'hum' kwijt raken

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Weet iemand hoe je de hum van groundloops en platenspelers verwijderd? Zijn daar doosjes voor?

Kheb nu m'n platenspeler aan de antenne geground, maar dat lever ipv hoge hum meer lage hum op... ik wil het WEG hebben, gewoon een clean signaal van m'n platenspeler... HOE doe ik dat? Aarden schijnt alleen de hum te verlagen... zijn er geen hum-killer doosjes?

Als men stroomkabels dicht bij mijn aarding kabels liggen, zorgen ze soms ook voor gehum. Maar voor de rest heb ik een humvrije setup.

deze "hum" wordt ookwel aardlus genoemd. En er zijn inderdaad ook apparaatjes te koop die dit helpen voorkomen of iig verminderen.

Dob,

probeer ervoor te zorgen, dat al je 220v aanluitingen vanaf hetzelfde hetzelfde punt komen. Dus liefst uitsplitsen (mbv. verdeeldozen) vanaf 1 stopkontakt.
Wanneer je namelijk je stroomsnoeren op meerdere punten inplugt, in het ergste geval vanuit stopkontakten rondom heel je kamer, creeer je een gigantische antenne (een aardLUS inderdaad ;) )

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord, het is ook al zo verrotte laat :z
Succes !

Goed aarden doe je niet door de aarde aansluiting van je apparatuur te verbinden met een antenne, dat is vrgen om 'instraling', beter is het om hem te verbinden met de randaarde van je stopkontakt.

Als zelfs dat niet goed is, investeer je een paar tientjes in dit handige apparaat:

http://www.usblaster.com/index.php/9,hid--128,sid--34,sg2id--16,artId--54

Ik weet dat het car-hifi is, maar bijvoorbeeld gebruikers van PC apparatuur (Tascam U122) gebruiken deze ook, want het blijft wel hifi, dus goed!

Scheelt zoiets ook niet? Offe... is dat weer totaal iets anders.. :o:

Het PPC 9000 racklight levert licht, schone stroom maar is bovendien op het frontpaneel nog voorzien van spanningsuitlezing. Hij informeert je dus direct over de balans van de spanning.

Bij feedback voor €99,- (ook een goekopere versie voor €69,- :is zonder de spanningsuitlezing)

Attachments

• phonic-ppc9000e.jpg
    phonic-ppc9000e.jpg
    5,8 KB · Bekeken: 118
Ja net effe wat anders, dit phonic apparaat filtert de netspanning zodat spanningspieken en vreemde stoorsignalen op het net eruit worden gehaald.

Denkk bijvoorbeeld aan de ploppen die je hoort als je aan zware stroom schakelt zoals het aandoen van je wasmachine, of een stofzuiger.
Trouwens, vaak als een stofzuiger stoort op het net, moet je even de stekker van de stofzuiger omdraaien (van het net halen, de stekker 180 graden draaien en weer op het net aansluiten).

Brom tgv aardingsproblemen komen veel vaker voor dan signalen tgv netvervuiling.

Hmm, beetje apart dat je de aardedraad van je draaitafel aan een antenne bevestigd :confused:

op een dj mixer of op een preamp zit altijd gewoon een schroefje waar je je aardedraad onder kan smurfen.

Als je last hebt van een aardlus wil het nog wel eens helpen als je bij één van je stekkers een stuk gaffa over de aarde heen plakt. weg lus.

Heeft iemand ervaring met die Phonic Power Conditioners? Ik zoek namelijk iets om mijn live-rackje te beschermen tegen ruis en instabiele stroom. Ook is het fijn om het voltage even te controleren voor het spelen.

Wat ik vooral graag wil weten is hoe deze Phonic zich verhoudt tot de apparaten van Furman en soortgelijke bekende powerconditioners. Zijn ze even goed maar alleen goedkoper, of schiet je eigenlijk niks op met een Phonic?

Groeten,

Rutger

Wat je nodig hebt is en ground-loop isolator. Als je een goeie zoekt moet je hier zijn:
Lundahl

Je moet nooit je antenne (kabel) als aarde gebruiken. Door de verschillende lengte van de aardleidingen (kabel vs net) kan er een behoorlijk potentiaalverschil ontstaan. Dit is ook de reden dat je last van brom krijgt als je je tv op je audio spul aansluit.

Check ook HIER en HIER en ook nog HIER

In het laatste artikel wordt ook besproken hoe je bij een apparaat dat een aarde lus veroorzaakt een speciale kabel kunt maken met een weerstandje tussen de aarde verbinding gesoldeerd.

Volgens Sound On Sound vermindert dit de hum behoorlijk. Ik wil dit zelf toch ook nog eens proberen.

Het overigens ook zo dat je zelfs een ground loop kunt veroorzaken op niet geaarde apparatuur.

Als een apparaat niet geaard is via de netaansluiting kan er nog steeds via de geaarde audio aansluitingen een aardelus worden gevormd tussen 2 apparaten. Heeft dus niet altijd met de voeding te maken.

Ik heb zelf overigens al m'n apparatuur op een aparte 20 ampere groep zitten in de meterkast. Vanuit een geaard stopcontact gaat de voeding eerst naar een power conditioner / UPS combinatie en daarna pas naar al m'n apparatuur.

Verder beschermt dit apparaat ook tegen onweersinslag en overspanning.

Ik heb momenteel nog geen last van hum gehad met deze setup!

Origineel geplaatst door nick nova
Is dit geen DJ related onderwerp? ;)

eh nee maar wel een super topic
vreemd dat ik dergelijke antwoorden in me topic over me tascam niet kreeg
maar ben erg blij met deze iig ..

en ben erg benieuwd naar de verschillende aardelus isolatoren
iemand die iets over kwaliteitverchil weet ? inzake furman, phonic, usblaster en die zelfbouw dingen ?

txs all !

Origineel geplaatst door nick nova
Is dit geen DJ related onderwerp? ;)

Ehm, nee verre van.

Als je even de tijd had genomen om de door mij gepost artikelen te bekijken (al was het alleen de titel van het artikel) dan had je al vrij snel geweten dat dit in veel studio's problemen geeft.

Aarde problemen zijn een algemene irritatie.

Moet overigens wel zeggen dat de topicstarter echt een hele vage methode kiest om de aarde van zijn draaitafels aan te sluiten. Handleidingen doen ook daar weer vaak wonderen.

If you don't know what to do? RTFM! :D

hey, ik heb ook een dergelijk probleem en kom er maar niet vanaf.

ik heb me draaitafel aan me mixer aangesloten zoals het hoort (zover ik weet) ground kabel aan mixer etc. maar ik krijg ook zo'n irritante ruis/hum. ik hoor dit geluid zelfs als ik de draaitafel uit heb staan een me hoofdtelefoon in de mixer heb geplugd. :( iemand tips hoe ik hier vanaf komt? ik hoor dit geluid zelfs als ik wat van de draatafel gesampled heb en dit is uitermate irritant :(. ps. ik wil NIET het "gekraak" van het vinyl verminderen of verwijderen

ik ga die apparaatjes die hier zijn gepost is checken, ik hoop dat die het kunnen laten verdwijnen. ik zal ook is kijken of het weg gaat als ik me stekkerdoos wat verder weg legt, die ligt nu onder het bureau waar me app. op staat :)

ik sample de laatste tijd dus vanaf me discman en krijg goede samples alleen ik mis nu het "gekraak" van het vinyl, hoop dus dat ik het probleempje kan verhelpen met wat tips van jullie (heb al vanalles geprobeerd, kabels repluggen, plaat schoon maken, me sampler gecheckt, hoofdtelefoon etc.)

Back