Re: Re: Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?
Re: Re: Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?
Origineel geplaatst door L3N
genre: non-commerciele trance, progressive allerlei andere stijlen.
gear: Novation KS5, Casio WK 3000, Behringer REV 2496, Behringer UB1832FX, KrK RP6
Mijn budget is: € 340,-
Ik ben op zoek naar een apparaat om mijn opnames op te vijzelen, voor een niet al te groot bedrag. De DEQ2496 leek mij een uitstekend apparaat voor dit. ... Ik neem graag live iets op door achter mijn synth en keyboard los te gaan. Maar had liever dat het wat dynamischer zou klinken, het lijkt mij een uitstekende keus om dit apparaat samen met mijn Rev2496 te gebruiken. ... Ik heb alleen de masteringtools nodig.
Zouden jullie voor deze aanschaf gaan?
1> Waarom heb je in godsnaam een
Casio keyboard nodig om niet-commerciele trance te maken?
Verkopen die handel (als je ermee durft uitpakken dat je er een bezit)

Hopelijk kan je er nog een dikke 250€
voor vangen. (Dat brengt je totale budget dan op een kleine 600€.) Later (zie punt 3) hierover meer...
2> Nee! De DEQ2496 lijkt me niet de tool die je zoekt en nodig hebt!
A) Je hebt al voldoende EQs op je mengerd:
-3-bands semi-parametrisch EQ per (mono) kanaal
-9-bands (stereo) grafisch EQ op de eindbus
B) Idealiter regel je de klank bij op je synths zodat EQ-en in je homestudio niet nodig is
(zodat je nog altijd kan EQ-en wanneer het onder andere omstandigheden (bvb liveset) nodig zou zijn.
C) Als je de dynamiek wil bewerken heb je
eerder een compressor nodig (en geen EQ).
Als je het spoor waarop je "live achter je synth los gaat" op de juiste manier door een compressor jaagt,
haal je er de harde pieken uit (minder dynamiek op dat spoor/kanaal) waardoor je het algemene volume
van de mix wat harder kan zetten zodat je meer verschil kan maken tussen stille en luide sporen
(en dus het geheel van je nummer dynamischer is).
Compressors bestaan echter in veel verschillende types:
-gebaseerd op buizen-, optische-, VCAs- of digitale technieken (naar eigen smaak)
-transparante (voor meer natuurlijke opnames) of gekleurde (meer op pomp/zuig effect op je beats)
-single band (meestal voor een instrument), multibands (meer bedoeld voor mastering van
een volledig spectrum (bvb van de eindbus)) of envelope gebaseerde (meer voor sounddesign).
Dit is echter een wereld op zich waarin ik je ten stelligste aanraad eerst verder in te verdiepen
(studeren & uitproberen) voordat je er al te veel geld aan uitgeeft.
Enkele modelletjes die ideaal zijn om te beginnen en waarmee je je geen buil zal vallen zijn:
-Alesis 3630
-Behringer Composer Pro (blabla)
-Samson S-Com Plus
Stuk voor stuk klassiekers die nieuw +/- 100€ kosten.
3> Nadat je dat Casio mormel verkocht hebt en je een compressor hebt aangeschaft om de dynamiek van je songs
wat te verhogen, blijft nog een kleine 500€ over maar je hebt nu alleen nog maar een goede VA synth.
Om trance te maken heb je echter ook een pattern based sequencer nodig en enkele goede drumklanken!
Binnen dit budget lijkt me een
Korg Electribe me het beste aangewezen.
Hierin zou ik je 2 verschillende series aan te raden (naar eigen voorkeur):
-Rompler gebaseerd (met voorgeladen drumklanken): ER1mkII of EMX-1
-Sampler gebaseerd (kan je klanken vrij inladen): ES1mkII of ESX-1
Waarbij de E*X-1 serie alleen 2de hands binnen je budget zal vallen.
Tip: Jaag ook eens een komplete beat door je compressor met extremere settings en speel dan ook eens met de Gate!
Dat is in ieder geval wat ik in jouw geval zou doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Laat maar weten wat je ervan vindt of als je nog vragen zou hebben...