discussie : compressie over zang

Gitaarwerk

Stamgast
Wat ik me nou afvraag, compressors over zang 'opent' het geluid heel erg, das goed natuurlijk (in veel gevallen, als we aannemen dat er goeie apparatuur en een goeie technicus is)

Maar! : zoals het is ' compressie ' comprimeert hij dus het geluid...
Wat ik me nou afvraag en misschien een hele foute mening, dat weet ik niet, daarom ook discussie :) is ik noem bijvoorbeeld een nummer waar het duidelijk te horen is (denk ik)

Withney Houston - I learned from the best
niet mijn favo muziek, (wel mooi nummer verder hoor)
Dat mens heeft zo ontzetten veel power in der stem, maar ik denk dat dat door compressie teveel word 'weggehouden'. Ik denk dat Als over haar stem GEEEN compressie zat zodat de stem meer de muziek overwelmde, dat je dan een veel mooier nummer kreeg, veel meer power en emotie in de stem.

Hoe denken jullie hierover? (btw, als je nog numemrs weet wat dit ook heeft wat ik bedoel, post ze ff :) (titel of course)

ik denk dat je altijd wel wat compressie over je zangpartijen moet gebruiken om de dynamiek een beetje onder controle te houden..

ik merk wel dat de hoeveelheid compressie die ik gebruik verschilt per vocalist...bij de ene hoef ik bijna niks te gebruiken en is de stem 'zijdezacht', bij de ander klinkt het weer lekker als ik de stem lekker laat pompen in de compressor..
ik gebruik ook vaak meerdere compressors achter elkaar, dus dat ieder apparaat z'n eigen stukje doet...

wat ik ook altijd wel gebruik is een de-esser, ik heb echt een hekel aan harde sisklanken.

gebruik meestal klein beetje (softknee) compressie op de vocals, en dan ook een limiter zodat ik geen overstuurde input op mijn soundcard krijg

O.

compressie

compressie

'k doe altijd compressie over de zang. Alle zangtracks ondergaan bij mij in ieder geval de volgende standaard handelingen (in Soundforge):

1 Op overal waar niets gebeurt: pauzes, ademen, zuchten, tikjes etc. mutes toepassen. Doe ik handmatig, want mbv noisegates krijg je af en toe een vreemde en onnatuurlijk klinkende resultaten.
2 HP-filter op 100 db (als die niet bij de opname is toegepast)
3 Deze schone track normalizen op peak-level (hardste signaal staat op 0 db)
4 RMS berekenen
5 compressor erover:
- input- en outputlevel op 0 db
- treshold op rms:2 bijvoorbeeld: = rms 16, wordt treshold 8
- attack 8 ms
- release 180 ms
- ratio 1:4, soft-knee
6 zorgvuldig luisteren: vaak attack en release beetje tweaken/ zodat het niet gaat pompen en zuchten
6 compressie doorvoeren en klaar.

Op deze manier heb je altijd een voldoende luid signaal, met behoud van een dynamiek van ca. 6db.
Als compressor gebruikt ik de x-compressor van TC-Native (uit de essentials-package). Heel veel software-compressors gaan af en toe kraken; deze dus niet..

Vervolgens in mix eq-en. Vaak in gebied rond 4kHz en 6 khz beetje filteren. rond 8 khz beetje boosten (transienten).
Op de effect-sendbus een HPF en LPF (alleen gebied tussen 250 hz en 6k wordt doorgelaten naar de fx-bak)
op de fx-return, beetje hoog en top-hoog boosten (vanaf 8 khz + 1,5 db, shelving)

Zang vervolgens een beetje mooi in de mix leggen mbv ducking. Vaak in combi met padsounds: de padsound krijgt een beetje extra compressie wanneer er zang is. Zangkanaal wordt dan als key-in source gebruikt. Dezelfde techniek gebruik ik vaak bij kick/bas om het geheel stevig te laten klinken, maar niet alles dicht te laten lopen.

Grtz, Rene

heel intressant.. :)
maar wat et ook is, vind je niet dat bij sommige nummers ze eigenlijk geen compressie moeten toepassen? (limiten)
zoals dus bijv bij withney ??? want in princiepe, als je genoeg dynamiek hebt, (en kan opneen ofcourse) is compressie helemaal niet nodig.. Ik hoor veel mensen zeggen dat ze liever niet willen compressen als het op dynamiek aankomt

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
heel intressant.. :)
maar wat et ook is, vind je niet dat bij sommige nummers ze eigenlijk geen compressie moeten toepassen? (limiten)
zoals dus bijv bij withney ??? want in princiepe, als je genoeg dynamiek hebt, (en kan opneen ofcourse) is compressie helemaal niet nodig.. Ik hoor veel mensen zeggen dat ze liever niet willen compressen als het op dynamiek aankomt

ik vind: zang altijd compressen. dit is wel heel kort door de bocht en ik zou ook wel een A4'tje vol kunne typen over het waarom en het behouden van dynamiek ondanks compressie, maar de bodemlijn is 'niemand houdt van droge zang'.

zangeressen met heel veel dynamiek als Kate Bush hebben ook vette compressie nodig; zij gebruikt(e) er twee achter elkaar voor haar stem [ik ben het merk & type even kwijt], eentje als het allemaal heel zacht en subtiel was en eentje voor als ze voluit ging.

bovendien; compressors zijn onze vrienden. compressors zijn goed. compressors troosten je als je het zonnetje niet meer ziet schijnen... =(

hehe pitch shifter are good pitch shifter are our pals

Origineel geplaatst door cyan_circle

bovendien; compressors zijn onze vrienden. compressors zijn goed. compressors troosten je als je het zonnetje niet meer ziet schijnen... =(

goh heb jij ook geslachtsgemeenschap met je randapparaatuur?;) :confused:

uhh.. lama..

Origineel geplaatst door EDP

goh heb jij ook geslachtsgemeenschap met je randapparaatuur?;) :confused:

uhh.. lama..
HAHAAH :D

maar inderdaad, tis anders droog jah, maar jammer,
zou het misschein met die SACD beter lopen ? omdat het 24 bits is???
denk dat je door de beperkingen van 16 bits ook al gewoon heel erg mee op schiet..

Re: compressie

Re: compressie

Origineel geplaatst door rejo
'k doe altijd compressie over de zang. Alle zangtracks ondergaan bij mij in ieder geval de volgende standaard handelingen (in Soundforge):

Zang vervolgens een beetje mooi in de mix leggen mbv ducking. Vaak in combi met padsounds:

Misschien rare vraag, maar wat is ducking ?

Re: Re: compressie

Re: Re: compressie

Origineel geplaatst door sten

Misschien rare vraag, maar wat is ducking ?

bij mij weten is ducking. wanneer je twee singalen heb. dan drukt wanneer het ene signaal er in komt het andere weg.

je ziet dat veel bij radio stations wanneer de dj praat dan gaat het volume van de muziek iets zachter. alhoewel dat tegenwoordig nog maar weinig gebruikt wordt volgens mij

ik snap trouwens niet waarom je dat gaat gebruiken voor muziek. het is niet de beste comressie type om de dynamiek van de stem onderhanden te nemen volgens mij..

Ja compressie is eigenlijk altijd wel nodig op vocals. Het scheelt alleen heel veel per stem hoe je het moet instellen. En vergeet ook niet dat de manier waarop compressie wordt ingesteld ook veel afhangt van de soort muziek.

Dat er soms te veel compressie wordt gebruikt ben ik het wel mee eens. Er is nog al wat muziek waar je de compressor echt hoort werken.

Het belangrijkste bij het instellen van een compressor zijn je eigen oren. Luister goed of het goed klinkt.

Om een stem mooi te kunnen compressen is het soms handig hem eerst een beetje te bewerken met een eq en dan compressen of een multie band compressor te gebruiken.

bwa,

De beste compressie op een stem (of compressor) is wanneer je het niet hoort dat er compressie op zit. Dan staat hij goed. (niet afzetten hè) *D

In sommige gevallen geen of zeer weinig compressie nodig. EQ altijd.

yoow p.

Wow, deze discussie is nog steeds gaande :)
Wat ik altijd best wel irritant vind is dat de ene compressor 10x meer 'kan' (lijkt te kunnen) dan de andere. Terwijl een behringer autocom ook best lekker kan klinken (ok, we zeggen niets over SN verhoudingen ervan :P )

Re: Re: Re: compressie

Re: Re: Re: compressie

Origineel geplaatst door EDP

ik snap trouwens niet waarom je dat gaat gebruiken voor muziek. het is niet de beste comressie type om de dynamiek van de stem onderhanden te nemen volgens mij..

Ik gebruik het niet voor de stem, maar juist voor datgene wat de stem een beetje in de weg zit: bv een vrij volle padsound die een groot deel v/h spectrum opeist. Om de stem (met compressie) goed verstaanbaar te houden, maar niet meteen iets harder te hoeven te zetten , zet ik dus soms een subtiele ducker op de padsound die reageert op het stemkanaal. Je houdt de warmte van de pad, maar de stem hoeft niet zo "popliedjes"-hard te staan. Dit werkt natuurlijk ook perfect met de combinatie padsound/lead-melodie

Een andere goede tip:

Mix het origineel signaal met een gecompresseerde versie.
Pas op voor phasing, maar als je het juist krijgt heb je het
beste van beide werelden: strakheid EN dynamiek.

Daarna kan je deze mix lichtjes compressen.

Mvg.

CoolRunning

je moet denk ik bedenken waarvoor je de compressie wilt gebruiken: als effect of als correctie.
vaak is bij zang de compressie in ieder geval nodig als correctie. Dan kan je deze wel op zo'n manier instellen dat je hem niet hoort werken... Als je dan de klank van de compressor of het compressie effect (ademen, pompen, etc) wilt gebruiken kan je dat natuurlijk altijd instellen...

Back