mastering

jaimiefanatic

Jaimie Fanatic
Hallootjes,

Echt lang produceer ik ook niet, dus ik zit nog in een proces om erachter te komen hoe ik mijn shit afmix en master.

Nu ben ik op het punt gekomen dat ik toch vind dat mijn tracks goed klinken alleen sommigen zeggen dat er toch nog te veel hoog in zit..

maar als ik het hoog omlaag cut, dan klinkt de track bij sommigen heel dof.. als ik mijn CDtje in een mix draai op een feest, dan is het moeilijk te horen omdat het hoog dan toch al vaak hard staat.. in de auto hoor ik soms ook te veel hoog, maar .. zucht je ziet het.. stress..

kan er iemand mij helpen, kan er iemand mij een stuk tekst aanwijzen waar ik wat wijsheden uit kan halen? .. tips en tricks?

Yeps ..... masteren is ook niet zomaar voor iedereen weggelegd !!
t'Is echt een vak appart ... maar naar mijn mening best te doen.
Wat ik je kan adviseren is om de 'midden weg' te kiezen.

Dus beluister je track op bijv, 4 verschillende plekken (zoals je al doet dus) kijk wat opvalt ... en pas dat aan ....

en dan nog een keer hetzelfde verhaal ... en eventueel nog een keer. Wel steeds dezelfde afluister plekken gebruiken natuurlijk !

Uiteindelijk moet het goed komen !!!

mastering

maar zijn er ook standaar regeltjes.. bijv.

als je je main volume op -3db zet.. hoeveel mag je laag en tot hoeveel Hz mag je laag omhoog.. en hetzelfde verhaal met je hoog..

nu zit ongeveer zo :

40Hz zet ik hem ongeveer op +3db
80Hz ongeveer op +5db
180Hz ongeveer op +2,5 db

1600hz ongeveer op +2 db
1900hz ongeveer op +1db
en het hoogste op 0 db

als jij het op verschillende soorten systemen goed vind klinken is het goed..kwestie van ervaring en leren omgaan met je monitors en studio acoustiek denk ik

Olaf

Kijk maar eens verder op dit forum. D'r staat al plenty over mastering.

Maar een goeie praktische tip is toch wel, luister ook eens je CD's mp3 enzo over je monitors af zodat je weet hoe andere muziek daar op klinkt.
En goede monitors is wellicht ook belangrijk voor dat soort issues waar jij het over hebt om beter aan te pakken. Maar het blijft een kwestie van proberen en opstaan. :)

goeie monitoren heb ik.. ik heb absolute 2 spirit van soundcraft..

het gekke is dat als ik een CD luister en vrij veel hoog in zit.. wel mooi, maar meer dan in mijn mastering.. maar als ik mijn mastering en die cd in een auto draai.. dan is het juist weer andersom ..

???

heb je alles wel in fase? zowel in je auto als in je studio?

Olaf

Origineel geplaatst door djsirjamez
goeie monitoren heb ik.. ik heb absolute 2 spirit van soundcraft..

het gekke is dat als ik een CD luister en vrij veel hoog in zit.. wel mooi, maar meer dan in mijn mastering.. maar als ik mijn mastering en die cd in een auto draai.. dan is het juist weer andersom ..

???

Uhmm, Absolute 2's zijn prima monitors voor het Tracken (maken van een nummer) maar voor het mixen en masteren zijn ze niet echt goed (of was het nu echt niet goed :confused:

Ik heb ze gehad en heb daar mixen op gemaakt. Toen ben ik overgestapt naar Genelec 1030 en mijn mixen klinken echt 10 x zo goed op andere systemen als my first-sony-walkmans en autoradios.

Vertouw dus niet teveel op de Spirits. Die zijn niet geschikt voor mastering.

jezus zo blijf ik kopen.. waarom zijn die genelec 1030 beter dan de spirits??

ik ken veel mensen die muziek maken en afmixen met absolute zero's .. die absolute 2 van mij zijn nog een stapje hoger..

dus ik dacht dat ik wel goed zat..

Origineel geplaatst door olafmol
heb je alles wel in fase? zowel in je auto als in je studio?

Olaf

zo ver ben ik nog niet.. wat is in fase staan en hoe krijg ik dat voor elkaar..? wat is het effect, waarom is het belangrijk..?

als je bv links en rechts hebt omgedraaid, of de polarisatie van je speakerkabeltjes (+ en -) verkeerd om hebt aangesloten krijg je fase-verschillen waardoor bv de lage tonen ineens wegvallen...dus ff checken dat je alle links en rechts aansluitingen ook echt goed links en rechts hebt, en je +/- kabeltjes naar je speakers ook echt goed zitten

Olaf

Origineel geplaatst door olafmol
als je bv links en rechts hebt omgedraaid, of de polarisatie van je speakerkabeltjes (+ en -) verkeerd om hebt aangesloten krijg je fase-verschillen waardoor bv de lage tonen ineens wegvallen...dus ff checken dat je alle links en rechts aansluitingen ook echt goed links en rechts hebt, en je +/- kabeltjes naar je speakers ook echt goed zitten

Olaf

er zitten geen + en - op mijn kabeltjes.. %-)

probeer eens iets als de C4 multiband compressor (van waves) op je track los te laten. een basic instelling zou al voldoende kunnen zijn om het volledige spectrum tot z'n recht te laten komen, ook op brakkige apparatuur...

Origineel geplaatst door schaapje
probeer eens iets als de C4 multiband compressor (van waves) op je track los te laten. een basic instelling zou al voldoende kunnen zijn om het volledige spectrum tot z'n recht te laten komen, ook op brakkige apparatuur...

leg dat nog eens goed uit svp

kijk, als je over het hele spectrum van je audio kijkt, dan verschilt dat in de tijd enorm: op het ene moment zit er meer bas in, op het andere moment meer hoog bijvoorbeeld. een van de problemen die je vaak tegenkomt is dat de ene band, bijvoorbeel de bass, het hoog wegdrukt. dat probeer je dan te compenseren door het hoog bij te draaien, maar dan draai je het dus ook bij op het moment dat er geen bass is, en dan staat het dus weer te hard.

nu zou het leuk zijn als er apparatuur was die er voor zorgt dat het hoog en het laag lekker in gareel blijven lopen met elkaar en de verhoudingen tussen die 2 altijd ok blijven. en dat is zo'n beetje wat een multiband compressor doet. alleen dan (als je wilt) nog over meer dan 2 banden. de C4 compressor van waves (in sounbdforge bijvoorbeeld) doet dit dus heel aardig.

het resultaat is tweevoudig: de banden lopen onderling lekker in het gareel en laten zich niet wegdrukken, wat bij een normale "full band" compressor wel gebeurt, en ten tweede is de geluidsdruk over het hele spectrum een stuk constanter, zonder al te veel dynamiek binnen je banden te verliezen.

het is allemaal een beetje vaag en moeilijk uit te leggen. maar je zult merken dat het erg goed werkt.

nu heb ik die C4 compressor, alleen ik vind hem wel heftig..
is er een standaard instelling waar je het over had?

of kun je mij misschien een preset toesturen?

ps: bedankt voor de uitleg!!

op zich gebrtuik ik meestal de "basic" preset...
wat voor muziek heb je het over?

ik maak techno.. geen duitse synth techno, maar veel beats en voice samples.. beetje hip hop achtig..

ik kamp met compressors met het probleem dat ik het eind volume niet meer zo hard krijg.. de track bereikt al heel snel de 0 db, zonder dat ie hard klinkt.. ik doe iets verkeerd, maar weet niet wat..

ik merk ook dat als de basskick en de hele shit er na een kale break in komt, hij niet echt KNALT, maar vrijwel op hetzelfde nivo blijft.. ??

hoe los ik dit soor dingen op..

Senor James, waar jij het nu over hebt heeft meer met mixen te maken dan met mastering. (sommige mensen vinden het afmixen ook een onderdeel van de mastering maar ik eigenlijk niet)
En als je een kick hard en strak in de mix wil zetten moet je dat daar doen want met mastering kan dat nooit.

Maar meer mastering topics staan nog zat op het forum en kan het aanraden voor de nieuwsgierigen om eens na te pluizen.

En over mastering en monitors.
Betere monitors is wel fijner, maar als je moet roeien met de riemen die je hebt kun je ook met 'mindere' monitors wel een heel eind komen maar moet je meer referenties gebruiken zoals je wandelman, stereo van je auto of je computer speakers. En dat kost dan veel meer tijd dan je lief is.

Back