Frequenties/toonhoogte van geluiden (met name drums) meten, liefst real-time software

Ik zou Waves' Paz frequency analyzer proberen. Of een eq gebruiken met een hoge Q en een hoge smalle piek om door het frequentiespectrum te vegen en resonanties te vinden. Frequentietabel erbij, klaar.

Ik tune af en toe ook drumgeluiden,maar dan moet de drumklank wel een duidelijke tuning hebben,dus een bepaalde karakterestiek in het geluid die in de buurt komt van een toon,en zo duidelijk aanwezig is dat hij gaat storen met bv een bassline... is dit niet het geval dan zie ik ook geen noodzaak in het tunen dan wel pitch bepalen van een drumsound...

je hoort tenslotte snel genoeg of een drumgeluid een factor heeft waardoor ie detuned met de rest,dan is het een kwestie van een gulden middenweg zoeken tussen de verschillende tonen van je bassline en de toon van de kick bv...

Origineel geplaatst door d.j.conflict
Ik tune af en toe ook drumgeluiden,maar dan moet de drumklank wel een duidelijke tuning hebben,dus een bepaalde karakterestiek in het geluid die in de buurt komt van een toon,en zo duidelijk aanwezig is dat hij gaat storen met bv een bassline... is dit niet het geval dan zie ik ook geen noodzaak in het tunen dan wel pitch bepalen van een drumsound...

je hoort tenslotte snel genoeg of een drumgeluid een factor heeft waardoor ie detuned met de rest,dan is het een kwestie van een gulden middenweg zoeken tussen de verschillende tonen van je bassline en de toon van de kick bv...

Precies. Een 808 achtige kick bijvoorbeeld.

Ik had eerst ook zoiets al 6 trak :"valt mij op dat als mensen puur met muziek maken bezig zijn de meest onwaarschijnlijke dingen willen bewerkstelligen...
maar goed, dat vind ik..."

Maar (Even weer wat reclame maken voor de mc-303):
Er zit een functie op de mc-303 om individuele drumklanken uit een drumset te pitchen. Ik heb het alleen nog nooit gebruikt, maar het lijkt erop dat het voor dit soort doeleinden bedoeld is.
Dus zo raar is hettoch nog niet.

Origineel geplaatst door wiener303
Maar (Even weer wat reclame maken voor de mc-303):
Er zit een functie op de mc-303 om individuele drumklanken uit een drumset te pitchen. Ik heb het alleen nog nooit gebruikt, maar het lijkt erop dat het voor dit soort doeleinden bedoeld is.
Dus zo raar is hettoch nog niet.

Huh? Ik heb ook een MC303 en ik heb in al die jaren nog nooit een drum oid kunnen pitchen! Kan je me vertellen me hoe dat moet?

Een beetje off topic denk ik, maar:

Wacht maar totdat mijn pc editor af is. Die kan je dan kopen :D

Ik pb je wel Arv.

Origineel geplaatst door wiener303
Een beetje off topic denk ik, maar:

Wacht maar totdat mijn pc editor af is. Die kan je dan kopen :D

Ik pb je wel Arv.

**off topic** klinkt interessant !! hou ons op de hoogte zou ik zeggen !?

*on topic *D

Ik denk dat je het beste op het gehoor je drums wel/niet kan pitchen, een beetje klooien daarmee kan nooit kwaad.
niet is zo jammer (vind ik) als bv een ontstemde (om niet het woord vals te gebruiken...het is niet per definitie vals..) kick in een nummer. Zoals iemand al eerder zei; wie zegt dat de met een programma gevonden frequentie de juiste is? dat hoeft nog helemaal niet te klinken imo

Origineel geplaatst door Sander02
Jazeker, die bestaat, in de vorm van een stem-apparaat! :)
Da's nou eens een mooi antwoord. :geslaagd: Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Overigens, als je een beetje muziek maakt, dan moet het toch ook niet zo moeilijk zijn om de pitch van een drumsound op het gehoor te bepalen (hopenlijk beledig ik nu niemand)? Zeker als er gewoon een draaiknopje voor "pitch" op je drumding zit. Gewoon proberen dan!

Jazeker, die bestaat, in de vorm van een stem-apparaat! :)

Ik zou het zoeken in de hoek van een 'software-gitaarstemmer' of je koopt een hardware gitaarstemmer o.i.d.
Maar of je daarmee DE pitch van je drums kan bepalen en daar muzikaal gezien (!) ook wat aan hebt tov het tunen op gehoor.... ik betwijfel het.

Want nogmaals, op het moment dat een drumgeluid zo duidelijk is qua toon zodat het stem-apparaat de frequentie kan spotten, dan kan je het zelf ook!
En op het moment dat een drumgeluid zo vaag is qua toon dat het stemapparaat geen zin meer heeft, heeft tunen ook vrij weinig zijn.
Nu laat mij toevallig hier zo'n gitaarstemapparaat hebben liggen. :)
Ben ik ook nog eens zo aardig geweest het voor jullie uit te testen, maar helaas...
Zoals ik al eerder zei hebben de meeste percussiegeluiden geen constante toonhoogte en zodoende was het voor m'n gitaarstemmer dus niet mogenlijk een toonhoogte vast te stellen.
De wijzer sloeg alle kanten op of deed helemaal niks.

Origineel geplaatst door bikkel
Los van het feit of het wel of niet nuttig is om te weten wat de pitch is van een zekere drumsound, blijft de vraag nog altijd open staan of er software is die real time kan meten in welke toonhoogte een geluid is.

Gaan jullie me nou echt allemaal vertellen dat jullie nog nooit hebben gehoord van Pinguin Audiometer?!?!?! Ik heb 'm hier op m'n computer staan, hoewel ik 'm nooit gebruik. Maar in ieder geval. Het is een Spectrum Analyzer die kijkt de input van je geluidskaart is. Precies wat bikkel vraagt dus, real-time. Echt schitterend programma ondanks dat ik het zelf niet gebruik.

masterpinguin.de :D
Klikken op Software en je hebt drie keuzes voor die audiometer [standard/pro/surround]. Verder laat ik tegelijk met het audiospectrum het stereobeeld van je mix zien (ook makkelijk soms)

Cool programma, maar geen real-time toonmeting. Ik denk wel dat ik hem ff ga proberen trouwens!

Maar het is dus doodnormaal dat iemand een piano of een gitaar stemt met behulp van allerlei apparatuur, maar drums die moeten maar gewoon een beetje uit de losse pols getuned worden, en een analoge synth hoor je ook helemaal niet te checken of 'ie wel echt helemaal in tune is?

Beetje raar vind ik het gros van de reacties eigenlijk.

Om je eerste vraag uit deze draad te beantwoorden;
http://www.trueaudio.com/

Doet wat jij wilt, is gratis...
Nadeel; kan niet zowel L en R tegelijk weergeven als aparte curven, maar wel de optelsom van L en R, of louter L of louter R.
Maar voor jouw verzoek zal dit wel voldoende zijn?

Helaas is de gratis versie een beetje grof in het meten, maar de prijs voor een fijnere / preciezere meting is best wel goedkoop.

Cool programma, maar geen real-time toonmeting. Ik denk wel dat ik hem ff ga proberen trouwens!

Maar het is dus doodnormaal dat iemand een piano of een gitaar stemt met behulp van allerlei apparatuur, maar drums die moeten maar gewoon een beetje uit de losse pols getuned worden, en een analoge synth hoor je ook helemaal niet te checken of 'ie wel echt helemaal in tune is?

Beetje raar vind ik het gros van de reacties eigenlijk.

We hadden het niet duidelijker kunnen zeggen bikkel :confused: ik geloof dat er wel op 3 verschillende manieren geprobeerd is duidelijk te maken dat drums in het 'a-tonale' vallen en dat je daarom beter op gehoor kan stemmen.

Op het moment dat een drumgeluid zo duidelijk is qua toon dat je hem moet stemmen, zal het stem-apparaat/programma de frequentie spotten, maar dan kan je het zelf ook!!

En op het moment dat een drumgeluid zo vaag is qua toon dat het stemapparaat/programma het niet kan meten, wordt het tunen steeds minder belangrijk

hoe duidelijk wil je het hebben??

En bovendien gebruik je een spectrum-analyzer meer met het doel om de mix 'helderder' maken door geluiden uit elkaars spectrum te houden. Dat heeft wel een beetje te maken met tuning natuurlijk, maar verder niets met gestemd of niet gestemd zijn van een drumsound...

*** zeikerd mode aan ***

Dus ik hoor er weer helemaal bij als ik geen flauw idee heb of mijn toms of conga's C of D of F# zijn, en dan precies of juist een paar cent er langs, en beweer dat mijn analoge bakken juist vetter klinken als ze niet precies getuned zijn? :S

*** zeikerd mode uit ***

Toch bedankt voor het meedenken, ik heb in ieder geval wel wat software gevonden waarmee ik allerhande andere zaken van een geluid real-time kan analyseren, dat is ook altijd handig (Y)

Waarschijnlijk zijn een aantal drumsounds inderdaad wel te complex om nog de pitch accuraat te kunnen meten.

Ok deze duscussie houdt maar niet op dus ik ben maar weer eens wat gaan proberen.
En ik denk dat ik nu wel een manier gevonden heb om de toonhoogte van percussiegeluiden te annalyseren.

Eerst heb ik een kickdrum ingezoomed in Wavelab en heb toen gekeken waar de frequentie het meest constant was. Dat was ongeveer na zo'n 60 ms. Dat gedeelte heb ik toen geselecteerd en vervolgens heb ik dit gedeelte geannalyseerd in: Analysis--->Global analysis--->tabblad "pitch"--->Analyse.
Daar kwam toen "55.34 Hz(A 0+11 cents)" te staan.
Voila, mijn kickdrum is in A! *D

Een andere methode voor mensen die geen Wavelab hebben:

Download de freeware spectrum analyzer van Voxengo (op aanraden van fuse).Deze is veel precieser als de meeste andere.
Open je percussiesample in je audio-editer/sequencer en laat m loopen.
Dan zet je de VoxengoSPAN op Block 16384.
Houdt nu je muisaanwijzer op de hoogste piek en dan wordt helemaal rechts aangegeven hoeveel Hrz dit is.
In mijn geval dus weer 55 hrz, dus een A.

Dus ik hoor er weer helemaal bij als ik geen flauw idee heb of mijn toms of conga's C of D of F# zijn, en dan precies of juist een paar cent er langs, en beweer dat mijn analoge bakken juist vetter klinken als ze niet precies getuned zijn?

ghehe nee, nu sla je de plank best wel mis bikkel :D op gehoor betekent dat je wel een referentie ernaast zet die gewoon een zuivere C is bijv. En in het eindresultaat klinkt het gewoon gestemd, en ja, het mag best een paar cent ernaast zitten.. als het niet stoort

Ennuh, ik hoor heus wel wat voor tonen m´n toms hebben hoor, maak je niet druk

En je analoge synth kan je gewoon stemmen aan de hand van een digitale synth. Je hoort vanzelf wanneer het gaat ´phasen´ en dan zit je goed. dat bedoel ik met op gehoor stemmen. Niet zomaar wat aanprutsen hè

ghehe nee, nu sla je de plank best wel mis bikkel :D op gehoor betekent dat je wel een referentie ernaast zet die gewoon een zuivere C is bijv. En in het eindresultaat klinkt het gewoon gestemd, en ja, het mag best een paar cent ernaast zitten.. als het niet stoort

Ennuh, ik hoor heus wel wat voor tonen m´n toms hebben hoor, maak je niet druk

Ahhh ich verstehe ;)

En je analoge synth kan je gewoon stemmen aan de hand van een digitale synth. Je hoort vanzelf wanneer het gaat ´phasen´ en dan zit je goed. dat bedoel ik met op gehoor stemmen. Niet zomaar wat aanprutsen hè

Nee, alleen op hoog nivo wat aanprutsen :D

Origineel geplaatst door MIDIoot
Eerst heb ik een kickdrum ingezoomed in Wavelab en heb toen gekeken waar de frequentie het meest constant was. Dat was ongeveer na zo'n 60 ms. Dat gedeelte heb ik toen geselecteerd en vervolgens heb ik dit gedeelte geannalyseerd in: Analysis--->Global analysis--->tabblad "pitch"--->Analyse.
Daar kwam toen "55.34 Hz(A 0+11 cents)" te staan.
Voila, mijn kickdrum is in A!

Natuurlijk wel een rotkarwei als je dit twintig keer moet doen voordat je hem goed hebt staan.

Natuurlijk wel een rotkarwei als je dit twintig keer moet doen voordat je hem goed hebt staan.
Twintig keer doen, hoezo dat dan?
Wavelab geeft precies de frequentie aan, dan kun je je sample toch gelijk in "Pitch Correction" corrigeren.
Je hoeft alleen de Frequency Conversion Chart bij de hand te hebben. Helemaal geen rotkarwei!

Het is ook nooit goed! ;{

Origineel geplaatst door MIDIoot
Het is ook nooit goed! ;{

:luv: jawel het is wel goed hoor! Maar dan moet ik er wel persee een sample van maken, want 12 cent bijtunen gaat alleen met een sampler.

Ik weet voorlopig weer ff genoeg, thnx!

want 12 cent bijtunen gaat alleen met een sampler.
Wavelab kan ook cents bijtunen!

tjonge ik lijk wel een vertegenwoordiger van Steinberg! :D

Back