Audio/MIDI aansluitingen: wat en hoe?

Dark System

Stamgast
Ik begin door te krijgen hoe je synths en modules aansluit en hoe je een MIDI-keyboard aansluit en daarmee bijv. een synth aanstuurt ... toch ben ik er nog niet helemaal uit ... heb al verschillende threads doorgelezen, maar ik wil ff weten hoe het zit voordat ik iets koop (ik heb nog géén hardware gear).

Wat ik wil is met een midi-keyboard vst's en een hardware synth (waarschijnlijk KS-rack) aansturen. Ik heb nog geen 'dedicated' geluidskaart, maar het wordt waarschijnlijk een Delta 44 met een Midisport 4×4 interface.

1. Hoe sluit ik de KS-rack aan op mijn geluidskaart? Is het een kwestie van Audio-out van de KS naar de Audio-in van de geluidskaart en klaar, of MOET ik de KS-rack ook op de MIDI interface aansluiten om alles goed te laten werken (zal wel liggen aan wat je wilt denk ik)?

2. De Audio-out van de geluidskaart moet die ook zijn aangesloten op een input van de KS? En zo ja, waarvoor dient het?

3. Met m'n midi-keyboard wil ik vst's én de KS aansturen. Ik heb al een beeld van hoe het in zijn werk gaat, maar zeker weten doe ik het niet ... ik doe een gok:
De MIDI-out van het keyboard naar de MIDI-in van de interface en de MIDI-out van de interface naar de MIDI-in van de KS, en dan de MIDI-out van de KS naar een MIDI-in van de interface?

Heb ik al vaak gedaan voordat ik deze thread begon, maar dit is me nog steeds niet goed duidelijk.
Op de een of andere manier heb ik het specifieke antwoord nog niet gevonden, maar ik heb wel al veel hierover gelezen én opgestoken d.m.v. die zoekfunctie (ik ben niet lui ;)) ... Ik twijfel dus nog steeds over hoe het zit.

Origineel geplaatst door Dark System
Heb ik al vaak gedaan voordat ik deze thread begon, maar dit is me nog steeds niet goed duidelijk.
Op de een of andere manier heb ik het specifieke antwoord nog niet gevonden, maar ik heb wel al veel hierover gelezen én opgestoken d.m.v. die zoekfunctie (ik ben niet lui ;)) ... Ik twijfel dus nog steeds over hoe het zit.

Ik ben zelf lui :D om het uit te leggen daarom verwijs ik je naar de Zoek functie
Er zijn ongetwijfeld leden op dit Forum die je willen helpen met dit probleem...

oke dan alvast een begin..

Attachments

• midi-setup.gif
    midi-setup.gif
    4 KB · Bekeken: 87
Dark system, zoek ff uit met je gear. al doende leert men het best! Heb je op een avondje allemaal onder de knie ;)

Tip: je kan al misschien ff vermelden welke soundcard je gebruikt.

Origineel geplaatst door ikke
Dark system, zoek ff uit met je gear. al doende leert men het best! Heb je op een avondje allemaal onder de knie ;)

Tip: je kan al misschien ff vermelden welke soundcard je gebruikt.

Ik denk dat je niet of te snel mijn verhaal hebt gelezen :)
Er staat: ik heb nog geen goede geluidskaart om muziek mee te maken, in de pc zit een SB-Live ... ik wil een delta 44 gaan kopen en een midi-interface en ik heb nog geen synth of midi-keyboard, dit was alvast uit voorzorg :D

Gewoon even naar digimod zijn mooie tekening kijken.

Je kunt op het plaatje ook zien dat er geen midiman of iets dergelijks op aan is gesloten maar dat het rechtstreeks
via de pc gaat.

Op de geluidskaart van je pc zit een midi-interface met 1 in en 1 out. (even een apart stekkertje kopen)
Dus dat moet voor even voldoende zijn.

Maar je wilt je geluidskaart als mixer gaan gebruiken (zoja) let op de hoeveelheid ingangen die je nodig
gaat hebben in de toekomst. Bv. Ks rack heeft 2 keer stereo out: betekend dus dat je alleen al voor
de ks 4 ingangen nodig hebt.

Of wil je een analoge mixer?

Dan volstaat een audio-interface van goede kwaliteit met maar een paar ingangen.
Dat betekend dat je in deze situatie en zoals hierboven genoemd je pc als hard-disk recorder gaat gebruiken.

Wat je ook kunt doen is een analogemixer kopen en alleen een harddiskrecorder(losse hardware), op die manier heb je
geen audiointerface/nog computer nodig.

Laatst gewijzigd:
Dit komt uit een oude thread (die ik niet kan vinden zo 1,2,3)

prutsstudio.gif

Je kunt de mixer vervangen door de 4 in- en uitgangen van je geluidskaart.
Sync en cv/gate gebruik je ook niet.

Digimod, die linkjes die jij me hebt gegeven ben ik allemaal al eens opgeweest, alleen dacht ik dat ik niet het precieze antwoord zou vinden ... (ik ben misschien dus toch te lui) 8o)

Origineel geplaatst door Dark System
Digimod, die linkjes die jij me hebt gegeven ben ik allemaal al eens opgeweest, alleen dacht ik dat ik niet het precieze antwoord zou vinden ... (ik ben misschien dus toch te lui) 8o)

Hoe dan ook als je er echt niet uitkomt dan wil ik best helpen en
ook andere leden dat is het probleem niet.
Maar je leert het meeste als je zelf alles probeert uit te zoeken
en als je naar een maand nog steeds met je handen in het haar zit
dan gewoon vragen.
Niet dat is alles weet of zo maar ben zelf vrij leergierig en zoek alles
op internet en boeken en probeer zoveel mogelijk zelf te doen

Na succes met je set-up, en lukt het echt niet dan hoor ik het wel..:okdan:

Back