'hum' kwijt raken

Bij mij is gewoon niks geaard.

Alleen in de keuken.
Aarden via de verwarming is ook niet aan te raden geloof ik, he?!
Van de verwarming krijg ik sowieso af en toe een behoorlijke lading, dus of die wel halal is is de vraag.

In de meterkast gaat er een draad v.d. stoppendoos naar de verwarmingsbuizen. Als dat in de flats boven mij ook zo zit, dan kan ik me vanalles voorstellen bij hum al zou ik de boel correct aarden.

Gisteren was ik plaatjes aan het draaien, en ik steek m'n Mac in de versterker... werd de hummmmmm ineens HUMMMMMM door m'n platen heen...

Wat een zeik.

ik weet niet of je er wat aan hebt dob maar het probleem is bij mij een klein beetje opgelost nu. ik heb van alles geprobeerd en als laatste heb ik de phono kabels die uit me draaitafel komen verwisseld met elkaar, ze zitten nu dus verkeerd om, dus anders dan staat aangegeven in de handleiding. ik hoor nog steeds ruis als ik met de koptelefoon luister. de kabels die uit me mixer komen en naar de sampler gaan zitten nog steeds zoals het hoort.

maar als ik nu sample hoor ik het geluid perfect, geen ruis/humm meer in de sample :). ik denk nu dus dat 't bij mij aan me hoofdtelefoon ligt, aangezien hij soms zijn kuren heeft (de ene kant valt soms weg), maar ik heb nog nooit eerder problemen gehad met ruis onder het luister naar discman etc.

ik ben nu dus wat vrolijker maar toch.. ik zal denk ik is een hoofdtelefoon van een ander moeten lene om te kijken of hij het dan ook doet maar tot dan sample ik met de phono kabels omgekeerd.

Wat voor platenspeler is het? is het MC of MM (Moving Coil)(Moving Magnet)

je moet gewoon het steraarde principe volgen .. of te wel .. alle apparaten mogen maar via 1 aarde aan elkaar verbonden zijn .. dus of allemaal via de aarde in de stekkerdoos en niet via de line connecties .. of andersom ..

heel simpel gezien is het deze oplossing :

studioinstfigure6.l.gif

al is dit alleen tussen line signalen .. als de 2 apparaten via een geaard stekker doos ook nog eens is verbonden heb je alsnog 2 aardes en krijg je vermoedelijk groundloops ..

Ik heb nu dus alles via ongeaarde stekkerdozen door gelinkt maar das gevaarlijk .. ik vertik het om bij al me kabels de ground er af te knippen ( bij ongebalanceerd is dat dus de ring ) of di's er tussen zetten .. die zijn namelijk vrij duur en helemaal met 60 kanalen via patchbays

mooist zou zijn als er male female stekkers zijn waar de ground vanaf is gehaald en ook zo met xlr ..

die lundahl link is wel grappig maar zal volgens mij niet goedkoop zijn .. zeker niet bij 60 kanalen

ik kan ook in me mengtafel alle grounds er af solderen .. en dat zal me eerste 'goedkope' optie zijn

Back