M-Audio Audiophile USB valt uit

lafurieetlafoi

Stamgast
Ik heb een laptop met daaraan een Audiophile USB hangen. Deze geeft, naast de standaard kraakjes en plopjes omdat ik een oude VIA-chipset in mijn laptop heb zitten (tenminste, ik denk dat dat de reden is, mijn ASIO-latency staat al (te) hoog), ook een ander probleem.

Ik heb op willekeurige momenten dat het geluid gewoon weg is. Dan blijkt het dat Windows mijn geluidskaart kennelijk niet meer vindt en even later gewoon weer wel herkent. Maar dan zijn dus inmiddels alle audioprogramma's vastgelopen.

De exacte oorzaak heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar ik denk dat het te maken heeft met spanningspieken in mijn setup. Ik heb het namelijk al meerdere malen gehad dat mijn geluidskaart uit Windows verdween als ik het licht op mijn kamer uitzette. 8) Laptop & geluidskaart zitten indirect op het zelfde stopcontact maar ik heb maar één stopcontact op mijn kamer (zeker niet ideaal).

Iemand enig idee? Ik begin het een beetje zat te worden dat dit constant fout gaat. Ligt het aan de manier waarop ik alles in het stopcontact geplugd heb? Ligt het aan USB (maw, ben ik er vanaf als ik Firewire neem bijvoorbeeld). Als het aan de voeding ligt, kan ik op een relatief goedkope manier de dingen scheiden of spanningspieken uit het net halen?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Misschien ook even uitleggen wat voor type laptop het is,
geheugen en processor.

Ik werk met een Powerbook G4 en gebruik een EMI 2/6 + AMT8 midi interface onder USB,
en heb werkelijk nergens last van, loopt als een speer.

Origineel geplaatst door mikemix
Misschien ook even uitleggen wat voor type laptop het is,
geheugen en processor.

Het is de Mitac 7321 met een Mobile AMD Athlon 4 1600+ en 256 MB geheugen, met een volledig schone Windows XP home install van 2 dagen geleden.

Ik heb zoiets soms ook bij mijn Tascam US-122 USB. Niet zo erg als bij jou dat hij ineens uitvalt, maar wel dat hij bij het opstarten van windows het apparaat niet herkent ofzo omdat het 'aan' lampje van de tascam dan niet gaat branden.
Wat ik dan doe is altijd naar het apperaatbeheer van windows gaan en dan de usb poort kiezen onder de 'universal bus controllers'. Als ik dan het tabje 'advanced' kies herkent hij mijn apparaat en gaat hij aan!

Lekker vaag allemaal omdat ik dit niet altijd hoef te doen.

Oke, ik kom er nu pas achter dat de adapter van de Audiophile geen 9v gelijkstroom maar 9v wisselstroom levert. Dit stabiliseert natuurlijk helemaal niks en de voeding van de Audiophile zelf zal nu een hoop op moeten vangen maar kan dat blijkbaar niet goed genoeg. Ons huis heeft namelijk een ranzig overbelast stroomnet met een heleboel pieken en dalen. Ik heb 5 minuten de multimeter in het stopcontact gehad en alles tussen 220 en 250 wel voorbij zien komen. Logisch dat de Audiophile zichzelf af en toe reset.

Hoe kan ik deze chaos het beste filteren en terugbrengen tot ongeveer 230 volt?

Back