beginnend...maar waar mee?

eraserhead

Ingeburgerd
wat is het slimste om te kopen als beginnend muziekant die een eerste machine wil kopen:

ik zit in mn hoofd met:

SU700 (sampler)
xl7 (productionstation) of
RM1X plus goedkope synth

mijn plan is om "electronic" music te gaan produceren iets van funkstorung maar dan iets meer ambient

koop dan aub geen RMX1 of gelijk welke groovebox.
gewoon van weg blijven. want die ben je na een tijdje
toch gewoon beu. een sampler is denk ik een betere
aankoop.

Hangt er een beetje vanaf wat je juist wil doen: samplen of je meer op sounds maken concentreren. Ik moet zeggen dat de sound engine van een Command Station HEEL uitgebreid is, maar daarom ook moeilijk te programmeren. Toen ik de handleiding van de mijne zag, viel ik haast achterover... bijna 400 bladzijden!

Afijn verder is een Command station ideaal (voor mij toch) als aanstuurmachine (sequencer + controllers + rubber drumpads), ook voor de interne synth maar het programmeren van die synth engine bezorgt me alleen maar hoofdpijn en geen resultaten. Maar ja ik ken de theorie van synthese ook (nog) niet.

Wat ik je zeker aanraad erbij te kopen, is een midi keyboard! Als je een baslijntje wil hebben gaat dat gigantisch veel vlugger om in te spelen i.p.v. te programmeren. Althans dat is mijn mening en ervaring.

Nog veel sucses met je zoektocht!

beginnend muzikant...maar waar mee?

beginnend muzikant...maar waar mee?

:eureka: ik ben van plan een soort van "architect" en "funkstorung" achtige muziek gaan produceren.
ik heb een klein budget waarbinnen bijv. su700 van yamaha
xl7 van emu en
rm1x van yamaha + nog een goedkope synth
passen.
ik wil niet met software aan de gang. wat is het beste om aan te schaffen. hoeft dus niet perse in dit lijstje te staan.

bedankt vast

een vette computer.
Als je die al hebt een goede soundcard.
Als je die al hebt een leuke controller.

Je kunt eigenlijk alles tegenwoordig met de computer.
Iniedergeval sequenze, virtual analoguh en sampeluh en de rest.........

Als aanvulling daarop zou ik zelf gaan voor analogica.

Vette monofone analoge vintage bakken...langzaam een legertje verzamelen.

Ik ben ooit begonnen met een groovebox en dat is het echt niet!
Waarom zou je er achter komen als hier zoveel mensen zitten die er al hele beginnersfases op hebben zitten.

Veel succes!:walker:

Gr,

Chris

het beste wat je kan doen is een Alesis Andromeda kopen. Iedereen die professioneel is moet er een hebben. anders ben je geen echte muzikant. anders hoor je er NIET bij. :D

beste tip blijft: ga naar de winkel en zoek uit wat je wilt met je apperatuur wilt..

Waarom geen RS7000?

Je zou ook kunnen gaan voor een paar verschillende kleine dingetjes die je samen brengt en die elk iets specifieks doen.
een mogelijkheid zou zijn:
Roland alpha juno1 : 150€
Yamaha DX200: 200€
Korg ES1: 250€
---------
600€

en zo zou je heel veel combinaties kunnen maken. een Atari STis hier op het forume wel te vinden voor 50€ dacht ik.
oke, dan zit je net boven je budget, tenzij je die DX200 goedkoper kan vinden of zo.

mogelijke synths die binnen het budget passen:
Korg EA1
Korg ER1
Korg EM1
Yammie AN200
Microkorg (zijn gezakt in prijs dacht ik)
Roland MC303 (niet doen zonder eerst grondig dit forum te raadplegen over deze bak!!! je moet er mee weten waar je aan begint)
Akai S1000 of S2000 sampler
sommige emu esi sampler komt ook in de buurt qua prijs denk ik

een mc505 of mc307 vallen ook te overwegen, maar dat zijn uiteraard "grooveboxen".

anyway, hopelijk heb je hier wat aan. zoek ook eens lekker rond naar alle andere interresante "beginnersthreads" die er zijn!!

groetz

wolkie

Bericht door een moderator:
Ik heb de twee threads samengevoegd...

p.s. Wat een mooi threadid heb je... 35007....Eindhoven!

Back