Vervanging voor mijn Opcode Studio 4?

etaoin

Brodgar Tech
Ik ben op zoek naar betaalbare vervanging voor mijn Opcode Studio 4. Niet dat de Opcode niet goed functioneert (in tegendeel...), maar hij is alleen maar te configureren via de Mac en die Mac staat hier inmiddels ook alleen nog maar om dat te doen. Komt nog bij dat die Mac een paar keer per week de aardlek eruit trekt, en je kunt bedenken dat je daar niet vrolijk van wordt.

Hoe het ook zij, ik zoek dus een vergelijkbare 8x8 patcher/merger. Ik zie op Marktplaats nog wel eens de Roland A880 voorbijkomen, maar die kan maar twee inputs mergen. Ik heb al wat bij Feedback lopen kijken, maar daar zit je al snel aan iets dat tegelijk ook MIDI-interface is (en dat heb ik niet nodig) en honderden euro's kost (en dat heb ik er niet voor over - dan kan nog beter een tweedehands powerbook voor bij de Studio 4 kopen!)

Tips?

Louis

Re: Vervanging voor mijn Opcode Studio 4?

Origineel geplaatst door etaoin
Ik ben op zoek naar betaalbare vervanging voor mijn Opcode Studio 4

Ik ken de Opcode zelf niet, maar ik weet wel e.e.a. van andere merken zoals Emagic, Steinberg, Miditemp, Edirol etc. Welke patcher/merger opties gebruik je in de praktijk, hoe wil je er mee werken, wat wil bv opslaan qua settings etc Let me know

- Master keyboard patchable naar alle outputs
(zou makkelijk zijn als dat op het kastje zelf kan - op de Opcode kan dat alleen via de Mac)
- Twee computers patchable naar meerdere outputs.
- Een van die computers sysex heen en weer naar (momenteel) vier modules.
- Heb een midi clock filter nodig op het master keyboard (kan niet uit namelijk)

Dat zijn zo even de dingen die me te binnen schieten. Volgens mij heb ik
voor de sysex feedback een merge op meer ingangen nodig, tenzij het
heel makkelijk te switchen is (i.e. dat je geen grote applicaties hoeft te starten of
naar 't rack moet lopen als je even een andere module wilt configureren...)
Ik krijg nu met de Opcode de sysex-output van alle modules keurig op de midi-in
van de computer terug.

Settings opslaan is leuk maar hoeft niet. Als ie z'n huidige state maar onthoudt.
Hoeft dus ook geen midi-interface te zijn en SMTPE hoeft er ook niet in te zitten.

Wil je bv een patch Editor's of sequencer gebruiken op 1 computer en dat je met de Opcode alles routeert naar de juiste in en out's ipv van uit de sequencer zelf middels de drivers? Midi messages filteren? Re-channeling?

De meeste nieuwere midi patchbay's kunnen dit niet. Dan heb ik het over de Emagic's, Steinberg's en Edirols. En als je al kunt filteren of uitgebreid routeren dat moet je dat ook mbv software instellen.

Je moet eens kijken naar een Digital music corps MX8 patchbay, maar ik ben hem nooit tegen gekomen 2de hands.

Ik heb zelf een Miditemp gekocht, daar mee kan eigenlijk alles en zonder PC of Mac. Ze zijn alleen kei duur zijn, alleen de PMM88-E kom je nog wel eens tegen op Ebay voor niet al te veel, 150-250 EUR. http://www.miditemp.de/english/

Wil je bv een patch Editor's of sequencer gebruiken op 1 computer en dat je met de Opcode alles routeert naar de juiste in en out's ipv van uit de sequencer zelf middels de drivers?

Sequencer is het probleem niet. Da's allemaal 1-op-1 of 1-op-meer en de meeste patchers ondersteunen wel 1 input naar meerdere outputs.

Het is inderdaad voor de patch editor. Voor de retour-data heb ik meerdere inputs (de outputs van de modules) naar 1 output (de input van de computer).
Uiteraard is het niet echt een probleem om bij het editten steeds de juiste switch te maken; het is meer
dat ik nu het gemak van de alles-naar-1 merge van de Opcode gewend ben :)

Midi messages filteren?

Dat kan mijn Opcode nu ook niet zonder een redirect via de Mac, dus dat mag ingewikkeld blijven.

Re-channeling?

Dat kan de Opcode wel zelf, alhoewel ik dat zelden gebruik.

Je moet eens kijken naar een Digital music corps MX8 patchbay, maar ik ben hem nooit tegen gekomen 2de hands.

Voorzover ik op 't net zie kan die ook maar maximaal 2 inputs mergen, of heb ik het mis?

Back