Ochtendje Monitors luisteren bij Feedback

de tapco S5 en S8 zijn erg goed beoordeeld in de duitse keyboards. ik ben erg benieuwd hoe die zich in een luistertest verhouden tot andere speakers.

zelf zit ik te dubben om voor actieve speakers te gaan zoals de tapco S8 of om mijn huidige versterker te blijven gebruiken (samson servo 170) en hier PMC tb2s passieve aan te hangen, die gaan tenminste tot onder de 40 hz door in het laag. net als de HR824 die tot 39 hz gaan.

Origineel geplaatst door marcuuu
Die Tannoy,s komen ook niet meer is mij verteld.Ik heb ook nieuwe monitoren nodig en ging luisteren bij Feedback en wat ik erg jammer vond was het volumeverschil door de schakelkast.Ik kwam jammer genoeg ook met niets thuis. .....

Volumeverschil? Als je luidsprekers wilt beoordelen moet je zorgen dat ze allemaal even luid zijn. De luidspreker die het hardst staat klinkt namenlijk het beste (als het verschil niet te groot is). De jongens van Schoeps (zeer goede mics) hebben in een dubbelblind onderzoek aangetoond dat een volumeverschil van slechts 0,3 dB voldoende is voor dit effect.

Zo'n wand met luidsprekers is ook verre van ideaal. De luidsprekers die niet aanstaan doen allemaal een beetje mee als passieve radiator, dat geeft meer laag. Je moet thuis wel even checken of de sound wel klopt met wat je gehoord had.

Ik heb voor mezelf besloten dat (als ik geen leuke aanbieding via het forum vind) ik voor de KRK's ga.
Dan maar een subje erbij voor de KRK's. Alleen welke... Die Samson resolv Sub zou toch niet zo moelijk aan te sluiten zijn op de KRK's? (Ik hoorde hier iemand al over een geluidsmeter...?)

Kijk eens naar een Rell subwoofer, erg populair in het high-end audiosegment.

Dat zijn referentie subs, vooral de goedkopere modellen zijn wel binnen je prijsklasse te vinden.

Als je voor die rocket 8 gaat met subwoover zit je heel dicht in de buurt met je prijs van de KRK V6. En dat is even een poepie strakker.... . Dan hoor je direct dat die raketversie behoorlijk zwemt.
Die rockets klinken overweldigend in het begin maar dit komt vnl. door het volume wat ze kunnen uitstootten.
luister er nog maar eens goed naar en vergelijk ze met de V6 dan hoor je het verschil in strakheid.
En vergis je niet in het hertzen verhaaltje. De V6 gaat theoretisch wat minder laag dan de R8 maar praktijk merk je daar niets van, integendeel.

gr. Tom

Goede info :okdan:
Ik zag dat je verschillende afmetingen getest hebt. Waar zitten over het algemeen eigenlijk de grootste verschillen? Volumeuitstoot, frequentieverdeling, klankspectrum of stereobeeld? Ik ben nl. ook aan het kijken voor nieuwe monitors
en vraag me af welke afmeting voor een kamer van 3 x 4 meter het beste geschikt is. Of maakt het niet uit of je b.v. voor een 6" of 8" kiest? Hadden ze trouwens geen monitors van Event staan bij Feedback? Mij lijken de TR-6 wel wat.

Je hebt ook de RP-6 van KRK. Zit tussen de 5 en de 8 in (duh..)
Scheelt €50,- per speaker (€249,- p.st.) Deze heb ik dus besteld.

Als je TOCH een sub erbij gaat halen, steek je toch ff €100,- in je zak => zie voor specs de KRK-site

rp6.jpg

Origineel geplaatst door DJ41
Heb je wat aan te raden dan? (moet wel laag = 40 hz kunnen en max 800 euro kosten).

Je kan bij mij wel mijn System 800 van Tannoy komen beluisteren, woon tenslotte zowat bij je in de straat.
Misschien is dat ook een optie.

Na een avondje reviews lezen en prijzen vergelijken, ga ik het volgende doen. Ik ga donderdag naar i4-muzique in Eindhoven om de M Audio BX8 te checken. Mocht deze beter of ongeveer idem uitvallen als de KRK's dan koop ik die. Ze zijn daar 499 per paar. Volgens veel reviews heb je geen sub nodig, omdat die tot 37hz gaat.

Ook ben ik nog aan het kijken naar Event TR8's. Op http://www.dj-laden.com/dj2004/ zijn ze 599 per paar. Daar komen dan ook nog verzend- en belastingkosten bij. Wat me echter tegenviel van de Tr8's, is dat ze verder niet in te stellen zijn naar de ruimte die je hebt. Terwijl de BX8's veel instelmogelijkheden hebben. Ook kan ik nergens op internet een Nederlandse winkel vinden die Event TR8's verkoopt, zodat ik ze kan luisteren. En een monitor op de goede gok kopen is iets wat ik vandaag heb geleerd niet te doen.

Dus ik hoop dat de M audio BX8's me bevallen, dan ben ik ook nog eens het goedkoopst uit.

@ Modular Marty : bedankt voor het aanbod. Ik heb de Tannoys al beluisterd bij Peter Verspuij vandaag. Alleen liggen jouw monitors ietwat uit mijn budget. ;)

@ Thomas : Vooral het laag was beter bij de 8" varianten, het mid en hoog was ongeveer gelijk als je puur 6" vs. 8" beoordeeld.

ja altijd leuk ! zelf zou ik voor die krk's gaan .. maar das puur vanwege reputatie en bovenstaande ...
mid en hoog dat vind ik wel belangrijk omdat ik dat nu wel een beetje mis

heb nu ns 10's en daar zit toch wel een behoorlijke piek in het midden .. in zoverre dat ik op sommige pa systemen weinig mid hoorde .. maar ach dat kan je ook op voorhand afvangen ..

die reveals heb ik ook ooit gehoord .. knonken zeker in het mdiden niet verkeerd

ben vooral benieuw welke knalmuziek je mee hebt genomen dj41
was dat ook eigen muziek ? en welke niet tracks van jouw stonden er op ? vind ik altijd wel leuk om te weten ..
zelf zou ik iig wel neptunes materiaal meenemen .. en wat eigen spul ..

En volgens mij zijn subwoofers het meeste subjectieve qua referentie ..
ben daarom ook erg benieuwd waar olaf het precies overhad met die meetapparatuur ..

bestaan er trouwens meetsoftware die n.a.v. geluidsbronnen, grote ruimte enz.
de beste instelling, plaatsting etc. voor een speaker kan geven ?

Kan me wel iets voorstellen dat het bijv op verschillende a/d's ge-eikt wordt ...

zelf ben ik het iig nog niet tegen gekomen .. maar lijkt me iig reuze interesant

@ Thomas : Vooral het laag was beter bij de 8" varianten, het mid en hoog was ongeveer gelijk als je puur 6" vs. 8" beoordeeld.

De KrK V6 is geen Rocket 6 maar een heel andere lijn van KrK en absoluut niet gelijk aan de R8...(lees beter)

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
De KrK V6 is geen Rocket 6 maar een heel andere lijn van KrK en absoluut niet gelijk aan de R8...(lees beter)

gr. Tom

Zoals je kon lezen in mijn mini review, heb ik dat type niet beluisterd. ;)

Zoals je kon lezen in mijn mini review, heb ik dat type niet beluisterd. ;)

dan zou je dat toch nog eens serieus moeten overwegen...

wat die subwoofer betreft,ik werk met de KrK v4,en heb die gekocht met de gedachte: als ze niet genoeg laag geven uiteindelijk koop ik er wel een subje bij... de realiteit leert echter dat je er aan went,en gewoon leert om met de manier van het sub weergeven te werken.

en ik maak dance muziek,dus laag is erg belangrijk voor mij... :D

succes iig met je keuze!

Origineel geplaatst door Zoidsity
Je hebt ook de RP-6 van KRK. Zit tussen de 5 en de 8 in (duh..)
Scheelt €50,- per speaker (€249,- p.st.) Deze heb ik dus besteld.

Als je TOCH een sub erbij gaat halen, steek je toch ff €100,- in je zak => zie voor specs de KRK-site

rp6.jpg

waar had je die besteld eigenlijk want bij feedback hebben ze hem uiteraard niet en kon hem nergens anders in nederland vinden... (alsmede duitsland...)

Origineel geplaatst door Tom Thomas
En vergis je niet in het hertzen verhaaltje. De V6 gaat theoretisch wat minder laag dan de R8 maar praktijk merk je daar niets van, integendeel.
gr. Tom

ik werk zelf ook zonder subs met mijn reveals, maar bovenstaande is natuurlijk beetje vreemd..het maakt wel degelijk verschil of een speaker tot bv 30Hz kan of tot 50Hz ....... of je er wel of niet iets mee doet is natuurlijk een 2e....

over een sub toevoegen: dat is geen kattepis, want je moet dus je monitoring opnieuw afstellen, en dat moet je ook echt goed doen anders klopt er geen fuk meer van je geluid.....want je sub moet nl niet overlappen met je gewone monitors, de crossover moet dus goed worden ingesteld..... maar dat staat allemaal behoorlijk goed uitgelegd in de manual van de meeste sub's.... maar je hebt er dus wel een geluidsmeter voor nodig...

Back