De JX-8P was maar 6-stemmigOrigineel geplaatst door bikkel
Kijk ik ken maar één andere 16-stemmige analoge synth en dat is de JX-10 (en daarbij dus de MKS-70)
. Er is er volgens mij geen, tenzij je een parafone (16 stemmen, maar niet 16 oscillators of 16 envelopes of filters). Als je ziet hoe groot de Juup al is denk ik niet dat je aan een 16-voice wilt beginnen.Maar:en dat is niet een superklassieker geworden.
- de bediening was ranzig
- de envelopes waren software envelopes - an sich niet erg, alleen verdomd langzaam (dus knalt het geluid niet)
- de modulatie viel tegen
- niet eens een multimode filter
Dat kan ik in die zin met je eens zijn, maar ik weet niet of dit zozeer met "klassiek" te doen heeft. De Mini is klassiek omdat 't een van de eerste muzikale synths was, de Prophet en de Jupiter zijn klassiek omdat het de eerste polysynths waren, de 303 is gewoon een onverwachte hype geworden (laten we wel wezen, niemand had dit onorthodoxe gebruik kunnen voorspellen).maar het is geen synth die na verloop van tijd alleen maar meer waard gaat worden.
Het punt is alleen dat er al polysynths zijn, dat een grote modmatrix niet meer zo bijzonder is, en dat het klinken als vroeger beter door de bakken van vroeger gedaan wordt. Ook zie ik niet zo een manier om een Andy onorthodox te gebruiken (daarvoor heb je denk ik wat meer limitaties nodig in het design ipv ongekend veel mogelijkheden
- daarom zijn modulaire synths ook lang niet zo 'klassiek', op die snoeidure dingen die het vooral van hun naam moeten hebben na
).