Ah... jij bent helemaal geen beginner, Obbe! Leugentje om bestwil?
Maar goed, het lijkt erop alsof je in dezelfde 'val' bent gestapt als ik een tijdje geleden.
Misschien heb je wat aan mijn 'oplossing', als er geen betere boven water komt tenminste...
Ik zeg meteen even dat ik de DIGI002 helemááál niet ken, maar veel digitale mengpaneel-achtige apparaten hebben om rare redenen weinig sends/returns (je moet het maar met de ingebouwde effects doen...) en al helemaal geen inserts (soms zitten er compressors 'ingebouwd' maar externe apparaten inserten, ho maar!).
Wat ik bij mijn eigen bescheiden digitale mengpaneeltje (Roland VM-3100, verder een prima apparaat hoor) altijd deed als ik persé een insert wilde 'nabootsen' (bijv. voor een compressor) is de aansluitingen identiek configureren als een send/return (in mijn geval, de returns terug laten komen als gewone inputs) en vervolgens sleutelen in de bus-configuratie.
Daarmee bedoel ik: zorg dat je send wel uitstuurt, maar dat de oorspronkelijke channel niet gerout is naar de master-bus. Vaak ook 'n beetje rommelen met pre/post fader etc.
Het resultaat: je hoort het oorspronkelijke apparaat niet op je master-bus, maar wel terugkomen op je return input, compleet met 't gewenste effect eroverheen.
Niet ideaal, maar beter dan niks... snappez-vous?
En bij voorbaat excuses aan collega Matt Second voor de vreselijke Nederlands/Engelse verkrommingen in bovenstaande proza!