'Goed klinkende' platen aan het uitsterven?

Origineel geplaatst door quifster
ik neem aan dat je niet echt zo naief bent
:confused:

nou heeft nix met naief te maken maar met wat ik in de praktijk meemaak...... ik ken een aantal mensen met iPod's en die kopen al hun muziek, encoden het met iTunes of kopen het van MP3 sites...ik ken ook een aantal mensen die al hun muziek copieren en downloaden van het internet, en die hebben stuk voor stuk geen geld over voor een iPod.....en dat is ook niet vreemd, want als je al geen 20 euro voor een CD wilt betalen ga je natuurlijk zeker geen 300 euro voor een iPod betalen

Origineel geplaatst door divi
so? je kan het sneu vinden maar internet wordt wel het voornaamste publicatiekanaal in de komende jaren. het kan niet lang meer duren voor er een opvolger van MP3 komt, hopelijk meer naar HiFi normen. en ik vind het persoonlijk niet erg om een beetje kwaliteit op te geven als ik overal en altijd uren aan muziek kan meedragen in zo'n klein MP3-playertje (er is natuurlijk wel veel kwaliteitsverschil van MP3 tot MP3) . en je hebt geen kasten vol CD's/platen nodig, als je hard drive maar groot genoeg is (ik heb t hier over de doorsnee luisteraar hé).

en zelfs de niet-doorsnee luisteraar kan het verschil niet horen tussen het origineel en een goed ge-encode high bitrate MP3....... maargoed, da's een hele andere discussie die hier al 10tallen keren is gevoerd ;)

Even een post om via mail op de hoogte gehouden te worden over de vorderingen binnen deze thread :).

-C-

@tactic --> goede thread!

Mee eens met de verklaringen, maar ik weet niet of mp3 nou meteen boosdoener nr1 is. Wanneer je "the dark side of the moon" in mp3 hoort is dat nog steeds een wezenlijk verschil met bijv. bovengenoemde platen in mp3.

Ik ga met trash mee. Elke tijdsperiode heeft een bepaalde sound, en we hebben nu de "sound of 2000": protools

Een goed voorbeeld vind ik de nieuwere albums van Air.
Vergelijk voor de gein de 2 volgende albums:
Moon Safari (1996?) (maar vrijwel analoog opgenomen zover ik weet)
met hun nieuwste "Walkie Talkie".

Je hoort duidelijk een verschil in sound. Moon Safari lijkt NIET door protools te zijn opgenomen, terwijl ik in Walkie Talkie die typische protools sound herken. Walkie Talkie klinkt plat. Merk op dat protools "digitaal" weer anders klinkt als "jaren90" digitaal.

Als je bijv. Massive Attack 100th window vergelijkt met Blue lines (jaren 90), hoor je een duidelijk verschil tussen de jaren90 digitale sound (16bits adat??) en de digitale sound van nu. Ik vind overigens 100th window erg goed klinken, maar blue lines heeft ook wel wat.

Punt is dat de "slechte kwaliteit" van hedendaagse albums ook best wel eens minder objectief kan zijn omdat je dat materiaal vergelijkt met de standaard die je gewend bent (bijv. jaren70 sound, danwel jaren80 sound of jaren90 sound).

Origineel geplaatst door C738
Even een post om via mail op de hoogte gehouden te worden over de vorderingen binnen deze thread :).

-C-

tip! onderaan een thread staan 3 links waaronder eentje die je kunt aanklikken om per mail op de hoogte gehouden te worden , genaamd: "Ontvang updates over dit onderwerp" ;)

Origineel geplaatst door maxdox
@tactic --> goede thread!

Mee eens met de verklaringen, maar ik weet niet of mp3 nou meteen boosdoener nr1 is. Wanneer je "the dark side of the moon" in mp3 hoort is dat nog steeds een wezenlijk verschil met bijv. bovengenoemde platen in mp3.

Ik ga met trash mee. Elke tijdsperiode heeft een bepaalde sound, en we hebben nu de "sound of 2000": protools

Een goed voorbeeld vind ik de nieuwere albums van Air.
Vergelijk voor de gein de 2 volgende albums:
Moon Safari (1996?) (maar vrijwel analoog opgenomen zover ik weet)
met hun nieuwste "Walkie Talkie".

Je hoort duidelijk een verschil in sound. Moon Safari lijkt NIET door protools te zijn opgenomen, terwijl ik in Walkie Talkie die typische protools sound herken. Walkie Talkie klinkt plat. Merk op dat protools "digitaal" weer anders klinkt als "jaren90" digitaal.

Als je bijv. Massive Attack 100th window vergelijkt met Blue lines (jaren 90), hoor je een duidelijk verschil tussen de jaren90 digitale sound (16bits adat??) en de digitale sound van nu. Ik vind overigens 100th window erg goed klinken, maar blue lines heeft ook wel wat.

Punt is dat de "slechte kwaliteit" van hedendaagse albums ook best wel eens minder objectief kan zijn omdat je dat materiaal vergelijkt met de standaard die je gewend bent (bijv. jaren70 sound, danwel jaren80 sound of jaren90 sound).

denk dat het opname-medium nog maar heel weinig uitmaakt als je de boel compleet van alle dynamiek ontdoet tijdens het masteren......

Origineel geplaatst door olafmol
nou heeft nix met naief te maken maar met wat ik in de praktijk meemaak...... ik ken een aantal mensen met iPod's en die kopen al hun muziek, encoden het met iTunes of kopen het van MP3 sites...ik ken ook een aantal mensen die al hun muziek copieren en downloaden van het internet, en die hebben stuk voor stuk geen geld over voor een iPod.....en dat is ook niet vreemd, want als je al geen 20 euro voor een CD wilt betalen ga je natuurlijk zeker geen 300 euro voor een iPod betalen

toch blijf ik het naief van je vinden. laten we eens uitrekenen hoeveel iemand die 300 euro voor een ipod kwijt is, dan ook kwijt is aan cd's die die moet kopen om er op te zetten

De volgende uitgangspunten worden gehanteerd:

- ipod 20 gig
- er worden alleen complete cd's op de ipod gezet
- de bitrate is 128 kbps
- per cd staan er gemiddeld 10 nummers op
- per cd is de prijs 15 euro
- een nummer duurt gemiddeld 5 minuten

dat zou betekenen dat al die mensen die een ipod kopen in jou omgeving en de ipod vol zetten het volgende kwijt zouden zijn:

1 gigabyte = 1,073,741,824 bytes
1 gigabyte = 8,589,934,592 Bits
20 gigabyte = 171.798.691.840 bits

Het aantal bits op een 20 gig harddisk is dus: 171.798.691.840 bits

128 kbs= 128 * 1024 = 131072
Bij een compressie van 128 kbs heb je dus 131072 bits per seconde nodig

171798691840 / 131072 = 1310720

op een 20 gig harddisk past dus 1310720 seconden aan muziek

/ 60 sec per minuut = 21845 minuten

/ 5 minuut per nummer = 4396 nummers op een 20 gig schijf

gemiddeld 10 nummers per cd
cd 15 euro / 10 = 1,50 euro per nummer

4396 nummers * 1.50 euro = 6594 euro aan betaalde nummers op een 20 gig ipod

omdat het leuk is om te weten wat dit nou in guldens is:
2.20371 * 6594 = 14531.26 gulden

Als we dan kijken naar jouw originele statement:
ahjoh...die pubers hadden toch al geen geld voor de muziek........ik heb een ipod die tjokvol met MP3's zit, allemaal netjes gekocht hoor........en iedereen die ik om me heen ken heeft dat ook .......... het zijn toch muziekliefhebbers met een beetje geld die zich zo'n iPod willen veroorloven, dus die kopen over het algemeen ook netjes hun muziekjes.....

dan zou als we naar de verkoopcijfers van de ipod kijken in een klap de hele malaise binnen de cd branche opgelost zijn.

ik denk dus ook dat je daar volledig ongelijk hebt, ik denk dat er een heleboel mensen juist zo'n mp3 speler kopen omdat het zo lekker makkelijk is om daar de gedownloade mp3tjes op te zetten, en dat dat in mindere kwaliteit is dat boeit de meesten totaal niet meer.

Dus vandaar dat ik denk dat je er wat naief tegen aan kijkt, neemt niet weg dat ik het wel schattig vindt dat je zo onbevangen tegen dat soort zaken aan kan kijken :halleluja

Laatst gewijzigd:

rare stelling. die ipod straalt luxe uit en maakt je de man. het is een echte gadget (net zoals bijv een canon ixus 400/430/500) kwaliteit boeit dus niet echt maar hoe je der uit ziet in de wereld wel... ;) (ik vind zelf niet dat het je de man maakt, maarja, de jeugd vindt van wel)

en na een paar downloads heb je die ipod er al uit. ( ipod mini kost 269 ipod 20gb rond de 300 idd)
en dat digitale muziek blijft lijkt me wel duidelijk...

Origineel geplaatst door mikemix
Is een goed punt wat mij ook opvalt met de hedendaagse platen.
Ik heb Coldplay (rush from the blood to the head) op cd en op vinyl,
ze klinken idd dun plat en schel, allebei welteverstaan.
Prachtige muziek die k*t klinkt!

Hhmmm grappig, dat is juist een heel goed klinkende plaat. Ik denk dat je nieuwe speakers nodig hebt. Ik vind dat 'Parachutes' wel ietsje beter klinkt. Dat is echt een goed gemixte en gemasterde plaat.

toch blijf ik het naief van je vinden. laten we eens uitrekenen hoeveel iemand die 300 euro voor een ipod kwijt is, dan ook kwijt is aan cd's die die moet kopen om er op te zetten

De volgende uitgangspunten worden gehanteerd:

- ipod 20 gig
- er worden alleen complete cd's op de ipod gezet
- de bitrate is 128 kbps
- per cd staan er gemiddeld 10 nummers op
- per cd is de prijs 15 euro
- een nummer duurt gemiddeld 5 minuten

dat zou betekenen dat al die mensen die een ipod kopen in jou omgeving en de ipod vol zetten het volgende kwijt zouden zijn:

1 gigabyte = 1,073,741,824 bytes
1 gigabyte = 8,589,934,592 Bits
20 gigabyte = 171.798.691.840 bits

Het aantal bits op een 20 gig harddisk is dus: 171.798.691.840 bits

128 kbs= 128 * 1024 = 131072
Bij een compressie van 128 kbs heb je dus 131072 bits per seconde nodig

171798691840 / 131072 = 1310720

op een 20 gig harddisk past dus 1310720 seconden aan muziek

/ 60 sec per minuut = 21845 minuten

/ 5 minuut per nummer = 4396 nummers op een 20 gig schijf

gemiddeld 10 nummers per cd
cd 15 euro / 10 = 1,50 euro per nummer

4396 nummers * 1.50 euro = 6594 euro aan betaalde nummers op een 20 gig ipod

omdat het leuk is om te weten wat dit nou in guldens is:
2.20371 * 6594 = 14531.26 gulden

Als we dan kijken naar jouw originele statement:

dan zou als we naar de verkoopcijfers van de ipod kijken in een klap de hele malaise binnen de cd branche opgelost zijn.

ik denk dus ook dat je daar volledig ongelijk hebt, ik denk dat er een heleboel mensen juist zo'n mp3 speler kopen omdat het zo lekker makkelijk is om daar de gedownloade mp3tjes op te zetten, en dat dat in mindere kwaliteit is dat boeit de meesten totaal niet meer.

Dus vandaar dat ik denk dat je er wat naief tegen aan kijkt, neemt niet weg dat ik het wel schattig vindt dat je zo onbevangen tegen dat soort zaken aan kan kijken :halleluja

ik weet alleen wat ik zie.......niet wat ik denk dat er gebeurd...........hoeveel mensen ken jij met een Apple iPod die al hun muziek van het internet kopieren? is een serieuze vraag....ook aan virkaz.............kijk we kunnen wel gissen maar het gaat mij erom wat ik in de praktijk ZIE/MEEMAAK

BTW, sorrie voor de OT

ik weet alleen wat ik zie.......niet wat ik denk dat er gebeurd...........hoeveel mensen ken jij met een Apple iPod die al hun muziek van het internet kopieren? is een serieuze vraag....ook aan virkaz.............kijk we kunnen wel gissen maar het gaat mij erom wat ik in de praktijk ZIE/MEEMAAK

serieus antwoord:
Ik ken eerlijk gezegd niemand met een ipod of andere mp3 speler die alle nummers op de mp3 speler gekocht heeft.

wat je ziet is denk ik maar een heel beperkt deel van de ipod wereld, het is veel beter om dit soort zaken via cijfers te verantwoorden. daarom heb ik even opgezocht hoeveel ipods er verkocht zijn in het 2e fiscale kwartaal van 2004 (cijfers zijn opgegeven door apple zelf)

als we dan uitgaan van jou stelling dat mensen die een ipod kopen daadwerkelijk de muziek kopen die op de ipod past dan heeft dat het volgende bedrag voor de cd branche opgeleverd (er even van uitgaande dat die cd's al gekocht waren)

apple heeft (in het 2e kwartaal 2004) 807,000 ipods verkocht.

voor het gemak ga ik even uit van een gemiddelde van 20 gig opslag per ipod (ze zijn er kleiner , maar ook groter, dus dat middelt wel)

dan heeft dit alleen op basis van de verkoopcijfers van de ipod in het 2e kwartaal, in de afgelopen periode aan cd omzet opgeleverd:
6594 euro * 807,000 ipods = 5.321.358.000 euro

nou, geloof mij maar dat de cd brance er heel anders uit zou zien als die ook maar een heel klein beetje waar was.

serieus antwoord:
Ik ken eerlijk gezegd niemand met een ipod of andere mp3 speler die alle nummers op de mp3 speler gekocht heeft.

wat je ziet is denk ik maar een heel beperkt deel van de ipod wereld, het is veel beter om dit soort zaken via cijfers te verantwoorden. daarom heb ik even opgezocht hoeveel ipods er verkocht zijn in het 2e fiscale kwartaal van 2004 (cijfers zijn opgegeven door apple zelf)

als we dan uitgaan van jou stelling dat mensen die een ipod kopen daadwerkelijk de muziek kopen die op de ipod past dan heeft dat het volgende bedrag voor de cd branche opgeleverd (er even van uitgaande dat die cd's al gekocht waren)

apple heeft (in het 2e kwartaal 2004) 807,000 ipods verkocht.

voor het gemak ga ik even uit van een gemiddelde van 20 gig opslag per ipod (ze zijn er kleiner , maar ook groter, dus dat middelt wel)

dan heeft dit alleen op basis van de verkoopcijfers in het 2e kwartaal aan cd omzet opgeleverd:
6594 euro * 807,000 ipods = 5.321.358.000 euro

nou, geloof mij maar dat de cd brance er heel anders uit zou zien als die ook maar een heel klein beetje waar was.

en al die platen en CD's die iemand al thuis had dan? je bent wel een beetje suggestief aan het rekenen :duivels:
tuurlijk zullen er vast mensen zijn die een MP3 speler hebben en alles downloaden, alleen ik ken ze niet..........alle mensen die ik met een MP3 speler ken kopen hun muziek in de winkel.......

maarre....je hebt nog steeds geen antwoord gegeven: hoeveel mensen ken jij met een MP3 speler? en hoeveel mensen daarvan downloaden het grootste gedeelte illegaal van internet of kopieren? ;)

Liever een oude Pink Floyd op MP3 dan een kapotgecompresste SACD van de laatste hype. MP3 is niet zo slecht dat het al het mooie uit een mix haalt.

Tactic: Ik werd er vandaag door een collega technicus weer keihard op gewezen toen hij keane (wat op het eerste gezicht goed klinkt) met Free as a Bird van The Beatles en nog een paar andere platen vergeleek.

Nou kan ik me wel wat voorstellen bij deze vergelijking, MAAR... is Free As A Bird van de beatles niet een behoorlijk nieuwe productie gebasseerd op oud materiaal van Lennon ? M.a.w. is Free As A Bird ook niet gemixed en gemasterd op de "nieuwe' apparatuur ? (+/- 1995 ?)

Zou er een tijdslijn te ontdekken zijn ? Zo van, de meeste producties tot...94 klinken vet (pre-digitale tijdperk)
en vanaf het moment dat pro tools opkwam (19...) zwakt dat warme af ?

Het is natuurlijk een feit dat sinds de digitale revolutie op komst is echt elke studio op deze planeet mee moet met de ontwikkelingen, en meestal niet ter verbetering van geluid maar ter verbetering van efficiency. Men moet nou eenmaal concurreren met de 'goedkopere' homestudio's. Een digitaal protools systeem werkt makkelijker en sneller (en dus uiteindelijk goedkoper) dan een bandrecorder en een analoge tafel..(en al het onderhoud wat daar bij komt kijken)

Ook de lage inkomsten in de muziekwereld dragen daar nou niet positief aan bij.

Ra

BTW, sorrie voor de OT

de ipod mini is nu al een hype, ik verkoop die dingen... niet aan te slepen
vooral tieners die hem nemen(meisjes de roze; jongens de zilveren)

zelfs m'n kleine broertje heeft een ipod (ligt krom voor telefoons(ook een hype) en gadgets!!!)
(en 4 van m'n vrinden hebben een ipod! andere wel allemaal een usb player van minimaal 256mb of 512)

bijna elke kleine tiener gebruikt een peer2peer programma of fixen die mp3s via vrinden die internet hebben...
(maar tis een beetje oftopic)

en al die platen en CD's die iemand al thuis had dan? je bent wel een beetje suggestief aan het rekenen :duivels:
tuurlijk zullen er vast mensen zijn die een MP3 speler hebben en alles downloaden, alleen ik ken ze niet..........alle mensen die ik met een MP3 speler ken kopen hun muziek in de winkel.......

ik had het ook over de omzet in het verleden op basis van juist de verkopen in het 2e kwartaal van de ipod. Daar is niets suggestiefs aan. Ik ga er in mijn berekening juist van uit dat je je 'oude' cd's die je al aangeschaft hebt op de ipod zet.

uiteraard zitten er fluctuaties in mijn berekeningen, ook die kun je doorrekenen en wil ik best eens voor je doen, maar het gaat om de globale lijn die je met een algemene berekening zichtbaar kan maken.

maarre....je hebt nog steeds geen antwoord gegeven: hoeveel mensen ken jij met een MP3 speler? en hoeveel mensen daarvan downloaden het grootste gedeelte illegaal van internet of kopieren? ;)

daar had ik wel degelijk antwoord op gegeven. ik ken veel mensen met een mp3 speler, en geen 1 van die mensen koopt alle platen die ze op zo'n speler zetten, met andere woorden, ze downloaden allemaal veel van de nummers van internet. waarbij ik niet zeg dat ze geen eigen gekochte nummers zetten op zo'n speler maar dat het gros van de nummers wel degelijk van internet komt.

En laten we eerlijk zijn, de mp3 markt speelt daar prachtig op in, 60 gigabyte mp3 jukeboxen zijn geen uitzondering meer. mijn berekeningen waren op basis van 20 gig, kun je nagaan wat dit in zou houden voor 60 gig.

waarom gaat het nou in een keer weer alleen maar over mp3's? :(

na gut..

Ik denk dat er veel mensen hun muzieksmaak verwisselen met muziek kwaliteit. Dus: je luistert naar een CD die je qua groep/act toch al bud vind en dat beinvloed wel mooi je ervaring van de muziek. En daarom denk ik dat je muziek van vroeger (heeft een hoge emotionele waarde, is nou eenmaal zo) mooier vind klinken dan die van tegenwoordig. Ik betrap me er zelf ook op..
Ik denk dus niet dat we alles maar gewoon op 1 hoop moeten flikkeren en verklaren dat alles tegenwoordig wordt platgecompressed..

Deze thread is weer een typisch voorbeeld van "laten we lekker is alles over 1 kam gaan scheren" IMO

En ook: halen we niet dingen door elkaar? BV, een nummer op de radio klinkt bagger omdat de radiostudio zelf ook alles compressed. Dus wil je een objectieve mening over een plaat dan moet je hem kopen.

Arv

Back