Lexicon MPX500 vs. Yamaha REV500

Origineel geplaatst door Tequila4alvin
waarom kan ik nergens op het i-net iets vinden over de parameters van de MPX500?? (mbt de Hall effecten)
ik gebruik bijna alleen maar Hall effecten en vraag me af wat ik allemaal kan editten als ik een van de Hall's kies....:confused: (MPX500 natuurlijk he)
het enige wat ik kan vinden is een handleiding met ditte:
hall-effecten.JPG

wat betekent MidRT ? reverb time?

Ik zal vanavond eens nakijken op mijn MPX wat je allemaal kan editen op een hall reverb. Het is in ieder geval (veel) meer dan 1 parameter hoor. ;)

Nog ff iets over dat lijstje dat je hebt getoond : de MPX is zodanig geprogrammeerd dat 1 welbepaalde parameter steeds een "drastische" wijziging in het effect geeft. Per afzonderlijk effect gaat het steeds om een andere parameter. Die is trouwens steeds onmiddellijk controleerbaar via de uiterst linkse draaiknop. Het lijstje dat je hebt getoond, vermeldt vermoedelijk welke parameter de "drastische" is. Maar ik zal het vanavond nog wel eens nakijken.

Nou ja als ik een MPX100 naast m'n 01v hoor (vergelijkbaar met de rev500) vind ik die Lexicon toch beter klinken hoor.

En ik kende ook iemand die de Rev beter vond klinken dan de lexicon mxps.

Maar het verschil tussen een MPX500 en Rev 500 kan misschien wel zo belachelijk klein zijn dat de keuze toch persoonlijk gaat worden.

En qua auto's zou ik eerder de verlijking Lexus Mercedes maken want beide zijn niet mis. Of je moet echt voor de belachelijk dure studio verbs gaan, maar dat trekt waarschijnlijk niemand hier.

ik heb zelf een rev500 en een ex-huisgenoot van me heeft een mpx100 die qua klank wel vergelijkbaar is met de mpx500...

als je het puur voor de echte natuurlijke reverbs doet, dan wint de lexicon het op ieder vlak zonder problemen. zeker als je het over iets van vocalen of live instrumenten heengooit...

voor electronische klanken, en zeker analoge, vindt ik de yamaha net iets warmer klinken.

hmmm, het schijnt dus dat jullie voor de Lexicon MPX500 zouden gaan als jullie in mijn plaats zaten?

REV500 = goed geluidje, mooi groot display, makkelijk te bedienen, degelijk en betrouwbaar merk.

MPX500 = goed en mooi geluidje, iets kleiner display, bediening iets moeilijker, grote naam in reverbs.

klopt de pro/cons zo'n beetje jongens ??

lijkt me wel dat het daar op neerkomt.. en tsja.. naar mijn mening gaat het toch voornamelijk om het geluid. en dan maar beetje meer moeite doen toch? :)

REV500 = goed geluidje, mooi groot display, makkelijk te bedienen, degelijk en betrouwbaar merk.

MPX500 = goed en mooi geluidje, iets kleiner display, bediening iets moeilijker, grote naam in reverbs.

Klopt .

Of toch doorsparen voor een TC M-300. Heb hem gehoord, zeer indrukwekkend.

lijkt me voor live niet noodzakelijk? (denk aan de mic .. sm58)
ik zou zelfs met een mpx100 al genoegen nemen live denk ik..

is het ook nog steeds voor live hoor..
maar ik bedoel gewoon dat voor in de studio je andere maatstaven gebruikt.. ook met oog op effect unit lijkt me

ik ga de MPX500 ook gebruiken in een betrekkelijk kleine ruimte (iets grote dan huiskamer). waar je dus heel goed de zuiverheid van een reverb-apparaten kan horen. geen perfect studioruimte maar klein genoeg om veel eisen te stellen aan een galm apparaat :) (de zangeressen zingen nl. hoog en zuiver :) die 's' (sliss) moet zeker heel zuiver weergeven worden.

kun je wat meer details geven misschien?.. meerdere zangeressen tegelijk?..
veel omgevingsgeluid?.. anders zou je voor meer kwaliteit beter een condensator mic kunnen kopen en dan de mpx100 of 200 ofzo?.. (een rode nt2 of ntk is altijd leuk :D )

het is live, dus teveel omgevings geluid denk ik.
maar wat zijn de prijzen? en netzoals lexicon onder de reverbs, is er dan ook een bepaald merk onder de mics? zoja welke?
en welk type... :eureka:

Rode NT-serie, AudioTechnica, Fame...allemaal goeie studiomics

Olaf

hmmm, het schijnt dus dat jullie voor de Lexicon MPX500 zouden gaan als jullie in mijn plaats zaten?

Ja, met uitzondering dat de bediening van de MPX-500 écht niet moeilijk is, maar juist ongelooflijk handig, snel en intuïtief ! :fuckoff:

waarom kan ik nergens op het i-net iets vinden over de parameters van de MPX500?? (mbt de Hall effecten)

ik gebruik bijna alleen maar Hall effecten en vraag me af wat ik allemaal kan editten als ik een van de Hall's kies....:confused: (MPX500 natuurlijk he)

De MPX-500 heeft tot 16 parameters per effect (dus ook de hall effecten). Deze zijn onderverdeeld in 4 parameters per display-overzicht : dus
edit display 1/4 = parameters 1-4,
edit display 2/4 = parameters 5-8,
edit display 3/4 = parameters 9-12,
edit display 4/4 = parameters 13-16

De eerste 4 parameters zijn altijd onmiddellijk toegankelijk met de 4 draaiknoppen, niks submenu's of wat dan ook. Om te switchen naar een volgend set van 4 edit parameters gewoon een keertje op de EDIT-knop drukken naast het display.

Zodra je een parameter wijzigt, gaat het groene lichtje in de Edit-knop branden, om aan te duiden dat de ge-editeerde preset nog niet gesaved is als een user preset. Als je die parameter dan terug in z'n originele stand zet, gaat het groene edit-lichtje weer uit. Simpel toch?

En dan beweren er hier mensen dat de MPX moeilijk te editeren is... :bekdicht: :stupid

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door DJOOKbox!

dat mag je me uitleggen..
hoe werk dat dan?.. ik dacht dat een multieffect altijd werkte over een analoog signaal.. en dat ie wel aan te sturen was met midi enzo.. maar blijkbaar is dat een foute gedachte..
..
explain yourself..

(ik ben zo geinteresseerd omdat ik deze week de mpx100 ga kopen :D )

kan ik hier nog uitleg over krijgen? :)

Origineel geplaatst door DJOOKbox!
kan ik hier nog uitleg over krijgen? :)

Ik heb nog nooit met de MPX-100 gewerkt, maar het meest objectieve verschil met de 500 lijkt me dat de parameter editing van de 500 veel uitgebreider en dieper gaat dan de 100, en dat er ook meer hardware control op de 500 zit.

Beide toestellen hebben MIDI-implementatie, maar doorgaans is dit beperkt tot program changes en cc data. Ben niet zeker of je de beperkte hardware editing op de MPX100 kan aanvullen met Midi SysEx. :confused:

Als je dan toch zo graag de MPX-100 wil kopen, vergeet dan niet dat er nu ook een MPX-110 uit is ! :biertje:

Back