Eigen Home Studio

TurboBMan

Nieuwkomer
Hallo,

Graag wil ik meer weten over het opzetten van een goede homestudio.
Ben van plan om me eens te verdiepen hoe je eigenlijk een goede geluidsstudio kan bouwen.

1: Wat heb je allemaal nodig om te beginnen?
2: welke software?
3: welke hardware?

De ruimte heb ik en ik heb ook de ruimte geisoleerd. Wie kan me helpen of een goede tip geven hoe ik het het beste kan beginnen?

M.V.G.
Turbo

Oei... Dat is een hele moeilijke vraag.

Wat voor soort studio wil je maken? Wil je zang kunnen opnemen? Wat is je budget ongeveer?

Daar gaan we weer...

dat hangt er vanaf wat je wensen zijn, wat je doel is, wat je al met muziek doet, natuurlijk je budget en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik stel voor dat je eerst wat over je (muzikale) achtergrond vertelt èn wat je vooral met de studio wilt doen.

Misschien heb ik wel een 'instant' tip voor je :http://www.soundonsound.com/articles/Technique.php - daar is een schat aan info

Hoi en welkom op dit gezellige forum :D
Zoals vele wegen naar Rome leiden, zijn er ook veel manieren om een home studio op te zetten.
Je moet eerst weten wat je wilt, voordat je dingetjes aan gaat schaffen.
Wil je software, hardware of een combinatie hiervan? Rechtsboven zit een button met de tekst 'zoeken' daar kun je ook veel dingen vinden over geluidskaarten, mixers, synths, samplers, software en het gebruik hiervan.

Veel succes

-C-

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Oei... Dat is een hele moeilijke vraag.

Wat voor soort studio wil je maken? Wil je zang kunnen opnemen? Wat is je budget ongeveer?

Het is de bedoeling dat er soundmixers een cd willen maken op een goede en goedkopen manier.
Orkesten kunnen dan in hun eigen oefenruimte ook een eigen demotje opnemen.
Over de priizen wil ik liever niks kwijt want anders krijg je weer geen keuze.

1: Wat is een goede soundkaart ( merk en evt. prijs)
2: Mixtafel?
3: de juiste rand spul
etz.

Zoek eens rond op dit forum via de 'zoeken' knop.
Er is al zoveel gezegd over monitors, geluidskaarten enz enz.

Lees eerst eens een paar dagen, verdiep je in de informatie en stel dan vragen.

maar vertel nou eerst eens wat over je achtergrond...
doe je al 'iets' in muziek? Wat is je ervaring?
waarom ga je dit doen?

- wat bedoel je precies met soundmixers?
- wil je een vaste studio opzetten, of wil je 'Orkesten in hun eigen oefenruimte een eigen demotje opnemen'?
- heb je al de beschikking over (2) ruimte(n)?

zo kan ik er nog wel 1000 bedenken...het is gewoon zaak dat je alles eerst (voor jezelf, en dus ookvoor ons) op een rijtje hebt. Het heeft geen zin om hier met namen, types en prijzen te gaan gooien.

ik zou toch wat licht laten schijnen op je budget, want je kunt zo veel uitgeven als je wil. Maak je binnen een budget maar niet druk over "keuze" want geen 2 studios zijn precies hetzelfde! En t is idd nog steeds niet erg duidelijk wat je wil doen in je studio.

Origineel geplaatst door TurboBMan
Het is de bedoeling dat er soundmixers een cd willen maken op een goede en goedkopen manier.
Orkesten kunnen dan in hun eigen oefenruimte ook een eigen demotje opnemen.
Over de priizen wil ik liever niks kwijt want anders krijg je weer geen keuze.

1: Wat is een goede soundkaart ( merk en evt. prijs)
2: Mixtafel?
3: de juiste rand spul
etz.

Je bent wel ambitieus als je ook orkesten wil opnemen. Bij Galaxy Studios en Wisseloord Studio's kunnen ze je daarover heel wat informatie e.d. verstrekken.

Duidelijk is in ieder geval dat je opnames wil maken van anderen (ook jezelf?). Maar vooraleer een studio uit de grond te stampen lijkt het me interessanter dat je jezelf eerst vertrouwd maakt met het ganse opnamegebeuren. Daar ben je alvast een ruime tijd zoet mee.

In het begin moet je vooral niet te veel spullen aanschaffen. Je kan je beter richten op de kern van de zaak:opnemen. De rest komt er later vanzelf wel bij. Er zijn trouwens genoeg boeken (online , bibliotheek, boekhandel) beschikbaar die je laten kennismaken met de 'moderne' homestudio en wat daar zoal bij komt kijken. Je leert daarmee zeker niet alles maar je krijgt daarmee alvast een goed overzicht en idee wat er zoal bestaat, waarvoor het dient enz...

Bedank voor je spontane antwoorden, en zal zeker eens kijken op de bovengenoemde sites.
Natuurlijk heb ik al sommige dingen in huis.
Beginnen met een pc en een soundkaart wat naar mijn idee niet goed is voor goede opnamen. (Audige2)
Deze kaart wil ik wegdoen en me orienteren op een wat meer proffesioneler is.
De mixer is een Behringer 3242x
plus de 1800 boxen met de 1504 boxen, de versterker is ook van Behringer 2500.
Het probleem is namelijk dat ik veel ruis krijg met de opnamen van diverse zangers en af en toe levert de pc een stroomstoot naar de mixer toe en dan knalt hij eruit met een hoge fluittoon.
Ik vermoed dat de oorzaak de soundkaart is.

Ik ben op dit moment ook bezig met het opzetten van een studio thuis. Een site waar ik, én velen anderen, veel aan hebben gehad is:

Tweakheadz Online Studio Guide

Ga hier eens op zoek naar wat je zoal nodig hebt en zoek daarbij de prijzen op bij bijvoorbeeld Thomann.de en Feedback

Daarnaast kan je hier de zoekfunctie gebruiken om ervaringen van andere mensen met bepaalde producten op te zoeken.

Succes!

sinds een aantal jaren hanteer ik de volgende vergelijking:

behringer = ruis

maakt niet uit wat je van behringer hebt; ze gebruiken altijd wat mindere compnenten en de assemblage gebeurt hoofdzakelijk in lage lonen landen.

DUS...kun je beter naar prof. mengpanelen als Mackie, A&H, Spirit...

en idd die geluidskaart -audigy- is ook meer een consumentenproduct. Hier heb ik geen aanraders voor, gewoon spitten in de specs van diverse merken. Ik heb zelf een Terratec MT88 en boek er goede resultaten mee...het ruist in ieder geval niet. Maar die is alweer 2-3 jaar oud, wellicht is er weer een betere...

hij bedoelt de wereldberoemde rapper Turbo B van Snap

'Codename is Turbo... Ooo-wie-oooo'

Als ik het zo lees over die demo opnemen in eigen oefenruimte zou ik alles wat van Behringer is weg doen. Leuk merk, je snapt niet hoe ze het spul kunnen maken voor dat geld. Behringer moet je kopen en dan vervolgens nooit meer verplaatsen. Nee, als je een beetje mobiel wil zijn moet je echt wel aan pro merken gaan denken.

Monitoren is heeel persoonlijk. Lees de threads
Eigenlijk is alles heel persoonlijk denk ik.

En een globaal budget bedrag zou niet gek zijn. is het 1500, 4000, 8000, 25.000 euro dat je te besteden hebt??
Hoe groot is je ruimte? Is dit al ge-isoleerd. Allemaal dingen die in je budget een rol spelen.

:peukie:

Als je een ruim budget hebt zou ik een Powerbook,Digi002 + monitors en een masterkeyboardje aanschaffen. Complete mobiele studio en tevens ook nog zeer geschikt om zang op te nemen,alleen de prijs he...

Tsja vergeet ook niet dat ''opnemen'' een vak apart is en er veel dingen bij komen kijken zoals div. microfoons en opstellingen van microfoons enz.enz.
Maar goed je zocht een goed geluidskaart ? Ik heb een hele mooie geluidskaart te koop namelijk een Aardvark Direct Pro 24/96 (maar da's ff offtopic PB maar daarover en kijk in de Vraag en Aanbod rubriek hier)

Veel hangt natuurlijk van je budget af.
500€, 5.000€ of 50.000€?

Aan je huidige gearlist te zien zou ik je aanraden die Behringers buiten te gooien
en een 01x (of 01v96) te kopen. Dan heb je geen geluidskaart meer nodig!

Monitors is idd erg subjectief en moet je echt eerst gaan beluisteren.
Er is hier momenteel een thread over open maar ik hoor de laatste tijd
ook veel positief over de KRK Rokits.

Als je alleen maar een betere geluidskaart zoekt, zou ik zeker de Emu 1212m
of een van zijn broertjes eens bekijken.

Back