Info over compressor (Alweer! ;-)

MonoTron

Initiating Sequence..
oke, ik zal maar beginnen met het melden dat ik me een beetje beschaamd voel over het posten van deze thread, maar ik doe het toch want ik heb me rot gezocht en teveel gelezen over van alles zonder de echte antwoorden te krijgen.

Op het moment heb ik geen processor, dus ik gebruik een software processor om mijn sporen in renoise te editen.

1: Vaak hoor je in tracks of in opnamens van iets een achtergrond geluid wat lekker doorklinkt, neem als voorbeeld even regen. Zodra je dan het voorgrond geluid hoort (bijv. stemmen) valt de regen naar de achtergrond. Dit hoor jje in muziek ook vaak. Is dit nu dmv compressie gedaan, of is dit gewoon tijdens het masteren gedaan door simpelweg het geluid harder of zachter te zetten? (owh wat voel ik me een N00b :stupid ) Welke vorm van compressie is dit dan?

2: Op zich kan ik voor mijn beats goed een compressor gebruiken. Ik maak regelmatig DnB of iets dergelijks met lekkere ranzige rauwe beats. Met een compressor kan je dit goed bereiken, maar er is zo'n grote range in de prijsklasse dat ik me wel eens afvragen hoe het kan dat er een compressor is van 150 eu en van 2000 eu. Ik heb dan gelijk het idee: laat maar zitten, 2000 eu vind ik veel te duur, en die van 150 eu zal dan wel crap zijn! is dit nu ook zo?

3: Hoeveel van jullie gooit pas een compressor over je tracks als het gerenderd is? Kan bijv. eerst de track maken, rederen naar wav en dan per track er een compressor over gooien. Met een paar goede pluginns kom je dan al een heel eind.

Conclusie: Ik wil wel een compressor kopen, maar gezien de prijzen ben ik bang dat ik dan crap koop. En heb ik het nu wel ECHT nodig?

Hhmmm, frusterend!

Je wil een compressor kopen maar je weet niet of je hem nodig hebt... hmmm...lastig..

Voor ca 150 euro is best wat geinigs te koop, vooral 2e hands.. gewoon proberen, bevalt het niet, verkoop je het weer.

Back