Unison

Freakydile

I used to be a snaredrum
Moi, je kick op unison.

Wat ik me afvraag, bestaat
er geen hardware bakje dat enkel
en alleen je signaal detuned?

Een deticated unison laat ons
zeggen. Zou het ook zelf te maken
zijn?

Iemand?

Axel

Hmm, mijn Digitech S100 effectenbakkie heeft een pitch-functie, maar meerdere multi-effectendozen hebben dit wel, kun je het inkomende signaal mixen met een door het effectending gedetunede versie ervan. Is dit wat je zoekt? *D

Moet ik toch eens even kijken op mijn s100.
Ik bedoelde meer, gewoon een bakje dat enkel
en alleen unison doet, maar ik ben het nog niet tegen-
gekomen. Zoals in reason, een unison unit die je
in verschillende (2, 4, of xxx) stemmen kan splitsen
en dan detunen zover je wil...

Regards,

Axel

Dat is volgens mij hetzelfde als een chorus zonder modulatie.
Zoek eens naar een analoge chorus gitaar peddal van carl martin ,dat zal zeker wel lekker klinken.
Of een boss CE300 ofzo.

Het is inderdaad een chorus (of iets anders verwands zoals flanger ofzo) zonder modulatie, maar dat is in hardware niet te realiseren. Als je een chorus "stil" zet, dan blijft er alleen een korte delay over. En dit detunet niet meer... Softwarematig is dat naturlijk wel te realiseren. Dat kan je zo zelf maken in cubase of logic ofzo:
Kopieer de audiotrack enkele keren naar een nieuw spoor. Zet op deze sporen een pitch shifter en speel ze allemaal synchroon af...voila. (2 of 3 sporen is al genoeg. En je kan 1 van de sporen zonder pitch shifter afspelen, dat scheelt weer CPU kracht)

succes

P.S. Een mooi analoog chorus gitaar-pedaal blijft overigens echt wel een aanrader. Er zijn een hoop mooie effecten gemaakt voor de gitaar.

Je bedoelt de unison uit Reason 2.5, maar dan als hardware?

het grote nadeel van unison met een sampler is dat ie altijd de sample(s) start vanaf hetzelfde punt, je krijgt dus telkens een identiek phasing effect...

mooiste zou nutuulk een random startpunt zijn (uiteraard bij loops), in dat geval kun je wel echte detune verkrijgen zoals een altijd 'stationaire' waveform bij een normale synth...

Indeed, that I mean...

Regards,

Axel

Origineel geplaatst door Ionide
Je bedoelt de unison uit Reason 2.5, maar dan als hardware?

Back