Groovebox of Yamaha rm1x??? help! !!

ff mengen in 't gesprek..

ff mengen in 't gesprek..

Ik ken de RM1X (globaal), ik heb de MC-505 en de DX en ken de AN (redelijk goed).

Allereerst vind ik de MC-505 helemaal niet zo moeilijk in de bediening; 't is maar wat je gewend bent en met welke bak je begint/begonnen bent.

't Zijn gewoon 2 aparte bakken de MC en de RM1X. Zowel qua bediening als geluid. Is een beetje een liefhebbers-verhaal: de 1 zweert bij Roland en de ander bij Yamaha.
Waar wel iedereen 't over eens is: de sequencer van de Roland kan niet tippen aan die van de Yamaha (qua strakheid).
En dat zou ik veel liever hebben, dat misschien wat leukere geluiden intern.
Je kan/gaat 'm namelijk na verloop van tijd ook gebruiken om andere bakken mee aan te sturen, en dan is 'strakheid' gewoon onmisbaar.

De AN/DX zijn ook zeer leuk... ..voor erbij.

ok ok!

Nu ikke :P
Ik heb en gebruik de 505 al wat jaartjes en ken de rm1x ook redelijk ivm een vriend als (ex)eigenaar!
Dat de rm1x makkerlijker te gebruiken is= bullsh*t naar mijn mening! het is namelijk wat je gewent ben,
ik dus een 505 en ik kon die rm1x niet begrijpen omdat ik nu eenmaal gewent was aan de roland manier!

Qua sequencer: de rm1x wint dik... gewoon een feit: de rm1x heeft een strakkere timing en een hogere
resolutie waardoor de nauwkeurigheid hoger is! Helemaal handig als je externe aparatuur gaat gebruiken,
maar doe je dat niet, dan zou je kunnen kiezen die nauwkeurige sequencer te laten voor wat ie is en te kiezen
voor de roland ivm zijn geluiden. De roland geluiden zijn naar mijn mening meer gevarieerd en vaak krachtiger
(als je het zo wil noemen).... een mening misschien,...? maar het kan ook liggen aan het feit dat de 505
4 geluiden op elkaar kan stapelen en daardoor heftigere geluiden KAN maken (tones noemt roland dat)
. je kunt deze zelf stapelen als de voorgeprogrameerde niet naar je zin zijn!

Een heftige synthlead of kickdrum kan je dan ook krijgen door bv 4 verschillende kicks te stappelen.
Een nadeel is dat je dan 1 kanaal al hebt gebruikt en je hebt er maar 8... (1 ritme en 7 naar keuze)
(+16 rps kanalen, maar dat is ander verhaal)

De rm1x heeft daarintegen maar liefst 16 kanalen! dat kan ook de doorslag geven!

Jouw keuze.... maar ik ben tevreden over de 505 en heb hem al vaak gebruikt( en nog!)

groetjes Roy

Origineel geplaatst door ThndR
Ik ben ook nog maar een n00b maar overal wordt mij een RM1X aangeraden om mee te beginnen. Niet al te prijzig, en hij blijkt super te zijn!

Je kunt em tog ook gewoon als module gebruiken door em aan een klaviertje te koppelen of zit ik dr dan naast? :)

Origineel geplaatst door Acidfever
Dat kan eventueel ja. Ik zou echter de sequencer van de Rm1x zeker niet oveslaan. Deze is nou juist zo fijn!

Jah dat heb ik inmiddels begrepe jah ;)

Maar die kun je dan ook nog wel gebruiken of niet?

Ja hoor, geen probleem.

Je zou 't eigenlijk een keer moeten zien; scheelt veel.. ;)

Ik denk dat iedereen het wel eens is over RM1x vs MC-505:
-De RM1x heeft de beste en meest uitgebreide sequencer.
-De MC-505 heeft betere klanken aan boord (JV synth engine).

Alles hangt ervan af wat je ermee wil doen natuurlijk:

Als je een alles-in-een oplossing wil, zonder dat je van plan bent
ooit nog wil uitbreiden dan zou ik zeker voor de MC-505 gaan.
De 8-track sequencer + JV synth engine zouden wel moeten volstaan
om enkele leuke tunes te fabriceren...

Als je eerder een instrument zoekt als basis/kern van je setup en
eventueel later nog wil uitbreiden zou ik zonder twijfel voor de RM1x gaan.
Als je dan toch nog persé die Roland sound wil kan je makelijk een 2dehands
JV/XV-module kopen en eventueel nog een controllertje met wat knoppen & toetsen
en een on-board VA synthese zoals bvb de microKorg of de Alesis Micron.

Success ermee en laat ons iig weten wat het geworden is en nog meer 'waarom'...

-De MC-505 heeft betere klanken aan boord (JV synth engine).

de JV / XV / XP engine is niet de top qua sound, naar mijn smaak.
Ik vond de mc-505 niet overtuigend klinken, al klinkt het zeker beter dan een RM1x.

een RM1x moet je voor rond de 275,- kunnen kopen als je geduld hebt.
een mc-505 zie je veel voor rond de 400,-

mischien zou je eens kunnen kijken naar een E-mu command station, zoals de XL7 en de MP7.
Deze hebben een hele goeie sequencer en een echt goeie sound engine. Kost ietsje meer, maar moet voor 550,- wel lukken. Ben je wel in 1 keer klaar :)

nog duurder is een Korg Karma of een Korg Triton Le (tweedehands voor ongeveer 900 respectievelijk 750) met een goeie sequencer een prima sounds.

Origineel geplaatst door joriz
een RM1x moet je voor rond de 275,- kunnen kopen als je geduld hebt.
een mc-505 zie je veel voor rond de 400,-

:confused: ze zijn volgens mij allebei zo'n 350€ waard...

Ik ben mijn hardware setup ook begonnen met een RM1x. Qua sounds is deze idd niet echt overtuigend, maar
als je een beetje creatief met de effecten omgaat kun je toch een heel eind komen. Een ander nadeel, vind ik, is
dat de RM1x maar 2 uitgangen heeft. Hoe dit bij de MC's is weet ik niet precies, maar het is nu knap lastig als je je
signaal nog wilt nabewerken in andere effectbakken.

Als sequencer is de RM1x echter supersterk. Verder zijn de menu's overzichtelijk ingedeeld, zodat je snel de dingen terug kunt vinden die je zoekt en zodat je er dus vrij snel mee leert werken.

Op het moment gebruik ik eigenlijk niet meer zo veel interne sounds van de RM1x, maar de sequencer is het hart van
mijn studio-tje.

Je kan ook deze nemen voor de echte lekker sounds, zitten nmlk analoge filters in ;)

In de nieuwe KEYBOARDS staat een test.

Het is niet helemaal duidelijk hoevel stemmen die heeft, waarschijnlijk heb je er nog een leuke drumcomputer bij nodig...maar dan heb je tenminste ook een vette (en veel meer eigen) sound.

Ik ken de yamaha niet, maar die MC's gaan ZOOOOO snel vervelen qua sound. (die zijn allemaal zo braaf en standaard)

Probeer ook alle grooveboxen te beluisteren (in de winkel of op de sites van Roland, Yamaha en Korg), om te horen of de sound uberhaupt wel je past.

Origineel geplaatst door joriz
mischien zou je eens kunnen kijken naar een E-mu command station, zoals de XL7 en de MP7.
Deze hebben een hele goeie sequencer en een echt goeie sound engine. Kost ietsje meer, maar moet voor 550,- wel lukken. Ben je wel in 1 keer klaar :)
[/B]

Heb zelf ondervonden dat de sequencer in de Emu command stations best ok zijn maar verre van vergelijkbaar met de Yamaha rm1x. Da's echt een andere klasse.

De Emu klinkt wel als een dijk overigens! :D

RM1X als module...

RM1X als module...

...lijkt mij het paard achter de wagen. De "eigen" geluiden van de RM1X zijn, wat ik op dit forum hoor, behoorlijk mager en juist níet dat wat de rm1x de moete waard vindt. Dan kun je voor dat geld wel wat beters krijgen.
Je wilt 'em voor z'n sequencer en de rest (eigen sounds, interface, etc.) is meegenomen...maar ook niet meer dan dat.

Origineel geplaatst door ThndR
Ik ben ook nog maar een n00b maar overal wordt mij een RM1X aangeraden om mee te beginnen. Niet al te prijzig, en hij blijkt super te zijn! :)

Je kunt em tog ook gewoon als module gebruiken door em aan een klaviertje te koppelen of zit ik dr dan naast?

ik val niet graag in herhaling maarre....

- wat voor muziek wil je ermee maken??
- Heb je al gear staan?
- goede pc?, midi-interface...

meer uitleg aub :D

Re: RM1X als module...

Re: RM1X als module...

Origineel geplaatst door pjeut
...lijkt mij het paard achter de wagen. De "eigen" geluiden van de RM1X zijn, wat ik op dit forum hoor, behoorlijk mager en juist níet dat wat de rm1x de moete waard vindt. Dan kun je voor dat geld wel wat beters krijgen.
Je wilt 'em voor z'n sequencer en de rest (eigen sounds, interface, etc.) is meegenomen...maar ook niet meer dan dat.

Als module zou ik hem ook zeker niet gaan inzetten. Bovendien zijn de geluiden "default" inderdaad niet erg best. Maar als je wat gaat editten en rommelen krijg je er echt wel bruikbare sounds uit. Voor dat geld zeker niet verkeerd.

Als je betere sounds wilt zul je een andere methode moeten kiezen. Preset sounds zuigen sowieso natuurlijk. Als je gemotiveerd wordt om geluiden lekker te editten zul je ook sneller op een "andere" sound komen.

Ik hoor uit de MC serie van Roland toch vaak telkens dezelfde sound komen. Ook al zijn de sounds iets beter dan uit de Rm1x (terwijl dat ook een kwestie van smaak is) is de MC serie toch niet interessant vindt ik.
Maar met beide apparaten zijn prima nummers te maken hoor.

Re: Re: RM1X als module...

Re: Re: RM1X als module...

Origineel geplaatst door Acidfever
Als module zou ik hem ook zeker niet gaan inzetten. Bovendien zijn de geluiden "default" inderdaad niet erg best. Maar als je wat gaat editten en rommelen krijg je er echt wel bruikbare sounds uit. Voor dat geld zeker niet verkeerd.

Als je betere sounds wilt zul je een andere methode moeten kiezen. Preset sounds zuigen sowieso natuurlijk. Als je gemotiveerd wordt om geluiden lekker te editten zul je ook sneller op een "andere" sound komen.

Ik hoor uit de MC serie van Roland toch vaak telkens dezelfde sound komen. Ook al zijn de sounds iets beter dan uit de Rm1x (terwijl dat ook een kwestie van smaak is) is de MC serie toch niet interessant vindt ik.
Maar met beide apparaten zijn prima nummers te maken hoor.

Mind you, ik heb ze allebei gehad, en de sound uit de mc (ik heb de 307) is VEEL beter. Bovendien kun je de sounds inde mc505 en mc307 gewoon editten en in de userbank van 200 plaatsen zetten...! Dus wat steeds-dezelfde-sounds betreft hangt het er dus gewoon vanaf hoeveel energie je erin stopt, want nieuwe/aparte/rare/mooie geluiden maken met deze beestjes kan gewoon :frons:

Groeten,mau

en waar is Sanne?

Trouwens, de ingebakken geluiden van de rm1x zijn helemaal niet te editten. Het enige wat je kunt kunt doen is de geluiden aanpassen met (extreme) effect ingstellingen. Dit levert vaak rossende of gefreakte geluiden op, maar bruikbaar is anders, helemaal als je ze wilt combineren met andere rm1x sounds die uit dezelfde outputs moeten komen. Conclusie: De mc serie is imo. beter voor "complete" composities met een geluid wat tenminste een beeeetje ballen heeft; De rm1x ongeevenaard als hardware sequencer, en eventueel een enkele gefreakt geluidje, mooi zou ik het niet willen noemen.

Groete,mau

:mexico:

Origineel geplaatst door technomauriesje
Trouwens, de ingebakken geluiden van de rm1x zijn helemaal niet te editten. Het enige wat je kunt kunt doen is de geluiden aanpassen met (extreme) effect ingstellingen.

onzin, je kan best wel veel synthparameters offsets geven

Origineel geplaatst door FunkyMonkey
Een ander nadeel, vind ik, is dat de RM1x maar 2 uitgangen heeft. Hoe dit bij de MC's is weet ik niet precies, maar het is nu knap lastig als je je signaal nog wilt nabewerken in andere effectbakken.

de mc505 heeft 6 outs.

Origineel geplaatst door stevaux
Je kan ook deze nemen voor de echte lekker sounds, zitten nmlk analoge filters in ;)

In de nieuwe KEYBOARDS staat een test.

Het is niet helemaal duidelijk hoevel stemmen die heeft, waarschijnlijk heb je er nog een leuke drumcomputer bij nodig...maar dan heb je tenminste ook een vette (en veel meer eigen) sound.

kost dan ook +/- 2000 euro...

Back