Geluidsisolatiematjes. Wat voor lijm?

cherevo

Ingeburgerd
Hey, dit is misschien wel het meest stupid probleerm ever :kont:, maar ik stel hem toch maar.

Ik ben bezig de muur achter de monitoren te 'behangen' met van die zwarte geluidsisolatie-'matjes'. Probleem: ze blijven niet plakken!! Ik heb vanalles geprobeerd: één secondelijm, houtlijm, dubbelzijdig plakband.... het wil gewoon maar niet blijven zitten. Wat gebruiken jullie daarvoor?

Thanks!

bison montagekit (even goed de beschrijving op de tube lezen) en desnoods de panelen even ondersteunen/ klemmen zodat de lijmverbinding niet meteen belast wordt maar eerst even de kans krijgt om uit te harden.

Inderdaad, Bison Montagekit werkt prima. Gebruik geen tegellijm zoals op de verpakking van de isolatiematten beschreven staat. Deze droogt niet snel genoeg en je moet bijgevolg veel langer tegen de mat duwen (zoals ik het voorbije weekend zelf nog heb mogen ervaren :D ).

Vorig jaar is dit met de kit gedaan en dat werkte prima :okdan:

Ook niet te veel kit aan de matjes doen. Een streek aan de hoeken en in het midden van de mat volstaat ruimschoots.

:doei:

Je hebt daar speciale spuitbusjes voor met zuurvrije lijm.

Goed insprayen (ook de wand)... even drogen en plakken maar. Is van Bison.

Dat probleem heb ik dus ook gehad: heel mijn kamer volgeplakt, de dag erna alles er weer vanaf gepleurd.. :(
Ik neem aan dat je Polystyreenschuim ('zwarte noppen schuim') gebruik?

Dan is de beste lijm: Polystyreenschuim-lijm (Styrabond) van Bison.

Heb precies hetzelfde probleem gehad. Uiteindelijk idd Bizon Montage Kit ('original' niet de 'super' versie, die is hier niet voor geschikt).

:eureka: De truc is dat je :

1). zowel de isolatiemat als de wand insmeert met lijm en dit met een lijmspateltje (met van die karteltjes) verspreidt
2). de plaat goed tegen de muur aan drukt (op alle plaatsen even stevig drukken zodat de lijm op de isolatiemat goed vermengt met de lijm op de muur
3). de isolatie mat weer van de muur aftrekt
4). even 3 tot 5 minuutjes wacht
5). de isolatiemat weer tegen de muur plaatst (let er goed op dat je de mat nu in een keer op de juiste plaats zet, want de lijm zal in een keer pakken en je zal 'm niet meer kunnen verschuiven).

Dit moet lukken. Ik heb op deze manier m'n hele zolder (met schuine daken) beplakt met matten die 3 keer zo zwaar zijn als die van de bouwmarkt en het hangt al een paar jaar.

Succes......

Ok bedankt!

Ik gebruik inderdaad Polystyreenschuim. Dat is best licht. Ik heb nu alles tegen de muur geplakt met houtlijm. Als het er morgen afgepleurd is, ga ik andere Bison halen :)

Ik heb trouwens nog last van buiten de muur staande electriciteitsleidingen. Ik heb de matjes er nu omheen geplakt, zal dit veel uitmaken voor de akoustiek?

PS zonder houtwol afwerking heeft toch helemaal niet van die geweldige akoestische eigenschappen (omdat het zo hard is?)

Bedankt Roel,

Maar dat hoeft niet meer. Ik heb een beetje heel erg veel houtlijm gebruikt en dan blijkt dat je geen speciale spray meer nodig hebt. :okdan:

Origineel geplaatst door cherevo
Ik heb trouwens nog last van buiten de muur staande electriciteitsleidingen. Ik heb de matjes er nu omheen geplakt, zal dit veel uitmaken voor de akoustiek?

nee hoor, als het niet om enorme oppervlaktes gaat, merk je er helemaal niks van

Origineel geplaatst door PsychoBob
Polystyreenschuim-lijm (Styrabond) van Bison.

Om kosten te besparen is dit inderdaad de beste oplossing. Styrabond van Bison biedt de beste uitkomst om die noppenmatten vast te maken. Dit is beter dan houtlijm en is op bijna alle oppervlakte te gebruiken!

Wat ik gedaan zou hebben:

2 mega pluggen in de muur. Hangertjes erin schroeven.

Een stuk hardboard of gipsplaat. 2 ogen erin maken. Schuim vastnieten of d.m.v. punaises. op de plaat bevestigen.

Kun je hem nog verstellen van voren naar achteren. Je kunt dus spelen met de akoestiek.

Kan natuurlijk ook met glaswol, alleen heeft dit vervelende eigenschappen. De glasdeeltjes zijn nou niet zo gezond.

Je kunt er dan een lijst omheen maken d.m.v. board. Op het glaswol kippengaas spannen.
de kant van het glaswol/kippengaas dek je af met een lucht doorlatend stof.

Origineel geplaatst door Catalunya
Wat ik gedaan zou hebben:

2 mega pluggen in de muur. Hangertjes erin schroeven.

Een stuk hardboard of gipsplaat. 2 ogen erin maken. Schuim vastnieten of d.m.v. punaises. op de plaat bevestigen.

Kun je hem nog verstellen van voren naar achteren. Je kunt dus spelen met de akoestiek.

Kan natuurlijk ook met glaswol, alleen heeft dit vervelende eigenschappen. De glasdeeltjes zijn nou niet zo gezond.

Je kunt er dan een lijst omheen maken d.m.v. board. Op het glaswol kippengaas spannen.
de kant van het glaswol/kippengaas dek je af met een lucht doorlatend stof.

Wat jij gedaan hebt is een soort van panel absorber maken. Die plaat hardboard heeft een bepaalde resonantie frequentie (kun je berekenen als je het gewicht per vierkante meter weet) en gaat dus bij die frequentie resoneren, zeg maar trillen. Door er dat zwarte noppen spul op te plakken demp je deze trilling weer (alhoewel ik niet weet of dat met punaises ook zo efficient gebeurt) en word dus de resonantie frequentie van de plaat geabsorbeert (in warmte omgezet om precies te zijn).
Om een goede "panel absorber" te maken check deze link.

Origineel geplaatst door radiance
Wat jij gedaan hebt is een soort van panel absorber maken. .

Je hebt gelijk. Zo heet dat inderdaad. En trouwens ik heb het niet gedaan, maar ga het ooit doen.

Wat me ook een supersysteem lijkt en niet al te duur. Gordijnrail rondom je gehele kamer en de panel absorbers ophangen aan visdraad of iets dergelijks. Lekker spelen met de akoestiek.

Groet Erik

Ik weet niet hoe die lijm heet maar de schoenmakers gebruiken
deze lijm ook , wel bekend als snuiflijm maar de echte naam
weet ik niet..

Origineel geplaatst door radiance
Wat jij gedaan hebt is een soort van panel absorber maken. Die plaat hardboard heeft een bepaalde resonantie frequentie (kun je berekenen als je het gewicht per vierkante meter weet) en gaat dus bij die frequentie resoneren, zeg maar trillen. Door er dat zwarte noppen spul op te plakken demp je deze trilling weer (alhoewel ik niet weet of dat met punaises ook zo efficient gebeurt) en word dus de resonantie frequentie van de plaat geabsorbeert (in warmte omgezet om precies te zijn).
Om een goede "panel absorber" te maken check deze link.

DE LINK IS LINK!!!!!
MAAAAACHTIG MOOOOOOI!!!!
Dank!

het is een beetje afhankelijk waarop je het wilt bevestigen, maar je zou het eventueel ook nog kunnen nieten. Dat werkt supersnel. Waarschijnlijk is geven de nieten wel trillingen door, maar het effect voor de ruimte waar je zelf inzit blijft hetzelfde. Dat werkt iig 10x makkelijker en sneller dan lijmen/kitten.

Origineel geplaatst door drumndaze
*off topic*
Waar halen jullie die noppenmatjes aan voordelige prijs ? (die mousse)

bedankt

Bart

Een van onze servers werd geleverd in van die grote schuimblokken, met boven en onder van die noppenmatjes.
Dikker dan de goedkope praxis matjes en helemaal gratis, omdat ze anders de container in gingen.
Het mooiste is, dat ze WIT zijn :D Ik hoop dat ik dr genoeg kan verzamelen want dan heb ik de isoleercel look in mijn studio :D

-C-

Back