Compressors bij Trance en bij techno

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Hallo peoples,

Hoe zit het met compressie en trance of techno?

Wordt er compressie toegepast op bv de kick en basslijn?

Volgens mij is dat meer een technotruukje (compressie met effect bedoel ik dan) en wordt trance meer multiband over de hele mix gecompressed...

of sla ik nu de plank he-le-maal mis?

Dus m.a.w. wordt effect compressie bij een bepaald genre toegepast of eigenlijk willekeurig bij meerdere genres?

iemand anders een voorbeeld van een trance anthem MET compressie als effect?
of een techno anthem met compressie als effect?

en dan nu reply's!!!!:halleluja

In de meeste dance producties word er een compressor gebruikt met de kick en bass.

Dit wordt gedaan om de bass niet in de "weg" te laten zitten met de kick.
In dat geval dus niet als effect maar als tool...

Compressie wordt zeker niet alleen bij dance muziek gebruikt...In elke opnamestudio wordt hier wel gebuik van gemaakt. compressie is wel erg belangrijk in de dance muziek om bepaalde sounds, vooral de kick en de bas samen goed te laten klinken. Vooral side-chainen is hier een goed middel voor. Met compressie kun je bepaalde sounds beter 'uit de mix' laten komen.

Wat betreft een voorbeeld van extreme compressie in een plaat... Kay D. Smith & Marc Tall pres. Passive Resistance
Daar hoor je af en toe maar het echte baslijntje in de plaat en voor de rest drukt de kick die weg en lijkt het net of je alleen de kick hoort (maar dit is niet zo!)

op de kick, soms ook op de bassline en dan nog eens in de mastering op de drie banden (low mid high apart en x-over pointed)

Origineel geplaatst door Prophet
op de kick, soms ook op de bassline en dan nog eens in de mastering op de drie banden (low mid high apart en x-over pointed)

Als ik de reacties tot nu toe dus goed begrijp behoeft alleen de kick&bass enige compressie in een trance/techno plaatje? Is dit niet ERG zwart/wit? Ik bedoel, compressie dient toch om de dynamiek van een geluid 'controlleerbaar' te houden? Dit geld dan toch evenzeer ook voor melodielijnen/drums/hihatz etc. etc.?

Ik maak zelf ook voornamelijk techno/trance achtige muziek, en ben pas echt intensief aan de slag gegaan met mijn MDX2600 en soft-compressie. Dus iedere tip/opmerking/advies is welkom over waar compressie van toepassing is...

En zekerlijk ook waar niet. :D

er kan over elke sound wel een compressor behoeft niet alleen op de kick en bass, althans dat doe ik niet! Je hebt ook nog zoiets als hihats drumloops etc, en vergeet de gate niet.

Origineel geplaatst door Contender#1
Ik bedoel, compressie dient toch om de dynamiek van een geluid 'controlleerbaar' te houden? Dit geld dan toch evenzeer ook voor melodielijnen/drums/hihatz etc. etc.?

Da's inderdaad de theorie en je hebt gelijk wat betreft die andere geluiden. Compressie op de kickdrum wordt echter in dance (man wat een KUTwoord) vooral gebruikt om deze voller/punchier te doen klinken (en dus inderdaad ook om niet te doen verzuipen in de baslijn en vice versa).

Baai!

Als je een mengtafel gebruikt met groepen kan het erg handig zijn om de compressor(s) als group insert te gebruiken. Op die manier bepaal je steeds zelf welke kanalen je meeneemt in het proces. De al eerder genoemde side-chain compressie kan ook erg van pas komen om de mix te laten pompen. Ik gebruik voor de bas/drum group meestal een focusruite compounder die als grote voordeel heeft dat het sub/laag desgewenst wordt doorgelaten. Je kunt de compounder dus echt lekker laten pompen zonder dat het laag verdwijnt.

compressors gaan bij mij over de meeste geluiden. Voornamelijk over de bas en de percussie (vaak de hele percussiemix door één bus sturen en daar dan een compressor op, maar soms kunnen individuele geluiden zoals snares ook comressie gebruiken.
Over synthgeluiden gebruik is ook wel compressie maar vrij minimaal. (dan hebben we het hier trouwens over trance/progessive qua stijl)

Ik heb ook heel veel ge-experimenteerd met compressors op individuele tracks om bepaalde instrumenten meer punch te verlenen. Ik ben vrij recent me meer gaan verdiepen in transient-tools ipv standaard compressors naar aanleiding van een artikel in de (duitse) keys over dit onderwerp. Ik vond dit artikel zeer leerzaaml.

Origineel geplaatst door cooper
Ik heb ook heel veel ge-experimenteerd met compressors op individuele tracks om bepaalde instrumenten meer punch te verlenen. Ik ben vrij recent me meer gaan verdiepen in transient-tools ipv standaard compressors naar aanleiding van een artikel in de (duitse) keys over dit onderwerp. Ik vond dit artikel zeer leerzaaml.

ik zie hier alleen het volgende:
Ihre Drumsounds klingen schlaff und träge? Ihre Bässe sind trotz genialem Synth-Sound langweilig? Und Ihrem finalem Master-Mix fehlt die Griffigkeit und Durchsetzungsfähigkeit? Ein Glück, dass es unser Special "Punch und Druck für Ihren Mix" gibt!

Denn hier stellen wir Ihnen die Grundlagen vor, erklären die Hintergründe des Dynamik-Designs mit Transienten-Tools, zeigen die Unterschiede zwischen Kompressoren und Transienten-Tools.

Natürlich geben wir auch wieder viele Praxis-Tipps, fragen erfolgreiche Produzenten nach ihren Geheimrezepten für druckvolle Sounds, stellen die aktuellen Transienten-Tools vor und in unserem Hands-on-Teil können Sie die Praxis genau nachvollziehen. Und auf der KEYS-CD hören Sie den Unterschied im Mix.

staat het volledige artikel ook online? wat zijn eigenlijk transient-tools....

Tja, ik weet dat op de keys site niet veel meer staat. Ik heb het artikel thuis liggen en zou 't in principe ergens kunnen plaatsen maar dit geeft natuurlijk weer problemen met copyrights en zo. Ik zal vanavond in het kort de essentie hier samenvatten.

Kijk ook eens voor meer achtergrond info op deze sites of google naar transient designer of iets dergelijks.

Een hw transient editor vind je hier, met ook een summiere uitleg.

VST voorbeelden:

Voxengo
creamware spl
dominion (freeware)

Origineel geplaatst door Lacrosse
[ Je kunt de compounder dus echt lekker laten pompen zonder dat het laag verdwijnt. [/B]
hoe sluit je dit precies aan op de compounder, heb dat kastje ook?
want ik krijg het thuis niet echt voor elkaar en heb geen manual.
moet er nou nog een equalizer tussen, of ...
tja please explain!
:confused:

hoe sluit je dit precies aan op de compounder

Als je een wat uitgebreidere mixer hebt zitten er wellicht ook "inserts" op de subgroep kanalen; op deze kanalen sluit je je compounder aan. Vervolgens wijs een het bassdrum kanaal van je mixer toe aan de subgroep en knallen maar :W

Deze jongen heeft nu ook een compounder...

@musica: dat is een dik plaatje die je daar op noemt!

Ik zal mijn bevindingen posten m.b.t. het opleuken van de beats+bass met de compounder voor trancey shit wat ik maak.....

trouwens, is het alleen compressie die het truukje klaart of spelen jullie ook met gates en expansie?

met mijn rnc op kick en bass lijn: klinkt het smooth, bass en kick vloeien romig voor elkaar weg.
klinkt vol door dat dingetje.

groet,

Alex

Nog een andere truuk. Eerst losse compressie op de kick met een lange attack 30 - 40 ms en een korte release zodat de compressie gestopt is voordat de volgende kick komt. Lange attack zodat de attack transient van de kick goed doorkomt. Ratio van ongeveer 3:1 of 4:1 ofzo en een gain reduction van 6dB.
De truuk is nu om met brickwall (multiband) limiting de overgebleven peaks in de eerste 30/40 ms er af te halen. Dit doe je over de hele mix. Release van 40 ms op de limiter.

Back