Andromeda een toekomstig klassieker?

Andromeda een toekomstig klassieker?

• Ja, het wordt een klasieker!

Stemmen: 61 66,3%
  • Nee, dit is een ééndagsvlieg!

Stemmen: 31 33,7%

• Totaal aantal stemmers
    92
Origineel geplaatst door bikkel
Kijk ik ken maar één andere 16-stemmige analoge synth en dat is de JX-10 (en daarbij dus de MKS-70)
De JX-8P was maar 6-stemmig ;). Er is er volgens mij geen, tenzij je een parafone (16 stemmen, maar niet 16 oscillators of 16 envelopes of filters). Als je ziet hoe groot de Juup al is denk ik niet dat je aan een 16-voice wilt beginnen.
en dat is niet een superklassieker geworden.
Maar:

- de bediening was ranzig
- de envelopes waren software envelopes - an sich niet erg, alleen verdomd langzaam (dus knalt het geluid niet)
- de modulatie viel tegen
- niet eens een multimode filter

maar het is geen synth die na verloop van tijd alleen maar meer waard gaat worden.
Dat kan ik in die zin met je eens zijn, maar ik weet niet of dit zozeer met "klassiek" te doen heeft. De Mini is klassiek omdat 't een van de eerste muzikale synths was, de Prophet en de Jupiter zijn klassiek omdat het de eerste polysynths waren, de 303 is gewoon een onverwachte hype geworden (laten we wel wezen, niemand had dit onorthodoxe gebruik kunnen voorspellen).

Het punt is alleen dat er al polysynths zijn, dat een grote modmatrix niet meer zo bijzonder is, en dat het klinken als vroeger beter door de bakken van vroeger gedaan wordt. Ook zie ik niet zo een manier om een Andy onorthodox te gebruiken (daarvoor heb je denk ik wat meer limitaties nodig in het design ipv ongekend veel mogelijkheden ;) - daarom zijn modulaire synths ook lang niet zo 'klassiek', op die snoeidure dingen die het vooral van hun naam moeten hebben na :D ).

Als we het over een klassieker hebben wat het eerste bij me op komt
is een bugatti T50, maar geen synth.

Origineel geplaatst door P-Five
weet je dat zeker: van die 16 stemmen...! Eerder 12 ! Of er zijn er bij mijn JX10 een paar uitgevallen.

Zou zomaar een foutje kunnen zijn van mijn kant :D

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=30410&highlight=andromeda+demo

nog wat demotjes.

volgens mij wordt ie klassiek omdat het een van de laatste analoge polyfone slagschepen is met een heerlijk toetsenbord met aftertouch en verder alle mogelijkheden die je kunt wensen inclusief individuele outputs, alles midi aanstuurbaar etc... plus de routingmogelijkheden maken de A6 een modulair met geheugen.je kunt echt bijna alles in alles patchen, behalve dingen die toch geen geluid zouden opleveren.

volg ook eens dit draadje:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34213&highlight=jarre+lead

waarin ik een poging doe de JP8000 feedback osc lead zo dicht mogelijk te benaderen op de andromeda. is work in progress moet ik erbij zeggen en er zitten veel betere A6 programmers op dit mooie forum dan ik.

Origineel geplaatst door kymo
Ik denk dat de Andromeda wel een soort van buiten beentje is in deze moderne digitale tijd.
Qua analoog bied hij , in mijn nederige mening , weinig vernieuwends.
Dus er is nog geen top40 en/of hit nummer geweest van de andromeda wat echt zijn unieke kant laat zien.
Las ergens dat ie goed in Ambient/pad geluiden is.niet echt voor de massa dus ,zoals een 303
Corect me if i am wrong.
Klank is wel zwaar ok.
Dus van mij magtie een klassieker worden hoor , om misverstanden te voorkomen.

Nee,eerlijk in pads schiet de A te kort tegenover de andere analoge giganten van toen,niet bijster goed,en weinig keus in je 'pad'stelling,maar voor de rest,wel zeer uitgebreid te editeren.Analoog klinkt warm,maar veel verscheidenheid in klanken heb je niet.

Origineel geplaatst door synthmann
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=30410&highlight=andromeda+demo

nog wat demotjes.

volgens mij wordt ie klassiek omdat het een van de laatste analoge polyfone slagschepen is met een heerlijk toetsenbord met aftertouch en verder alle mogelijkheden die je kunt wensen inclusief individuele outputs, alles midi aanstuurbaar etc... plus de routingmogelijkheden maken de A6 een modulair met geheugen.je kunt echt bijna alles in alles patchen, behalve dingen die toch geen geluid zouden opleveren.

volg ook eens dit draadje:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=34213&highlight=jarre+lead

waarin ik een poging doe de JP8000 feedback osc lead zo dicht mogelijk te benaderen op de andromeda. is work in progress moet ik erbij zeggen en er zitten veel betere A6 programmers op dit mooie forum dan ik.

Zeg:

Neen, nu dat ik deze demo's gehoord heb zeg ik nog meer 'eikes' :r

Het zou me niet verwonderen dat ze bij waldorf zijn gaan snollen en ze de PULSE zijn engine onder de microscoop hebben gelegd en die hebben ge-cloned met polyfonie erbij...die klinkt ook zo "annoying" OVER-dik zodat het eerder muzikaal oninteressant word.
Ja, nu hoor ik er al afkomen: "er is EQ" en dat hoor ik ook in de laatste demolink te herkennen, maar dan nog: EQ is een oplossing maar dan een onnatuurlijke...

smaken verschillen, maar ik denk gewoon in termen van muziek in het spectrum en andro past dan gewoon niet in "mijn" spectrum, zal ik zo maar zeggen. De bak helemaal afmaken, zo niet eerlijk zijn.

:mega:

uhm.....Andy is heel erg veelzijdig.....vette pads,strakke leads,diepe basjes ; hij kan het allemaal...en dan is nog alles met alles te moduleren en midi aan te sturen......volgens mij is er geen analoge bak die dat kan....klaar : een klassieker dus...;)

je kunt simpelweg niet zeggen dat je er niets vets uit kunt halen als je d'r maar even mee gespeeld hebt...de complexiteit van het apparaat dwingt je om er diep in te duiken...daarvoor moet je 'm een langere tijd in huis hebben....

Origineel geplaatst door Lacrosse
Vermoed niet dat de A6 een klassieker wordt. Ik vrees dat de geproduceerde aantallen wat hoger liggen dan de klassiekers van weleer. Daarnaast is het geluid wel degelijk goed maar niet uniek. Het feit of een synth al dan niet een klassieker wordt is IMO overigens gekoppeld aan wat ik maar de referentiewaarde zal noemen. Als een instrument bijvoorbeeld veel terug te horen is in muziek die je aanspreekt is de verleiding des te groter om het te kopen. Zo heb ik zelf een behoorlijke hang naar de muziekperiode 1978-1989. Mijn synths vertegenwoordigen dan ook grotendeels het geluid uit die periode. Een specifiek geluid vormt een associatie met een bepaald gevoel wat bij een periode hoort. Vaak moet het geluid dan ook nog precies hetzelfde zijn als het origineel. Hoeveel 303 clones er ook worden gemaakt, er kan er maar één de beste zijn en vreemd genoeg blijkt dat nog steeds de oudste te zijn. Hetzelfde geldt voor de Minimoog, de Jupiter 8 etc. etc.
De JP80X0 supersaw varianten horen heel erg bij deze tijd en het zal mij benieuwen of onze kleine broertjes en zusjes later net zo graag zo'n blauwe synth willen als wij nu die houten zwaargewichten!
Wat de A6 betreft; een geniale patch in een commercieel jasje zou misschien wonderen doen maar zoals het er nu voor staat zie ik hem/haar(??) geen klassieker worden

Ik had het niet beter kunnen zeggen.. exactly!! Hij zal zich eerst eens moeten bewijzen door een uniek geluid te fabriceren die alleen zo is als hij met de A6 gemaakt is... en dat heb ik nog niet vernomen.

Maar dan de volgende vraag, kan een synth in deze tijd uberhaupt een klassieker worden met al die t*fus-baggah muziek die je de laatste tijd op de radio voorbij hoort komen? Ik bedoel, al zou BT (noem maar wat) hem gebruiken en er een fantastisch patch >en dus> een nummer mee maken, dan bereikt het waarschijnlijk nog niet zo'n groot publiek als het bijv. in jaren 70/80 gedaan zou hebben toch? -n.b. de vintage bakken teren hier nog steeds op- wat is jullie mening hierover?

Is een klassieker niet pas een klassieker als hij na zijn "era" nog steeds interessant is? In deze discussie wordt voornamelijk gezegd dat ie op dit moment wel of niet interessant is.

Stel je voor: aangezien de grote jongens bijna alleen nog gigantische workstations bouwen met ettelijke mb's aan samples, andere interessante fabrikanten het loodje leggen en er vervolgens verder niet meer wordt aangeboden dan wat kleine monofone analoge kastjes... zou de Andromeda weleens de laatste grote kunnen zijn. Mochten we daar over 10 jaar achter komen, dan wordt het vast wel een gewilde klassieker :)

Of de A6 een ECHTE klassieker zal worden zal de tijd moeten uitwijzen natuurlijk. Het enige wat ik er NU over kan zeggen is dat het een retegoeie analoge synthesizer is (met een beetje een VA-achtig bijklankje weliswaar, maargoed....), waar ik op dit moment erg blij mee ben. Ik heb mijn Jupiter-8 ervoor ingeruild... En ik moet zeggen de Jupiter-8 klonk ietswat... nouja hoe zal ik het zeggen ´stoffiger´ dan mijn Andy. Maar tijden veranderen en de Andy is gewoon beter toe te passen in de hedendaagse muziek (wat allemaal iets cleaner klinkt). Een combinatie tussen VA synths en de Andy is gewoon makkelijker te maken IMHO. Een klassieker?? De Andy heeft gewoon zoveel meer mogelijkheden wat aansturing via midi betreft. Ook al wordt het geen klassieker.... NU ben ik er erg blij mee. :mega:

Kortom: of het een klassieker wordt boeit me eigenlijk niet... Een klassieker worden wil in mijn ogen alleen maar zeggen dat ie meer in geldwaarde stijgt... Belangrijker voor mij is dat ie meer studiowaarde heeft.... Dus bruikbaar is.... En dat is ie zeker!!!

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Yoozer
- de bediening was ranzig
- de envelopes waren software envelopes - an sich niet erg, alleen verdomd langzaam (dus knalt het geluid niet)
- de modulatie viel tegen
- niet eens een multimode filter

- De bediening gaat best lekker met een PG er bij
- True
- Had wel hele uitbreide sync en crossmod functies daar tegenover
- Van de klassieke Jupiter reeks had alleen de 6 dat, de minst populaire eigenlijk buiten de 4 misschien. De Jupiters hadden JUIST zo'n 'klassiek' Roland lowpass met simpele highpass constructie
- Als bonus het ranzige chorus, terwijl de Andy het met overbodige digitale meuk moet doen

Voor mij is Andromeda een klassieker, maar belangrijk is dat niet.

Luister even naar dit stukje. Dit heb ik live in één keer ingespeeld. Ik ken geen een analoge synth die dit kan. Mensen die zeggen dat Andromeda niet veelzijdig is, mankeren iets aan hun oren.

Het kan zijn dat je Andromeda niet mooi vindt klinken, maar hij is absoluut veelzijdig.

Ik kan dezelfde muziek maken met een Jupiter 8 + Matrix 12 + Prophet V + Memorymoog. Maar die heb ik niet. Andromeda is in zijn eentje...

Veelzijdige klassieker zou ik zeggen.

Origineel geplaatst door Pim
Ik kan dezelfde muziek maken met een Jupiter 8 + Matrix 12 + Prophet V + Memorymoog. Maar die heb ik niet. Andromeda is in zijn eentje...

Veelzijdige klassieker zou ik zeggen.

Soundwize ga jij wel het onderste uit dat beest zijn buik halen, dat hoor ik wel :)

Amusement met je klassieker! ;)

I bought this awesome meld of old and new school synth technology on August 20th, 2004 because I am an experimental musician and I thought I might enjoy making sounds that are completely malleable. It turned out to be more of an undertaking than I have time for right now. There are so many control options onboard this synth, it's unbelievable

typisch hoor: ik wil wel expirimenteel zijn, maar gebruik het liefst presets. Hoeveel tijd heeft een mens nodig om een paar knopjes te zitten? :)

De Andromeda is een Klassieker voor iedereen die wilt dat hij dat is.
En voor andere , Waaronder ik , is de TR909 dat.
Dus om een antwoord te krijgen op de vraag ; wat is een Klassieker?
Ik heb geen andy maar een TR909.
Wie weet wil ik in de toekomst ook de Andy.
Hoe verhoud de andy zich eigenlijk tenopzichte van de VA's ?

Mijn brandende vraag is of de A6 nu wel of niet 100% analoog is wat betreft ALLE filters?

Back