Ervaringen met Cubase SE

druid

Ouwe rot
Hoi hoi :D,

Ik verhuis deze maand en kan dan een kamer inrichten voor m'n home studio(tje) en dacht er aan om m'n PC er weer bij te gaan betrekken.

Nou lijkt Cubase SE me wel wat, dat zou ik dan samen met mijn Midisport 2x2 en ESI Waveterminal U24 kunnen gebruiken.

Met Cubase SE zou ik m'n hardware willen aansturen (midi) en opnemen om af te mixen (audio) en eventueel wat VST-i plugins kunnen gebruiken. Ik heb een vergelijkingstabel gezien met SL en SX en het is me duidelijk dat SE niet voor nix een stuk goedkoper is (€150) maar ik denk dat ik er genoeg aan heb.

Wie gebruikt er Cubase SE en hoe bevalt dat (mis je geen dingen?) en heeft SE ook latency compensatie? of andere dingen waar ik op bedacht moet zijn?

Druid

mijn ervaringen met SE zijn veel beter eigenlijk als met SX. Natuurlijk kan je veel meer met SX maar de vraag is echt gebruik je het. Kijk in se is het gewoon 48 kanalen opnemen met 5 inserts en geloof 8 of 10 send returns. dan heb je nog unlimited midi kanalen en 15 vsti slots. voor een nummer zou je echt niet meer nodig hebben. AUdio kwaliteit is goed en multitracken gaat goed. Doordat al die rotzooi eruit is die je toch nooit gebruikt zoals in SX (surroundpanner bijv.) word het toch kleiner en lichter. Verder is de GUI gewoon het zelfde als SX.
Laat ik het zo uitdrukken heb er al iets meer als een half album in opgenomen in 1 project met dus 48 kanalen en dat gaat me aardig af :)

Zit eventueel SL te overwegen voor het aantal tracks maar aan de andere kant wacht ik even af hoe kristal audio engine zich ontwikkeld aangezien dat misschien nog veel interresanter kan worden als er meer kanalen in komen en het wat stabieler is.

maar voor 125 euro is cubase SE echt een aanrader. En anders system 4. heb je en een mooie usb interface voor midi en audio en SL voor 400 euro ofzo?

Ik heb ook overwogen SE aan te schaffen (al dan niet in de studiocase). Alleen zag ik dat SE gebruik maakt van een andere (verouderde?) engine dan SL en SX.
Ik vraag me af of dat uitmaakt in geluid en performance?

Als het idd die oude vst engine is dan zou ik liever voor SL gaan, die gebruikt dezelfde engine als SX en Nuendo en die klinkt erg goed.
Maar als je een ESI waveterminal gebruikt, zoals druid wil, maakt dat geen reet uit, t is een bout kaart, dat verschil hoor daarmee niet.

Gr, Deimos

Back