Wanneer is een synth vintage?

Op synthmuseum zeggen ze het zo:

What does "Vintage" mean?
Synthmuseum.com defines "vintage" as, and therefore only allows information about, synthesizers and drum machines manufactured before 1990 which are no longer being manufactured.

Ik veronderstel dat ze af en toe (zo om de vijf jaar?) en weer zoveel jaartjes bij doen...

Het jaartal 1985 wordt inderdaad in de museale wereld gebruikt om een scheiding te maken tussen te verwerven objecten en 'er-nog-eens-goed-over-nadenken' objecten. Dit is door een internationaal gezelschap vastgelegd. Maar of dit nu van toepassing is op het begrip 'vintage'? Het is voor een museum een reden om iets wel of niet aan te schaffen. Softsynths zullen nooit in museale collecties worden verzameld, computer-musea daargelaten...

Nu is die datum alleen een leidraad. Er is een flinke hoeveelheid 'speelgoed' geaquiseerd, zo ook een aantal alpha modellen NA 2000, dus, tja...

Persoonlijk vind ik een VCS3, hoe vintage die ook mag zijn, een onding... :)

Wout

denk dat het verbonden is met een bepaalde tijdgeest ....hoe we denken in een bepaalde periode en hoe we erop terugkijken....het is vooral ook relatief denk ik......

we leven nu in een periode waarin veel meer gebeurt op het gebied van technologische vooruitgang... wij hebben een breder perspectief en zullen daarom in de toekomst minder vintage vinden dan in vergelijking wat wij nu vintage vinden. Er komt dus minder vintage bij....wel meer oude spullen...

p.s.
denk ik:confused:

Origineel geplaatst door Chinetti
Dat zou dus een leeftijd van 20 jaar betekenen. Dan wordt dus de Prophet VS pas in 2006 vintage, en was de Jupiter 8 pas in 2000 vintage... Of wou je zeggen dat alles van ná 1985 nóóit vintage kan worden?

Nee joh, in 2000 was de Jupiter toch ookal van voor 1985. pfff Brian :).
Als leefden we nu in bijv 1995, dan was je synth dus veel sneller vintage ;)

Origineel geplaatst door Chinetti
Wat vintage is bepaal ìk.

Main Entry: 2vintage
Function: adjective
1 of wine : of, relating to, or produced in a particular vintage
2 : of old, recognized, and enduring interest, importance, or quality : CLASSIC
3 a : dating from the past : OLD b : OUTMODED, OLD-FASHIONED
4 : of the best and most characteristic -- used with a proper noun <vintage Shaw: a wise and winning comedy -- Time>

...van www.webster.com :)

Ik denk persoonlijk dat Chinetti het meeste gelijk heeft.

Aangezien interesse en belangrijkheid en kwaliteit toch wel subjectieve begrippen zijn, afgezien van de mening van de meerderheid.

Maar is een D10 of bv. een MT-32 vintage? Mischien de D50 wel, aangezien deze aan (4) voldoet, oud is (3), en voor een deel van de mensen hier wellicht (2) is.

Flauw: Maarja ach.. wat boeit het eigenlijk. Als het voor je waarde heeft, bv. nostalgisch ofzo dan is het voor je vintage. Klaar. Simpel toch? ;)

Ja alles prima, zolang het vintage gedeelte van het forum maar niet vervuilt wordt met D110, MT32, D-50 enzo. Dat kan gewoon in synt en modules.

Is Rebirth dan ook al "vintage"?

Back