Hey Slipperman,
50 Euro's voor een acceptabel klinkende bandecho kun je (verassingen daargelaten) denk ik helaas vergeten. Als je de tape-splice van de RE-201 Space Echo niet zelf wil maken ben je al de helft van dat bedrag kwijt. Daarnaast hebben de tapekoppen van tapedelays natuurlijk een maximum aan bedrijfsuren. Een goedkope, oude, beat up tape delay met beat up koppen zal dan ook beat up, vervormd en noisy klinken en zal snel de geest geven. Daar zal een goede tape weinig aan kunnen doen. Kun je weer 50 euro extra voor een 2ehands noise gate neertellen.
Ik ben zelf een tijd geleden in Londen een bijna hagelnieuwe uitziende Space Echo tegen het lijf gelopen. Man overleden, ega weet niet wat ze in handen heeft en vraagt er 60 pond voor. Ik heb er, uit goed fatsoen, 75 quid voor gegeven, zij blij, ik blij. Maar ik vertel je, veel gesjouw later ben ik sindsdien een Space Echo adept geworden. Als het ooit stuk gaat betaal ik daar zonder blikken of blozen 350 euro voor (in perfecte staat, dat wel). De muisstille output, de maar half-realistische springreverb (daardoor wel zeer karakteristiek), de warme delay sound, dit ding is naar mijn mening één van de "geheimen" van Lee Perry's Black Ark studio. Het is mij het gek*t met het vervangen van de tape (en impliciet het maken van een perfecte tape-splice) en het periodiek schoonmaken van de koppen meer dan waard.
Dat bespaar je je allemaal wel als je voor de software oplossingen kiest. En zolang je een vrij recente laptop gebruikt en je de USB poort links laat liggen hoef je voor latency niet bang te zijn.
By the way, Dsil, d'r zit volgens mij geen filter op de RE-201 Space Echo. Niet in de zin van bandpass geluidsfilters. Het reguleren van hoge en lage tonen mbv Bass en Reverb knoppen, that's it.