Muziektheorie: Contrapunt

Aangezien jij dat kan merken moet je er zeker meer van weten....?
En... mogen wij het ook weten?

Willemse is nu niet bepaald een leerboek.

Ik denk dat het vrij weinig zin heeft via het internet uitleg te vragen over het contrapunt. Hetzelfde geldt voor compositieleer en orkestratie. Gewoon een leraar zoeken en een aantal jaren hard studeren :)

Wout

Contrapunt is eigenlijk meer dan twee melodieen die je tegelijk hoort. Als de ene melodie 'reageert' op de andere, of als de ene omhaag gaat, dan tegelijk de andere omlaag gaat. En dat alles binnen hetzelfde accoord. Dan geef je ook invulling aan het woordt ' Contra' . Aardig studio materiaal (en niet zo heel moeilijk) zijn de tweestemmige inventies van Bach.

Grtz,
Jeroen

Voor iedereen die het contrapunt een warm hart toedraagt.
Niet alleen in muziek (Bach), maar ook in wiskunde (Gödel), kunstmatige intelligentie, bewustzijn en kunst (Escher).

Lees:

Gödel, Escher en Bach
een Eeuwige Gouden Band

van:
Douglas R. Hofstadter

[een metaforische fuga op mensen en machines in de geest van Lewis Carroll]

Gebonden uitgave: ISBN 90-254-6643-5
Paperback: ISBN 90-254-6637-0

De vijf meesters hierboven genoemd houden je in dit boek de rest van je leven bezig. Het gedonder met canons en fuga's begint al op blz. 9 van Deel 1 en het houdt tm blz. 860 niet meer op.

Nog even ter info,

Knight of the Jaguar-Dj Rolando,,, dat is ook contrapunt. luister hoe die 2 melodien elkaar doorkruisen.

Thema en Contrapunt..

Thema en Contrapunt..

Aangezien ik echt al god weet hoe lang piano speel.. en ontzettend vaak te maken heb gehad met dit thema, heb ik even een voorbeeld, dat misschien wat duidelijkheid kan verschaffen.

Eerst even het betreffende muziekstukje op papier:

contrapunt2.JPG

Dit is de eerste 'Inventio' van JS Bach.. je ziet op het eerste oog al dat de rechter en linkerhand verdomd veel van elkaar weghebben. Hieronder een mp3'tje.. waarin ik wat brabbel in mijn verkouden stemmetje.. en het muziekje voorspeel. Eerst de rechterhand (thema) dan de linkerhand (contapunt).. en dan samen. Het is overigens zo dat niet altijd de rechterhand leidend is.. ook de linker kan het thema neerzetten.. waarbij de rechter dan het contrapunt verzorgt.

contrapunt.mp3

Leuk voorbeeld, bedankt voor de tijd en moeite.

Bij het stukje dat jij hebt laten horen, lijkt het wel of contrapunt ook een kwestie is van het ritmisch in elkaar schuiven van een melodie.

Als je het stuk ritmisch op elkaar aanpast, en daarna de juiste noten uitzoekt, kom je al een heel eind.

Bepaalde aspecten van contrapunt zijn dus ook prima toe te passen op percussie denk ik

contra

contra

In de melodie en ritme van het contrapunt blijft alleen het motief hetzelfde. Dat is wel belangrijk trouwens.. want anders zouden elke twee willekeurige melodieën samen een muziekstuk zoals dat van bach kunnen vormen. En dat is dus niet zo.. Maar met ritmische sequenties zou het heel goed kunnen.. een ritme als thema.. en een ander (omgekeerd.. uitgerekt.. inelkaargeschoven) als contapunt.

Interessant spul!

Back