[M-Audio Midi Thru 1x4] Storing / Ruis over audio

Flying Panther

Vliegend lid
Sinds 3 dagen ben ik dus in het bezit van dit o zo mooie kleine kastje (M-audio / midiman Thru 1x4)... Het is de bedoeling dat deze het midi out signaal van m'n keyboard gaat splitsen (klonen eigenlijk), zodat ik zowel het midisignaal naar de pc als naar een andere synth kan laten gaan. (het kastje heeft dus 1 midi in en 4 midi outs)

Nu werkt de hele midi-setup als een tierelier, alleen het volgende probleem treed op: Als ik de Thru-box aangesloten heb (en dit is al als ik alleen een midikabel naar de thru-box heb en verder niks op de thru-box aangesloten zit, en verder ook geen andere midi-connecties) geeft ie met ieder uitgezonden midisignaal een kleine kraak/ruis op de audio van t keyboard (een Gem WK2), dit geldt voor zowel de interne speakers, de hoofdtelefoon en de Audio L/R out. (bij ieder midisignaal betekend dit dus niet alleen bank/patch changes, maar ook note on/off). Als ik de thru-box weghaal en het keyboard direct aan de pc of synth zet heb ik nergens last van. Aangezien de Thru-box passief is (volgens de manual haalt ie de voeding uit de midi-out van het aangesloten apparaat), heb ik al geprobeerd een adapter aan te sluiten voor actieve voeding, maar dit gaf geen merkbaar resultaat.

Zijn er meer mensen die wel eens last van zo'n storing gehad hebben, danwel een idee hebben hoe ik hier verder mee kan komen :confused:

Eureka! :D
Het probleem bleek te zitten in de midi-kabel (van het keyboard naar de Thru-box) en een audio kabel die van de synth naar het keyboard liep. Deze lagen netjes uit elkaar, maar blijkbaar toch niet ver genoeg. Na een grondige scheiding is het probleem verholpen.

Laatst gewijzigd:
Zou het kunnen dat er een verschil zit in de ommanteling van de kabels misschien?
De midikabels die ik heb zijn nl standaard ommanteld, dus niet al te dik. Misschien omdat de Thru-box zijn voeding uit de Gem haalt, dat het signaal in de kabel groter is dan normaal en dat deze daarom voor een storing zorgt?
Anders zou ik ook niet weten waarom het kan (als ik namelijk de andere midi-kabels naast de audiokabel leg gebeurd er niets..)

Maargoed, het is opgelost, dus ik ben allang blij!

Back