Mijn gear/setup - wat veranderen?

Hey,

Misschien kunnen jullie mij ook nog wat tips geven.
Ik ben net begonnen met muziek maken en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik nu verder moet qua gear/setup.
Mijn stijl varieert van Trance/HandzUp naar Hardstyle/Hardcore.

Ik heb nu:
PC (AMD64 3000+/NVIDIA6800GT/1024MB),
Behringer FCA-202 Audio,
2 17 inch monitoren,
Cubase SX 3.1 (+ aantal vst instrumenten/effecten),
EHQ-Power Versterker met JBSYSTEMS mengpaneel waar de pc en 2 draaitafels op zijn aangesloten (mixen is ook een hobby :)),
US BLASTER boxen.
Verder heb ik een Creative Prodikeys Keyboard/Toetsenbord en de Behringer BCF-2000 Midi controller.

Wat is voor mij de beste vooruitgang op low budget?

Origineel geplaatst door Mayven
Heb nu op het moment:

(-Pentium4 2.4)
-Alesis M1 Active MK2 monitor boxen
-EMU 1212m Geluidskaart
-Behringer U-Control UMX 49 Midi keyboard

Ik werk met reason (vraag me trouwens ook af wat beter is; reason of cubase of in combinatie met elkaar) en wil graag een zuiver en warm geluid verkrijgen waarbij ik veel geluiden over elkaar heen kan laten lopen, zonder dat andere geluiden te veel weggedrukt worden.

Wat is voor mij de beste optie?? Verder gaan in Hardware (Zo ja welke hardware kan ik het beste als eerste aanschaffen om het geluid zo zuiver mogelijk te maken), betere geluidskaart, of juist betere software?

Alvast bedankt

In volgorde:

1) Goed boek lezen of cursus volgen over leren mixen.
Is echt wel meer dan af een toe een spoortje wat harder zetten.

2) Rewire Reason naar Cubase en gebruik ook eens wat
andere klankbronnen (bvb VSTs) om een gevarieerder geluid te krijgen.

3) Goede analoge EQ en compressie. Misschien zelfs wat lampen...

Origineel geplaatst door travelan
Hey,

Misschien kunnen jullie mij ook nog wat tips geven.
Ik ben net begonnen met muziek maken en weet eigenlijk niet zo goed hoe ik nu verder moet qua gear/setup.
Mijn stijl varieert van Trance/HandzUp naar Hardstyle/Hardcore.

Ik heb nu:
PC (AMD64 3000+/NVIDIA6800GT/1024MB),
Behringer FCA-202 Audio,
2 17 inch monitoren,
Cubase SX 3.1 (+ aantal vst instrumenten/effecten),
EHQ-Power Versterker met JBSYSTEMS mengpaneel waar de pc en 2 draaitafels op zijn aangesloten (mixen is ook een hobby :)),
US BLASTER boxen.
Verder heb ik een Creative Prodikeys Keyboard/Toetsenbord en de Behringer BCF-2000 Midi controller.

Setje degelijke monitors die natuurgetrouw weergeven wat je doet ipv van je te BLASTEN...

ik heb nog eens even verder gedacht over mn eigen gear en setup. verderop hierboven stond de hele uiteenzetting al.
het is nogal een gescheiden geheel nu, ik denk ook dat ik eruit ben.

1. ik werk muzikaal gezien alleen nog met hardware en knoppen. ook met een hardware sequencer.
2. ik werk wat recording betreft alleen nog met software en muis+keyboard. wat nou software sequencing.

ik denk dat ik er klaar mee ben.
de kwaliteit van mn mixjes qua dynamiek en samenhang is in de laatste paar weken veel beter geworden! alleen al door goed te organiseren ;) ik vind het weer leuk en lekker zo:biertje:

Origineel geplaatst door travelan
Hey, [........]

investeer in een setje echte speakers van 300 a 400 euro. denk dat je daar het meeste uit kunt halen! maar dat is ook al gezegd hierboven ;) i second that.

Mijn Vraag [.......]
Wat is voor mij de beste optie?? Verder gaan in Hardware (Zo ja welke hardware kan ik het beste als eerste aanschaffen om het geluid zo zuiver mogelijk te maken), betere geluidskaart, of juist betere software?

veel geluiden in elkaar over laten lopen moet prima met elk van de twee pakketten kunnen, cubase kan het zeker. en of het zuiver blijft cq lukt, dat ligt uiteindelijk op maaktnietuitwelkemanier toch aan je eigen manier van werken.

als je zo 'zuiver' mogelijk wilt werken , dan zou ik bij software blijven.

met hardware maak je in ieder geval je geluid niet zuiverder.

je hebt al een hele goede geluidkaart, je hebt goede speakers,
als het hier niet op lukt om iets zuiver te krijgen, dan is investeren in iets anders ook zinloos.

Origineel geplaatst door r.5
In volgorde:

1) Goed boek lezen of cursus volgen over leren mixen.
Is echt wel meer dan af een toe een spoortje wat harder zetten.

2) Rewire Reason naar Cubase en gebruik ook eens wat
andere klankbronnen (bvb VSTs) om een gevarieerder geluid te krijgen.

3) Goede analoge EQ en compressie. Misschien zelfs wat lampen...

Misschien een domme vraag maar wat houd VSTs in?
Ben zelf eigenlijk alleen maar bezig geweest met reason, moet ook wel zeggen dat ik er nu ook wel goed mee kan werken.
Alleen ben op zoek naar een betere geluiskwaliteit en wat je zegt; andere klankbronnen (heb ook wel zat rfls maar das ook ni altijd alles.)

Origineel geplaatst door Roel
ik heb nog eens even verder gedacht over mn eigen gear en setup. verderop hierboven stond de hele uiteenzetting al.
het is nogal een gescheiden geheel nu, ik denk ook dat ik eruit ben.

1. ik werk muzikaal gezien alleen nog met hardware en knoppen. ook met een hardware sequencer.
2. ik werk wat recording betreft alleen nog met software en muis+keyboard. wat nou software sequencing.

ik denk dat ik er klaar mee ben.
de kwaliteit van mn mixjes qua dynamiek en samenhang is in de laatste paar weken veel beter geworden! alleen al door goed te organiseren ;) ik vind het weer leuk en lekker zo:biertje:

Novation Remote Zero als overwogen?

No_zeroSL.jpg

Misschien een domme vraag maar wat houd VSTs in?
Ben zelf eigenlijk alleen maar bezig geweest met reason, moet ook wel zeggen dat ik er nu ook wel goed mee kan werken.
Alleen ben op zoek naar een betere geluiskwaliteit en wat je zegt; andere klankbronnen (heb ook wel zat rfls maar das ook ni altijd alles.)

Heb het niet over refills voor reason maar over andere (virtuele) softsynths.

Ik vraag me af wat ik eigenlijk nog nodig heb.
Ik kan redelijk vooruit zo... Maar ik heb het gevoel dat er iets mist.
Misschien iets om het geluid te voorzien van een beter stereobeeld.

Nou zat ik zelf te denken aan een Behringer DEQ 2496, lijkt me leuk in combinatie met mijn v-verb. Maar nu wil ik graag jullie ervaringen weten van dit apparaat. Het is niet voor live gebruik.
En het hoeft mij ook geen commercieel resultaat te leveren. Dus vergeet de standaard presets.

Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?

Lees even de allereerste post van deze tread... :geslaagd:

Alles hangt natuurlijk af van een aantal factoren:
-Je muziek genre
-Je huidige gear
-Je budget

Dit is dus de minimuminfo die we hier nodig hebben!

Novation Remote Zero als overwogen?

No_zeroSL.jpg

daar heb ik inmiddels naar gekeken!
op de m-audio site is ere ook een filmpje van te zien... Pro Tools HUI_10fps.mov

ik zie heel erg veel dubbele functies ten opzichte van mn gewone toetsenbord. het enige wat heel fijn is, zijn de tracknamen boven de faders, en de mute rec solo toetsen die je kunt gebruiken. verder lijkt het me een nogal dubbelop apparaat. faders en mute rec solo buttons zijn voor mij genoeg.

Re: Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?

Re: Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel g
eplaatst door r.5

Lees even de allereerste post van deze tread... :geslaagd:

Dit is dus de minimuminfo die we hier nodig hebben!

oops, mijn excuses.

genre, non-commerciele trance, progressive allerlei andere stijlen.
gear:

Novation KS5,
Casio WK 3000,
Behringer REV 2496,
Behringer UB1832FX
KrK RP6

Ik ben op zoek naar een apparaat om mijn opnames op te vijzelen, voor een niet al te groot bedrag. De DEQ2496 leek mij een uitstekend apparaat voor dit.
Gewoon simpelweg, omdat het precies is naar waar ik op zoek ben kwa mogelijkheden.
Ik neem graag live iets op door achter mijn synth en keyboard los te gaan.
Maar had liever dat het wat dynamischer zou klinken, het lijkt mij een uitstekende keus om dit apparaat samen met mijn Rev2496 te gebruiken.
De DEQ2496 ontdekte ik een paar jaar geleden al maar vond hem toen te duur.

Standaard presets boeien mij niet, laat mij maar lekker puzzelen en draaien
tot ik het juiste geluid vind. Ik heb alleen de masteringtools nodig.

Mijn budget is: € 340,-

Maar goed, nu mijn vraag... Zouden jullie voor deze aanschaf gaan?

Re: Re: Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?

Re: Re: Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door L3N
genre: non-commerciele trance, progressive allerlei andere stijlen.
gear: Novation KS5, Casio WK 3000, Behringer REV 2496, Behringer UB1832FX, KrK RP6

Ik ben op zoek naar een apparaat om mijn opnames op te vijzelen, voor een niet al te groot bedrag. De DEQ2496 leek mij een uitstekend apparaat voor dit. ... Ik neem graag live iets op door achter mijn synth en keyboard los te gaan. Maar had liever dat het wat dynamischer zou klinken, het lijkt mij een uitstekende keus om dit apparaat samen met mijn Rev2496 te gebruiken. ... Ik heb alleen de masteringtools nodig.

Zouden jullie voor deze aanschaf gaan?

1> Waarom heb je in godsnaam een Casio keyboard nodig om niet-commerciele trance te maken?
Verkopen die handel (als je ermee durft uitpakken dat je er een bezit) :D Hopelijk kan je er nog een dikke 250€
voor vangen. (Dat brengt je totale budget dan op een kleine 600€.) Later (zie punt 3) hierover meer...

2> Nee! De DEQ2496 lijkt me niet de tool die je zoekt en nodig hebt!

A) Je hebt al voldoende EQs op je mengerd:
-3-bands semi-parametrisch EQ per (mono) kanaal
-9-bands (stereo) grafisch EQ op de eindbus

B) Idealiter regel je de klank bij op je synths zodat EQ-en in je homestudio niet nodig is
(zodat je nog altijd kan EQ-en wanneer het onder andere omstandigheden (bvb liveset) nodig zou zijn.

C) Als je de dynamiek wil bewerken heb je eerder een compressor nodig (en geen EQ).
Als je het spoor waarop je "live achter je synth los gaat" op de juiste manier door een compressor jaagt,
haal je er de harde pieken uit (minder dynamiek op dat spoor/kanaal) waardoor je het algemene volume
van de mix wat harder kan zetten zodat je meer verschil kan maken tussen stille en luide sporen
(en dus het geheel van je nummer dynamischer is).

Compressors bestaan echter in veel verschillende types:
-gebaseerd op buizen-, optische-, VCAs- of digitale technieken (naar eigen smaak)
-transparante (voor meer natuurlijke opnames) of gekleurde (meer op pomp/zuig effect op je beats)
-single band (meestal voor een instrument), multibands (meer bedoeld voor mastering van
een volledig spectrum (bvb van de eindbus)) of envelope gebaseerde (meer voor sounddesign).
Dit is echter een wereld op zich waarin ik je ten stelligste aanraad eerst verder in te verdiepen
(studeren & uitproberen) voordat je er al te veel geld aan uitgeeft.

Enkele modelletjes die ideaal zijn om te beginnen en waarmee je je geen buil zal vallen zijn:
-Alesis 3630
-Behringer Composer Pro (blabla)
-Samson S-Com Plus

Stuk voor stuk klassiekers die nieuw +/- 100€ kosten.

3> Nadat je dat Casio mormel verkocht hebt en je een compressor hebt aangeschaft om de dynamiek van je songs
wat te verhogen, blijft nog een kleine 500€ over maar je hebt nu alleen nog maar een goede VA synth.
Om trance te maken heb je echter ook een pattern based sequencer nodig en enkele goede drumklanken!

Binnen dit budget lijkt me een Korg Electribe me het beste aangewezen.
Hierin zou ik je 2 verschillende series aan te raden (naar eigen voorkeur):
-Rompler gebaseerd (met voorgeladen drumklanken): ER1mkII of EMX-1
-Sampler gebaseerd (kan je klanken vrij inladen): ES1mkII of ESX-1
Waarbij de E*X-1 serie alleen 2de hands binnen je budget zal vallen.

Tip: Jaag ook eens een komplete beat door je compressor met extremere settings en speel dan ook eens met de Gate!

Dat is in ieder geval wat ik in jouw geval zou doen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Laat maar weten wat je ervan vindt of als je nog vragen zou hebben...

En als ik mijn Casio gewoon relaxt vindt? :P

Is jouw probleem, niet het mijne!

Ik dacht dat je trance wou maken
ipv van een slechte Josti muzak cloon. :W

Laatst gewijzigd:
Re: Re: Re: Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?

Re: Re: Re: Re: Mijn gear/setup - wat veranderen?

genre: non-commerciele trance, progressive allerlei andere stijlen.
gear: Novation KS5, Casio WK 3000, Behringer REV 2496, Behringer UB1832FX, KrK RP6

Ik ben op zoek naar een apparaat om mijn opnames op te vijzelen, voor een niet al te groot bedrag. De DEQ2496 leek mij een uitstekend apparaat voor dit. ... Ik neem graag live iets op door achter mijn synth en keyboard los te gaan. Maar had liever dat het wat dynamischer zou klinken, het lijkt mij een uitstekende keus om dit apparaat samen met mijn Rev2496 te gebruiken. ... Ik heb alleen de masteringtools nodig.

Zouden jullie voor deze aanschaf gaan?

Nog 1 puntje vergeten (zie ook vorige post voor meer uitleg):
1> Verkoop je Casio keyboard voor (hopelijk) een dikke 250€.
2> Koop een budget compressor in plaats van een EQ.
3> Een Korg Electribe als pattern/drum sequencer.

4> Gebruik voorlopig software als masteringtools!

Back