Nou, eigenlijk wel, want je kan de inputs van je mengpaneel dan ook zo door je computer laten gaan dat je op je computer er bewerkingen op uitvoert en dan verder afmixt ofzo op je mengpaneel. Je kunt hem vergelijken met de fw1884 [eveneens van tascam].
[tenminste dit kon ik opmaken uit het verhaal van de feedbackmedewerker.]
Edit:
Hierbij ff t mailtje van de feedback medewerker [hier en daar ingekort en vertaald ]
Beste Quincy,
De tascam dm24 is te gebruiken als volwaardige audio interface/geluidskaart. Hij kan in je studio fungeren als een volwaardige geluidskaart, met alle mogelijkheden [en meer] van een geluidskaart. Tevens is de dm24 te gebruiken als controller voor je software. Op moment van schrijven is de firewire kaart helaas [tijdelijk] niet leverbaar.
Als ik een keer tijd heb (misschien in de herfstvakantie) moet ik eens een afspraakje maken met een winkel waar een paar van die mixers staan om eens te gaan kijken en luisteren wat zij me te vertellen hebben.
Dat van die geluidskaart snap ik nog steeds niet, als het namelijk echt zo zou zijn dat een 01v96 of een dm24 allle functies van een geluidskaart kan overnemen zou dat echt wel groot erbij staan, ik kan het (nog) nergens vinden...
De meeste geluidskaarten doen helemaal niets met je geluid en zorgen er allleen voor dat je software in en outputs krijgt waar je individuele tracks naartoe kan sturen.
Dat kunnen die mixers met mlan of firewire dus ook.
Welke andere functies van een geluidskaart zijn er dan nog ?
Je kunt in de DM24 en 01V96 inderdaad een firewirekaart stoppen, die geeft dan de mogelijkheid om een aantal kanalen als direct-outs of bussen uit je tafel te sturen, naar je pc (met ook een firewire aansluitnig natuurlijk. En andersom een aantal kanalen uit je pc (cubase of zo) in je geluidstafel, zodat je er de dynamics en eq van de tafel overheen kunt gooien. Ik kan uit mijn hoofd even niet zeggen hoeveel kanalen dat zijn bij de 01V96 en de DM24, maar ik denk dat als je op de sites van de fabrikanten kijkt ze dat bij de beschrijving van de kaart wel aangeven.
Wat ik verder eigenlijk nog nergens gelezen heb en toch even wil noemen is dat je in je eerste post geloof ik een tafel met 24 faders noemde. Bij analoge geluidstafels pak je meestal 2 naast elkaar gelegen kanalen om een stereo bron op aan te sluiten. Bij de huidige digitale tafels kun je 2 kanalen 'verticaal' verbinden, dat wil zeggen dat je linkerkanaal onder bijvoorbeeld fader 1 zit, en je rechter kanaal onder dezelfde fader maar in een andere laag (kanaal 17 dus). Als je alleen maar stereobronnen zou hebben, heb je dus met 16 faders evenveel overzicht als bij een analoge tafel met 32 faders.
Als ik het me goed herinner (en zonder te manual te doorspitten)
liggen die inserts tussen de pre-amps & de A/D convertors,
dus nog volledig in het analoog domein.
Waarom zou de sample-rate hier dan een invloed op hebben?
Ander vraagje nog wat betreft dat geluidskaart gedoe... ik gebruik mijn pc als recorder op dit moment, dus ik zal nog een geluidskaart nodig hebben voor het opnemen, of hoeft dat ook niet meer? Lijkt me toch van wel, tenzij ik uiteraard een harddisk/dat recorder koop.
Origineel geplaatst door Wodka Dat van die geluidskaart snap ik nog steeds niet, als het namelijk echt zo zou zijn dat een 01v96 of een dm24 allle functies van een geluidskaart kan overnemen zou dat echt wel groot erbij staan, ik kan het (nog) nergens vinden...
Zoals reeds vermeld in een pb, maar anderen hebben er misschien ook iets aan:
Een geluidskaart is eigenlijk niet meer dan enkele A/D & D/A convertors
met eventueel een DSP-tje en soms zelfs wat onboard sample-ram (soundfonts).
Nu de 01v96 heeft heel veel (& goede) A/D & D/A converters en een paar sterke DSPs
(dezelfde die in de 02r96 & de SPX effectenbakken zitten) aan boord.
On-board sample-ram is niet meer echt gebruikelijk nu dat de harde schijven
(en het geheugen) zo snel geworden zijn dat er zelfs rechtstreeks van HD
gestreamed kan worden indien nodig! (Zie maar naar bvb gigastudio.)
Via de MY16-mLAN heb je dan 16 digitale I/O van/naar je PC Firewire connector.
Origineel geplaatst door r.5 Zoals reeds vermeld in een pb, maar anderen hebben er misschien ook iets aan:
Een geluidskaart is eigenlijk niet meer dan enkele A/D & D/A convertors
met eventueel een DSP-tje en soms zelfs wat onboard sample-ram (soundfonts).
Nu de 01v96 heeft heel veel (& goede) A/D & D/A converters en een paar sterke DSPs
(dezelfde die in de 02r96 & de SPX effectenbakken zitten) aan boord.
On-board sample-ram is niet meer echt gebruikelijk nu dat de harde schijven
(en het geheugen) zo snel geworden zijn dat er zelfs rechtstreeks van HD
gestreamed kan worden indien nodig! (Zie maar naar bvb gigastudio.)
Via de MY16-mLAN heb je dan 16 digitale I/O van/naar je PC Firewire connector.
Origineel geplaatst door BDeep Je kunt in de DM24 en 01V96 inderdaad een firewirekaart stoppen, die geeft dan de mogelijkheid om een aantal kanalen als direct-outs of bussen uit je tafel te sturen, naar je pc (met ook een firewire aansluitnig natuurlijk. En andersom een aantal kanalen uit je pc (cubase of zo) in je geluidstafel, zodat je er de dynamics en eq van de tafel overheen kunt gooien. Ik kan uit mijn hoofd even niet zeggen hoeveel kanalen dat zijn bij de 01V96 en de DM24, maar ik denk dat als je op de sites van de fabrikanten kijkt ze dat bij de beschrijving van de kaart wel aangeven.
Of je kan bvb zowel een convolution reverb van je PC over een analoge synth gooien,
als de EQ/dynamics/FX/mixing van je O1v96 over je VST. De digitale patching mogelijkheden
van de 01v96 zijn quasi onbeperkt (of gaan iig héél ver...)
Wat ik verder eigenlijk nog nergens gelezen heb en toch even wil noemen is dat je in je eerste post geloof ik een tafel met 24 faders noemde. Bij analoge geluidstafels pak je meestal 2 naast elkaar gelegen kanalen om een stereo bron op aan te sluiten. Bij de huidige digitale tafels kun je 2 kanalen 'verticaal' verbinden, dat wil zeggen dat je linkerkanaal onder bijvoorbeeld fader 1 zit, en je rechter kanaal onder dezelfde fader maar in een andere laag (kanaal 17 dus). Als je alleen maar stereobronnen zou hebben, heb je dus met 16 faders evenveel overzicht als bij een analoge tafel met 32 faders.
Origineel geplaatst door Wodka Ander vraagje nog wat betreft dat geluidskaart gedoe... ik gebruik mijn pc als recorder op dit moment, dus ik zal nog een geluidskaart nodig hebben voor het opnemen, of hoeft dat ook niet meer? Lijkt me toch van wel, tenzij ik uiteraard een harddisk/dat recorder koop.
Origineel geplaatst door Wodka Ik heb trouwens van iemand een aanbod gekregen of ik zijn D8B (nieuwste hardware versie, niet nieuwste software versie) wou overkopen, het enige echte nadeel van die mixer is dat die niet op 96kHz werkt, dus ik wacht even af wat me dat zou gaan kosten. Maar ik denk dat ik toch voor een 96kHz mixertje ga.
De D8B is fysiek gezien een joekel van een tafel.
Zoek de afmetingen er maar eens van op.
Hij is ook erg storingsgevoelig, zelfs behringer-brakkig
96kHz is een mythe en Nyquist had gelijk!
Ik ken niemand die langer dan 1 avond met 96kHz gewerkt heeft.
24-bit daarentegen zou bij wet verplicht moeten worden!
Origineel geplaatst door r.5 Of je kan bvb zowel een convolution reverb van je PC over een analoge synth gooien,
als de EQ/dynamics/FX/mixing van je O1v96 over je VST. De digitale patching mogelijkheden
van de 01v96 zijn quasi onbeperkt (of gaan iig héél ver...)
Software fx over een hardware synth gooien op die manier is wel erg handig... en dat faderverhaaltje is ook erg handig (ik had dat trouwens net gelezen in de handleiding van de 01v96).
Origineel geplaatst door r.5 De D8B is fysiek gezien een joekel van een tafel.
Zoek de afmetingen er maar eens van op.
Hij is ook erg storingsgevoelig, zelfs behringer-brakkig
96kHz is een mythe en Nyquist had gelijk!
Ik ken niemand die langer dan 1 avond met 96kHz gewerkt heeft.
24-bit daarentegen zou bij wet verplicht moeten worden!
Over de D8B hoor ik zelf toch een beetje veel kritiek, dus ik denk dat die definitief afvalt. En wat die afmetingen betreft, als ik die D8B zou kopen moest ik in mijn meubel gaan zagen anders past die niet
Ik weet niet of ik zelf op 96kHz ga werken, maar ik ga geen tafel kopen die het niet aankan aangezien het toch de toekomst is, straks zijn er meer apparaten die op 96kHz werken en dan gaat iedereen het doen.
Dan heb je geen geluidskaart nodig en gaat alles via mLan/firewire.
Over die inserts:
Op de 01V96 heb je naast de analoge inserts die een fysieke in-ouput bovenop de mixer hebben en gekoppeld zijn aan een analoge input ook op elk kanaal, bus en main stereo een vrij toewijsbare insert. Deze insert kan alle fysieke analoge en digitale in en outputs als in en out gebruiken.
Je hebt dan idd geen geluidskaart meer nodig, alleen een firewire poort op je pc (en de mLan/firewire uitbreiding in je geluidstafel).
Maar dat is inmiddels toch allemaal al een paar keer gezegd hierboven?
Zijn er ook nadelen aan dat mLan verbonden? Het voordeel zou zijn dat ik dus geen geluidskaart meer nodig heb en dat ik geen inputs op de mixer nodig heb voor mijn geluidskaart.
Maar is dat mLan echt ideaal of zijn er toch redenen om toch maar een geluidskaart te gebruiken?
En nog een vraagje... zit er verschil tussen aes/ebu en spdif of komt dat op hetzelfde neer?
---
En dan nog wat over die mLan kaart, wat kost die? Ik kan die kaart nergens vinden (wel andere mLan kaarten en die zijn niet goedkoop). Als ik namelijk een adat-kaart koop en daar een gewone geluidskaart op aansluit ben ik volgens mij goedkoper uit. Ik ben op dit moment het kijken voor een RME DIGI 9636 Hammerfall Light geluidskaart die ik 2ehands voor 220 euro kan krijgen, die gecombineerd met zo'n extra adat-kaart lijkt mij ook super werken en is volgens mij goedkoper. Of zeg je "dat moet je absoluut niet doen, want mLan is beter."
Het aes/ebu en spdif verhaal, dat zijn 2 verschillende standaarden, en niet onderling op elkaar aan te sluiten.
Ik weet van mLan dat er met de 01X nogal wat problemen zijn wat betreft cpu verbruik, hoe het met de 01V96 zit zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar dat zou ik als ik jou was eerst even uitzoeken. De DM24 gebruikt geen mLan dus die zou dat probleem sowieso niet moeten hebben (die gebruikt dus een andere manier om audio over firewire te versturen)
Bij Thomann hebben ze de firewire kaart voor de DM24 en 01V96, daar kun je kijken voor prijzen. Het voordeel van firewire boven adat is dat er meer audiokanalen overheen kunnen, bij adat beperkt tot 8, bij de DM24 over firewire 24 als ik me niet vergis. Van de 01V96 geen idee.
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.