opnemen drumkit

Mstudio1

Stamgast
studio's in omg. utrecht, in rotterdam & in amster
na lange tijd van afwezigheid en drukte van mijn studioverhuizing ben ik begonnen met experimenteren met pop-rock dingetjes. Sinds kort werk ik met een rockbandje en onze eerste opnames waren wel ok.
Echter was dit voor mij de eerste keer dat ik met acoustische drums ging werken.
Na lange tijd hadden we de microfoons dusdanig staan dat het aardig klonk (niet super, maar ik heb inmiddels al meer informatie hierover vergaard via de shure website! erg handig!)

Echter wat mijn probleem is is het volgende::stupid

ik heb de band in het geheel de track laten spelen waarna ik de drums (en bas) opnieuw wilde opnemen (zonder overspraak van de band erbij dus!) echter lukte het niet direct om hier goede takes uit te halen om als tamplate te gebruiken voor de rest van de band. Het probleem is dat de drummer lekkerstrak speelt als de band in z'n geheel in de opnameruimte speelt maar zodra hij over de opnames drumt die we met de hele band hadden gemaakt dan klinkt t allemaal niet zo erg strak. hoe los ik dit op (alleen mensen met ervaring hierin reagereren s.v.p.!)

Werk je met kliktrack o.i.d. of juist met zo'n tamplate waarbij de band het nummer in z'n geheel speelt.
of zet je het nummer en het tempo voor de track pas neer zodra de drummer met de bassist speelt ?
Een kliktrack lijkt me lastig omdat je dan in cubase meerdere tempi moet gaan instellen (of zijn hier makkelijke trucjes voor?)

sowieso zijn goede tips over het werken met acoustische drums welkom. (Wat niet al op de eerder genoemde site staat!)

greetz Ronald @ Mstudio1

p.s. ik heb geen schermen tot mijn beschikking (komen er ook niet!) en ik wil het liefst zoveel mogelijk controle hebben over de losse klanken van de drummer zodra het is opgenomen dus kan er geen gitaar of zang bijhebben in de opname!

p.s. 2 als er een drummer is die met mij in mijn 'studiootje' hiermee zou willen experimenteren (liefst 1 die meer ervaring met opnemen heeft) mail me dan, ik zit in centrum den haag !

Als de drummer klikvast kan spelen, kan je best met een metronome werken, denk ik ..
Je kan in Cubase het tempo automatiseren, de metronome past zich aan aan de snelheid.

Afgelopen mei heb ik ook een nummer met m'n bandje opgenomen Don Carton. Dat probleem wat jij schetst hebben we heel simpel opgelost.
We hadden al een MIDI-opname van het nummer. De MIDI-sporen in het Cubase-project afspelen via plug-inns of module of wat dan ook, de diverse instrumenten audio laten inspelen en steeds een MIDI-track muten als dit instrument aan de beurt is geweest.

Werkt prima, alleen.... soms blijkt dan dat het MIDI-geluid beter klinkt dan de audio-opname. Tja, wat dan te doen?

Hangt veel van de drummer af

Hangt veel van de drummer af

Niet alle drummers kunnen even goed omgaan met het fenomeen clicktrack. In mijn ervaring werkt het bij opnames pas goed als de drummer in kwestie enige tijd met clicktrack geoefend heeft (zonder band). Een drummer die dat niet gewend is.. kun je bij de opnames beter niet 'lastigvallen' met deze manier van werken. In 99 van de 100 gevallen valt het resultaat dan tegen.

Het tempo van de clicktrack bepaal je in de preproductie.. ruwe takes waarbij de hele band speelt. Zo weet je qua tempo goed wat het eindresultaat wordt. Het tempo door de drummer.. of zelfs de drummer + bassist laten bepalen werkt over het algemeen niet lekker.

Heb je slechts een ruimte ter beschikking.. en zoals je zegt zonder schermen dan zijn er twee mogelijkheden. Je kunt een hele puristische aanpak hanteren.. en inderdaad die drummer met klicktrack laten spelen.. en zo de opnames van de grond af opbouwen.

Wat ook heel goed kan.. en nog steeds bij veel bands gedaan wordt is gewoon de basis van een track in een keer opnemen. Drums, bas en gitaar. Solo's en dergelijken bewaar je voor later. Zorg dan bij de opstelling van je microfoons dat de overspraak die je hebt (en die heb je altijd) in fase is.. en goed klinkt. Overspraak hoeft niet persé een vijand van goede opnames te zijn. Besteed de juiste aandacht aan wat je mics oppikken van andere instrumenten.. en het resultaat zal je zeker niet tegenvallen.

Origineel geplaatst door pjeut
Afgelopen mei heb ik ook een nummer met m'n bandje opgenomen Don Carton. Dat probleem wat jij schetst hebben we heel simpel opgelost.
We hadden al een MIDI-opname van het nummer. De MIDI-sporen in het Cubase-project afspelen via plug-inns of module of wat dan ook, de diverse instrumenten audio laten inspelen en steeds een MIDI-track muten als dit instrument aan de beurt is geweest.

Werkt prima, alleen.... soms blijkt dan dat het MIDI-geluid beter klinkt dan de audio-opname. Tja, wat dan te doen?

kijk dit zijn grappige oplossingen.
Denk niet DE oplossing voor dit specifieke geval,
Maar zeker voor mijn andere projecten waarbij ik van te voren al een idee in midi schrijf.
Ik vraag me af wat dan je uitgangs materiaal was bij die opnames ?
had iemand alles zelf verzonnen en in midi file gemaakt alvorens de band eraan te pas kwam ?

==
Tempotrack heeft de drummer idd nog geen ervaring mee en ik ben bang dat dan ook het natuurlijke ervanaf gaat.
Craz heeft hele goede bevestigingen gegeven en tips! like more of those!!!!!

Wat me een beetje irriteerde was dat de band te veel op 1 dag wilde doen.
Wellicht is hierdoor de preproductie een beetje in het slobgeraakt en te gehaast aangepakt.
Hier zal ik voor de volgende keer zeker les uit trekken en daar extra aandacht aan besteden....
Is het wellicht beter om soundcheck dag van te voren te doen en de preproductie en vervolgens de volgende dag de eerste opnames?

ik wacht de reacties op deze en de eerdere vraag tegemoet!!!

Re: Hangt veel van de drummer af

Re: Hangt veel van de drummer af

Origineel geplaatst door CraZ
Heb je slechts een ruimte ter beschikking.. en zoals je zegt zonder schermen dan zijn er twee mogelijkheden. Je kunt een hele puristische aanpak hanteren.. en inderdaad die drummer met klicktrack laten spelen.. en zo de opnames van de grond af opbouwen.

Ik heb trouwens nog een ruimte ter beschikking. maar die zit 1 verdieping lager. mijn kabels zijn niet rijkend genoeg om de drums in de LOUNGE van mijn studiootje te plaatsen.=(

Back