Yamaha MG16-4

Division

of hoe schrijf je 't...
Ik wou in de nabije toekomst een access virus c en een novation d-station aanschaffen.
Beide hebben 6 individuele outputs en daar zou ik graag controle over hebben maar als ik deze uitgangen rechtstreeks op de geluidskaart wil zetten, heb ik een of meerdere zware geluidskaarten nodig...

Volgens mij kan het ook op een andere manier, maar dan goedkoper: de uitgang van de d-station resp. de virus c in 1 mixer controleren en vervolgens het stereosignaal van die mixer naar 1 ingang op mijn delta 44 geluidskaart invoegen.
Op de andere ingang van mijn delta 44 steek ik de stereouitgang van mijn dj-mixer, en op de uitgang sluit ik mijn actieve monitors aan...

Een beetje uitgetekend om het te verduidelijken :)

aansluiten.gif

* Alles in het oranje komt in een 19" rack, blauwe verbindingen is audio / rood midi

Nu is de hamvraag: is deze mixer wel degelijk genoeg om zijn functie hier te vervullen?
In die zin; levert hij niet te veel (liefst geen natuurlijk) ruis aan het signaal? Is de bouwkwaliteit goed? Gaan de kanaalfaders of potmeters niet kraken? Als er iemand zijn ervaring of mening wil delen... ;)

Het gaat dus om deze mixer

Alvast bedankt!

MG of nie?

MG of nie?

Het zijn hele leuke mixertjes maar natuurlijk geen topkwaliteit voor het geld. Ik zou er niet regelmatig mee op 'on the road' gaan maar voor thuis zijn ze zeker stevig genoeg gebouwd. Wat heeft het beestje daar bij normaal gebruik te lijden tenslotte? Je krijgt er natuurlijk wel iets ruis bij, maar ik ken geen andere kleine mixer voor deze prijs of iets meer geld waar je dat niet bij zou hebben. De Mackies VLZ Pro bieden bijvoorbeeld wat meer kwaliteit, zijn aanzienlijk stiller, steviger gebouwd en worden momenteel ook uitverkocht maar ze zijn toch ook wel flink duurder. Zeker als je de 16 kanaals versie wil. Of de kanaalfaders of potmeters van de MG16 gaan kraken weet ik niet. Ik heb er af en toe een voor korte tijd kunnen proberen en overweeg zelf een kleintje aan te schaffen voor thuis. (In de studio gebruik ik dus een Mackie). Lees ook even de review op SOS: http://www.soundonsound.com/sos/Jul....asp?session=55ff0b801a62cb368834f49c044c62c5

Succes ermee !

Nou begin ik zelf ook aardig te twijfelen...
Als ik de virus + de drumsynth op een mixer samenvoeg tot 1 signaal voor de geluidskaart, kan ik geen softwarematige compressie/filtering/reverb/... meer toepassen op losse onderdelen van die mix...?

Dus misschien toch beter om dan 2 geluidskaarten te halen met elk 8 ingangen (2 * delta 1010) ?
zodat ik achteraf nog elk spoor apart kan bewerken (met effecten)?

Of is er een andere oplossing mogelijk? Om even samen te vatten; ik zou graag 16 monokanalen + 1 stereo (of 2 mono maakt niet uit) extra opnemen, waarbij ik kan opnemen in cubase op meerdere sporen (elk kanaal 1 spoor) om achteraf te bewerken en om effecten op te zetten...

Daarnaast wil ik cubase ook met een midicontroller a la mackie control universal kunnen besturen...
Misschien een digitale mixer? Maar daar heb ik totaal geen verstand van :confused:

Sorry als het een beetje wazig overkomt, maar ik ken er nog niet zoveel van =)

Laatst gewijzigd:
Ik heb de MG-16 zelf ook, ik wilde eerst voor een Mackie VLZ1402 gaan maar dat kwam me wat te duur uit. Ik ben er zo tevreden over dat ik het ook wel zie zitten om later als dat nodig is voor de grotere MG24 te gaan (heel scherp geprijsd).

Qua faders en pots kraken dat weet ik niet, daarvoor heb ik hem nog niet lang genoeg. Verder wel heel degelijk gebouwd vind ik. Hou er wel eventueel rekening mee dat deze een externe PS heeft (nogal groot trouwens), misschien is dat een nadeel voor jou.

Aha, thx voor de replies, maar zit nu zo:

Ik wou me dus volgende setup aanschaffen, maar ben een beetje verward over de aansluitingen...

Access Virus C
Novation d-station
Midi masterkeyboard

In cubase heb ik vanguard en nog enkele gratis vst's en ik zou graag de d-station (drumsynth) en de virus ook in cubase opnemen. Ik heb begrepen dat de virus resp. de d-station 6 aparte uitgangen hebben. Ik zou graag deze aparte signalen controleren om er effecten op te zetten (delay, compressor,...) in cubase. Ik stuur de virus en de d-station dan aan via mijn midi-keyboard door een MIDI-interface neem ik aan, maar als ik alle 12 de geluidsbronnen van die 2 instrumenten apart wil opnemen in cubase, moet ik dan een geluidskaart van 12 kanalen hebben + eventueel een midicontroller voor cubase (zoals mackie control universal/yamaha 01x), of is er een andere manier om zoiets te doen? Of zou ik het al helemaal niet zo doen :d?

Alvast bedankt, hoop dat iemand er wat uit kan opmaken...

Als je meerdere sporen tegelijk wilt opnemen en afzonderlijk bewerken zijn twee 8x8 geluidskaarten natuurlijk het handigst. Een mixer aan de geluidskaart hangen werkt ook maar dan moet je de sporen een voor een opnemen. De mooiste oplossing is natuurlijk een mixer met direct outs en een geluidskaart met voldoende in/uitgangen, maar dat is meteen ook de duurste oplossing.
Ik gebruik momenteel een Delta 1010 en de mixer van Cubase. De mixer bestuur ik met een Tascam US-428. Binnenkort haal ik er een tweede Delta 1010 bij (je kan max. 4 tegelijk gebruiken). Dan heb ik voldoende in/uitgangen en kan ik ook routings naar externe effectapparaten maken (moet ik wel rekening houden met de latency).
Om de Cubase mixer te besturen zijn er zat apparaten, b.v. de nieuwe controllers van Behringer en Evolution UC33. De Tascam US-428 heeft alle belangrijke functies aan boord en er zit al een preset in Cubase. Er zit ook een audio inteface in, maar die gebruik ik niet. Als je heel erg handig bent met electronica kan je zelfs je eigen controller bouwen.
Er zijn dus zat mogelijkheden, het ligt eraan wat je zelf prettig vind werken en wat je budget is.

Aha...
En stel nu dat ik een digitale mixer neem, en daar alle inputs op aansluit, zitten er in die digitale mixer al effecten zoals reverd/compressor/... die de mixer dan toepast, en dat ik dan het eindsignaal vd mixer in stereo gewoon opneem met de geluidskaart? Ik begin er zicht op te krijgen :)

Budget, euh :D
Even achterwege laten aub, eerst de mogelijkheden eens te pakken hebben...

Origineel geplaatst door Division
Aha...
En stel nu dat ik een digitale mixer neem, en daar alle inputs op aansluit, zitten er in die digitale mixer al effecten zoals reverd/compressor/... die de mixer dan toepast, en dat ik dan het eindsignaal vd mixer in stereo gewoon opneem met de geluidskaart? Ik begin er zicht op te krijgen :)

Dat is idd ook een optie. Er zijn zeker digitale mixers met hoogwaardige effecten te koop, dan hoef je alleen nog de mix in Cubase op te nemen. Nadeel vind ik dat je aan de ingebouwde effecten gebonden bent. En als je wilt multitracken in Cubase moet nog steeds de sporen een voor een opnemen.

Naja, dan ga ik gewoon voor de 2 delta 1010's denk ik.
Thx voor de hulp!

Een Behringer DDX3216 kost tweedehands maar 750 en plus adat plus PCI kaart kom je rond de 1400 uit.
Je hebt ook de Mackie Onyx serie met firewire optie. Duurste kost alles bij elkaar krap 2000.
2e hands 01v met adat plus kaart kan ook en zou richting de 1100 gaan.
Yamaha MG16 plus 2 delta 1010's kost krap 1300.
TASCAM FW-1884 kost 1450.
Yamaha 01X kost zelfde als de Tascam.

Maar qua geluid en mogelijkheden zitten hier zeeen van verschil tussen. Het is maar net hoe je werkt en wat je wilt.

En als je voor die 2 1010's gaat lijkt me een patchbay geen onhandige investering zodat je evt als het moet wat heen en weer kan patchen.

Back