tape echo...

Origineel geplaatst door Nolet
Steunt uw forumlid, en gebruik RetroDelay! Ik doe het ook en zie wat er van mij geworden is! Ook leuk voor de kinderen!

http://www.e-phonic.com/vstplugins/retrodelay.html

Die kon ik nog niet, interessant! En gratis is nie duur.

Tering, ik moet in de reclame!
Eerder autoverkoper worden (van Citroen bijv) :D

Origineel geplaatst door MIDIoot
Dat klopt,
Maar ik heb de indruk dat Slipperman niet op hoogte is van veel betere softwarematige oplossingen dan de karlette.
En als die e-phonic Retrodelay niet goedkoop is dan weet ik het niet meer.

waarom zou ik software moeten gebruiken? momenteel heb ik karlette omdat die gewoon in SE zit... Verder vind ik hardware wel makkenlijk voor het gejam anders zit ik de hele tijd vaag te klooien met routings, asio drivers, mme drivers etc.

Origineel geplaatst door Slipperman
waarom zou ik software moeten gebruiken? momenteel heb ik karlette omdat die gewoon in SE zit... Verder vind ik hardware wel makkenlijk voor het gejam anders zit ik de hele tijd vaag te klooien met routings, asio drivers, mme drivers etc.

Ja precies. ;)
Maare.. een delay 'stand alone' uit je PC trekken dat is toch zeker ondoenlijk? Je hebt nl. altijd je latency en dat kan natuurlijk niet bij een delay want dan klopt er toch nix meer van je timing ?? Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Origineel geplaatst door MIDIoot
Dan had ik dus een verkeerde indruk! :D

geloof me niemand heeft een goede indruk van mij;)

maar hmm aan de andere kant als een goede tapedelay zo duur is dan denk ik dat ik beter af ben met een p3 laptop ofzo met usb geluidskaart en daar gewoon chainer op draai en eventueel nog wat andere effecten en nog wat andere tools enzo...

is het zo dat als je een cheapass tapeecho heb en je stopt er een betere kwaliteit band in dat je dan misschien toch wel beter geluid heb of ligt dat ook aan de koppen?

Wat wil je dan allemaal Slipperman? Een bandecho is een bandecho, wat Roland daar van heeft weten te maken (legende) zal allemaal wel. Die van mij heb ik voor 90 piek op de kop getikt en ik lach me te pletter met dat ding. Hij kan nog echoen ook en dat klinkt niet slecht. Ik heb ook een Lem Echochamber die ik ondertussen zelf helemaal vernaggeld heb, maar het blijft een echo en hij klinkt anders dan die andere en toch is het een echo. Mischien kun je nog wel beter 5 cheape tape-echo's kopen dan 1 ongelooflijk te gekke toffe niet te gelovene.

Nou, ik vind het helemaal geen onzin dat een space echo zo bijzonder gevonden wordt. Ik heb zelf een aantal bandecho's (gehad); en mijn 201 is absoluut een klasse apart van de anderen (dynacord, kastam electronics, copycat). Zeker nadat ik ergens een oude maar ongebruikte RT1L tape kon krijgen, daarmee werd hij nog veel warmer en helderder dan eerst met het eigengeplakte teepje. Ook de veergalm erin is stukken beter dan die in Dynacords bijv. Of dat dan weer 400 euro of meer moet kosten, tja, dat is de vraag. Enige hype-vorming is er wel. Maar da's mooi, want dat heb ik er niet voor neergeteld :P

Evt nog te koop: Kastam electronics bandecho ss-100 met 8track cassette, voor 100 euro of een goed bod

Ik was voor mijn RE-201 Space Echo 275E kwijt en totaal geen 'mint condition'. Ik geloof dat 'mint condition' toch wel tegen de 400E ligt.. veel geld..
Ik heb de mijne een stuk opgeknapt. Bijvoorbeeld de doos eromheen heb ik vernieuwd (jaja) en het frontpaneel is mooier. Ik weet niet of ik hem ooit wegdoe maar voor minder dan 275 gaat ie niet weg!!

R

Hey Slipperman,

50 Euro's voor een acceptabel klinkende bandecho kun je (verassingen daargelaten) denk ik helaas vergeten. Als je de tape-splice van de RE-201 Space Echo niet zelf wil maken ben je al de helft van dat bedrag kwijt. Daarnaast hebben de tapekoppen van tapedelays natuurlijk een maximum aan bedrijfsuren. Een goedkope, oude, beat up tape delay met beat up koppen zal dan ook beat up, vervormd en noisy klinken en zal snel de geest geven. Daar zal een goede tape weinig aan kunnen doen. Kun je weer 50 euro extra voor een 2ehands noise gate neertellen.

Ik ben zelf een tijd geleden in Londen een bijna hagelnieuwe uitziende Space Echo tegen het lijf gelopen. Man overleden, ega weet niet wat ze in handen heeft en vraagt er 60 pond voor. Ik heb er, uit goed fatsoen, 75 quid voor gegeven, zij blij, ik blij. Maar ik vertel je, veel gesjouw later ben ik sindsdien een Space Echo adept geworden. Als het ooit stuk gaat betaal ik daar zonder blikken of blozen 350 euro voor (in perfecte staat, dat wel). De muisstille output, de maar half-realistische springreverb (daardoor wel zeer karakteristiek), de warme delay sound, dit ding is naar mijn mening één van de "geheimen" van Lee Perry's Black Ark studio. Het is mij het gek*t met het vervangen van de tape (en impliciet het maken van een perfecte tape-splice) en het periodiek schoonmaken van de koppen meer dan waard.

Dat bespaar je je allemaal wel als je voor de software oplossingen kiest. En zolang je een vrij recente laptop gebruikt en je de USB poort links laat liggen hoef je voor latency niet bang te zijn.

By the way, Dsil, d'r zit volgens mij geen filter op de RE-201 Space Echo. Niet in de zin van bandpass geluidsfilters. Het reguleren van hoge en lage tonen mbv Bass en Reverb knoppen, that's it.

Origineel geplaatst door matador
50 Euro's voor een acceptabel klinkende bandecho kun je (verassingen daargelaten) denk ik helaas vergeten.
mee eens :)
Dat bespaar je je allemaal wel als je voor de software oplossingen kiest. En zolang je een vrij recente laptop gebruikt en je de USB poort links laat liggen hoef je voor latency niet bang te zijn.

en die vrij recente laptop dan;):W

Natuurlijk moet je wel bang zijn voor latency, alsof firewire of PCI geen latency hebben. Dit slaat werkelijk nergens op, space echo fan of niet. :gaap:

tja wilde eventueel gewoon een hardware matige tapeecho om zo een goed mellotron geluid te krijgen. Vooral tijdens jams gewoon handig enzo maar kijk als die dingen zo duur worden voor een goede dan blijf ik liever bij soft aangezien dat voor mij goedkoper is... Ik kan chainer makkelijk op een P3 draaien met goede usb card en karlette. Draai nu diverse instruments en effects op een 1300 duron met veel rotzooi op de achtergrond en dat werkt perfect dus ach. Denk dat ik maar voor de softoplossing op laptop ga aangezien ik zo vst's kan gebruiken en met een simpel programma kan multitracken op me main pc.

Maar goed voor de rest een verengalm... Wat voor specifiek geluid moet ik me daar bij voorstellen? Galm/reverb ken ik maar zorgen die veren voor iets metaal achtigs oid?

Ik ben zelf een tijd geleden in Londen een bijna hagelnieuwe uitziende Space Echo tegen het lijf gelopen. Man overleden, ega weet niet wat ze in handen heeft en vraagt er 60 pond voor. Ik heb er, uit goed fatsoen, 75 quid voor gegeven, zij blij, ik blij.

You lucky bastard ;) Ik had hetzelfde hoor. Heb mijn stage echo van iemand gekocht voor 50 eu. Tape is wel een beetje rag, maar er schijnt in rotterdam een zaakje te zijn (toepasselijk genaamd: Tape) die nog oude tapes verkopen. Hoop dat ik er nog een op de kop kan tikken.
Ik heb btw wel een demagnetiseur bij gekregen waarmee ik de koppen kan cleanen, of iig weer kan revitaliseren. Nog niet gedaan, toch maar eens proberen. IEmand ervaring met dit soort "demagnetiseurs"??

By the way, Dsil, d'r zit volgens mij geen filter op de RE-201 Space Echo. Niet in de zin van bandpass geluidsfilters. Het reguleren van hoge en lage tonen mbv Bass en Reverb knoppen, that's it. [/B]
;)

Dat zit er op mijn stage echo ook. Ik dacht dat er wel filters op de spave echo zaten. Is er dan wel een tapedelay met filters erop eigenlijk?

Echt goud is de speed knop, waarmee je die tape kan laten versnellen/verlangzamen. Een grote bron van inspiratie om de meest weirdste sound te maken :okdan:

Back