"Uitspraak van de dag"

De <vul maar in> blijft definitef in de studio staan, heb hem te hard nodig voor de muziek.

:D hmm

99% lijd hier aan autisme spectrum. google het eens.
Erg goed :D

Taalkundig gezien echter een totale ramp. Los van de dt-fout en de onnodige spatie vind ik hem niet goed omdat je niet kan lijden aan "het autismespectrum". Het autismespectrum is geen stoornis op zich. Je kan lijden aan een stoornis uit het autismespectrum. Je kan ook niet lijden aan "erfelijkheid" maar wel aan een erfelijk bepaalde ziekte.

hij wordt steeds beter, misschien kanshebber voor uitspraak van het jaar.
of als aanvulling op de voorkant van de nieuwe synthforum t-shirts ( in rood of oranje graag dit keer..)

Taalkundig gezien echter een totale ramp. Los van de dt-fout en de onnodige spatie vind ik hem niet goed omdat je niet kan lijden aan "het autismespectrum". Het autismespectrum is geen stoornis op zich. Je kan lijden aan een stoornis uit het autismespectrum. Je kan ook niet lijden aan "erfelijkheid" maar wel aan een erfelijk bepaalde ziekte.

:okdan: Briljant verwoord!

...en omdat je met een getal begint moet Lijdt met een hoofdletter ;)

en de onnodige spatie
Maar ach... wie merkt dat tegenwoordig nog op? :engel: Heel Nederland lijdt aan de 'Engelse ziekte'; op Marktplaats verkopen ze vier jarige paarden en bij ons in het restaurant krijg je in drie gangen de keuze uit een menu :D
Ook vervelend: het koppelstreepje vergeten, zoals bij "pater op non actief"...

Omdat 'ie zo leuk is nog maar een keertje de revue laten passeren:
cover.jpg

Geweldig om te lezen!

Om er maar even een "uitspraak van de dag" van de auteur bij te halen:
Zitten er eigenlijk ook spaties in de lettervermicelli?
:)

En om het onderwerp taal maar even te continueren... Zojuist gespot op dit forum:

Zie alweer een aantal taal fouten die ik niet kan corrigeren.

:okdan:

ik zag zojuist onjuist kleur gebruik in zoid's signatuur; er staan eigenlijk 3 bunnies...

Die staat er al ff.. 8D

Hee leuk ik sta in de hall of fame. eindelijk. :okdan:

Maar nicolas2k, Ik denk dat je een beetje gefrustreerd bent, hoog waarschijnlijk heb jij het ook wel een klein beetje. Omdat je je zelf hier erg druk om maakt maar als je autismespectrumstoornis schrijft heb je het over de naam. Ik heb het over het mindervalide probleem en dat schrijf je wel van elkaar. Ten tweede is het wel gek dat als je 1 woord hebt dat je dan een afkorting van maakt "ass" want als het 1 woord is zou je alleen maar A kunnen neer zetten. Dus ergens zijn het drie verschillende woorden en zou het van elkaar af geschreven moeten worden.
Hierdoor zie boven schrijf ik dus ook lijden..

want grappig ze schrijven het ook zelf "verkeerd" volgens jouw. aldus WIKIPEDIA

"Er zijn diverse instanties waar mensen met een autistische stoornis terechtkunnen voor begeleiding en/of lotgenotencontact. Naast officiële instanties zoals het GGZ zijn er verenigingen zoals PAS (Personen uit het Autisme Spectrum) (die zich richt op normaal begaafde volwassenen (18+) met autisme) en de NVA (Nederlandse Vereniging voor Autisme) (die zich vooral richt op ouders met autistische kinderen).

"maar goed je rommelt lekker door zo" aju.

Laatst gewijzigd:
Dat ik me "erg druk" zou maken, dat is jouw perceptie. Doodkalm corrigeren behoort ook tot mijn optielijst.

Maar goed...

Het is heel vaak zo dat men een samengesteld woord afkort met meer dan enkel de beginletter. Antiblokkeersysteem (ja, dat schrijf je als 1 woord) is ook "ABS" en niet "A".

Het is ook heel vaak zo dat organisaties zelfs in hun naam fouten tegen het spatiegebruik maken. Vandaar ook het meldpunt, zie enkele posts hierboven. Ook Wikipedia bevat taalfouten. Nederland maakt kolossaal veel fouten wat spatiegebruik betreft. Als je even googlet op "autismespectrum" zie je op serieuze sites alle mogelijke schrijfwijzen voor "autismespectrum" en "autismespectrumstoornis". Desondanks zijn er onze spellingsregels die maar 1 correcte vorm toelaten. Aan elkaar dus, zowel voor autismespectrum als autismespectrumstoornis. Want het zijn samengestelde woorden. Medisch jargon is één ding, maar ook binnen dat jargon mag men zich aan de spellingsregels houden. Dus als ze graag in turboafkotaal zeggen dat iemand aan AS, ASS, PASS of voor mijn part ARSE lijdt, dan lijdt hij voluit nog steeds niet aan "autisme spectrum" maar aan "een autismespectrumstoornis".

Dus tot nader order zeggen en schrijven wij: "Joep is een volkorenbrood gaan halen" en niet "Joep is een vol koren brood halen"

Begrijp me niet verkeerd, op een forum maak ik er geen opdracht van om taalfouten in posts te corrigeren (ik zou aan mijn eigen posts al een dagtaak hebben :)). Maar als iemand iets tot uitspraak van de dag bombardeert, mag die uitspraak ook wel taalkundig correct zijn wat mij betreft. En dat is geen aanval op jouw originele post en al helemaal niet op jouw persoon, maar enkel een kanttekening bij het overhevelen van die zin naar dit draadje.

Laatst gewijzigd:
Holy crap man.. ik had Nederlands van jou moeten hebben gehad.

Back