Middagje monitoren luisteren in Den Haag...
Middagje monitoren luisteren in Den Haag...
In navolging van de lap tekst van DJ41: ook voor mij was het zover; een mooi setje monitoren. Nadat ik me zelf helemaal kapot geschrokken was over hoe een mix van mij nu eigenlijk over een PA klonk (extreem modderig in het laag...), ben ik dan vanmiddag op de fiets gestapt naar Den Haag, om daar in Rockpalace eens wat monitoren aan de tand te voelen. Ik heb momenteel 2x B&W DM 601 S3 hifi-speakers, die aan een Rotel-versterker uit 1978 hangen. De Rotel heeft niet echt veel bas meer over, en de speakers houden ook zo'n beetje op bij de 60 Hz, en dat terwijl ik nogal bass-heavy muziek maak (drum n bass). Na wat lezen her en der was mijn oog in eerste instantie op de Event TR8 gevallen. Deze kosten momenteel nog maar 565 euro per paar in Duitsland. Ik had een enorme stapel referentie-CD's meegenomen, waaronder het een en ander aan drum 'n bass, Dr Dre's 2001 (wat een productie/mastering op die plaat zeg) en nog wat assorti rock en electronica platen die ik op mijn duimpje kende. Laat ik benadrukken: ik heb geen ervaring met studiomonitoren, dus alles was een verrassing voor mij. Verder blijft onderstaande tekst natuurlijk gewoon mijn mening.
Ik was dus (ook) op zoek naar actieve nearfields van rond de 300 euro per stuk, maar iets duurder of goedkoper mocht ook. Uiteindelijk heb ik zo'n beetje alles geluisterd wat ik tegenkwam, wilde mijn bevindingen sowieso op papier zetten en kan dat dus nu ook net zo goed met jullie delen.
Te beginnen met de:
Event TR8XL
Dit is het nieuwe broertje van de Event TR8, nieuwe electronica, meer vermogen, blijkbaar lager laag.
Eerste CD er in: oeh, mooi hoor. Erg duidelijk allemaal, ruimtelijk, grote sweetspot, prima bas, gaat lekker diep. Even hard op de staart trappen met London Elektricity - Billion Dollar Gravy. Daar zit een enorme lage dikke bas in. Dat vind ie net niet meer helemaal leuk, ik hoor wat resonanties er in sluipen, hij lijkt even de controle kwijt te zijn. Wat ik niet zeker weet is of dat misschien afhangt van de omgeving, dat de plank waar ze op staan misschien mee gaat trillen... Verder overall een erg goed duidelijk geluid, mooi rustig ook.
Event TR8
De originele TR8. Lastig om verschil te horen met de XL. Hij struikelt ook even over de bas in London Elektricity. Klinkt over het algemeen nog net iets rustiger dan de TR8XL, maar nog steeds een prima mooi hoog. Voor mij dus iets prettiger dan de TR8XL. (En hij is goedkoper...)
Event ASP-6
Oei, nog net iets mooier midden dan de TR8, nog duidelijker, nog gedetailleerder. Alleen die bas, die is een stuk minder gecontroleerd. Hij lijkt lager te gaan dan de TR8, ondanks de kleine woofer, maar wappert maar een beetje weg van tijd tot tijd. Zonde.
De rest van de monitors bij Rockpalace lagen een beetje buiten mijn budget. Ik heb nog kort geluisterd naar de
KRK V8, die vond ik een beetje raar in eerste instantie, een ondefinieerbaar opmerkelijk iets aan het geluid. Niet echt veel aandacht meer aan besteed.
En toen stond ik een uur later weer buiten. Hee, zit Tach & Tally niet in de buurt hier? Even binnenlopen.
Ook hier ben ik gewoon alles gaan luisteren wat er stond, heb alleen niet echt op de prijzen gelet. Die mag je af en toe zelf opzoeken.
Te beginnen met de:
Dynaudio BM5a
Moooooi. Oei, wat een indrukwekkend geluid uit zo'n klein kastje. Het laag lekker diep en onder controle, detail in ruime mate aanwezig, mooi gebalanceerd geluid... Maar veel te duur voor me...
Samson Resolv 80a
Hm. Saai. Raar nasaal, weinig bas, nee dit is het niet helemaal, of helemaal niet. Weinig detail, geen/weinig ruimte. Skip.
KRK RP5
Wat een agressief geluid. Echt niet waar ik naar op zoek ben, hier kan ik echt niet langere tijd achter elkaar naar luisteren... Ook te weinig bas.
ESI Near05
Tsja, eigenlijk wel een mooi geluid, weer voldoende detail, maar te klein om echt ergens bas vandaan te halen...
Tannoy Reveal Active
Nou, die vallen me nog alles mee, misschien een beetje overdreven aanwezig midden, maar wel alles netjes onder controle in het laag... Ook weer lekker duidelijk en gedetailleerd zonder al te agressief te zijn. Viel me nog alles mee, ondanks de specificaties. Nu kan ik me ook voorstellen waarom ze in het budgetsegment zo populair zijn...
Blue Sky One
He? Ik snapte hier weinig van. Moest echt wennen aan die subwoofer. Daardoor leek de bas helemaal niet te kloppen. Maar hij was er wel, in ruime mate, lekker diep en goed gecontroleerd. Misschien wel iets té veel. Daardoor viel het middengebied een beetje weg, en daarmee de duidelijkheid van de mix. Wellicht dat als je er aan went het echt prettig kan zijn, maar ik vond het een beetje een vreemde eend in de bijt.
Dat was het zo'n beetje. Ik ga geen cijfers geven, maar wel vertellen dat ik hard tegen de Event TR8 aan zit te hangen. Ik wil stiekem toch nog even de KRK RP8 gaan luisteren, bij Feedback ofzo, maar ik denk eigenlijk dat dat nog weinig invloed gaat hebben op mijn keuze, zeker als ie het klankkarakter van zijn kleine broertje heeft...
Wat betreft de prijzen, de helft was ik alweer vergeten toen ik thuis was en de andere helft had ik verkeerd onthouden. Ik weet alleen dat de Event TR8 565 euro kost per paar in Duitsland en dat de Dynaudio's te duur zijn voor mij. De rest van de opmerkingen is dus volledig prijsonafhankelijk...
Wat me overigens opviel is dat de meeste monitoren die ik geluisterd heb slechter/chaotischer waren dan de set waar ik nu op luister, dus mijn B&W's (die momenteel voor zo'n 180 euro over de toonbank gaan, en mijn versterker, die nog een goede 25 euro waard is...). Zelfs de Tannoys, die helemaal niet zo slecht waren, waren toch wat minder kritisch dan ik gewend ben. Ik ben dus zeker wel in mijn mening gesterkt dat een goede hifi-set echt helemaal niet slecht hoeft te zijn, alleen heb ik dus gewoon veel last van het feit dat ik niet veel laag heb, alhoewel veel andere monitoren daar ook niet al te sterk in waren...
Het enige advies wat (ook) ik wil geven: ga zelf luisteren! Je kan nog zoveel lezen, maar het klinkt altijd anders dan het op papier staat... Ik heb nog nooit zoveel verschillende 'referentie'-geluiden uit zoveel verschillende monitoren horen komen...
PS Het mag hier en daar overkomen alsof ik de spreekwoordelijk appelen met peren aan het vergelijken ben, maar dat is dan maar zo. Ik vond het in ieder geval leerzaam