Hanz
Anonieme Analogist
Origineel geplaatst door 6 trak
6 trak traked zich terug... het word een overloos geneuzel...
en hanz denkt... ik had het niet beter kunnen uitdrukken...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
6 trak traked zich terug... het word een overloos geneuzel...
ik praat ook niet over bits maar bytes... 1 sample is 1 byte (8 bit) of 2 bytes (16 bit)...
jij denk in de hoogte niet in de breedte Arv...![]()

mensen... dat zeg ik toch helemaal niet!Origineel geplaatst door Arv
Niet waar!
(leuke discussie trouwens)
Ik denk zeker in de breedte! Een cd bv sampled met 44.1 KHz, klopt. Maar PER STAPJE (Hz) heb je dan 1 byte (mono) nodig voor de data opslag. DUS mag je niet zomaar freq omzetten naar bytes!
basis is nou eenmaal 44.1Khz en als een getal (dat gelijk staat aan de freq) deelt door 44100 en niet uitkomt op een heel getal is de golfvorm dus niet puur!
)Origineel geplaatst door 6 trak
mensen... dat zeg ik toch helemaal niet!
...nog 1 maal speciaal voor diegene die maar blijven neuzelen:
wat ik zeg is dat je een aantal bytes nodig hebt voor een bepaalde freq die daar inpast...
basis is nou eenmaal 44.1Khz en als een getal (dat gelijk staat aan de freq) deelt door 44100 en niet uitkomt op een heel getal is de golfvorm dus niet puur!
dan word het eens hoogtijd dat we dingen wat abstracter/onorthodoxer gaan benaderen...Origineel geplaatst door Toon
Als jij herz deelt door het aantal samples dat je neemt bekom je iets van " golven per second/aantal samples " . Dat zegt NIKS over je sinus, zegt helemaal NIKS over Nyquist en is bovendien een eenheid die NIEMAND gebruikt.
ik doe dus exact het tegenovergestelde.... ik deel de sampling rate door een freq...
maar je bent wel met mij eens dat een 'sinus' van 22050 een blokgolf is geworden?
speel hem maar eens 8 octaven lager af...
maar je bent wel met mij eens dat een 'sinus' van 22050 een blokgolf is geworden?
speel hem maar eens 8 octaven lager af...
doe dan maar vooral niet mee aan de discussie Nolet want hier word echt vanalles door elkaar gehaald...
Origineel geplaatst door Ytse
Enige echte zinnige opmerkingen in deze thread waren van Zaaz.
Volgens Nyquist moet de sample frequentie 2 keer zo hoog zijn als de hoogste frequentie die je wilt weergeven/samplen.
Bij een samplefrequentie 44100 kan je dus een perfecte sinusgolf weergeven van 22050 hz. De DA converter zal dan wel een blokgolf uitspugen maar achter de DA converter zit nog een construction filter die alles boven de 22050hz eruit filtert. Ik ga er van uit dat iedereen weet dat een bloggolf opgebouwd is uit een fundamental en harmonics. Als je alle harmonics uit een blokgolf fiiltert krijg je een sinus.
Origineel geplaatst door Zaaz
Thank you![]()
Ik dacht dat het error-signaal (dus de fout tussen het ge-sample en het originele analoge signaa)l bestond uit harmonics die qua frequentie allemaal boven het originele signaal lagen. En dat daarom voor het construction filter een low-pass filter voldeed. In ieder geval zo deden wij dat bij Alcatel...