'kapot gaan' van koptelefoons en speakers

Hanz

Anonieme Analogist
Ik vraag me nou al geruime tijd af hoe het komt dat speakers en/of koptelefoons op een specifieke manier kapot gaan.
Tenminste, ik heb al een paar keer gehad dat speakertjes en koptelefoons in toenemende mate last krijgen van een soort 'vervorming' bij erg lage tonen. In eerdere gevallen viel dat nog wel te overzien (creative speaker setje), maar nu is het dus mijn HD-580 koptelefoon, en da's toch een beetje duur.

Bij de meeste 'normale' geluiden hoor je 't natuurlijk niet, maar ja, wèl bij extreme drumgeluiden en synth sounds met het filter dicht en hoge resonance. Ik bedoel dus zoiets als in het bijgevoegde 808 mp3'tje (uit een andere thread alhier).
Ik hoordaar in één oor (het rechter) nu opeens een soort vervorming bij hogere volumes - er komen opeens wat hoge tonen bij (soort van kraak/rammel) die je in het andere oor niet hoort -ook niet bij stereo reversen van het signaal. Het ligt dus duidelijk aan de koptelefoon in dit geval.

Mijn vraag is: wat is dit voor effect? hoe wordt deze 'schade' nou eigenlijk veroorzaakt? valt zoiets te voorkomen, misschien zelfs te repareren? of is het gewoon een soort 'slijtage'?

Oh ja: dit geluidje.

hoi Hans

Zou best eens kunnen zijn dat het membraam aan die ene kant een beetje gescheurd is. Tenminste zo klinkt het. Maar meer zou ik niet kunnen zeggen..

een keer je mic of iets anders inpluggen,.. terwijl je speakers open staan,.. is naar mijn idee al genoeg om haarschuertjes te veroorzaken,...
ok bepaalde synheses zijn een boel speakers niet tegen opgewassen,.. (zo had ik dat met de kurzzweil,... die gaf frequenties af,.. waar mijn tweeters er elke keer bij uitlagen...

:stupid

Slijtage dus.

Valt ook niet onder de garantie als je lomp hebt lopen doen met heftige geluiden te maken en die te hard je headset in te sturen. Daar is zo'n ding niet voor gemaakt.

Maar kan ook dat er een fabricagefout was en het heel snel kapot was gegaan. Maar zoiets zal extreem moeilijk aan te tonen zijn omdat je al snel beticht zal worden van mishandeling van je headset.

En bijv de kabels van de behringers zijn gewoon slecht. Dus kun je na 3/4 jaar meestal onder garantie een nieuwe kabel scoren omdat ze dan al rot zijn.

Maar ook van bepaalde plastic onderdelen zoals het membraam van de kussens van de headset aan de rand van de speakers kan gevoelig zijn voor het zuur van je zweet. En daardoor veel sneller slijten. Daarom is een stoffen rand qua levensduur ook beter.

En behringer bouwt haar headsets gewoon zodat ze een beperkte levensduur hebben. Maar qua klank voor een redelijke prijs behoren ze nog steeds bij de top.

Sja, de meeste rare/diepe bass geluiden die je wel met gear kan maken, kunnen veel koptelefoons/speakers toch niet aan, geloof ik.. Mijn koptelefoon heeft volges mij ook al een beschadiginkje (hopelijk dat ding, en niet ik..), maar die was ook maar 60 euri en krijgt ook veel te verduren.. :D

Trouwens gaaf, Hanz, zo'n beat met een BPM van 5 !!

@ Fuse: Behringer? What Behringer?

Sennheiser HD-580!

hd580.gif

Maar 't ding is inmiddels iets van 4 jaar oud, en vrij intensief gebruikt.

Ow ja, hebt gelijk. Behringer zou Sennheisser motten zijn.

Was nog niet wakker nee.

ik heb ook gehoord dat het rechtstreeks inpluggen van je koptelefoon in je geluidskaart ook schade kan veroorzaken door de stroom die er door de geluidskaart gaat.

Kweenie hoor, maar als er geen stroom door een geluidskaart gaat dan doet hij bijzonder weinig. :confused:

Meestal leveren minijacks van geluidskaarten juist te weinig stroom om lekker te kunnen blazen met koptelefoons. En dan is een dedicted versterkte koptelefoon uitgang met regelaar wel zo fijn.

Re: 'kapot gaan' van koptelefoons en speakers

Origineel geplaatst door Hanz
een soort vervorming bij hogere volumes - er komen opeens wat hoge tonen bij (soort van kraak/rammel)

Het kan ook de versterker zijn die op hoge volumes niet helemaal een goed signaal afgeeft? Op mijn vorige notebook had ik een gelijkaardig probleem. Wanneer het geluid op max stond dan viel soms een van de speakers gewoon uit/was er duidelijk een vervorming van het signaal. En de speakers zelf waren in orde want dat heb ik een bevriende technicus laten controleren. Nou ja, een laptop is nou niet direct proaudio spul.

Just a thougt.

Een 808 bassdrum of andere lage frequenties zorgen ervoor dat de conus van de hoofdtelefoon of luidspreker ver uitslaat. Naarmate de frequentie lager wordt, wordt de uitslag die de speaker maakt recht evenredig groter.
Daarom zie je het dome'pje van een tweeter niet uitslaan (vanwege de hoge frequenties dus die deze weer moet geven).
Vooral bij hoofdtelefoons is het moeilijk te bepalen wanneer deze uitslag teveel van het goede is, maw dat hij teveel signaal toegevoerd krijgt (een 808 kick op hoog volume, dnb subbassen etc. etc.).
Wat je hoort Hanz, is de spreekspoel in de hoofdtelefoon die los aan het laten is van de conus (het geluidmakende gedeelte). Dit zal alleen maar erger worden (aggut...) in de loop van tijd.
Ook zo'n duur models als jij hebt kan dit gebeuren, echter modellen als de HD25 van Sennheiser zijn hier iets beter tegen bestand, aangezien zij ontworpen zijn om hogere geluidsdrukken weer te geven.

dus ja... beetje balen voor je :slotje:

Laatst gewijzigd:
Re: Re: 'kapot gaan' van koptelefoons en speakers

Re: Re: 'kapot gaan' van koptelefoons en speakers

Origineel geplaatst door Hover
Het kan ook de versterker zijn die op hoge volumes niet helemaal een goed signaal afgeeft? Op mijn vorige notebook had ik een gelijkaardig probleem. Wanneer het geluid op max stond dan viel soms een van de speakers gewoon uit/was er duidelijk een vervorming van het signaal. En de speakers zelf waren in orde want dat heb ik een bevriende technicus laten controleren. Nou ja, een laptop is nou niet direct proaudio spul.

Just a thougt.

Wat jij hoort Hover is clippen van de versterker: het uitgangssignaal wordt zo groot, dat de uitgangsversterker het niet meer weer kan geven, en het signaal af gaat vlakken (toppen van het signaal worden afgeplat).

Origineel geplaatst door fuse
Kweenie hoor, maar als er geen stroom door een geluidskaart gaat dan doet hij bijzonder weinig. :confused:

Meestal leveren minijacks van geluidskaarten juist te weinig stroom om lekker te kunnen blazen met koptelefoons. En dan is een dedicted versterkte koptelefoon uitgang met regelaar wel zo fijn.

het is niet de geluids kaart die je koptelefoon sloopt maar de statiesche lading die op je kast staat .
ik heb al 2 van die (gelukkig hobbyshop) koptelefoons gemold daardoor. en krijg regelmatig nog een behoorlijke opdonder van mn pc.

oplosing: randaarde....

:geslaagd:

Beetje offtopic misschien, maar mijn koptelefoons gingen nog ALTIJD stuk bij het (mini) jack stekkertje.(=draadbreuk)
Nu kan je die bij de Sennheisers los kopen, wel DUUR 15 euro heb ik er eens voor betaald.
Maar voor mijn AKG kan dit niet... hopen maar dat deze het nog lang uithoudt!

Origineel geplaatst door Aaron
Beetje offtopic misschien, maar mijn koptelefoons gingen nog ALTIJD stuk bij het (mini) jack stekkertje.(=draadbreuk)
Nu kan je die bij de Sennheisers los kopen, wel DUUR 15 euro heb ik er eens voor betaald.
waar haal je die kabels? ik heb een sennheiser hd-nogwat (465 geloof ik zo uit m'n hoofd, in '97 gekocht) en kan nergens een kabeltje voor dat type vinden

je kan de conussen(membraan) gewoon scheuren door te hard af te spelen..heb ik ook bij mijn DJ koptelefoon, die kan zo hard afspelen dat aan 1 kant de boel is gescheurd, dan hoor je dus vervorming in het laag..

Origineel geplaatst door Aaron

AKG heeft toch wel reserveonderdelen te koop http://www.akg.com/mediendatenbank//psdoc/mediafile/45/import3e2da3e4dd856.pdf
in deze service handleiding staan alle losse onderdelen + nummers van de k141

Hey, kijk aan!
Dat wist ik niet, het lijkt me zo ingegoten namelijk.
Bij Sennheiser klik je dit zo erin met zo'n mini-jack.

Die kabel had ik bij zo'n electronica-boer gekocht in Breda.

Back