woordenlijst

sanne

Nieuwkomer
Hallo Forumleden!

Ik ben me ernstig aan het verdiepen over wat ik allemaal nodig heb om een beetje geluid te krijgen uit mijn boxen...het enige waar ik nu tegen aan loop is dat ik overspoeld word met termen zoals..patterns etc... weet een van jullie waar ik een soort woordenboekje vind waar al deze worden uitgelegd staan? Wat is bijvoorbeeld de vertaling van sequensen...
Help! DANK !:geslaagd:

google of een engels-nederlands woordenboek.

Waarschijnlijk kom je dan al heel ver! Succes:)

Re: woordenlijst

Origineel geplaatst door sanne
het enige waar ik nu tegen aan loop is dat ik overspoeld word met termen zoals..patterns etc...
Patterns zijn gewoon patronen. Een patroon is een zich herhalend stuk muziek; in een groovebox heb je een stel van die patterns die je dan achter elkaar kan draaien en door elkaar kan mixen. Eigenlijk zou je het standaardbegeleidingsritme van een keyboard ook een pattern kunnen noemen; gewoon een stukje muziek dat niet op zichzelf staat maar wel herhaald wordt met variaties in de akkoorden en bas, waar je uiteindelijk een compleet liedje van bouwt.

Bij een arpeggiator (speelt bij het inhouden van een akkoord automatisch een gebroken akkoord op een bepaald tempo) kan het betekenen op welke manier het wordt gespeeld; noten van hoog naar laag, andersom, hoog-laag-hoog, of willekeurig.

weet een van jullie waar ik een soort woordenboekje vind waar al deze worden uitgelegd staan? Wat is bijvoorbeeld de vertaling van sequensen...
Help! DANK !:geslaagd:
Ben ik mee bezig; http://synths.rave.org/wiki/index.php/Woordenlijst ; alleen wordt 't ivm school wat lastiger om er meer tijd in te pompen.

Voor sequencen is er niet echt een vertaling, wel een uitleg; het is gewoon zinniger om de Engelse term te gebruiken. Een sequence is niks anders dan een serie elkaar opvolgende gebeurtenissen; of het nou afbeeldingen zijn (een (teken)film is een sequence van foto's of plaatjes), of een muziekstuk (een muziekstuk is niks anders dan een sequence van noten, akkoorden). De vertaling "arrangement" klopt niet helemaal; immers, in de Nederlandse dit slaat dit eerder op welke instrumenten je toewijst aan de melodie, en er bestaat niet echt een werkwoord voor. Compositie zou denk ik nog het meeste in de buurt komen.

Een sequencer is echter geen componist, maar een stuk software of hardware waar je mee componeert (en arrangeert).

In klassieke muziek is een sequence een loopje dat op verschillende toonhoogtes wordt gespeeld. Ik heb ook ooit gehoord dat de sequencer in de jaren '70 is uitgevonden omdat toetsenisten gestoord werden van het spelen van steeds hetzelfde loopje.

Nog even de Van Dale erop nageslagen:

se·quens (de ~, ~en/sequentia)
1 [muz.] herhaling van een reeks tonen op een andere hoogte

Met een sequencer kun je dus verschillende loopjes opnemen en die samenvoegen tot een pattern. Knoop je verschillende patterns aan elkaar dan heb je een song.

Origineel geplaatst door bombario
In klassieke muziek is een sequence een loopje dat op verschillende toonhoogtes wordt gespeeld. Ik heb ook ooit gehoord dat de sequencer in de jaren '70 is uitgevonden omdat toetsenisten gestoord werden van het spelen van steeds hetzelfde loopje.

Nog even de Van Dale erop nageslagen:

se·quens (de ~, ~en/sequentia)
1 [muz.] herhaling van een reeks tonen op een andere hoogte

Met een sequencer kun je dus verschillende loopjes opnemen en die samenvoegen tot een pattern. Knoop je verschillende patterns aan elkaar dan heb je een song.

o, cool dat wist ik nog niet dat het om die reden is uitgevonden.

Maar idd, in sequenser-programma's is het meestal zo dat: meerdere tracks maken een pattern, meerdere patterns maken een song.

btw, Johny bedankt voor die link naar die midipage.nl site! :okdan: erg goed

Laatst gewijzigd:
Re: Re: woordenlijst

Re: Re: woordenlijst

Origineel geplaatst door Yoozer
Voor sequencen is er niet echt een vertaling, wel een uitleg; het is gewoon zinniger om de Engelse term te gebruiken. Een sequence is niks anders dan een serie elkaar opvolgende gebeurtenissen; of het nou afbeeldingen zijn (een (teken)film is een sequence van foto's of plaatjes), of een muziekstuk (een muziekstuk is niks anders dan een sequence van noten, akkoorden).

Een reeks dus!
Dat zou betekenen dat een sequencer een reekser zou worden en het sequencen op zich dus reeksen genoemd zou moeten worden.

hmmm... dit heeft wel een hoog rummikub gehalte zeg... ;)

Behalve dit supergave synthforum kun je ook op www.dancetech.com veel dingen vinden over electronische muziek en wat er bij hoort. Volgens mij staan hier ook wel termen op en hun verklaringen.

-C-

Back