triton extreme of yamaha motif

jubekalu

Nieuwkomer
Hallo iedereen,

Ben een beetje nieuw hier maar heb een dilemma,

Ik speel in een top 100 band (bruiloften, discotheekjes en feest-tenten. Momenteel speel ik met een trinity en een Xp-80.

Omdat ik weer een beetje meer up to date wil worden ben ik bezig met de aanschaf van een nieuwe synth. Mijn keuze is gevallen op of de nieuwe Triton extreme of de nieuwe Yamaha Motif ES.

Beide synths vind ik super maar ik kom er niet uit. Wellicht weet iemand wat voor en nadelen op te geven om de keus wat te vereenvoudigen.

Alvast bedankt !!

JuBeKaLu

Laatst gewijzigd:
Als ik jou was zou ik naar een zaak gaan en ermee gaan spelen. Laat je voorlichten en kijk of dat strookt met wat jij zoekt. Ik kan je keus wel moeilijker maken ;) bekijk de fantom x van roland ook ff, die hoort namelijk ook in dat straatje. En dat is meteen het nadeel van dit soort vragen op een forum stellen; iedereen gaan natuurlijk voornamelijk dat aanprijzen wat die zelf heeft.

Ik heb ze beide beluisterd best wel intensief, korg blinkt uit in z'n synth sounds en klinkt fet en dik,de motif vindt ik te gek in zijn acoustische sounds. Ik weet beide boards wegen tegen elkaar op. Hoop eigenlijk dat iemand wat tegens en voors kan noemen die ik niet kan ontdekken. De korg heeft bv nog oudewets ram geheugen tot slechts max 96 MB terwijl de motif kan tot 512 MB SDram. Mischien zijn er lui die al spelen met 1 van de apparaten en wat ervaringen kunnen delen.

Klop de roland is ook een mooi apperaat maar dan heb ik twee roland workstations ik heb al een XP-80 en trouwens ook nog een jv 1080 module

Wel alsk mocht kiezen tussen triton extreme/studio of motif, gaak zoiezo voor de triton...
Maar S90 of triton dan kies ik S90 want die heeft die prachtige pianosample...
De triton extreme heeft 2 pianosamples Bösendorfer en Stainway, maar beiden vind ik ze droog...
De triton vind ik namelijk enorm dynamisch klinken, heel vol. Prachtige pads en leads, heerlijke ambientsound, maar ook goeie drums en intuïtief door dat touchscreen display. DIe tube in die synth extreme zorgt voor echt VET HAMMOND geluid!
De motif ES die heeft lekkere keys aan boord, de stringsounds vind ik wat minder, de pads ook, maar toch vind ik de andere sounds best TOPPIE, goeie drums erin, goeie acoustics in tegenstelling met bijvoorbeeld de trompetsounds van de triton..., en de fluitsound van de motif is ook verrukkelijk vind ik, hijs ook makkelijk in gebruik... Dus het zijn beide goeie instrumenten, de ene is dynamischer dan de andere, maar het blijft een persoonlijke smaak / keuze...

Nee klopt, de extreme heeft jammergenoeg geen aftertouch, daarom is het beter om een triton studio aan te schaffen... maar tis wel jammer!

Je hebt helemaal gelijk,.. Korg klinkt dynamisch en vol. persoonlijk vind ik dat de Motif's accoustische sound beter klinken. Het is inderdaad een kwestie van smaak. Maar ik weet niet welke nu het meest geschikt is voor een coverband die van alles wat speelt,... van fransje B tot toto. van Toto tot ACDC en weer terug. Technisch weet ik niet welke meer te bieden heeft. Eigenlijk zou ikze alle twee moeten kopen maar dat gaat helaas niet. ik heb maar $$ voor 1

Hmmm een coverband, dus een sequencer heb je eigenlijk niet nodig?
Ik zou dan een S90 pakken, sorry mar kben gek op die bak :P 8)

nee Seq heb ik niet nodig (althans niet bij de band waar ik nu in speel) maar het lijkt me wel handig om die realtime paterns en Aprergio te kunnen gebruiken.Wil denk ik ook gebruik gaan maken van de sample mogelijkheid.

Wel de S90 heeft een goeie arpeggiator onboard met heelveel preselected arpeggio's, ook performances / multi's / phrazes, goeie sounds, 88 key weighted balanced...
Maar met de triton kun je veeeeel meer doen met patterns als je in de combi mode zoekt of zelf je patterns maakt, ook altijd leuk :)

bij de motif kun je meerdere variaties van paterns leggen onder de toetsen. Dat ontdekte ik tijdens het beluisteren. Bij de korg kon ik dat niet ontdekken. Alleen bij enkele presets van de korg kon je dmv de joystick te gebruiken een toevoeging in de pattern krijgen. Nou weet ik niet of de korg dat helemaal niet kan. Helaas konden de winkels me dat ook niet vertellen. Nu snap ikk ook helemaal niets hoe het nu zit met de opslag van eventuele samples de motif heeft tot 512 MB en de korg tot slechts 96 MB in parts van 16MB. Moet je weer een media kaart kopen. Wekt dat traag of juist niet?

Wel bij de triton (zelfs LE) heb je bij patternfunctie wanneer je een toets indrukt speelt een pattern en wanneer je meerdere toetsen indrukt evolueert die pattern (envolving pattern) en het is zelfs nog gesofiscticeerder als dat van de motif. Ook kun je met de ribbon en de rotary knobs van de triton zelf zaken inschakelen of veranderen aan de patterns.
De motif is idd wel handiger voor sampling, in de triton mocht idd wat meer sampling geheugen...
Die smart media cards werken op zich wel relatief snel, maar met intern geheugen samplen is zoiezo beter vind ik...

De trinity verkopen was een optie maar, de printplaat van de jack in/uit gangen is een beetje erg defect. dmv van een flinke klap op de rechterachterkant doet ie het goed maar als de stroom er weer vanaf is moet er weer geslagen worden . kost ca. 300 Euri zonder inbouw kosten maar dat kun je ook zelf (is al de tweede keer dat ie kapot is) en tevens is er een knop te hard indedrukt. Dus krijg ik zo weinig voor dat ding terug dat ik em hou als repetitiebordje.

Triton User

Triton User

Hi,

Ik heb zelf een triton pro...

en ik wilde misschien overschakelen naar motif 7.. maar ik twijfel daar best over..
ik werk alleen maar met de sequencer...

en weet je al wat je wilt?? Triton of MOTIF?

Ik ben zelf niet echt bekend met de Korg's ja ik heb wel eens meegespeeld met een bandje op een Korg. Vond eigenlijk de piano niet echt om naar huis te schrijven. Wellicht komt dat omdat ik de Yamaha sound erg gewend ben (Clavinova en een PLG150-PF). Vaak als een bandje een Korg heeft staan, staat de muziek ook. Ik denk dat het met een Motif ES niet anders zou zijn. Een groot voordeel van de Yamaha (weet niet of KOrg ook zo'n optie heeft) is het kunnen installeren van PlugIn boards (3 max).

PLG150-AP - Piano (zeer gedetailleerd)
PLG150-PF - Piano
PLG150-VH - Vocal Harmony
PLG150-DR - Drums
PLG150-VL - Virtual Acoustic (blazers etc.)
PLG150-PC - Percussion (Latin)
PLG150-DX - Advanced DX (=DX7)
PLG150-AN - Analog Physical MOdeling (AN1x)
PLG150-XG - XG PLugIn (lijkt mij niet echt wat voor in je Motif ;-))

Met het installeren van 3 pluginboards krijg je in enen drie niewe synthesizers of romplers er bij. Deze kun je allemaal in je performances gebruiken.

Het lijkt mij een erg moeilijke keuze, maar ik zal gaan voor de Motif. Maar dat is een kwestie van smaak.

Korg heeft idd een pianokaart en als het goed is zit ie er bij de Extreem standaard in. Ik heb m in mijn classic ook. Het is geen Yamaha/Alesis/Kurzweil-kwaliteit, maar wel een hele vooruitgang. Je durft deze piano's wel in te zetten, zeker als je een beetje met de combi's en andere instellingen gaat spelen (en dat is een kwaliteit waar ie de motif verslaat).

Verdere verschillen in klanken en kwaliteiten staan al ruim voldoende beschreven. Ik heb iig toen ik voor de zelfde keuze stond de Triton genomen ivm zijn handelbaarheid en logica. Geen seconde spijt van gehad.

Re: Triton User

Re: Triton User

Origineel geplaatst door DRC
Hi,

Ik heb zelf een triton pro...

en ik wilde misschien overschakelen naar motif 7.. maar ik twijfel daar best over..
ik werk alleen maar met de sequencer...

en weet je al wat je wilt?? Triton of MOTIF?

Hoi ,

Ik wist het op een gegeven moment niet meer. Ze hadden beide iets wat ik wilde hebben dus uiteindelijk heb ik maar diep in m'n beurs gegraven en ze alletwee gekocht. Heb daar geen spijt van want ze vullen elkaar erg goed aan. Als je de korg gewend bent is de motif wel een crisis om te editten. De structuur is totaal anders. Sommige functie in de korg vind je niet terug in de motif. De real sounds (piano etc.) zijn in de motif echt veel beter maar wanneer je een vette synth sound of organ nodig hebt is de korg weer top. Moet wel zeggen in mijn geval had ik het niet alleen met de motif gered. qua programmering mogelijheden de korg is daar tocht wat makkelijker en volgend mij wat uitgebreider in.

Groetjes
Juliën

Back