Vergelijking TC_electronics en Lexicon

Vizion

Rock Solid
Ik ben zelf in het bezit van de M-One en de D-Two van TC_electronics, waar ik heel erg tevreden over ben.
Nu sta ik altijd open voor andere produkten, en ben ik nieuwsgierig of iemand de produkten van TC en van Lexicon naast elkaar gebruikt en wat zijn ervaringen daarmee zijn.
(pro's en con's):)

Lexicon..

Lexicon..

Lexicon is natuurlijk beroemd (heeel beroemd) vanwege z'n mooie reverbs. Daar kan TC (nog) niet aan tippen denk ik..

Ik heb zelf een TC M-One.. en heb die heel uitvoerig getest in combinatie met een MPX-500.

Toen had ik nog niet zoveel ervaring als nu.. maar het verschil was verdomd klein.

Ik gebruik zelf ook een Lexicon MPX500 : lijkt me een mooie kruising van de TC M-One reverbs + D-Two delays. De kwaliteit en editing lijkt me onovertroffen in deze prijsklasse. De MPX heeft trouwens veel meer presets dan de TC M-one.
:halleluja

Persoonlijk zou ik een Lexicon verkiezen voor reverbs & delays, en aan het eind van de chain een unit uit het TC gamma voor de finalizing (DB max, D22, Finalizer).

ik vind wel moeilijk kiezen.. tc electronics, lexicon..allebei geowon rete goeie dingen....
lexicon blijft 1 puntje hoger met zijn galmen...zijn net wat realistischer..

ja ben zelf nu ook aardig aan het twijfelen wat voor modellen ik nou moet kopen, zat eerst heel erg aan de mpx-1 te denken (misschien zelfs een beetje te erg hehe) , maar denk dat ik nu of een mpx-550 en een tc d-two (lijkt me een goede combo) of meteen ff asociaal; doen door een tc fireworx te nemen :kwijl: (kep de specs gelezen van dat ding en was inees heel zwak op mijn poten hehe)

Heb ze inmiddels allebei..

Heb ze inmiddels allebei..

Inmiddels heb ik naast mijn M-One ook nog een MPX-1 staan. Die MPX is qua reverb echt 2 klassen beter dan de M-One.. maar de M-one heeft erg lekkere stereo-delays en dat soort effecten.. echt een ideale combo in mijn ogen/oren..

lexicon versus tc-electronics

vraag:

hoe goed of slecht (of anders) is de ensoniq dp4+ ten opzichte van lexicon/tc-electronics?

Ik ben destijds de winkel ingelopen, en toevallig hing daar een 2ehands DP4..
De prijs van dat ding liep tegen de 2000 gulden. De M-One kostte toen nieuw
tegen de 1400 gulden, en door het prijsverschil (meer dan 1400 had ik niet te
besteden) heb ik voor de M-One gekozen. Maar volgens de Dijk in Alkmaar
waren het allebei kwalitatief zeer goede processoren... je krijgt alleen wat meer
in een DP4.

en het verschil dat de m-one digitaal is en de dp4 analoog ....

word ik nou compleet gek?

die DP4 is toch ook gewoon digitaal. Ik geloof niet dat je veel moderne effecten kunt kopen die analoog zijn.

Origineel geplaatst door BDeep
word ik nou compleet gek?

die DP4 is toch ook gewoon digitaal. Ik geloof niet dat je veel moderne effecten kunt kopen die analoog zijn.

DP4 is ook digitaal ja. Zit gewoon een (of meer) DSP(s) in. Sommige van die effecten zijn analoog ook niet voor mekaar te krijgen volgens mij..

Maar even on-topic. Iedereen hier zegt dat de reverbs van Lexicon beter klinken dan die van TC Electronics. Ik had zelf een MPX-100 (oke, goedkoopste model maar de engine zou hetzelfde moeten zijn 'zeggen ze') en ben overgestapt naar een M-One en ik vind de reverbs die ik nu heb toch wel wat beter bruikbaar.

hmmm wazig ik heb och echt een paar keer horen vallen dat ik naar ouwe nalaoge effecten moest gaan zoeken zoals de dp4...................ff gaan opzoeken

idd lees net dat er dus 4 dsp's in zitten, dus digitaal

ik gebruik al jaren een DP2 ( een halve DP4 zeg maar ) maar die is vooral leuk voor vreemde effectjes.
de M-one is echt n kwaliteits reverb machine,ik vind de reverbs van de M-one veel beter klinken als die van de DP-2.

Ik heb een maat die een M-one gebruikt voor live-concerten (en dan heb ik t over koortjes en bandjes)
en die claimt dat hij z'n m-one meer echt vindt klinken dan een lexicon.
Ik zelf heb ze nog niet naast elkaar vergeleken maar vindt de M-one wel erg goed klinken.
Ik zit nu zelf nog te twijfelen tussen een MPX1 of M-one (al zijn deze 2 niet echt te vergelijken).

en hoe zit het met de m-one xl?

is die beduidend beter dan de 'gewone' m-one? (ik weet alleen dat ie een paar extra algoritmes en een berg extra presets heeft) en komt ie al dichter bij het 'lexicon-level'?

Tc Electronic en Lexicon zijn allebei erg goed.
Het idee dat lexicon beter is komt uit vroeger tijden.
Er waren toen weinig concurrenten.

Over het algemeen is de lexicon wat warmer en de TC natuurlijker/transparanter maar dat is vnl. het verschil bij de lichtere machines.
De duurdere dozen zijn tot zoveel in staat dat het gewoon een kwestie van smaak is.

De DP4 is een effetenbak met de nadruk op effect, ook als het om de reverbs gaat.
De reverbs in de DP4 zijn absoluut niet natuurlijk of transparant. Ze zijn in your face.
En dat maakt dit ding voor sommige sounds zo ontzettend lekker naast natuurlijk nog
de vele combinaties die je ermee kunt maken. Je zou het wel een 'dance-bak' kunnen noemen.

gr. Tom

Re: Lexicon..

Re: Lexicon..

Origineel geplaatst door CraZ
Lexicon is natuurlijk beroemd (heeel beroemd) vanwege z'n mooie reverbs. Daar kan TC (nog) niet aan tippen denk ik..

Ik heb zelf een TC M-One.. en heb die heel uitvoerig getest in combinatie met een MPX-500.

Toen had ik nog niet zoveel ervaring als nu.. maar het verschil was verdomd klein.

En waarom kan TC er niet aan tippen?Ook grote componisten(kan er niet direct opkomen,maar wel gezien) gebruiken de TC,als je eens in hun studio kijkt.
Kurzweil al eens geprobeerd?Mangler en rumour,voor een habbekrats(wijze van spreken) en zeker de reverb kan de vergelijking al aan met de duurdere merken.

Eff de prijzen opgezocht.
mpx-550 389 euro
M-one XL 499 euro (ik geloof dat de normale versie niet meer gemaakt wordt)

Gezien de discussie zullen ze allebei wel OK zijn. Dus als je het voor de reverb gebruikt dan zou ik voor de lexicon gaan. Ik weet niet hoe het zit met de rest van de specs van beide apparaten.

Back