dat ik op twee verschillende sets kan afluisteren.

alvast bedankt voor de goede raad en de nuttige tips.

Heb de nEar5 vanmiddag ff gehoord in een muziekzaak. Klonken redelijk zuiver, maar 't zijn kleintjes!
Dus verwacht niet (al te) veel bass en power. (hmm, zei je al..)
Ze hebben 13 cm woofertjes, en da's een cm kleiner dan die je nu hebt. Zegt niet veel want ze zijn actief en dan kan er nog best wel eens wat power uitkomen.
Ze hadden ook de aparte Sub-kist (SW8000) erbij, en met die erbij klinkt 't uiteraard een stuk voller, maar die kost alleen al >300 euro, dus ja..

Maar als je echt een klein hok hebt dan klinkt 't over 't algemeen natuurlijk al harder dan in een grote zaak.. (al dan niet gevoelsmatig. => anders krijgen we weer 10.000 posts over 't wel of niet wetenschappelijk kloppen van m'n bewering..)

Maar ze zijn niet echt heel duur, dus al zou je ze voor 'zolang' halen. Lijkt me geen echte miskoop voor dat geld!

Waar je wel ff rekening mee moet houden is dat het (heel) anders klinkt als over je stereo-toren! Dit kan je best tegen vinden vallen (of niet, hopelijk!).

Kan ook gewoon voorlopig bezig blijven met je koptelefoon en even doorsparen voor betere/duurdere/grotere.

Succes

O ja, die andere ken ik niet.

ik wilde ook de esi near 05 kopen, maar ik vind ze erg hifi klinken. Vol wel ja, maar dus niet gedetailleerd. Hebtoen besloten om door te sparen voor de Alesis M1 Active Mk2 voor 189 per stuk bij feedback. Die klinken dus wel... ;)

ik zou ff doorsparen....

de esi near overdonderde me toch wel een beetje want had er minder van verwacht. Ik hoorde met marillion toch detail genoeg op marbles en voor de prijs dus zeker geen slechte ! vind hem beter als de near 6...

Ja, dat dacht ik dus ook! Al is 't voor erbij! Een aantal verschillende monitors is nooit weg, lijkt me.
Misschien haal ik ze ook wel een keertje.

was vroeger blijkbaar m-audio

ESI's nEar05 Near Field Monitors Now Available

Model formerly known M-Audio's SP5B
March 9, 2003

ESI has released its near field monitor speaker nEar05 under ESI's own brand to the world market. Begining this year, the reference monitor speaker systems known as SP5B by M-Audio will be sold with the new name nEar05 and will be only available through ESI. Moreover, the estimated street price was lowered to $199.

Also available with ESI is the bass-reflex powered subwoofer SW-8S as previously known as the Studiophile 8S.

bron: http://messe.harmony-central.com/Musikmesse03/Content/ESI/PR/nEar05.html

Ik heb die Esi nEar 05 gekocht. Voor mijn beperkte ruimte en setup vind ik ze uitstekend klinken.
Wat ik (bandtoetsenist) voornamelijk met die dingen doe is er thuis over spelen/oefenen en mijn eigen composities uitwerken.

Wat ze qua afmixen etc. doen weet ik niet zo goed (ben ik (nog) niet zo in thuis), moet je aan de experts op dit forum vragen.

Ik was erg verrast door het geluid van die dingen! :)

ik deze wrs morgen halen...

wil nog iemand wat zeggen?:okdan:

Origineel geplaatst door Maks
ik deze wrs morgen halen...

wil nog iemand wat zeggen?:okdan:

Yep, ik heb bij de ESI nEar05 een ESI sub gekocht (SW8000).... is wel een aanrader!

:halleluja :halleluja

Ben ook best tevreden met mijn ESI nEar05'jes. Mijn studiootje is maar klein, dus ze gaan ruimschoots hard genoeg voor de ruimte.

ben ze dernet gaan halen, heb ze net opgesteld... ik wist dat de winkel deze had staan, maar had de classics verwacht (deze stonden ook in hun boekje. vond ze mooi, en vond de experiences in het begin ff niet mooi, nuwel:)) maar het gaat dus om de experience.... Ik had deze ooit is even kort geluisterd en was toen onder de indruk van hun punch... toen ik later terug in de winkel was beluisterde ik de msp3's van yamaha... haarzuivere hard monitors (199perstuk) toen ik dus vandaag terugkwam zag ik ineens dat het de eperience's waren, en wou nog is luisteren. ik was niet meteen onder de indruk (ik zat nog met de msp3's in m'n kop), vooral over het laag (een beetje flapperend?)
heb ze nu net aangesloten, en er ff een en ander doorgeknald, en denk dat ik niet mag klagen:okdan:

Ik ben zelf ook wel heel benieuwd naar die the box monitors, maar blijkbaar zijn die alleen bij thomann te vinden en worden die speciaal voor thomann gemaakt in China. Dus, als ik ze wil horen meot ik naar Thomann duitsland rijden :o:
Maar die ESI's inderdaad ik vind ze niet gedetailleerd echt beter dan mijn sony hifi speakers zijn ze niet, kun je beter gaan voor behringer truth (echt waar ik stond er ook van versteld hoe deze klonken)

ik denk dat ik tevreden ben:)

voor de prijs heb je een lekker onagressief klinkende pomende monitor met zijdezachte klank...:z

Heb ze vandaag ook weer eens gehoord (elke keer als er iemand apparatuur gaat kopen moet ik mee als referentie, haha :)) en vond ze inderdaad wel aardig.. Wel vermoeiend in het hoog denkik, vond ze nogal schel!
Als ik zou moeten kiezen zou ik iets langer doorsparen en voor de KRK Rokit RP5's gaan..

Maar gelukkig hoef ik niet te kiezen... **Aait zijn KRK Rokit RP8's nog maar een keertje**

:luv:

Origineel geplaatst door Ethereal
Wel vermoeiend in het hoog denkik, vond ze nogal schel!
:luv:

nou, over smaak etc valt te twisten, maar dat vind ik nou net niet

5.1 setje

5.1 setje

Dit lijken me nou echt leuke monitors voor een 5.1 set.

Als ik het goed begrijp krijg je bij musicstore.de 5 x esi05 + de SW8000 erbij voor 700 euro!
Kan geen link plaatsen site doet het opeens niet meer

Dat vind ik geen geld en ik denk dat ik ze eind deze maand ga aanschaffen.

Ik ben echt benieuwd hoe de The Box NF06 klinken, ze passen perfect in mijn budget namelijk.

Is er al iemand die ze heeft staan en een review kan geven?

Back