[keuze digitale mixer]tascam, yamaha, mackie? (of anderen)

Wodka

Ouwe rot
Ik ben me op dit moment een beetje het orriënteren voor een nieuwe digitale mixer. Het heeft allemaal geen haast, aangezien ik op dit moment nog een prima werkende mixer heb (behringer mx3282a --> analoogje dus), maar zodra die het begeeft heb ik geen zin om nog maanden uit te gaan zoeken welke mixer ik wil, dan wil ik ook meteen een nieuwe kopen.

Mijn budget zal ongeveer rond de 5000 euro liggen (beetje meer of minder doe ik niet moeilijk over).

Ook had ik graag minimaal 24 faders (16 vind ik toch echt te weinig... en ja, ik weet dat 16 faders niet 16 kanalen betekend, maar ik heb liever dat overzicht).

Waarom digitaal? Om de simpele reden dat ik liever een analoge met total recall zou willen, maar die zijn veel te duur. :)

Als ik zelf zo rond kijk kom ik bij de volgende mixers uit:

Mackie D8B (2ehands, nieuw niet meer verkrijgbaar)
Yamaha 01V96 (2x... eventueel 2ehands maar dat kom je niet snel tegen...)
Tascam Dm24 (2x... ook eventueel 2ehands, maar kom je ook niet snel tegen...)

Zijn er nog andere mixers in de prijsklasse waar ik vast en zeker naar moet kijken? 2ehands is geen probleem, maar het moet niet TE oud zijn.

Als er mensen zijn hier uit de buurt (limburg of brabant eventueel) die werken met een digitale mixer en die me graag willen overtuigen dat hun mixer de beste is, mail me ff, dan kom ik zeker kijken. Ik ben op dit moment helemaal niet zo bekend in dat digitale wereldje, dus iemand die me ff het een en ander zou kunnen laten zien is ook welkom.

Hoi Wodka,

Zelf werk ik al jaren met een O2r en ik moet zeggen dat je ook zonder faders voor alle kanalen een prima overzicht hebt hoor, persoonlijk vind ik het zelfs prettiger werken een digitale mixer, kwa overzicht bedoel ik dan.

Maar ff ontopic, collega producers die ik gisteren sprak vroegen me of ik iemand wist voor een 2e hands 01v96,
en nu lees ik eigenlijk toevallig je post.

Ik wordt er zelf niets wijzer van maar als je er 1 zoekt weet ik er 1 te staan.

Mzzlz,

Beep'

Origineel geplaatst door Beepr
Hoi Wodka,

Zelf werk ik al jaren met een O2r en ik moet zeggen dat je ook zonder faders voor alle kanalen een prima overzicht hebt hoor, persoonlijk vind ik het zelfs prettiger werken een digitale mixer, kwa overzicht bedoel ik dan.

Maar ff ontopic, collega producers die ik gisteren sprak vroegen me of ik iemand wist voor een 2e hands 01v96,
en nu lees ik eigenlijk toevallig je post.

Ik wordt er zelf niets wijzer van maar als je er 1 zoekt weet ik er 1 te staan.

Mzzlz,

Beep'

Op het moment zoek ik hem nog niet aangezien ik me nog het orriënteren ben. Zit je hier ergens in de buurt? Limburg?

Ik heb vandaag trouwens verder gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat de mackie afvalt, het is toch een wat ouder model en 96kHz is toch beter (en de toekomst). Op het moment heeft de 01v96 mijn voorkeur maar als ik het goed begrepen heb kan ik daar maximaal met expansions 32 analoge ingangen op krijgen, wat voor mij te weinig is en dan zit mijn expansionslot meteen vol (aangezien hij er maar ene heeft) waardoor ik hem niet naar wat anders kan uitbreiden. Dus dan kom ik toch bij 2 01v96's uit. Maar nog niks is zeker.

Ik zoek nog steeds iemand hier in de buurt die me de weg kan wijzen in dat digitale wereldje, dus niet alleen de digitale mixer, maar ook al dat digitale gedoe eromheen (want daarin ben ik helemaal niet bekend).

Soundcraft 328XD.
nuff said ;)

Origineel geplaatst door The Q
Soundcraft 328XD.
nuff said ;)

Ik heb niks tegen soundcraft en ze hebben hele leuke analoge mixers... Maar bij dit ding krijg ik geen goed gevoel... Aangezien je voor 5000 euro ook een d8b of zelfs 2 dm-24's of 2 01v96's krijgt...

Kun je me uitleggen waarom je deze dan zo goed vind?

Wist je al dat je 2 01V96 kon cascaden?

Origineel geplaatst door Wodka
Ik heb niks tegen soundcraft en ze hebben hele leuke analoge mixers... Maar bij dit ding krijg ik geen goed gevoel... Aangezien je voor 5000 euro ook een d8b of zelfs 2 dm-24's of 2 01v96's krijgt...

Kun je me uitleggen waarom je deze dan zo goed vind?

Heel eenvoudig: ik loop(liep) inmiddels alweer 10 jaar analoge tafels te draaien en de meeste digi-tafels vind ik net iets te omslachtig voor mijn luie aars.

Voor de 328XD heb ik alleen de handleiding nodig als ik ff iets in de automatisering wil instellen en voor de rest vrijwel nooit. Het bedienen met de E-strip is geweldig, in een fractie kan je alle instellingen bekijken en wijzigen op de tafel.

De 328XD is ook zeer compleet qua uitrusting, standaard uit te breiden naar 32 kanalen, 2x ADAT in/uit 2x TDIF in/uit. FX en dynamics op elk kanaal... allemaal dingen die je moet bijbetalen bij de meeste andere merken.

Tel daarbij de compactheid, cascade mogelijkheden (ook niet onbelangrijk voor Q) en de automatiseringsmogelijkheden op. Okee, toegegeven dat het beestje aan de prijs zit. Je zou kunnen kijken naar de Spirit uitvoering, die is af en toe 2e hanz te koop rond de 1500 euri, helaas heeft die maar 2 paar fx en dynamics.

Voor nieuw zou ik even kijken in Engeland bij Turnkey ofzo, die zijn even wat goedkoper dan de meeste distributeurs op het vaste land.

Zou neit weten waarom je geen goed gevoel krijgt bij Soundcraft, een topmerk wat alweer bijna 30 jaar toptafels bouwt.

Heel eenvoudig: ik loop(liep) inmiddels alweer 10 jaar analoge tafels te draaien en de meeste digi-tafels vind ik net iets te omslachtig voor mijn luie aars.

Voor de 328XD heb ik alleen de handleiding nodig als ik ff iets in de automatisering wil instellen en voor de rest vrijwel nooit. Het bedienen met de E-strip is geweldig, in een fractie kan je alle instellingen bekijken en wijzigen op de tafel.

ik heb liever een omslachtige mixer waarvan ik wel de gebruiksaanwijzing een keer aandachtig moet doorlezen waar ik dan ook werkelijk alles mee kan :)

De 328XD is ook zeer compleet qua uitrusting, standaard uit te breiden naar 32 kanalen, 2x ADAT in/uit 2x TDIF in/uit. FX en dynamics op elk kanaal... allemaal dingen die je moet bijbetalen bij de meeste andere merken.

alsof die anderen niet uitgebreid zijn ;)

Tel daarbij de compactheid, cascade mogelijkheden (ook niet onbelangrijk voor Q) en de automatiseringsmogelijkheden op. Okee, toegegeven dat het beestje aan de prijs zit. Je zou kunnen kijken naar de Spirit uitvoering, die is af en toe 2e hanz te koop rond de 1500 euri, helaas heeft die maar 2 paar fx en dynamics.

voor jou misschien belangrijk maar voor mij is het niet belangrijk dat die tafel compact is...

Origineel geplaatst door Wodka
ik heb liever een omslachtige mixer waarvan ik wel de gebruiksaanwijzing een keer aandachtig moet doorlezen waar ik dan ook werkelijk alles mee kan :)
...
alsof die anderen niet uitgebreid zijn ;)
...
voor jou misschien belangrijk maar voor mij is het niet belangrijk dat die tafel compact is...

Sorry maar je doet nu net alsof de 328XD een duur soort prul is zonder mogelijkheden.

Heb je wel gelezen wat ik schreef? Heb je je überhaupt een beetje verdiept in de materie? Je commentaar slaat kant nog wal IMHO.

Als je keus al vast staat, zo be it. Ik probeerde je alleen een beetje van info te voorzien, waar je nota bene zelf om vroeg.

Sorry maar je doet nu net alsof de 328XD een duur soort prul is zonder mogelijkheden.

Heb je wel gelezen wat ik schreef? Heb je je überhaupt een beetje verdiept in de materie? Je commentaar slaat kant nog wal IMHO.

Als je keus al vast staat, zo be it. Ik probeerde je alleen een beetje van info te voorzien, waar je nota bene zelf om vroeg.

rustig... dan vat je het verkeerd op :)

ik zeg niet dat het een prul is, maar overtuig me dan waarom dat ding zo goed is, ik zie namelijk geen voordeel in dat ding tegenover die andere mixers. want hij is wel dubbel zo duur.

Nou vooruit, had zo'n reaktie kunnen verwachten.

Blijkbaar kijk je puur naar de specs van de mixers en heb je er nog nooit 1 IRL aangeraakt of gehoord. Da's ook niet zo gek als je 17 bent, toen liep ik ook nog niet te leuren met een Soundtracs Megas op mijn kamer. (ik vraag me ineens af of de studiebeurs dusdanig omhoog gegaan is dat je op die leeftijd 10.000 guldens aftikt voor een mixer...)

Mijn maatstaven zijn vooral: klank, kwaliteit en bedieningsgemak. Jou moeten gaan "overtuigen" zou bijna hetzelfde zijn als ik iemand zonder kennis van zaken moet uitleggen waarom een Neve tafel 80x zo duur is als een bijv Allen en Heath begrijp je.

Mijn laatste raad aan je zou zijn: laat je niet gek maken door alle mooie specs die fabrikanten opgeven maar ga eens lekker rondkijken, voelen en horen.

Mijn laatste raad aan je zou zijn: laat je niet gek maken door alle mooie specs die fabrikanten opgeven maar ga eens lekker rondkijken, voelen en horen.

Ik ga zeker rondkijken (dat is wat ik juist wil en dat heb ik tot nu toe met al mijn aanschaffen gedaan, ik ga niet puur op de specs af).

edit: ik moet hier nog iets aan toevoegen... ik ben absoluut niet op zoek naar DE beste mixer maar naar een mixer met een goeie prijs kwaliteit verhouding binnen deze prijsklasse.

Misschien ook wel handig om aan te geven naast faders en inputs welke eigenschappen jij aantrekkelijk of zelfs een must vind. En evt welke randapparatuur je er op aan wilt sluiten. Doe je ook veel met softies etc.

Want een mixer is niet een op zichzelfstaand onderdeel dus is het ook logisch dat het past bij jouw en je studio.

Je kan ook twee DDX3216's kopen plus een setje deftige aktieve monitoren als je die toevalligerwijze nog niet had. (een 01v96 plus een setje behringer boxen bijv is niet helemaal optimaal want dan kan je niet goed horen wat je mixt)

Origineel geplaatst door fuse
Misschien ook wel handig om aan te geven naast faders en inputs welke eigenschappen jij aantrekkelijk of zelfs een must vind. En evt welke randapparatuur je er op aan wilt sluiten. Doe je ook veel met softies etc.

Want een mixer is niet een op zichzelfstaand onderdeel dus is het ook logisch dat het past bij jouw en je studio.

Je kan ook twee DDX3216's kopen plus een setje deftige aktieve monitoren als je die toevalligerwijze nog niet had. (een 01v96 plus een setje behringer boxen bijv is niet helemaal optimaal want dan kan je niet goed horen wat je mixt)

Ik werk voornamelijk met hardware synths, ik heb maar 2 softsynth. Effecten en compressie doe ik ook via de hardware manier.

"Want een mixer is niet een op zichzelfstaand onderdeel dus is het ook logisch dat het past bij jouw en je studio."

Wijze uitspraak en dat is ook waarom ik heb zo'n lastige keuze vind en waaorm ik er nu al over wil nadenken nu ik nog alle tijd heb en niet straks als mijn huidige mixer het begeeft, dan word het stress en maak je de foute keuze.

Actieve monitoren (alesis monitor one mkII active) heb ik al en ik zit te denken nog een setje krk's erbij te kopen aangezien die alesis en krk's zowat het tegenovergestelde van elkaar zijn.

Niet om de snob uit te hangen of zo maar meer uit eigen ervaring.
Het heeft weinig zin om jouw monitors aan een mixer (of twee) van 5k€ te hangen.
Dan ga je allerlei details in je mix missen omdat je het niet goed hoort.
En ik zal ook nooit vergeten hoe erg ik schrok toen ik mijn Spirit Absolute 2's voor echte goeie monitors had verwisseld welke details er naar boven kwamen.

Het heeft weinig zin om jouw monitors aan een mixer (of twee) van 5k€ te hangen.
En ik zal ook nooit vergeten hoe erg ik schrok toen ik mijn Spirit Absolute 2's voor echte goeie monitors had verwisseld welke details er naar boven kwamen.

wat voor een zit jij dan heen te kijken? mackie, adam, genelic? ik bedoel als ik ook nog krk's erbij zou kopen en dat vind je te min... krk's zijn toch hele nette monitoren (en de alesis is ook al geen zooi, ok, ook niet super).

of zie ik dat toch verkeerd :)

Bob Clearmountain mixt op NS10's, gheheh :D

Goede Oren en kunde is het belangrijkste!

Back