groovebox

Ik snap Oli ook niet helemaal.. Er is helemaal geen 1 manier om te werken. Iedereen heeft zijn eigen manier om ergens te komen. De een heeft Atari, de ander een Gamboy, de ander weer een MC303, de ander weer gekraakte PoTools.. Tja, leuk toch?
En dat de MC303 sucked, ja hij is wat magertjes ja maar vergeet niet dat ie uit '96 komt en de eerste groovebox was in die tijd. Grooveboxes have evolved! (ben nog steeds erg blij met mijn RS7000 alhoewel ik dat ding wijger een groovebox te noemen)

Arv

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
Jij snapt toch ook geen metaforen precies... ;)

Vertel jij mij nu ook eens hoe je een leuk thematje inspeelt op zo'n paar kleine knopjes ??? ???

gewoon indrukken..weetjewel....vinger(s) erop en drukken maar..werkt prima als je wilt beginnen.... je moet je referentie-kader ff aanpassen..

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door olafmol
gewoon indrukken..weetjewel....vinger(s) erop en drukken maar..werkt prima als je wilt beginnen.... je moet je referentie-kader ff aanpassen..

tja... voor een minimaal bass-lijntje of percussieklankje is dat misschien voldoende, maar als je wat deftige lead-thema's of pads wil spelen heb je toch wel een klein probleem...

Origineel geplaatst door Arv
Er is helemaal geen 1 manier om te werken. Iedereen heeft zijn eigen manier om ergens te komen. De een heeft Atari, de ander een Gamboy, de ander weer een MC303, de ander weer gekraakte PoTools..

Dat zeg ik toch helemaal niet.

Ik vertel alleen mijn mening over en ervaringen met de "groovebox".

Misschien is een wapenstilstand ;) op het moment geen slecht idee, want ik heb het gevoel dat ik deze discussie al meerdere malen in het verleden ben tegengekomen.

Check misschien ook effe deze thread als je wil weten welke toestellen de forumleden het meest waardeloos vinden.
Welk soort apparaten denk je worden het meest vermeld??
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=3261&highlight=groovebox

Laatst gewijzigd:
is er niet een sp 202 of 303 van roland die een sampler is en min of meer een groovebox ook?

misschien kwam die al ter sprake, maar bon, beste oli, raad je die dan niet aan?

greetz

cloud

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: groovebox

Origineel geplaatst door oli303
tja... voor een minimaal bass-lijntje of percussieklankje is dat misschien voldoende, maar als je wat deftige lead-thema's of pads wil spelen heb je toch wel een klein probleem...

kan prima hoor..nogmaals, we hebben het hier over beginners...niet iedereen hoeft zo deftig als jij te spelen ;)

ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar een beginnerssynth, zoals een groovebox bijvoorbeeld.

nu, ergens heeft oli wel een punt meen ik. oke, ik wil iets kopen dat geen arm of een been kost,
maar ik wil wel iets waar ik later nog wat mee kan aanvangen. zoiets dat niet op een dag
volledig uitgerangeerd is, of iets waar je naa twee weken klooien denkt van: "laat ik eens zien
wat voor geluid het geeft als ik het heel hard tegen de muur gooi".

ik bedoel maar: een toestel waar je nog iets mee bent als je op meer prof niveau iets
wil doen.

en dan lijkt mij de eindconclusie: ga voor een yamaha rm-1x
deze kreeg precies de minste negatieve kritiek in alle threads die ik over deze onderwerpen reeds las.

*elke* "groefboks" heeft een midi-setje aan boord..dus op het moment dat je meer wilt dan kan je er een bakkie (synth of sampler) bijkopen die midi begrijpt, en klaar ben je...... net zoals er nog steeds mensen zijn die de atari ST als sequencer basis van hun setup gebruiken kan je over 10 jaar ook een rm1x of mc505 gebruiken als sequener voor je uitgebreide setup..

jaja, zo ver was ik al van die midi. maar die atari is retestabiel en een mc 303 bijvoorbeeld... enfin je kent die uitlatingen over die bak.

maar idd lijkt me het met een rm1x wel te doen, en met een mc505 eventueel ook.
die zijn wel uitgebreid genoeg zeker?

rm1x is geniaal..ik ken cubase nog wel op de atari (jawel hep ook een atari ST gehad ooit) en moet zeggen dat ik de rm1x veel prettiger vindt werken...... let wel: arrangeren is niet echt handig op een hardware sequencer, daar heeft een software sequencer weer het voordeel omdat je snel kan slepen ed..... tis dus allemaal wel wat sneller loop-gebaseerd...al kan je wel genoeg doen om een goed arrangement te maken met pattern-chaining enzo, of het gewoon live arrangeren en opnemen om later evt. te editten..... ik vindt de rm1x de beste hardware-sequencer die ik ken..ohnee..toch nie, de RS7000 ;)

mja, maar naar wat ik hoor zijn de geluiden nu zo knudde ook weer niet. sommigen slagen er werkelijk
in daar iets mee aan te vangen eigenlijk...

Origineel geplaatst door cloudman
maar idd lijkt me het met een rm1x wel te doen, en met een mc505 eventueel ook.
die zijn wel uitgebreid genoeg zeker?

ja hoor. ik sequence alles met de 505, alleen de dx200 heeft zijn eigen 4 trackjes, waarvan er drie naar de jomox airbase gaan. het gaat dus. ik geloof wel dat re dm1x iets strakker is in timing. en goedkoper 2de hands. maar ik denk ook dat de 505 beter is van sound dan de rm1x, zeker als je er wat mee begint te knoeien.

in ieder geval, zoals de zaken er nu voorstaan, is er geen betere deal dan de XL7 in het grooveboxen-kamp.

hans

Heb aardig wat groovebakkies gehad maar voor mij gaat er echt niks boven een mc909. Blijf me verbazen over de mogelijkheden, geluid en flexibiliteit!!! Fantastisch..... :okdan:

gr. Mario

Om even van die RM1X/MCxx los te komen, weet iemand al hoe die nieuwe electribe MX (korg) klinkt met die mooie valve-bol erop? Afgezien van z'n uiterlijk heb ik het idee dat het best een fijn apparaat is. (bij FB is hij nog niet binnen :( )

Oli, maak je niet zo druk! zeker niet met dit weer pfff. Laat de 'natuur' z'n gang gaan. Als de thread-starter dalijk die RM1X of MC-505 voor z'n giegel heeft en er na een jaar achter komt dat het niks is.... pech gehad!!! wij kunnen alleen adviseren.

het is in ieder geval geen gemakkelijke keuze.
die korg electribe mx lijkt me wel wat, en die xl en mp van emu ook.
die zijn natuurlijk ook wat duurder...

en oke, misschien zal het altijd zo zijn dat men kwaliteit betaald,
voor een beginner zal dit zeker een rol spelen.

greetz

cloudy

grooveboxjes kopen,is dat niet een beetje zonde van je geld? Als je net begint met muziek maken is het ideaal. Maar als je al een tijdje produceerd,vind ik het maar zonde van al dat geld.

:biertje:

olafmol lijkt mij geen groentje en aan zijn uitingen te lezen is die zeer gelukkig met zijn rm-1x grooveboxlike...

helemaal geen zonde, de MC 307 was t eerste stuk gear dat ik kocht, en ik heb inmiddels een wat nettere setup, maar die 307 vervult nog steeds een vrij centrale rol. De sequencer erop gebruik ik overigens niet echt, sequence vanuit een PC, maar er zitten gewoon genoeg sounds op om je lang bezig te houden, en je kunt gewoon diep editen (JV). Handig voor de "bread & butter" geluiden, en voor drums.

voila, peter the entertainer zegt het ook :D
mits een voorzichtige keuze hoeven het achteraf geen afgedankte asbakken te worden 8)

Back