Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door cloudman
@rubenes:
fm synthese is enorm veelzijdig en niet zo duur, maar een hel om te programmeren.
tenzij je echt door en door gaat, verveelt dat snel... die hoge moeilijkheidsgraad...

Ik vond de DX27 niet erg moeilijk om te programmeren en ik begreep wel wat er gebeurde. Deze TX81Z zal wel wat moeilijker zijn omdat er geen 24 knoppen op passen, maar moeilijker dan de KS5 (jaja, deze heeft ook menu's) zal het niet zijn.

En mijn wishlist moet nu ook stabiliseren, dus ik blijf NU echt bij mijn keus.

Rubenes heeft idd een goed punt. De TX81Z is een krachtige bak maar wel echt zeer irritant om te programmeren. Weet overigens niet of er een editor voor is. Dat zou de helft schelen. Een TX81Z is overigens zeker wel moeilijker te programmeren dan een KS5.

Als je dat soort oplossingen zoekt (rack gear) en eventueel vsti's gebruikt dan kan ik in ieder geval ten zeerste aanraden een midi controller te kopen. Dat is zijn geld echt dubbel en dwars waard. Vooral bijvoorbeeld de Behringer BCR2000. Kosten heel weinig (tussen 100 en 125 Euro) en je hebt ineens bakken hands-on control. Het is even wennen, maar als je eraan gewend bent wil je niet anders meer!

Origineel geplaatst door Acidfever
Rubenes heeft idd een goed punt. De TX81Z is een krachtige bak maar wel echt zeer irritant om te programmeren. Weet overigens niet of er een editor voor is. Dat zou de helft schelen.

Als je dat soort oplossingen zoekt (rack gear) en eventueel vsti's gebruikt dan kan ik in ieder geval ten zeerste aanraden een midi controller te kopen. Dat is zijn geld echt dubbel en dwars waard. Vooral bijvoorbeeld de Behringer BCR2000. Kosten heel weinig en je hebt ineens bakken hands-on control. Het is even wennen, maar als je eraan gewend bent wil je niet anders meer!

Ik weet niet of er een editor bestaat, maar ik zal kijken. En ja, aan een BCR2000 dacht ik ook al.

Ik heb ff gegoogeld en ik vond inderdaad een Yamaha TX81Z editor. Nu nog alleen kijken voor die Behringer BCR2000.

P.S.: Ik ga misschien de Behringer BCD2000 aan mijn vriend als cadeau geven. (als ik geld heb)

De Behringer heb ik ook gevonden. Deze is wel zeer goedkoop.

Als sequencer zou ik minder snel voor de Rolands gaan. Zijn op sequencer gebied toch een stuk minder krachtig. Bovendien hebben ze naar mijn weten maar 8 kanalen t.o.v. de 16 van de rm1x.

op het eerste zicht. de 505 heeft 8 kanalen, waarvan het eerste het 'r'-kanaal is. r staat hier voor rhythm, en het kanaal is onderverdeeld in 8 subkanalen (bd, sd, hh, clp, cym, tom/perc, hit, others) met elk een eigen mute-knop en elk op zich tweakbaar. eigenlijk heb je dus 7 kanalen + 1 group die je ofwel compleet kan muten, ofwel selectief kanaal per kanaal kan muten. 15 tracks uiteindelijk.

Rubenes heeft idd een goed punt. De TX81Z is een krachtige bak maar wel echt zeer irritant om te programmeren. Weet overigens niet of er een editor voor is. Dat zou de helft schelen. Een TX81Z is overigens zeker wel moeilijker te programmeren dan een KS5.

Als je dat soort oplossingen zoekt (rack gear) en eventueel vsti's gebruikt dan kan ik in ieder geval ten zeerste aanraden een midi controller te kopen. Dat is zijn geld echt dubbel en dwars waard. Vooral bijvoorbeeld de Behringer BCR2000. Kosten heel weinig (tussen 100 en 125 Euro) en je hebt ineens bakken hands-on control. Het is even wennen, maar als je eraan gewend bent wil je niet anders meer!

wel niet vergeten dat de tx81z niet realtime te controleren is, en alleen sysex slikt. externe controller is hier gelijk aan heel veel studeren, heel veel werk, en weinig resultaat.

hands-on fm synthese = yamaha dx200. goedkoper dan een een tx81z + controller en ook als controller en bovendien ook nog eens standalone te gebruiken. wel niet zo vuil van klank als de tx natuurlijk, maar als je trance wilt maken heb je misschien toch niet zoveel vuiligheid nodig ;)

Origineel geplaatst door Rubenes
Deze TX81Z zal wel wat moeilijker zijn omdat er geen 24 knoppen op passen, maar moeilijker dan de KS5 (jaja, deze heeft ook menu's) zal het niet zijn./B]

het moeilijke is niet de menu's - hoewel je ze redelijk omslachtig moet bedienen - maar het begrijpen wat welke parameters doen (en de cryptische omschrijvingen op et display doorgronden). fm-synthese is lang niet zo gemakkelijk vatbaar als subtractieve synthese, zoals je die op de ks hebt.

maar je moet natuurlijk niet alles snappen om er geluid uit te halen. je weet dan gewoon niet waar je gaat uitkomen, en op een fm-synth kan een klein tweakje je hele geluid drastisch veranderen. heel leuk, vind ik, maar meestal niet geschikt voor de gangbare stijlen :)

Origineel geplaatst door feindbild
het moeilijke is niet de menu's - hoewel je ze redelijk omslachtig moet bedienen - maar het begrijpen wat welke parameters doen (en de cryptische omschrijvingen op et display doorgronden). fm-synthese is lang niet zo gemakkelijk vatbaar als subtractieve synthese, zoals je die op de ks hebt.

maar je moet natuurlijk niet alles snappen om er geluid uit te halen. je weet dan gewoon niet waar je gaat uitkomen, en op een fm-synth kan een klein tweakje je hele geluid drastisch veranderen. heel leuk, vind ik, maar meestal niet geschikt voor de gangbare stijlen :)

Ik begrijp wel alles, het geluid is niet zo voorspelbaar als dus subtractieve synthese. Je weet wat er gaat gebeuren als je de cutoff van de lowpass filter dichtdraait, maar niet zo snel wat er gebeurt als je de frequentie van operator 4 verandert.

En nu terug on topic graag :frons:

ik denk dat ik gans mijn boeltje te ruil ga zetten tegen een rm1x of mc505/307 en een KS4 of zo. daar zal ik zelf het meeste lol aan beleven denk ik.

huidige setup:
-korg ER mkII
-korg EA 1
-korg poly800
-Roland Alpha Juno

budget: zo goed als noppes, misschien een 100 euro uit te persen

genres: french house, electro, beetje techno, beetje trance (al lukt dat niet zo goed)
doel: compacte betaalbare setup, op de bank kunnen jammen, draaiknopjes, niet t� ingewikkeld,leuk geluid, toetsen en ook een stepseq.

Ik zou zeker niet alles in één keer omgooien, maar het gefazeerd aanpakken.
Een werkend systeem mag je nooit onderuit halen, alleen maar bijschaven :geslaagd:
Anders zal je nooit je synths volledig onder de knie krijgen en zal je er niet snel toe komen
om nog veel muziek te maken want je zit constant met je neus in de manuals...

Het valt me op in je setup dat je relatief veel (virtual) analogs hebt.
Ik zou er minstens 1 eruit gooien (Korg poly800) die 100€ bovenop leggen en
hiervoor een klein racksamplertje kopen (bvb E-mu ESI, AKAI S3000XL, Roland S700 serie).

Later kan je dan nog beslissen om die Electribes om te wisselen in een RM1x of een MC-x0x.
Zelf zou ik niet snel voor zo'n MC groovebox gaan. Dan liever de RM1x met een Roland JV moduletje. Dan heb je dezelfde klanken maar heb je een veel uitgebreider sequencer.

Wel, ik ga alles nog eens kritisch bekijken en dan mijn keuze maken.

En hier zijn de 3 factoren die R.5 noemde:
- Budget: 1000 �
- Stijl muziek: Trance en techno. (misschien maak ik af en toe iets anders)
- Vorige apparatuur: Novation KS5, Tascam US-122, Rotel RA-810A, The Fisher XP7B
Aangezien ik merkte dan je Fruityloops overwoog (en dus niet vies bent van PCs),
bedacht ik volgende setup waarmee je voor het studiowerk een PC nodig hebt
(klanken maken, audio opnemen, masteren & CDs brannen), maar je kan wel nog
live zonder PC arrangeren/spelen/freaken&tweaken. In volgorde:

1) Sequencer/loopsampler (2de hands) MPC1000: 700€

2) Setje gratis/goedkope softsynths, samples (hollowsun) + FX (bvb VST)
(niet overdrijven, kies er enkele goede uit en probeer er het uiterste uit te halen.
Daar leer je meer dan die mietjes hier die er 100den "downloaden" om dan vervolgens
steeds dezelfde 2 presets gebruiken. Misschien kan je de zelfs de G2 demo overwegen.
Zo leer je de synthese technieken onder de knie krijgen en kan je later nog op hardware
overschakelen (en je zal zien dat je dan minder zal twijfelen ;)). Eens als je klanken en loopjes gemaakt hebt dump je ze naar de MPC. Hierop kan je dan live arrangeren (opbouwen, muten, ...) en op de KS5 kan je live wat freaken (filteren etc...): bvb 3x50€

3) Tehringer mengerdje UB1204 (omdat je meer dan 1 instrument hebt) 150€

4) Setje (nieuwe) aktieve budget monitors: 350€
(Naar smaak :D Samson Resolv, Alesis M1 of Tannoy Reveal)

5) Eventueel extra hardware modules & FX

Met 1000€ kan je dus beginnen met 1 tem 3. Denk er eens over na en
laat maar weten wat je erover denkt. :L

Origineel geplaatst door r.5
Aangezien ik merkte dan je Fruityloops overwoog (en dus niet vies bent van PCs),
bedacht ik volgende setup waarmee je voor het studiowerk een PC nodig hebt
(klanken maken, audio opnemen, masteren & CDs brannen), maar je kan wel nog
live zonder PC arrangeren/spelen/freaken&tweaken. In volgorde:

1) Sequencer/loopsampler (2de hands) MPC1000: 700€

2) Setje gratis/goedkope softsynths, samples (hollowsun) + FX (bvb VST)
(niet overdrijven, kies er enkele goede uit en probeer er het uiterste uit te halen.
Daar leer je meer dan die mietjes hier die er 100den "downloaden" om dan vervolgens
steeds dezelfde 2 presets gebruiken. Misschien kan je de zelfs de G2 demo overwegen.
Zo leer je de synthese technieken onder de knie krijgen en kan je later nog op hardware
overschakelen (en je zal zien dat je dan minder zal twijfelen ;)). Eens als je klanken en loopjes gemaakt hebt dump je ze naar de MPC. Hierop kan je dan live arrangeren (opbouwen, muten, ...) en op de KS5 kan je live wat freaken (filteren etc...): bvb 3x50€

3) Tehringer mengerdje UB1204 (omdat je meer dan 1 instrument hebt) 150€

4) Setje (nieuwe) aktieve budget monitors: 350€
(Naar smaak :D Samson Resolv, Alesis M1 of Tannoy Reveal)

5) Eventueel extra hardware modules & FX

Met 1000€ kan je dus beginnen met 1 tem 3. Denk er eens over na en
laat maar weten wat je erover denkt. :L

Zelf wou ik wat aanpassingen maken, dus dit wordt het dan:

- FL Studio: 100 euro
- Monitors: 350 euro
- Behringer UB1024PRO: 150 euro
- TX81Z: 100 euro
- RM1X: 350 euro

Laatst gewijzigd:
Ik zou zeker niet alles in één keer omgooien, maar het gefazeerd aanpakken.
Een werkend systeem mag je nooit onderuit halen, alleen maar bijschaven :geslaagd:
Anders zal je nooit je synths volledig onder de knie krijgen en zal je er niet snel toe komen
om nog veel muziek te maken want je zit constant met je neus in de manuals...

Het valt me op in je setup dat je relatief veel (virtual) analogs hebt.
Ik zou er minstens 1 eruit gooien (Korg poly800) die 100€ bovenop leggen en
hiervoor een klein racksamplertje kopen (bvb E-mu ESI, AKAI S3000XL, Roland S700 serie).

Later kan je dan nog beslissen om die Electribes om te wisselen in een RM1x of een MC-x0x.
Zelf zou ik niet snel voor zo'n MC groovebox gaan. Dan liever de RM1x met een Roland JV moduletje. Dan heb je dezelfde klanken maar heb je een veel uitgebreider sequencer.

Hartelijk bedankt R5!! Ik weet nog niet of ik gans uw raad ga volgen, maar in ieder geval zitten er
voor mij weer heel wat waardevolle tips in verscholen waar ik heel wat aan heb.
als ik voor een RM1X zou gaan, dan zou ik daar geen jv module bij nemen, maar eerder een sampler
(electribe ES of zo), omdat je veel meer kan met een apparaat waar je eender welke sample
in kunt gooien en dan gaan tweaken en door filters jagen en stapelen.
In ieder geval, uw raad wordt grondig overwogen.
Dit weekend ga ik uiteindelijk beslissen wat ik ga doen.

(ooh ja, om allerhande redenen heeft mijn huidige setup nog nooit écht gewerkt, maar goed)

Zelf wou ik wat aanpassingen maken, dus dit wordt het dan:

- FL Studio: 100 euro
- Monitors: 350 euro
- Peavey PV8: 105 euro
- TX81Z: 100 euro
- Alesis MODFX: 200 euro
- Oberheim Matrix-1000: 100 euro

Dan zou ik zeker de mixer opnieuw overwegen.
In het budget segment zou ik zeker ook eens naar
de kleine soundcrafts, yamahas of behringers kijken.
Heb je er ook al over nagedacht hoe je alles
gaat aansluiten audio en midi? :D

Hartelijk bedankt R5!! Ik weet nog niet of ik gans uw raad ga volgen, maar in ieder geval zitten er
voor mij weer heel wat waardevolle tips in verscholen waar ik heel wat aan heb.
als ik voor een RM1X zou gaan, dan zou ik daar geen jv module bij nemen, maar eerder een sampler
(electribe ES of zo), omdat je veel meer kan met een apparaat waar je eender welke sample
in kunt gooien en dan gaan tweaken en door filters jagen en stapelen.
In ieder geval, uw raad wordt grondig overwogen.
Dit weekend ga ik uiteindelijk beslissen wat ik ga doen.

(ooh ja, om allerhande redenen heeft mijn huidige setup nog nooit �cht gewerkt, maar goed)

De sampler van de electribe ES is nogal beperkt... Waarom geen racksamplertje?

De sampler van de electribe ES is nogal beperkt... Waarom geen racksamplertje?

ik heb dus geen rack om dat beest in te hangen, en mijn kennis van apparaten is ook maar minimaal.
een aantal dingen die ik zou willen doen, kan zeker met die ES, maar anderzijds hebben de tribes idd
een bepaalde gevoelige beperktheid. Wat wat jammer is, is dat ik denk dat pitch-shiften,
of een sample gebruiken als instrument zoals met racksamplers kan, hier niet echt mogelijk is.
maar goed, ik overwoog zelfs de sp202 van rezonator... dan is misschien toch nog die ES een betere keus?

Dan zou ik zeker de mixer opnieuw overwegen.
In het budget segment zou ik zeker ook eens naar
de kleine soundcrafts, yamahas of behringers kijken.
Heb je er ook al over nagedacht hoe je alles
gaat aansluiten audio en midi? :D

Audio gaat naar de mixer. Hier wordt de audio gesplitst (control room en main out). Het control room signaal gaat naar de monitors. Het main out signaal gaat naar de US-122 interface, zodat ik het kan opnemen.

Dus zo:
synth 1------->|-------|-------> Control room ------> Monitors
synth 2------->|Mixer|
synth 3------->|-------|-------> Main Out -----------> US-122 interface

Midi wordt gedaan via een Roland A880 patchbay.

Je mag zelf kiezen welke kleur de input en de output voorstelt.

Attachments

• midi1.jpg
    midi1.jpg
    17,2 KB · Bekeken: 101
Laatst gewijzigd:
Heeft iedereen het begrepen?

Back