Geluidsisolatiematjes. Wat voor lijm?

ik heb een heel klein kamertje en toen ik eens van die dingen tegen de muur had geplakt (montagekit op de 4 hoeken en een dotje in het midden, aandrukken, loshalen en na 5 minuten op hun plaats drukken, vast) en alles aan had staan (veel warmte) vond ik dat heel irritant: het werd erg benauwd en vochtig. doe mij maar kale muren.

Origineel geplaatst door Leo
ik heb een heel klein kamertje en toen ik eens van die dingen tegen de muur had geplakt (montagekit op de 4 hoeken en een dotje in het midden, aandrukken, loshalen en na 5 minuten op hun plaats drukken, vast) en alles aan had staan (veel warmte) vond ik dat heel irritant: het werd erg benauwd en vochtig. doe mij maar kale muren.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het zwarte noppen spul accoustisch gezien zwaar kut is aangezien het alleen maar hoge (en mischien wat mid-hoog) frequenties absorbeerd.....

Origineel geplaatst door radiance
En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat het zwarte noppen spul accoustisch gezien zwaar kut is aangezien het alleen maar hoge (en mischien wat mid-hoog) frequenties absorbeerd.....

...nog altijd beter dan kale muren. Maar idd Basstraps e.d. zijn nèt zo belangrijk. Maar sinds ik die matjes heb, hoor ik het treble tenminste wel eerlijk.

nu we toch bezig zijn:

binnenkort ga ik verhuizen waarschijnlijk naar een flatje en ja.. ik zal waarschijnlijk een slaapkamer ombouwen tot muziekhok

deze wil ik isoleren want ik hoor graag me muziek rechtstreeks zonder tussenkomst van koptelefoon

moet ik dan persee die dure originelen platen gebruiken, met van die piramides erop of kan ik toe met die Praxis plaatjes..?

heb ook niet veel zin om een soort van koelcel te bouwen wat uitdraait op een goedkope sauna :S

elke tip, suggestie is welkom aangezien ik er geen kaas van gegeten heb :D

waar heb je de matjes aangeschaft en hoeveel kostten ze?

Origineel geplaatst door Riezz73
nu we toch bezig zijn:

binnenkort ga ik verhuizen waarschijnlijk naar een flatje en ja.. ik zal waarschijnlijk een slaapkamer ombouwen tot muziekhok

deze wil ik isoleren want ik hoor graag me muziek rechtstreeks zonder tussenkomst van koptelefoon

moet ik dan persee die dure originelen platen gebruiken, met van die piramides erop of kan ik toe met die Praxis plaatjes..?

heb ook niet veel zin om een soort van koelcel te bouwen wat uitdraait op een goedkope sauna :S

elke tip, suggestie is welkom aangezien ik er geen kaas van gegeten heb :D

Geluidsisolatie met dit soort matjes werkt niet. Je kunt ze hooguit gebruiken voor wat akoestische aanpassingen in je muziekhok/ studio. Tegen geluidsoverlast doen ze helemaal nix, nada, niente, ongeacht of je Praxis-plaatjes hebt of duurdere pro spullen. Helaas

hmmm misschien dan maar met dubbele wanden werken...

gaat er niet om dat ik de buren wil wakker maken, maar dat ik zonder problemen met redelijk volume kan uitluisteren...

kom wel tot een oplossing :)

Dubbele wanden zullen vast wel wat doen, maar zijn ook niet de oplossing aangezien het geluid dan gewoon via de vloer, plafond en wellicht ook deuren en ramen "lekt". Je zou echt een soort vrijzwevende kamer in een kamer moet bouwen.

Origineel geplaatst door Hazes
Dubbele wanden zullen vast wel wat doen, maar zijn ook niet de oplossing aangezien het geluid dan gewoon via de vloer, plafond en wellicht ook deuren en ramen "lekt". Je zou echt een soort vrijzwevende kamer in een kamer moet bouwen.

moet te doen zijn.. sowieso me monitors ophangen aan rubbers denk ik

Ik mag aannemen dat die matjes niet als geluidsisolerend worden gebruikt,want dat gaat echt niet werken,het is meer bedoeld als anti-reflectie en geluidsabsorbering voor storende reflecterende vlakken in je studio.
Ik heb zelf een zwevende kamer in mijn studioruimte gebouwd en daar weer de matjes aan bevestigd,gewoon met spijkertjes met een grote knop,werkt prima,kan ze makkelijk weer weghalen en ergens anders in meppen....:D

denk nu na enig denkwerk ( jaja ) dat de zwevende kamer het beste ga werken...

moeten dan wel ALLE muren zwevend worden? want als ik een wand heb waar een raam in zit, moet gaan dichtspijkeren zou ik wel heel jammer vinden..

hehehe,met dat probleem zat ik ook,heb er maar voor gekozen om het raam te laten voor wat het is,gezien de buitenwand niet de hoogste prioriteit heeft wat demping betreft,hierdoor heb je wel wat dempingsverlies,maar das minimaal...ik heb de wand via een soort schuimfoam tegen het kozijn aangeplaatst,waardoor het toch net niet echt contact maakt...

Denk er ook aan dat geluid de neiging heeft om zich voornamelijk naar boven te verplaatsen. M.a.w. als je een flatje op de bovenste verdieping kunt krijgen, des te beter !

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Denk er ook aan dat geluid de neiging heeft om zich voornamelijk naar boven te verplaatsen. M.a.w. als je een flatje op de bovenste verdieping kunt krijgen, des te beter !
ja, want geluid is lichter dan lucht 8o)

Origineel geplaatst door Soundtrooper

ja daarom heeft dus de wanden, vloer en plafond de voorkeur en net als D.J. Conflict de raamwand gewoon te laten voor wat het is....

Voor de mensen die vroegen waar je goedkoop dat schuimspul kan krijgen: Ik heb gisteren wat van dat spul gekocht bij musicstore in duitsland. Ze hebben eigen merk, kost bijna niks. veel goedkoper dan de "echte" merken (auralex, primacoustics enzo).

Heb twee doosjes van die pyramide tegeltjes gekocht plut een bergje schuim basstraps + coner cubes. Helaas heb ik pas over een week tijd om het spul aan de muur te plakken. Ben benieuwd naar het resultaat van deze (relatief) kleine investering.

Ik wil de akoestische panelen niet aan mijn muur vastlijmen. Zit zelf te denken aan nylondraad of visdraad. Heeft iemand een goed idee om de draad netjes aan het schuim te bevestigen?

Origineel geplaatst door Traxopia
. Ze hebben eigen merk, kost bijna niks. v

wat zijn de kosten? kon er niets op terug vinden op hun site.

Cherevo, vergeet die noppenplaatje nu maar. Geeft alleen maar een zompig geluid. Behandeling van akoestiek is echt een vak apart. Voor meer info kijk eens op http://www.ethanwiner.com/acoustics.html
Hoewel engels, goed leesbaar. Ergo: ruil de noppenplaatjes om voor glaswol als je de bonnetjes nog hebt:confused:

Origineel geplaatst door gerrie79
wat zijn de kosten? kon er niets op terug vinden op hun site.

Vul musicstore.com in het zoek veldje eens "music store acoustics" in.

En dat noppen schuim k*t is, is maar net wat je van plan bent met dat spul. bij mijn hok werd ik gestoord van de flutter echo's. Daarbij hangt aan de rechter kant van m'n kamer een zwaar gordijn voor het raam, de andere muur was nog kaal. Dat zorgt voor een scheef stereo beeld.

Nu slechts 7 30x30x40 matjes aan de rechter wand geplakt en het klinkt al een stuk beter. Daarnaast ook een paar van die schuimenconer basstraps opgehangen. Laag klinkt ook al strakker. Heb er nog een paar liggen maar m'n lijm is nu op :( morgen ff nieuwe scoren :)

Back