Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door d.j.conflict
Ik tune af en toe ook drumgeluiden,maar dan moet de drumklank wel een duidelijke tuning hebben,dus een bepaalde karakterestiek in het geluid die in de buurt komt van een toon,en zo duidelijk aanwezig is dat hij gaat storen met bv een bassline... is dit niet het geval dan zie ik ook geen noodzaak in het tunen dan wel pitch bepalen van een drumsound...
je hoort tenslotte snel genoeg of een drumgeluid een factor heeft waardoor ie detuned met de rest,dan is het een kwestie van een gulden middenweg zoeken tussen de verschillende tonen van je bassline en de toon van de kick bv...
Origineel geplaatst door wiener303
Maar (Even weer wat reclame maken voor de mc-303):
Er zit een functie op de mc-303 om individuele drumklanken uit een drumset te pitchen. Ik heb het alleen nog nooit gebruikt, maar het lijkt erop dat het voor dit soort doeleinden bedoeld is.
Dus zo raar is hettoch nog niet.
Origineel geplaatst door wiener303
Een beetje off topic denk ik, maar:
Wacht maar totdat mijn pc editor af is. Die kan je dan kopen![]()
Ik pb je wel Arv.
Da's nou eens een mooi antwoord.Origineel geplaatst door Sander02
Jazeker, die bestaat, in de vorm van een stem-apparaat!![]()
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Overigens, als je een beetje muziek maakt, dan moet het toch ook niet zo moeilijk zijn om de pitch van een drumsound op het gehoor te bepalen (hopenlijk beledig ik nu niemand)? Zeker als er gewoon een draaiknopje voor "pitch" op je drumding zit. Gewoon proberen dan!Nu laat mij toevallig hier zo'n gitaarstemapparaat hebben liggen.Origineel geplaatst door Sander02
Jazeker, die bestaat, in de vorm van een stem-apparaat!![]()
Ik zou het zoeken in de hoek van een 'software-gitaarstemmer' of je koopt een hardware gitaarstemmer o.i.d.
Maar of je daarmee DE pitch van je drums kan bepalen en daar muzikaal gezien (!) ook wat aan hebt tov het tunen op gehoor.... ik betwijfel het.
Want nogmaals, op het moment dat een drumgeluid zo duidelijk is qua toon zodat het stem-apparaat de frequentie kan spotten, dan kan je het zelf ook!
En op het moment dat een drumgeluid zo vaag is qua toon dat het stemapparaat geen zin meer heeft, heeft tunen ook vrij weinig zijn.

Origineel geplaatst door bikkel
Los van het feit of het wel of niet nuttig is om te weten wat de pitch is van een zekere drumsound, blijft de vraag nog altijd open staan of er software is die real time kan meten in welke toonhoogte een geluid is.

Origineel geplaatst door bikkel
Cool programma, maar geen real-time toonmeting. Ik denk wel dat ik hem ff ga proberen trouwens!
Maar het is dus doodnormaal dat iemand een piano of een gitaar stemt met behulp van allerlei apparatuur, maar drums die moeten maar gewoon een beetje uit de losse pols getuned worden, en een analoge synth hoor je ook helemaal niet te checken of 'ie wel echt helemaal in tune is?
Beetje raar vind ik het gros van de reacties eigenlijk.
Dus ik hoor er weer helemaal bij als ik geen flauw idee heb of mijn toms of conga's C of D of F# zijn, en dan precies of juist een paar cent er langs, en beweer dat mijn analoge bakken juist vetter klinken als ze niet precies getuned zijn?
op gehoor betekent dat je wel een referentie ernaast zet die gewoon een zuivere C is bijv. En in het eindresultaat klinkt het gewoon gestemd, en ja, het mag best een paar cent ernaast zitten.. als het niet stoortOrigineel geplaatst door Sander02
ghehe nee, nu sla je de plank best wel mis bikkelop gehoor betekent dat je wel een referentie ernaast zet die gewoon een zuivere C is bijv. En in het eindresultaat klinkt het gewoon gestemd, en ja, het mag best een paar cent ernaast zitten.. als het niet stoort
Ennuh, ik hoor heus wel wat voor tonen m´n toms hebben hoor, maak je niet druk

En je analoge synth kan je gewoon stemmen aan de hand van een digitale synth. Je hoort vanzelf wanneer het gaat ´phasen´ en dan zit je goed. dat bedoel ik met op gehoor stemmen. Niet zomaar wat aanprutsen hè

Origineel geplaatst door MIDIoot
Eerst heb ik een kickdrum ingezoomed in Wavelab en heb toen gekeken waar de frequentie het meest constant was. Dat was ongeveer na zo'n 60 ms. Dat gedeelte heb ik toen geselecteerd en vervolgens heb ik dit gedeelte geannalyseerd in: Analysis--->Global analysis--->tabblad "pitch"--->Analyse.
Daar kwam toen "55.34 Hz(A 0+11 cents)" te staan.
Voila, mijn kickdrum is in A!
Twintig keer doen, hoezo dat dan?Origineel geplaatst door bikkel
Natuurlijk wel een rotkarwei als je dit twintig keer moet doen voordat je hem goed hebt staan.

Origineel geplaatst door MIDIoot
Het is ook nooit goed!![]()
jawel het is wel goed hoor! Maar dan moet ik er wel persee een sample van maken, want 12 cent bijtunen gaat alleen met een sampler.Wavelab kan ook cents bijtunen!Origineel geplaatst door bikkel
want 12 cent bijtunen gaat alleen met een sampler.