eigen label starten

Origineel geplaatst door olafmol
zal ook, als "label-partner" van Nolet, reageren...

A) een eigen label is niet hetzelfde als "voor jezelf beginnen" imho.... ik heb zelf al jaren een eigen internetbedrijf, da's hele andere koek kan ik u wel vertellen.....

B) we doen dit nu ongeveer een jaar

C) ik ken niemand die van z'n label kan leven in NL...... misshcien als je een heeeel succesvol trance label hebt ofzo..... maar de rest is er gewoon postbode, vuilnisman, IT-slaaf etc. naast......de beste combi zou zijn om een paar HEEELE vette hits te scoren op je label, en dan van het DJ'en gaan leven....

Olaf

Dank u :geslaagd:

Om even verder te gaan/vragen als dat mag:

A2) Hm, maar een eigen label is toch een eigen bedrijf begrijp ik? Je schrijft je tenslotte ook in bij de KvK etc. En wat me nu opeens binnen schiet: als je een eigen label begint, begin je dan eigenlijk "ook" een platenmaatschappij? Want een label valt meestal onder een platenmaatschappij, als ik de structuur goed begrijp?

C2) Aha, maar als ik het dus goed begrijp heb jij geen vrije tijd meer dus? :D

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Dank u :geslaagd:

Om even verder te gaan/vragen als dat mag:

A2) Hm, maar een eigen label is toch een eigen bedrijf begrijp ik? Je schrijft je tenslotte ook in bij de KvK etc. En wat me nu opeens binnen schiet: als je een eigen label begint, begin je dan eigenlijk "ook" een platenmaatschappij? Want een label valt meestal onder een platenmaatschappij, als ik de structuur goed begrijp?

C2) Aha, maar als ik het dus goed begrijp heb jij geen vrije tijd meer dus? :D

A2: ja............. en als ik me niet vergis is een label idd gewoon een andere term voor platenmaatschappij

C2: valt mee hoor.....is maar net hoe je je tijd indeelt..met het label zijn we eigenlijk niet zoveel tijd kwijt.....denk dat onze distributeurs er meer mee bezig zijn

Ik ben dus nu serieus bezig met het orienteren voor een eigen label/bedrijf. Ik ben zo brutaal geweest om even op de site van kamer van koophandel te kijken bij spring collective. Ik zie dat jullie een VOF zijn begonnen. Dat VOF kan ik nog wel begrijpen en informatie over verkijgen. Maar soort inschrijving: rechtspersoon. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Verder zou ik je (Nolet en/of Olafmol) het liefst de oren van je hoofd vragen over wat er komt kijken bij het starten van een eigen label; maar jullie hebben ook wel wat beters te doen natuurlijk. Hebben jullie misschien wel nog tips en dingen waar ik zeker aandacht aan moet schenken?

En moet ik ALLE stappen doorlopen om een label te beginnen? Dus dan bedoel ik dus oo een marketingplan, ondernemingsplan (ik dacht dat je dit alleen nodig had als je geld ging lenen bij de bank), subsidies, vergunningen, betalen jullie inkomstenbelasting, etc.
En moet ik bij de gemeente navragen of ik vanuit m'n huis een label mag beginnen? Op de site van KvK staat namelijk ook dat ik moet navragen of een bedrijf gevoerd mag worden in een bepaalde wijk. Maar aangezien dit gewoon thuis is, hoef ik dit toch niet of wel?

Welke stappen hebben jullie doorlopen hiervoor?

Verder ben ik als IT-nerd ook al begonnen aan het heeeeeeel lafjes opzetten van een administratiesysteem middels MS Access. Dus 1 systeem voor alles bij te houden facturatie, produktiekosten, levertijden, BTW-dingen, etc.
Hebben jullie iets van een schema-achtig iets waaruit ik kan ophalen welke rol ieder deel/bedrijf/persoon heeft.
Zoiets van:
label-structuur01.JPG

Ofja, in ieder geval iets waardoor alle instanties/bedrijven, waar je als label zijnde contact mee hebt, worden benoemd en de communicatie die je met hen hebt (stuur je geld, produkten, papierhandel? en wat sturen hen naar jou?) ...

Als dat ... uhm... niet teveel gevraagd is? :engel:
Als dat wel is, dan ben ik met wat tips ook al blij :)

Alvast bedankt!!!

Laatst gewijzigd:
ahum...wij hebben het heel simpel gedaan, Spring Collective werkt bij voorkeur volgens het KISS principe (Keep It Simple Stupid) ;)

- naar de KvK, inschrijven als VOF (dat is dus de rechtspersoon, net zoals bv een BV, eenmanszaak etc.)...geld betaald aan KvK ..volgens mij kost een inschrijving ongeveer 140 euro.................

- je kunt dan een BTW nummer bij de belastingdienst aanvragen, dan ben je dus formeel als bedrijf bekend...

- volgende stap, niet onbelangrijk: zorg dat je goede muziek hebt, dat je die ok hebt gemasterd, of laten masteren natuurlijk..dan bel je naar Record Industries in Haarlem (of een andere perser, wij vinden het fijn om die in de buurt te hebben) en je regelt dat je daar klant kan worden, om vervolgens met een minimum van 300 stuks je plaatjes te laten persen...... bij RI leggen ze je piekfijn uit wat en hoe je allemaal moet aanleveren..... na een paar weken staan de dozen met platen klaar...betaling gaat in 2 fasen: de helft vooraf, de andere helft na levering....

- en dan...........het moeilijkste: hoe kom je van die loeizware stapels met platen af? wij hebben eerst maar bij gebrek aan distributeur de plaatjes zelf aan de man gebracht bij platenzaken enzo, maar je zult merken dat dat onbegonnen werk is, kost zoveel tijd en moeite......dus je moet op zoek naar een distributeur die in jou genre muziek jou plaatjes wil distribueren...... dit moet je ZSM regelen, dus eigenlijk al voordat je gaat persen, want dan kan je ook via de distributeur promo-CD's enzo rondsturen...reken zo'n 2 a 3 maanden tussen promo's rondsturen en de echte verkoop van de platen......

- vervolgens komen ze (hopelijk) in de platenzaken her en der terecht..en dan is het afwachten hoeveel er daadwerkelijk verkocht worden en hoeveel er weer teruggestuurd worden.......... meestal rekent een distributeur eens per maand of per kwartaal af met je...zij kopen de plaatjes van je in voor een te onderhandelen bedrag, jou winstmarge zit em in het verschil tussen je kostprijs (drukken en versturen) en de verkoop-prijs aan de distributeur.....hun winst zit em tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs aan de platenzaken......

- het wordt pas break-even als je er rond de 500 stuks kunt verkopen......het gaat pas een beetje winst opleveren als je kunt bijpersen, want de meeste kosten gaan in het maken van de mal zitten, het vinyl persen vanaf die mal kost daarna niet meer zo heel veel............

- qua administratie enzo: gewoon de factuurtjes bijhouden die je moet betalen, netjes factureren aan je distributeurs en andere partijen waar je aan verkoopt..........en 1 keer per kwartaal moet je je omzet-belasting formulier invullen en opsturen aan de belasting...that's basically all that's to it................ je kunt het zo complex of simpel maken als je zelf wilt...

Olaf

Ah kijk, da's een mooi stukje tekst. Dat KISS principe is trouwens ook prima :D
Heel erg bedankt voor de toelichtingen! Maar uiteraard rijzen me er weer vraagjes ;)

- vervolgens komen ze (hopelijk) in de platenzaken her en der terecht..en dan is het afwachten hoeveel er daadwerkelijk verkocht worden en hoeveel er weer teruggestuurd worden.......... meestal rekent een distributeur eens per maand of per kwartaal af met je...zij kopen de plaatjes van je in voor een te onderhandelen bedrag, jou winstmarge zit em in het verschil tussen je kostprijs (drukken en versturen) en de verkoop-prijs aan de distributeur.....hun winst zit em tussen de inkoopprijs en de verkoopprijs aan de platenzaken......
Aan wat voor prijzen moet ik hier denken? Ik pak ruwweg dat je €1200,- kwijt bent voor de 1e druk (500 platen), alles erop en eraan. Dit betekent dan dat je dus gemiddeld €2,40 per plaat kwijt bent (ruim genomen). Als ik dus br4eak-even uit wil komen door er tegen de 500 te verkopen, zal ik dus een prijsje moeten hanteren voor 2,50 per stuk? Waarbij de transportkosten voor de distributeur zijn... Right?

- het wordt pas break-even als je er rond de 500 stuks kunt verkopen......het gaat pas een beetje winst opleveren als je kunt bijpersen, want de meeste kosten gaan in het maken van de mal zitten, het vinyl persen vanaf die mal kost daarna niet meer zo heel veel............
Die mal krijg je meegestuurd of houden hen die? Laatste lijkt mij logisch maarja... Je weet nooit :)

- qua administratie enzo: gewoon de factuurtjes bijhouden die je moet betalen, netjes factureren aan je distributeurs en andere partijen waar je aan verkoopt..........en 1 keer per kwartaal moet je je omzet-belasting formulier invullen en opsturen aan de belasting...that's basically all that's to it................ je kunt het zo complex of simpel maken als je zelf wilt...
Zo'n factuur naar een distributeur ziet er net zo uit als een factuur die je van een platenwinkel krijgt als je via internet besteld???

Ah kijk, da's een mooi stukje tekst. Dat KISS principe is trouwens ook prima :D
Heel erg bedankt voor de toelichtingen! Maar uiteraard rijzen me er weer vraagjes ;)

Aan wat voor prijzen moet ik hier denken? Ik pak ruwweg dat je €1200,- kwijt bent voor de 1e druk (500 platen), alles erop en eraan. Dit betekent dan dat je dus gemiddeld €2,40 per plaat kwijt bent (ruim genomen). Als ik dus br4eak-even uit wil komen door er tegen de 500 te verkopen, zal ik dus een prijsje moeten hanteren voor 2,50 per stuk? Waarbij de transportkosten voor de distributeur zijn... Right?

>>>>>>> meestal zo tussen de 3 en 3,5 euro........1200 euro voor 500 platen klopt idd wel ongeveer...daarbovenop komen natuurlijk nog eventuele verzendkosten....ook promotie kosten, als je bv zelf wat platen of CD-r's gaat rondsturen gaat daar geld in zitten....

Die mal krijg je meegestuurd of houden hen die? Laatste lijkt mij logisch maarja... Je weet nooit :)

>>>>>>> die blijft bij de platenperser

Zo'n factuur naar een distributeur ziet er net zo uit als een factuur die je van een platenwinkel krijgt als je via internet besteld???

>>>>>>> maakt niet zoveel uit, zolang je NAW en KvK gegevens ermaar op staan, BTW nummer, bankrekeninggegevens, omschrijving, bedrag ex en incl BTW is het goed...

Prima prima prima!

De laatste vraag voor 10.000 euro :
Hoe ben je aan die distributeurs gekomen? Is ergens een site met een soort van lijst met distributeurs. Of hebben jullie rondgevraagd? Gekeken op de hoes van plaetn (hoewel ik daar zelf al heb egkeken en niet veel vind wat dat betreft)...

Verder wil ik je bij deze enorm bedanken voor alle informatie :halleluja:

Prima prima prima!

De laatste vraag voor 10.000 euro :
Hoe ben je aan die distributeurs gekomen? Is ergens een site met een soort van lijst met distributeurs. Of hebben jullie rondgevraagd? Gekeken op de hoes van plaetn (hoewel ik daar zelf al heb egkeken en niet veel vind wat dat betreft)...

Verder wil ik je bij deze enorm bedanken voor alle informatie :halleluja:

rondgekeken en rondgevraagd.....je kan het beste ff bij een platenzaak langs gaan die jou stijl muziek veel verkoopt, en vragen bij welke distributeurs zij inkopen...... ik moet er wel bijzeggen dat het lastig is om een distributeur te vinden, maar imho wel essentieel... wij werken zelf met www.musicaljourneys.nl voor de hele wereld excl Noord-Amerika, en www.groovedis.com voor Noord-Amerika..

Olaf

Nuchtere boeren verstand anno 2004

- Verzin een naam voor je Label.
- Koop een kleurenprinter,computer en CD brander
- brand je CD
- ga door heel N-land langs de deuren en verkoop je CD. (hopelijk goede muziek)

.m.m.

TIP: ga met je blote reet op de Dam staan en verkoop je CD's.

Olaf > Uiteraard ... Vragen mag natuurlijk altijd [in een vrij land]

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Nuchtere boeren verstand anno 2004

- Verzin een naam voor je Label.
- Koop een kleurenprinter,computer en CD brander
- brand je CD
- ga door heel N-land langs de deuren en verkoop je CD. (hopelijk goede muziek)

.m.m.

TIP: ga met je blote reet op de Dam staan en verkoop je CD's.

What the hell heb ik hieraan als ik platen geperst wel hebben :confused:

Ik ben inmiddels aardig aant mailen met Record Industry over het hoe en wat, nu heb ik gisteren de prijslijst gekregen en nu vroeg ik me af of iemand me hier me kan (en wil) helpen?

Zie hier voor excel-prijslijst

Mijn engels is verre van beroerd, maar de vaktermen komen me niet meteen bekend voor vandaar de vraag...
:engel:

Ik wil graag:
500 12" van 160gram = 0,88 per 12"
1100 labels = 7,90 per 12" [deze keuze omdat er CMYK boven die kolom stond en ik lever de labels in CMYK-vorm aan]

Hierna lukt het me niet meer :S

Om te beginnen:

1. Wat is de sleeve of de jacket? De sleeve is de witte papieren stofhoes om de plaat en de jacket is de kartonnen hoes die weer om die witte stofhoes zit. Of zie ik dat verkeerd?

2. Wat betekent PMS, BLK [zie werkblad "Labels" in Excel] en GSI [zie werkblad "Sleeves" in Excel]

3. Ik zal maar gewoon zeggen wat ik verder wil, misschien dat jullie dat makkelijker vinden...
- Een stevige plaat (vandaar de 160 grams 12")
- De labels die op beide zijden van de 12" komen zijn opgemaakt in met CMYK full-colour, vanwege vloeiende overgangen.
- Een witte stofhoes met aan beiden kanten een gat van 100mm.
- Stevige kartonnen hoes zonder gaten, met full-colour bedrukking en met een rug van 3 mm
- Geen sticker (althans, ze lijken mij overbodig of kan iemand mij het tegendeel bewijzen?)

En volgens mij komt hier dan nog de Laquer bij van 140,- als ik het goed lees...

Kan iemand mij vertellen welke dingen ik moet kiezen/optellen van de excel-sheet om tot bovenstaan resultaat te komen?

Alvast heel hartelijk bedankt!!!! Want ik zit er echt mee omhoog :S

Ik ben inmiddels aardig aant mailen met Record Industry over het hoe en wat, nu heb ik gisteren de prijslijst gekregen en nu vroeg ik me af of iemand me hier me kan (en wil) helpen?

Zie hier voor excel-prijslijst

Mijn engels is verre van beroerd, maar de vaktermen komen me niet meteen bekend voor vandaar de vraag...
:engel:

Ik wil graag:
500 12" van 160gram = 0,88 per 12"
1100 labels = 7,90 per 12" [deze keuze omdat er CMYK boven die kolom stond en ik lever de labels in CMYK-vorm aan]

Hierna lukt het me niet meer :S

Om te beginnen:

1. Wat is de sleeve of de jacket? De sleeve is de witte papieren stofhoes om de plaat en de jacket is de kartonnen hoes die weer om die witte stofhoes zit. Of zie ik dat verkeerd?

2. Wat betekent PMS, BLK [zie werkblad "Labels" in Excel] en GSI [zie werkblad "Sleeves" in Excel]

3. Ik zal maar gewoon zeggen wat ik verder wil, misschien dat jullie dat makkelijker vinden...
- Een stevige plaat (vandaar de 160 grams 12")
- De labels die op beide zijden van de 12" komen zijn opgemaakt in met CMYK full-colour, vanwege vloeiende overgangen.
- Een witte stofhoes met aan beiden kanten een gat van 100mm.
- Stevige kartonnen hoes zonder gaten, met full-colour bedrukking en met een rug van 3 mm
- Geen sticker (althans, ze lijken mij overbodig of kan iemand mij het tegendeel bewijzen?)

En volgens mij komt hier dan nog de Laquer bij van 140,- als ik het goed lees...

Kan iemand mij vertellen welke dingen ik moet kiezen/optellen van de excel-sheet om tot bovenstaan resultaat te komen?

Alvast heel hartelijk bedankt!!!! Want ik zit er echt mee omhoog :S

Als ik jou was zou ik gewoon even bellen met RI en dan leggen zij het jou uit. Dat is de enige club die het 100% zeker weet. Zijn aardige lui en ze bijten niet.

Hoe werkt dat met (auteurs)rechten bij het laten persen van platen?
Dat auteursrecht blijft toch zeker bij het label of niet!
En zijn er nog andere rechten die evt. overgedragen worden, waar ik op moet letten...?

Hoe werkt dat met (auteurs)rechten bij het laten persen van platen?
Dat auteursrecht blijft toch zeker bij het label of niet!
En zijn er nog andere rechten die evt. overgedragen worden, waar ik op moet letten...?

Auteursrechten liggen in beginsel bij de auteur (gek he?). Je kan een deal sluiten als label met de auteur over het overdragen van de auteursrechten. Verder heb je nog de mechanische rechten enzo. Deze en andere rechten kan je niet, volledig, voor een bepaalde periode of een mengvorm van deze opties vastleggen.

De gratis tip van vandaag is dan ook:

Koop het boek "Artiest & Recht". Heb ik ook gedaan. Leer je een hoop van. Lag gewoon bij de boekhandel hiero in Utrecht.

Oh ja. Copyright = auteursrecht. Iets wat ik ook niet wist tot een jaar geleden.

Dat boek heb ik al. Ben nu bij blz 180, over muziekcontracten enzo. En dat van overdracht, etc is me allemaal bekend. Maar ik wist niet of er in de overeenkomst met RI ook iets van overdracht van iets staat.

Dus hen persen de handel en verder kijken hen er niet meer naar om, behalve bewaren ze de mal dan, voor evt. bijpersingen.... Toch?

Dat boek heb ik al. Ben nu bij blz 180, over muziekcontracten enzo. En dat van overdracht, etc is me allemaal bekend. Maar ik wist niet of er in de overeenkomst met RI ook iets van overdracht van iets staat.

Dus hen persen de handel en verder kijken hen er niet meer naar om, behalve bewaren ze de mal dan, voor evt. bijpersingen.... Toch?

Heb jij nu al eens de telefoon opgepakt en gepraat met RI? Volgens mij namelijk niet...Je moet altijd een formulier voor de Buma/Stemra invullen. Of je nu lid bent of niet. Dat is wat zij regelen. In principe is RI dus inderdaad niet meer dan een perser. Als jij op je hoes zet dat de rechten bij gekke Henkie en zijn hond liggen vinden zij dat prima.

bellen = doen = goed !

Origineel geplaatst door Nolet
Heb jij nu al eens de telefoon opgepakt en gepraat met RI? Volgens mij namelijk niet...Je moet altijd een formulier voor de Buma/Stemra invullen. Of je nu lid bent of niet. Dat is wat zij regelen. In principe is RI dus inderdaad niet meer dan een perser. Als jij op je hoes zet dat de rechten bij gekke Henkie en zijn hond liggen vinden zij dat prima.

Ja weet ik. Maar ik ga er liever even langs, want met bellen kan ik nog niet precies duidelijk maken wat ik wil. Maar ik ben de afgelopen weken te druk geweest met m'n werk om een (halve) dag vrij te pakken; en zaterdags is de toko gesloten :(
Maar komt wel goed... ik zal ze van de week eens bellen...

Back