digitaal, altijd aliasing...

digitaal, altijd aliasing...

• 6 heeft helemaal gelijk maar het blijft een super nerd!

Stemmen: 23 45,1%
  • 6 heeft helemaal geen gelijk, het gaat weer nergens over!

Stemmen: 19 37,3%
  • wat intereseerd mij dit nou, ik wil helemaal nix leren!

Stemmen: 9 17,6%

• Totaal aantal stemmers
    51

6 trak

?ILLEGAL QUANTITY ERROR
hoe je het ook wend of keert, digitaal is nooit perfect...!

stel we gaan uit van een sinus als waveform...
zie hier een een paar getallen mbt. freq. en het aantal benodigde bytes qua (sample) geheugen:
Code:
Hertz   Bytes

1        44100
2        22050
3        14700
4        11025
5        8820
6        7350
7        6300
8        5512.5
*ERROR!*

...aangezien digitaal geen komma getallen kent zal een sinus van 8hz niet 'afgemaakt' worden en dus distorten!

wij kunnen dus aannemen dat hoe hoger de freq des te meer quantiserings fouten optreden!
en het allerleukste is: een 'sinus' van 22050hz is niets anders dan een BLOKGOLF geworden!

Laatst gewijzigd:
Een speaker kan nooit een perfecte blokgolf produceren. Het is namelijk onmogelijk met de woofer een bepaalde afstand (bijvoorbeeld een halve centimeter) in 0 seconden af te leggen. Mocht een speaker dat wel kunnen dan zou ie sneller als het licht bewegen, wat als gevolg heeft dat alle natuurkundige wetten ongeveer omvallen.

Ergens in het tussen traject heb je distortion, maar het kan zijn dat het uiteindelijk niet te horen / meten is.

Nou ja ik kan me voorstellen dat de 'glide' die veroorzaakt wordt door het niet met onbeperkte snelheid bewegen van de box niet bij alle frequenties afdoende is om het netjes af te ronden.

6 trak is op stoom;) ik ben net wakker en krijg dan dit voor mijn kiezen... luchtige ontbijtkost ;)

Digitaal zal nog wel even behelpen blijven,maar vergeet niet bij analoge oscillatoren zijn sinussen ook niet altijd sinussen..
Verder: check het eens met een scoop...Ik ben wel benieuwd of het klopt..
dit is tenslotte een theoretisch model .....
Een digitale golfvorm is verder altijd gebaseerd op een blokgolf of puls,volgens mij,de kantjes worden er afgesleten en de golf wordt gemod...................Maar de boventonen kunnen weer sinus zijn.
Elke vorm van digitale opname bewerkstelligd hetzelfde theoretische resultaat...Alles in het digitale domein is vierkant..we horen het alleen niet doordat onze oren niet snel genoeg zijn....
Wat een taal zo in de morgen..:okdan: :mega:

Origineel geplaatst door RednoiZ
Een digitale golfvorm is verder altijd gebaseerd op een blokgolf of puls,volgens mij,de kantjes worden er afgesleten en de golf wordt gemod...................Maar de boventonen kunnen weer sinus zijn.
boventonen weer sinus...? leg uit :)

Dus eigenlijk zegt Johnny dat het geen probleem is, dat door vervorming een sinus een blokgolf wordt.
Want door de volgende stap in de keten wordt de blokgolf vanzelf weer een sinus... de natuur grijpt vanzelf in... gaia theorie... probleem opgelost...

Wauw... diep hoor! :geslaagd:
(ok, de waarheid is anders, maar da's een detail... ik vind het gewoon een grappige redenatie)

Ik kan er best mee leven dat digitaal niet perfect is.

;) Raad je al welke keuze ik gemaakt heb in de enquete??

Volgens mij maakt 6 een fout, namelijk je gaat er niet vanuit dat een sinus wordt afgekapt denk ik. De sinus is iets wat zich in de tijd beweegt waardoor een sinus nooit afgekapt zal/kan worden. Toch? En daarmee hoeft dus dan ook geen afronding plaats te vinden? .. en dus geen aliasing..
Aliasing krijg je toch pas als je samplefreq erg klein is, waardoor je de 'hakkelige' sample blokgolven gaat terughoren?

Of heb ik het nu helemaal mis..

R

een toon van 1 Mhz kun je niet horen, dus dat ie niet perfect is, dat maakt toch niet heel veel uit of wel ? :)

Origineel geplaatst door Arv
Aliasing krijg je toch pas als je samplefreq erg klein is, waardoor je de 'hakkelige' sample blokgolven gaat terughoren?
of het nu gaat om een freq is die hoger ligt dan samplerate/2 of een golfvorm die qua resolutie niet past...
beide geven bijverschijnselen...

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
een toon van 1 Mhz kun je niet horen, dus dat ie niet perfect is, dat maakt toch niet heel veel uit of wel ? :)
dat snap ik ook wel maar daar gaat het niet om...
wat ik probeer te zeggen is dat een sinus van 44100 perfect is, en een sinus van 10 hz nog maar 4410 bytes qua resolutie heeft die dus al stukken minder rond is...

Origineel geplaatst door Zoidsity
;) Raad je al welke keuze ik gemaakt heb in de enquete??
mensen die 2 hebben gekozen zijn eigenlijk nog dommer dan mensen die 3 hebben gekozen dus maak je geen zorgen Zoid ;)

Origineel geplaatst door 6 trak
dat snap ik ook wel maar daar gaat het niet om...
wat ik probeer te zeggen is dat een sinus van 44100 perfect i
Waar staat dat dat die perfect is?

Maar 6, dit is toch gewoon het Nyquist criterium wat je nu probeert aan te tonen?

Bovendien ga je in je voorbeeld van in je eerste post uit van een 1 byte samplediepte.

Back