tape echo...

kunnen bovengenoemde hardwarebakjes ook intern het gedelay-de-de-de signaal weer terugvoeren naar de delay input, zodat de delay gigantisch (net als een echte tapedelay) over zijn nek gaat? tapedelays hebben in dat geval mooie saturatie, nagebouwde delays hebben waarschijnlijk óf die functie niet, óf hebben een fijn wanna-be-analoge-distortion algoritme.

wat ik bedoel klinkt ongeveer zo (het enige geluid dat in de delay is ingevoerd is het eerste synth-stab-hitje):

Attachments

• delayfeedbackked.mp3
    837,6 KB · Bekeken: 118
Dit soort geintjes zijn uitstekend te doen met deze bakjes. Niks 'intern', maar door gebruik te maken van de routing mogelijkheden van je mixer. BVB: delay zit op aux 4, de delay return komt binnen op een normaal (ipv.FX ret.) kanaal, daar kan je dan voorzichtig aux 4 nogmaals bedienen.., voila. :)

Origineel geplaatst door Roel
jij hebben mp3voorbeeldje voor mij van freakyness van dat dynacord apparadinges? :) (en natuurlijk voor iedereen verder op het sf)

hier heb je m. ik heb de drumcomputer laten lopen en af en toe ge-echo'd. dat pitchen gaat door de uitleeskop over de band heen en weer te schuiven, want die Dynacord Echocord Mini heeft daar een mooie schuif voor, eigenlijk om de delaytijd in te stellen (vaste bandsnelheid). Die danelectro reelecho heeft ook zo'n schuif, maar die kort gewoon de sample in en pitcht niet. Is ook leuk maar ik vind dit toch nog leuker. Trouwens feedback geven middels de aux op het eigen kanaal ging bij die Reelecho nergens heen, zoals bij meer digitale echo's. Die gaan rondzingen in plaats van discrete echo's maken. gruwelijk...

Attachments

• echocord mini.wav.mp3
    835,3 KB · Bekeken: 106
@falafelbiels:

Haha! dat klinkt lekkerrrr
Het valt me op dat je snel abrupte snelheidsveranderingen kan maken, das handig voor vage coole ffx! komt door dat schuifsysteem denk ik.
Heel anders dan de space echos die een motor hebben, en die hebben een soort 'lag' als je de snelheid verandert.

Nou het schuifje is een beetje stroef, dus gelijdelijke veanderingen zijn verrekte moeilijk.
Trouwens, als het lukt om de schuif langzaam te bewegen verandert de pitch nauwelijks, alleen de delaytijd. Het veranderen van de pitch komt vooral omdat je de afleeskop heel snel langs de band beweegt. Hij leest dan de band onder hogere snelheid uit en zoedoende verandert de pitch. Als je hem snel naar rechts schuift haalt ie de tape zelfs in. Zou je daarmee terug in de tijd kunnen reizen? :stupid

ow ja de pitch idd.. :stupid

ook dat 'inhalen' van de echo, super om het in vage tracks te verwerken lijkt me toch?
de space echo is dan meer voor dub dingetjes enzo

Origineel geplaatst door falafelbiels
.... Trouwens feedback geven middels de aux op het eigen kanaal ging bij die Reelecho nergens heen, zoals bij meer digitale echo's. Die gaan rondzingen in plaats van discrete echo's maken. gruwelijk...

OK, ik had het eigelijk ook specefiek over m'n eigen ervaringen met de RDD-10.
Daar staat dan wel digital delay op, maar het enige wat er digitaal aan is, is het geheugen zelf, voor de rest is ie helemaal analoog. (1988). Daarin zit 'm dan waarschijnlijk het verschil met de nieuwe digital delays. Nadeel van deze bak is wel dattie bepaald niet als tapedelay klinkt, maw. de sound 'vernaggelt' nauwelijks.

o ja software...

deze dan?

is een VSTecho natuurlijk. Hij kan lekker oneindig echoen met net echte tapevervorming.

Attachments

• tapedelay1_1.zip
    668,1 KB · Bekeken: 120
Origineel geplaatst door Roel
het topic ging dus over goedkope bandecho's en of hardwarematige vervangingen daarvan? :confused:
Dat klopt,
Maar ik heb de indruk dat Slipperman niet op hoogte is van veel betere softwarematige oplossingen dan de karlette.
En als die e-phonic Retrodelay niet goedkoop is dan weet ik het niet meer.

Die van e-phonic is erg aangenaam! Vooral ook omdat ie is gemodelleerd naar mijn RE-201 demo's :D *kuch*

:) ik lees vol interesse mee, maar wel voor de hardwarematige bakjes, over de softwarematige tapedelays loopt al een draadje van een poos geleden 8)

Slipperman:

Als je voor 50,- euro een delay bakkie wilt hebben kan je beter niet voor de tape echo gaan denk ik. Ik heb heel wat tape echo's gehad, maar eigenlijk zijn de Space Echo's van Roland de enige tape echo's die ik heb gehad die echt mooi klinken. De Korg SE300 en SE500 zijn ook wel aardig maar redden het niet naast een Space Echo. De Maestro Echoplex heb ik nooit gehad...dus daar kan ik niet veel over zeggen...ze schijnen erg goed te zijn. Maar goed...die bakken kosten meestal wel wat honderdjes.

Af en toe kom je wel vage tape delays tegen voor een lage prijs. Dat zijn dan meestal merken zoals Melos, Kastam, WEM, Dynacord enz enz. Maar dat zijn eigenlijk apparaten die ze door de plee moeten spoelen (behalve misschien de oude buizen WEM en dynacords..)

Ik zelf zou voor een electronische delay gaan: digitaal of analoog. Da's een kwestie van smaak. En als je echt per se een Tape echo wilt hebben..Ik heb nog wel een rotte Melos tape delay liggen die je voor 30,- mag hebben. Je moet er nog wel een beetje aan pielen voordat je er wat aan hebt.

Heb zelf de stage echo SE-500 staan en een van kastam electronics (welke trouwens te koop staat en niet door de plee wordt gespoeld ;) )
De kastam is wat dat betreft wat eenvoudiger. De stage echo is zeker niet verkeerd en werkt erg fijn. Het is alleen erg moeilijk er een nieuwe/goede tape voor te vinden. Het enige wat ik mis zijn de filters, die volgens mij op de space echo wel zitten (toch?).

Heb hier nog een erg goede tape delay vst (misschien dezelfde als die hierboven staat, maar dat weet ik niet!) Met filters etc erop, werkt erg fijn en simpel!

suc7 ermee

Attachments

• tapedelay1_1.zip
    668,1 KB · Bekeken: 116
Back