Bouwverslag Gyraf SSL Kloon

Origineel geplaatst door consequence
Als je nou E V P had geheten, dan had ik er "ERG VOORSPELBAAR PERSOON" van kunnen maken.

Het is een "opmerking" die ik al zo vaak heb gehoord.
Wees creatief, verzin zelf eens iets.

goed zo knul...

Origineel geplaatst door EDP
Dutch Rubbisch:)

:halleluja

er is er nu een in de making
gaat nog wel een tijd duren voordat die klaar is

ok ik heb de pcb's besteld maar heb nog een heleboel vragen.
hopelijk kunnen jullie die helpen beantwoorden.

ik wil hem ook 1 op 1 namaken. maar is de remote connector sub-d ook aanwezig op de print (aansluitingen)?

dat lazertran hoe moet ik dat zien? blijft alleen het zwart(of welke kleur dan ook) achter? of ook een stuk plastic.

bij rs-components kosten de vu meters 81 euro zijn ze ergens goedkoper te krijgen?

de drukknoppen, is daar een catalogus of order nummer van. ik kan ze op eigen houtje niet echt vinden.

@ Radiance > Erg vet !

Ik wil nu ook dat gaan doen, maar of dat eerst de SSL of de 1172 wordt, daar moet ik nog even over dubben.... Maar ik zet deze thread iig even in m'n bookmarks !!!!

ik wil hem ook 1 op 1 namaken. maar is de remote connector sub-d ook aanwezig op de print (aansluitingen)?

Nee, is niet aanwezig.

dat lazertran hoe moet ik dat zien? blijft alleen het zwart(of welke kleur dan ook) achter? of ook een stuk plastic.

Alleen de toner (dus de afbeelding of text die op de Lazertran geprint wordt) blijft zichtbaar.
Ga voor een beschrijving van de Lazertran methode naar de website van Frank Röllen.
Ik moet er wel bij zegen dat het moeilijk is om een mooi resultaat te krijgen met lazertran. Ff oefenen dus...

bij rs-components kosten de vu meters 81 euro zijn ze ergens goedkoper te krijgen

Je bedoeld waarschijnlijk de Sifam meters. Die zijn idd duur ja.
De meter die ook op de originele 19 inch ssl compressor zit is trouwens niet te koop bij RS.
Het gaat hier om de Sifam Director 14 ppm. Deze kost € 79,50 per stuk, netto exclusief BTW en is te koop bij E-Parts
Levertijd 1 a 2 maanden....

de drukknoppen, is daar een catalogus of order nummer van. ik kan ze op eigen houtje niet echt vinden.

Drukknop is de EAO series 01. Is te koop bij de "technische Uni" , niet bij RS of Farnell. Hij kost tussen de 15-20 euro.
Ik heb zelf nog een paar (aardig wat nog) gebruikte liggen. Mag je hebben voor 5 euro per stuk. Moet je wel zelf nog even een nieuw lampje en een nieuw lenskapje kopen.

maar nog om ff op dat lazertran terugtekomen.
ik zie dat er drie soorten zijn
lazertran
lazertran silk &
lazertran inkjet.

welke kan je het beste gebruiken?

lazertran = oerproduct = beste.
Lazertran silk is voor zijde. (dus niet voor metaal plastic or whatever)
Lazertran inkjet is voor inkjet printers. Slechter als gewoon omdat er geen toner op de decal gebrand is maar gewoon vlekkerige inkt. (als je begrijpt wat ik bedoel.)

ok ben druk alles aan het bestellen. maar de knoppen voor op de potmeter. zijn ook van sifam maar welke zijn het precies? qua diameter shaftsize en dergelijke? of heeft iemand een part/stock/catalogus number.

vraagje over de componenten. ik ben druk bezig bijna alles staat in bestelling of is inmiddels al binnen.
maar bij de volgende componenten kom ik er niet uit:

te weten
de transformator

ik zie op de printplaat een rs-components stock nummer staan(rs 209-538 ) maar die is niet bekend ofzo bij rs. nu heb ik bij deze zelfde rs deze gevonden
rs 201-8491 2x15v
rs 201-8508 2x18v
zijn dit de goede en passen deze ook op de printplaat. ik zie in de vele verslagen dat sommige een toroid transformer ofzoiets hebben gebruikt. zo'n ronde. is daar een speciale rede voor?

voor de 50k lineare pot meter heb ik deze bij rs gevonden; rs 249-9317 is die ok?

en als laatste de connectors opzich is dat niet zo'n probleem maar voor de zekerheid.
de female xlr rs 405-590
de male xlr rs 405-607

voor de gene die hem al hebben gebouwd. stel dat je de transformeer op de print monteerd. wat moet je doen met dat stukje op de pcb waar staat'mount these only if external transformer' ? gewoon nik mee doen of iets in de trant van wat draadbruggen ofzo?

dikke berg vragen.

ik zie op de printplaat een rs-components stock nummer staan(rs 209-538 ) maar die is niet bekend ofzo bij rs. nu heb ik bij deze zelfde rs deze gevonden
rs 201-8491 2x15v
rs 201-8508 2x18v
zijn dit de goede en passen deze ook op de printplaat.

Check de Tech. Data sheets zou ik zeggen. Ik weet dat niet uit m'n hooft en ik heb ook geen printplaat bij de hand om het na te meten.
Daarbij zou ik voor een toroid gaan. Die geven minder brom en en je kan ze verder uit de buurt van je printplaat plaatsen wat op zich ook weer minder brom opleverd.

voor de 50k lineare pot meter heb ik deze bij rs gevonden; rs 249-9317 is die ok?
Ja, is goed lijkt me...

voor de gene die hem al hebben gebouwd. stel dat je de transformeer op de print monteerd. wat moet je doen met dat stukje op de pcb waar staat'mount these only if external transformer' ? gewoon nik mee doen of iets in de trant van wat draadbruggen ofzo?

Bij print montage niets meer me doen.
Als je echter een toroid gebruikt dan kun je die daar aansluiten en daar ook de bruggelijkrichter plaatsen. (i.p.v. die naast de regulatoren )
Check ff het schema van de power suply dan word een en ander vanzelf duidelijk.

ok denk dat ik dan ook maar voor zo'n toroid ga.

@radiance

dat printje dat je hebt gebouwd voor de sidechain is dat het hp-filter dat ik op dat andere forum zie?

en zou je het ontwerpje van de relais schakeling van de lampjes willen delen? heb je voor elk knop/lampje een aparte relais nodig?

ik snap toch niet echt helemaal welke transformer ik het beste kan hebben . op de pcb staat 2x 15 v 4,5va vermeld maar mag het ook meer va zijn of minder.

heeft iemand een goede part nummer van rs voor mij?

Meer mag altijd, vooral als je veel extras hebt zoals lampjes en relais. Ik heb zelf een 30Va toroid in m'n ssl zitten
rs: 223-7838
Ik heb zelf niet de HPF in de sidechain gebouwd, alleen een gebalanceerde send en return zodat ik er zelf een EQ tussen kan zetten of alleen een trigger signaal kan invoeren.
Hieronder de relais schakeling van de lampjes ...

Attachments

• sslrelais2.pdf
    403,3 KB · Bekeken: 123
ok die sidechain doe ik later wel denk ik.(maar heb je daar toevallig ook een schematische tekening van+ partlistje?of vraag ik dan teveel van je?)

maar nog ff terug te komen op die relais schakeling.

heb ff een partlistje gemaakt.
7815
470uF 35v
0,1uf

wat is de waarde van de weerstand bij het bypass ledje? ( is dat gewoon een voorschakelweerstand voor dat lampje in de eoa knop?) wat is dat in mijn geval?

wat voor relais moet ik hebben?

en die gelijkrichtbrug, wat heb ik doorvoor nodig?

dit zijn de laatste dingen nog die ik moet bestellen. dan kan ik echt aan de slag.
alles komt langzaam binnen. joehoe!:)

Alle vragen over de side chain kun je lezen in m'n verslag. Er staan daar ook veel links naar uitleg enzo die ik nu ff niet meer weet.

Die weerstand kun je tijdelijk vervangen door een potmeter en het LED'tje is IDD de lamp van je EAO switch.
Draai aan de pot tot je de gewenste lichtsterkte hebt en meet de weerstand. Hierna kun je de pot vervangen door een weerstand. Ik zelf kreeg een goed resultaat met 24V lampjes op 15V. DAn hoef je ook niet moeilijk te doen met weerstanden enzo.

De relais is er een die geschikt is voor 15V geleikspanning (meestal gaan die van 10 tot 24V ofzoiets, het luisterd niet zo nauw) en met twee polen (heet in het nederlands twee maal om). In het totaal dus 8 voetjes (waarvan twee voor de spoel).

Bruggeleikrichter= zelfde als in de ssl kloon..

Ik heb het frontpaneel van m'n laatste SSL door Schaeffer laten doen.
Totaalprijs was 35 euro (da's met shipping).
Als iemand interesse heeft kan ik de FPD file wel mailen...

Attachments

• black2.jpg
    black2.jpg
    102,3 KB · Bekeken: 95
Back